Gå til innhold

j-j-jimmy's newbie-tråd


j-j-jimmy

Recommended Posts

Jeg har fått prøvd meg bittelitt på maskinpolering nå, og mer blir det, så det dukker naturligvis opp haugevis av spørsmål etterhvert som man driver. Tenkte jeg kunne samle mine spørsmål i denne tråden, og andre som er i samme situasjon som meg må også føle seg fri til å låne den :)

Dessverre har jeg ingen bilder.

Mitt første forsøk var ei dør på en Jeep Wrangler. Denne var det mye swirls og endel RDS på. Gikk på med sonus sfx-1 gul cutting pad og Menzerna 3.02. Det kom igjen endel glans, men swirls og RDS var det fortsatt mye av. Prøvde noen runder til, men syns ikke at det ga noen "a-ha" resultat. Prøvde så med Powergloss compound og samme cuttingpad, og da tok det mer. Men den komboen ga ingen LSP-klar overflate, så jeg måtte kjøre over med finere etterpå. Alt i alt en greit førstegangsforsøk.

Det andre forsøket var panseret på en '97 Polo. Dette så (ser) ikke ut, masse swirls og RDS. Gikk på med friskt mot med samme oppskrift som sist, men med dårligere resultat. Denne lakken er sikkert hard, men med Powergloss og cuttingpad så burde vel resultatene komme? Det ble mer glans, endel swirls ble borte, og endel ble igjen.

Det skal legges til at jeg drev utendørs, det var både sol og skygge på panseret, men det virket ikke som det hadde så mye å si. Jeg fikk liksom ikke produktet til å brytes ned, det virket som det tørket inn for tidlig.. (også i skyggen)

I tillegg til litt ugunstig temperatur og lysforhold så mistenker jeg at det er teknikken min det er noe galt med, så kanskje noen kan rettlede meg.

Det var også myye vanskeligere å jobbe med en 6" cutting pad enn 4", med 6" brukte jeg ca. tre "dærter" med produkt, men det virket som det var altfor lite, pad'en lugget og dro hit og dit..

Jeg sprer med et par pass på hastighet 1, går så opp til hastighet 2-3, kjører 4-5 pass, noen med sakte bevegelse og noen litt fortere, og går så ned på hastighet igjen 2-3 pass. Er litt redd for å kjøre fort med Powergloss compounden.. Kan noe av problemet være her, at jeg kjørte for sakte?

Alt i alt koker det ned til noen spørsmål:

1) Skal man vinkle pad'en eller skal den ligge flatt imot?

2) Hvor hardt/lenge/mange omganger skal man kjøre for å fjerne for mye klarlakk ved bruk av cuttingpad og Menzerna PG?

3) Hvis man skal forlenge kjøretiden litt, skal man da bruke QD eller rent vann?

4) Hvor ofte skal man gjøre ren pad'en med børste, og trenger man skylle pad'en i vann utenom når man bytter produkt?

5) Hvilke hastigheter kjører dere med?

Jeg har denne maskinen:

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10517051;c:100768

Har selvsagt greid å rote bort manualen, så jeg er ikke heelt sikker på hva slags rpm som tilsvarer skalaen 1-2-3-4-5..

Det jeg har til rådighet er Menzerna Powergloss, Menzerna 106FA, Menzerna PO85RD3.02 og Menzerna PO85RD

Sonus pads i 4" og 6", gul, hvit, blå og svart.

Pjuh, langt og rotete innlegg, men håper noen har noen stalltips her... Ble litt motløs i dag!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg kjenner ikke til produktene som du har og er ny selv men jeg skal svare så godt jeg kan:

nr 1: ja , litt vinkling på paden gjør den lettere å kontrolere

nr 2 : er vel avhengig av flere ting bla hardhet på lakk hastighet mm

nr 3 : QD kan brukes til grove compound for å hindre at de tørker ut for fort

nr 4 : hvoe ofte ? ja si det , det finnes koster til å rengjøre pads med , snu maskinen på hodet og opp med turtall og dra kosten over et par ganger.

