Gå til innhold

Bitte små striper etter voks...


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

I sted prøvde jeg Swissvax Cleaner Fluid og Concorso på panseret og må vel innrømme atjeg ikke ble voldsomt imponert....

Det kan nok være stor sannsynlighet for at jeg gjorde noe feil... menjeg forstår ikke helt hva det kan være.

Bilen er jo som sagt splitter ny og den gjennomgikk en lakk konservering av Iseveien Bilpleie for ett par uker siden. Før jeg begynte var panseret speilblankt og i sollyset så kunne man ikke se en eneste liten ripe eller stripe i panseret. What so ever.

Jeg påførte dog Cleanerfluid før påføring av Concorso, noe som også er anbefalt. Jeg jobbet inn Cleanerfluid uten for hardt trykk. Deretter buffet jeg det av med ren microfiber klut.

Deretter påførte jeg Swissvax Concorso for så og la denne stå i ca. 5-10min.(som bruksannvisningen sier)

Når jeg skulle tørke av Concorso med microfiber så ble det jo blankt og fint, men når jeg så i solen så vardet akkurat som om det låigjen voks på panseret visse steder. Jeg gnikket og gnukket, men det viste seg at dette ikke var voks, men så ut som bitte små striper/riper i klarlakken.

Er usikker på om deter det som kalles hologram, men det sånesten litt slik ut noen steder.

Når sollyset er borte,såser panseret helt strøkent ut, men i sollyset så virker det liksom som om det fortsatt er voksstriper på panseret. Disse er ogsåhelt umulig og fjerne ved og buffe med microfiber, så for å fjerne dette må det nok kanskje til med LITT hardere lut vil jeg tro?

Jeg har vanskelig for å tro at det er "riper" men heller små striper...

Prøvde forøvrig CG5050 på sidedøren (uten å bruke cleanerfluid først) og den ble helt strøken. Selv i sollyset.

Så jeg mistenker at noe gikk feil ved påføring av Cleanerfluid... ?

Når det gjelder blankhet og shine, så er det fullstendig umulig å se forskjell på CG5050 og Concorso på min Fantom sorte bil.Holdbarhet vet jeg dog ikke noe om. Mendet er mulig Concorso er bedre der...

Prøvde forøvrig Cleanerfluid og Concorso på motordekselet til båten (som også er svart, men ikke metallic) og der ble det helt kanon, uten noe som helst striper i solskinnet...

Noen som kan fortelle meg hva som kan ha skjedd?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Bare for å illustrere hvor vanskelig det er og se stripene når ikke solen skinner direkte på, så har jeg tatt noen bilder:

Også ett bakfra da... som egentlig ikke harnoe med saken å gjøre...

Nå gikk jo denne bilen rett fra forhandler splitter ny og direkte til Iseveien Bilpleie AS. Såtror ikke det er noen "filler" som har forsvunnet og fått fre riper, da det ikke var noen riper i utgangspunktet.

Jeg vil heller kalle det små "striper" eller bitte små "swirls" somikke var der før jeg la på Cleanerfluid.

Jeg brukte også splitter nye microfiberkluter (grønne som jeg nettopp har fått fra Scandicshine).

Min uerfarne gjetting er derimot at det muligens kan være Cleanerfluid som "køddet" med forseglingen som ble lagt avIseveien Bilpleie. Så når voksen ble lagt på, såble dermed bare dette rotet bare forseglet under det hele....?

Hvis det kan være det som er problemet, så vil jeg gjerne ha råd om hva jeg bør gjøre for å fikse dette....?

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være kjørespor/hologrammer fra klargjøringa..

Disse er blitt skjult med en voks med filler, som så ble synelig igjen når du brukte cleanerfluid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bilder av panser med blitz så ser en riper etc bedre :)

Om du har fått merker etter CF på panser så er det enten:

Noe bøss på paden du brukte

Noe bøss i mikrofiberen

Fjernet "oljer" som har fylt riper fra bilpleiere

Ikke sett de før pga møkk som har ligg i riper

Er vel de grunnene jeg kan tenke meg...

Prøv med litt CF igjen på et av stedene du ser riper, og buff av, husk at CF ikke skal tørke på lakken din når du bruker den, den er en wowo (wipe on wipe off) sak... Prøv da i i kryss over der du ser ripene så de eventuelt endrer vinkel vinkel på de og ser at det kommer nye eller ikke kommer noen, kommer de da også så sjekk pad og mf nøye for noe bøss, alt dra de begge over en CD plate for å se om de riper der også....

CF skal i seg selv ikke klare å ripe noe...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver 'striper' og ikke 'riper', slår det meg at du kan ha løst opp noe av denne 'lakkkonserveringen'.

Nå er det ikke lett å vite hva denne består av, men siden du ikke får 'striper' av ren voks vil jeg tro at CF har løst opp noe :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Noe rart har vertfall skjedd...

Men som sagt så er det ingen grunn til hysteri fra min side... Dette er nok en bagatell somer lett å fikse... Men spørsmålet er bare hvordan.

I absolutt værste fall så snakker vi her om små vaskeriper (swirls) av utseende. Men det minner mer om ett fettlag med voks som ligger under en voks liksom. Jeg buffer og buffer, men får ikke fjernet noe som helst.

Akkurat som om Concorso har forseglet skavankene Cleaner Fluid har laget, slik at jeg ikke får buffet det av...(?)

Men det er vel dadøfødt og gå på enda en gang med Cleanerfluid... for da kan det vel kanskje bli værre?

Da må det evt. bli CleanerFluid Medium som faktisk fjerner swirls og kanskje mer av skavankene, etterfuldt av CLeaner Fluid og Concorso.... ?

I skrivende stund tok madammen bilen på jobb, så jeg får ikke tatt flere bilder i dag, slik at jeg får prøvd med blitz...

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Du fjerner det meste av voks, forsegling etc med en "IPA wipedown" (50% batterivann/50% kondensfjerner). Du finner batterivann og kondensfjerner på nærmeste bensinstasjon. Bland det 50/50 og sprøyt på panseret. Tørk av med en ren mikrofiberklut. Når du har fjernet alt som ligger på lakken, ta noen nærbilder med blitz som du legger inn her. Sikkert noen som ser hva problemet er da ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Har nok ikke tid til dette før helgen vertfall...

Men skal ikke Cleanerfluid fjerne dette da?

Jeg sto jo med bruksannvisningen i den ene hånden og "polerte" med den andre, så jeg er rimelig sikker påat jeg gjorde det riktig også...

Hvis ikke CleanerFluid hadde blitt brukt, er jeg rimelig sikker på at resultatet hadde blitt annerledes. I postitiv rettning....

Så hele spørsmålet her er:

Hva er det Cleanerfluid har gjort, og hvorfor?

Uten og ha lest alt: Du husket vell å ta av lappen på MF kluten? default_smile.png

Ja...

Men jeg er nå ganske sikker på at dette ikke har noe med denne lappen å gjøre.. selv om den hadde vært der...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe ekspert, men det første som datt inn i hodet mitt er at det senteret du har hatt bilen din til for shinings har brukt poleringsmidler med filler, som fyller igjen mikroskopiske riper som f.eks swirls. Når du har da brukt CF som er ett rense middel for og klargjøre bilen for voks så har CF fjernet noe/alt av fillerne.

Som sagt bare min teori, kan sikkert være mange andre ting også. Bilder sier mer enn tusen ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Skal se om jeg får tatt bilderi morgen...

Men er ikke det litt feil måte og gjøre det på da?

Jeg tenker da på og bruke filler for å skjule evt. små riper på en heltny bil?

Denriktige måten å gjøre det på må vel være å "rubbe" slik at utgangspunktet er perfekt, for så og forsegle?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Men er ikke det litt feil måte og gjøre det på da?

Jeg tenker da på og bruke filler for å skjule evt. små riper på en heltny bil?