n r5 : etter det jeg vet starte på ca 600-900 for å spre ut produkt og 1500-2000 for å korrigere , noen produkt krever at du går ned på hastighet igjen før du avslutter

håper det hjelper deg litt

stå på , give up is not an option ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen racer ennå, men en ting er i hvert fall sikkert. Første gang jeg kjørte roterende på bil, da var jeg nok ikke særlig hardhent for å si det sånn. Legger på endel mye mer press nå hvis det trengs for å korrigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg mener ihvertfall at pad`n bør ligge flatt mot panelet så mye som mulig, kan lage mye unødvendige kjørespor med hard bakplate og mye "vinkel" på pad`n. En bakplate med med litt mykt skum (ala scholl, 3M) gjør det ofte litt enklere. Dog kan du prøve å tilte litt på maskinen for å få den til å gå dit du vil.

2) Jeg har brukt gamle typen PG en del og den er ganske tørr og må enten blandes litt ut med ett oljete produkt evt. spraye på vann jevnlig.

Når jeg blandet den med Optimum hyper compound 30/70 kunne man omtrent jobbe så lenge man turte uten at den tørket ut. Kan fint kjøre denne opp mot 2000 rpm når du blir litt vant med maskinen.

3) Kan godt bruke vann eller QD, jeg brukte vann med en liten dært No rinse fra optimum.

4) bør gjøres ofte, maskinen kan bli ekstra vanskelig å styre + evt. hoppe litt når padn blir pakket med produkt.

5) det varierer veldig men CA. 2000 pluss minus til rubbing og noe lavere med finere produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har samme maskinen. Sitter offshore nå så kan ikke sjekke bruksanvisningen.

Men husker at jeg lagde meg en liten huskeregel at jeg ikke skulle over 4. Der gikk grensen for rpm man trenger til disse produktene. Ihvertfall etter det jeg har lest i guidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx :) Bruker du også Menzerna Bjørgvin? Når du kommer hjem fra Nordsjøhotellet, hadde du da giddet å sjekke bruksanvisningen for de forskjellige trinnene? Hadde vært supertakknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du hvilken rpm de forskjellige trinnene gir?

Bruker menzerna SIP og 106. Har liten erfaring med disse. Blir gang nummer 2 denne sommeren jeg skal begi meg ut på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
j-j-jimmy

Nytt forsøk i dag! Denne gangen på en Golf III, svart metallic. Bilen var helt stappfull av swirls/RDS, denne må ha blitt vasket med samme svamp i 10 år.. Derfor ekstra gøy å gyve på. Brukte gul sonus cuttingpad og Menzerna Intensive Polish (3.02)

Jeg vet ikke om det kanskje var ganske lav temperatur som gjorde det, men jeg syns produktet tørket ut veldig fort. Hadde ikke sjans til å få det til å bryte ned skikkelig.. Derfor var jeg ganske skeptisk på resultatet, men det ble faktisk veldig bra! Måtte pøse på med QD. I dag har jeg tatt ene siden på bilen + panseret, fortsetter i morgen.

Men det var en ting som irriterte; alt sølet som ble! Syns ikke jeg brukte spesielt mye produkt, men det var vel sikkert det at jeg måtte bruke så mye QD for å få litt jobbetid. Dette resulterte i at pad'en ble litt "bløt", og dette resulterte i polishsprut overalt.. Hadde slurvet litt med maskeringen, og det fikk jeg igjen for. Så før jeg ga meg i dag maskerte jeg ALT som var av plast på den andre siden. Det var mye slit for å fjerne rester fra lister og ikke minst vinduer..

Men et triks jeg fant ut i dag var å bruke ei neglebørste til å spre IPA/Top Inspecion, istedenfor å gnukke med MF.. Når det da fikk godgjort seg litt var det mye enklere å ta med filla.

Noen som har erfaring med Menz IP, er den veldig følsom for riktig temperatur osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Men et triks jeg fant ut i dag var å bruke ei neglebørste til å spre IPA/Top Inspecion, istedenfor å gnukke med MF..

Gned du IPA inn i lakken med en neglebørste for å sjekke finish? :blink:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j-j-jimmy

Gned du IPA inn i lakken med en neglebørste for å sjekke finish? :blink:

Formulerte meg litt dårlig her ser jeg, men dette var på rutene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Formulerte meg litt dårlig her ser jeg, men dette var på rutene :)

Så bra :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j-j-jimmy

Sukk... Dreiv ute i dag, og plutselig tittet sola frem... Hva fikk jeg se?? Jo, hologrammer.. Masse hologrammer!! Er helt overbevist om at det skyldes at polishen tørker ut før den bryter ned. Dritt... Har jo en Brinkmann xenonlykt, men det er helt umulig å se noen hologrammer med den tydeligvis.

Er det bare Menzerna som har dette temperaturproblemet, eller gjelder det flere merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menzerna er jo en polish som er kjent for å ha mye oljer i seg, så rart om det tørker veldig fort. Sikker på at du bruker nok produkt?

Produkter med mye cut har som regel mindre oljer, så kan da være greit å blande i litt polish med mye oljer, typis PO85RD. Er også triks å prime paden, altså mette den med produkt før du begynner. På den måten får du lengre jobbetid, og du trenger ikke bruke QD likevel, annet enn for å utnytte at polishen er diminishing enda bedre.

Dersom du bare har brukt gul sonus cuttingpad og Menzerna Intensive Polish (3.02), og ikke noe annet etterpå er det ikke så rart du får hologrammer. Bli gjerne litt spor etter korrigering, så er da lurt å gå over med en mildere polish og finere pute for å fjerne sporene de grove lager. Et annet "problem" er at det er diminishing polish, og at den må brytes ned skikkelig for å ikke lage hologrammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j-j-jimmy

Tror ikke jeg bruker for lite produkt, heller kanskje omvendt.. 2-3 derter på 4"pad.. Men skal prøve tipset ditt med å blande inn 85RD! Primer også pad'en med ONR som QD.

Men jeg har sett flere som får strøkne LSP-klare resultater etter 3.02, så en skulle jo tro det var mulig. Temperaturen har jeg troen på spiller inn her og, for jeg har ikke sjans til å bryte den skikkelig ned.. Den tørker inn nesten med en gang, etter kanskje 2-3 pass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på priming av pad med produkt, ikke priming med quick detailer. Mulig du får bedre kjøretid av dette.

Om du får LSP klar finish med en relativt grov polish kommer jo an på lakktypen. Hender man har lakk som er så å si uten hologrammer etter S03/ull, mens andre igjen sliter med å få det hologramfritt med S40 og finishing pad. Alt etter hardhet på lakk altså.

Har bare brukt Menzerna litt, og det var når jeg brukte DA maskin. Slet veldig med at jeg ikke klarte å bryte ned produktet, men fungerte greit med roterende. Kanskje du kunne hørt med whiplash. Han er vel blitt spesialist på Menzerna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
j-j-jimmy

Nytt forsøk i dag. Problemet sist med at produktet ikke ble brutt ned var så og si borte i dag, fordi det nå har blitt varmere i været.. Men likevel får jeg ikke resultatene jeg vil ha!

Brukte gul sonus sfx-1 + Menzerna PO85RD3.02 (og litt Power Gloss)

Bilen har masse swirls og litt rds, men jeg fikk ikke fjernet nok synes jeg. Det kan vel ikke være meninga at man skal måtte gå over 3 og 4 ganger, SÅ ille er den da ikke.. Prøvde endel forskjellige kombinasjoner med antall pass, hastighet, press osv. Det hjalp endel når jeg kuttet ut pusingen og la på endel press, men det ble igjen altfor mye.

Prøvde også å blande Power gloss og SIP (3.02), men det ble ikke helt bra da heller.

Legger med noen diverse bilder

"Ferdig panel"

IMG_4590.jpg

Selv om det jo ble mye bedre:

IMG_4588.jpg

Grusom stemning-bilde

IMG_4571.jpg

Den store stripa er poleringsrester. Som dere ser har det blitt igjen masse småriper, jeg kan ikke forstå at disse kan være så dype at det ikke går an å ta de..!?

IMG_4568.jpg

3.02 in progress:

IMG_4566.jpg

Det går litt tørt, så det blir en dusj med QD

IMG_4564.jpg

Er dette passe mye produkt på passe pad på passe område?

IMG_4561.jpg

:blink:

IMG_4557.jpg

IMG_4551.jpg

IMG_4542.jpg

IMG_4534.jpg

IMG_4533.jpg

IMG_4531.jpg

Endret av j-j-jimmy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...