Denriktige måten å gjøre det på må vel være å "rubbe" slik at utgangspunktet er perfekt, for så og forsegle?

Så sant som det er sagt. Derfor er du her ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hvilken kvalitet det er over de som har gjort jobben på bilen din mht nybil prepp etc vet jeg ikke, men det er mye rart der ute også. mye glansvask og snabbwax på mange bilder. de skal jo se pene ut, ut døra aå er det liksom greit....

Blir nok brukt mye produkter med fyller mht dette samt mye polish som skjuler en del mht oljer osv....

Er du usikker mht CF igjen så test den et sted det ikke er så synlig, dørkarmer etc, blir det det samme der så er det nok en av faktorene som nevnes der...

Vet du hva de har hatt på bilen din av lakkforsegling?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg er usikker på hva som er hatt på bilenvedrørende forseglingen, men jeg vet at det er AutoGlym som er blitt brukt, da dem er ett bilpleiefirma som kun bruker AutoGlym.

Han jeg snakket med som var daglig leder der, (som forøvrig er bilpleier selv, og fremstår som ekstremt pirkete!) sa følgende når jeg sa "Fy faen så sinnsykt blank den er!":

Han sa at dem hadde lagt en hard "forsegling" over en myk .....(?) noe som gjorde atdet var vanskelig og jobbe vedrørende striper. Forde den harde forseglingen hele tiden lagde riper i underlaget (altså ikke i lakken, men i det som ble brukt under som var mye mykere).

Men jeg så bilen der og da i spesielt lys dem hadde der, og da var den fullstendig fri for striper. Ikke en eneste skavank å se.

Må ikke ta meg helt på ordet her altså.. men han nevnte noe om hardere stoff over det myke som gjorde at resultatet var noe vanskelig og oppnå...

Hva som ble brukt av produkter vetjeg dog ikke, annet enn at det er Autoglym.

*Litt ironisk å lese det man selv skriver, når det sitter barn og sulter andre steder i verden...*unsure.gif

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Iseveien skal være bra de har jeg skjønt på andre forum...

Hard over myk tar jeg ikke her annet en at AG Super resin polish + AG Extra gloss protection ville vært i den gata om jeg skulle forklart de to her, SRP skjuler riper og extra gloss protection beskytter igjen og hindrer at SRP blir borte for fort... Dette er forbrukerserien til Autoglym, vet ikke om det er det de bruker der, uansett så er både SRP og EGP bra saker, om bilen din var "rimelig" bra når du leverte den der (ny) så kan det fint være at det er det de har brukt da det holder bra og gjør bilen bra blank.. "ulempa" er da at det kan være noe små nipps som er/var skjult under SRP`n som du nå har fått frem med CF`en...

Så det å dra CF over hele bilen nå kan være at den får "mer" riper...

Men, blir nok litt synsing her også i og med at en ikke ser bilen din...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Ja, Iseveien Bilpleie AS skal være skikkelig flinke, og dem har ett godt rykte på seg her nede.

Kai Christer som er sjefen sjøl har jeg skjønt er litt av en perfeksjonist.

Men igjen, så setter jo ikke det sakenmin iett bedre lys...

Hvem som har gjort feil etc. er meg klinkende likegyldig. Det jeg vil er å vite hva som har skjedd samt få fikset det.

Det er ett stykke opp dit dem holder på, men kunne vel sikkert tatt en tur opp en dag og spurt dem...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Autoglym har jo også en proffserie som fjerner riper på lik linje med andre brukte midler her inne, men det kan jo hende at de har brukt forbrukerserien som bare består av fillere...Hvis dette er tilfelle har nok Cleaner Fluiden fjernet fillerne slik at skavanker som var på lakken har kommet frem. Lakken er nok ikke så strøken som den bure være selv om den er helt ny, det er det mange her på forumet som har bevis på... Men som ØHN sier, test med IPA, eller en annen wipedown på panseret, så er du sikker på at du ikke har noe som fyller eventuelle riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...