Gå til innhold

Mark V "Uno"


kris1986

Recommended Posts

kris1986

Har vært litt spent på produktene til Mark V, og når blankbil lanserte produktene, da var jeg ikke sein på å bestille Mark V Uno. Uno er en "alt i 1"- polish, dvs at du kan variere den ettersom hvilken poleringspute, hastighet og trykk du bruker (f.eks Meguiars MG#86):

Glans = Høyere fart, mindre trykk, finere pad

Defekt fjerning = Lavere fart, mer trykk, stivere pad

Altså ikke noe "hokus pokus". Siden jeg ikke har maskinpolert bilen min siden jeg kjøpte den i fjor sommer, tenkte jeg å prøve Uno på panseret mitt, typisk panser med swirls og litt dypere riper. Slik gjorde jeg det;

1) Meguairs Soft Buff W-7006

2) Meguiars Soft Buff W-8006

3) Meguiars Soft Buff W-9006 - Bilder:

IMG_3947.jpg

IMG_3956.jpg

IMG_3969.jpg

IMG_3970.jpg

IMG_3974.jpg

IMG_3975.jpg

IMG_3976.jpg

Etter, du kan se at det ble litt hologrammer der jeg brukte den grove paden, men det kan være fordi at jeg kjørte litt feil teknikk til produktet:

IMG_3978.jpg

IMG_3980.jpg

IMG_3982.jpg

Litt random bilder:

IMG_3984.jpg

IMG_3985.jpg

IMG_3987.jpg

Jeg synes at produktet var veldig fint å jobbe med, ikke noe hopping med maskinen og omtrent ikke noe støv i det hele tatt, veldig bra! Og du trenger omtrent ikke noe hastighet for at den skal kutte godt.. Minnet meg litt om MG#83 i hvordan den oppfører seg (snakker ikke da om arbeidstid). Litt vanskelig å si enda, men den kutter kansje ett sted mellom Menzerna 3.02 ("SIP"). Skal oppdatere tråden etterhvert som jeg blir mer kjent med den ;)

Oppdatering:

Prøvde den på en Ford Focus "Panther Black", en middels hard lakk, type 106FA med polishpad-hard (hvis det gir noe mer mening...) Prøvde Uno med samme pads som i går untatt burgunder cut-pad. Bilen har en del swirls og litt hologramer.

1) Spre på 600

2) ca 2000 med moderat press

3) Juvelere med ett par pass på ca 1000 - 1200 omdr. (driver fortsatt å forsker litt på hvordan den oppfører seg, virker som den kutter best ved lave turtall på maskinen)

Her er noen bilder (er ikke akkurat en fotograf, så etterbildene ble litt rare :blink: , men men..)

IMG_4012.jpg

IMG_4015.jpg

IMG_4016.jpg

IMG_4017.jpg

IMG_4018.jpg

IMG_4024.jpg

Ble noen swirls igjen etter finishpad, men ser bra ut der jeg brukte polishing-pad ;) med riktig teknikk hadde det blitt strøkent der jeg brukte polishingpad, kansje også der jeg brukte finishingpad! Ser ut som jeg kommer til å bruke dette produktet en del fremover...

Siste bil i "testen", en Opel Corsa B med sort, solid lakk (uten klarlakk). Lakken er ca medium myk. Kjørte den slik:

1) ca 8 pass på 1300-1500 omdr med Metabo ullpad med litt trykk

2) ca 8 pass på ca 2000 omdr med Soft Buff 2.0 finishingpad med trykket fra maskinen

Slik ble det:

IMG_4061.jpg

IMG_4062.jpg

IMG_4054.jpg

IMG_4055.jpg

IMG_4058.jpg

IMG_4064.jpg

Jeg synes polishen er en "time saver", den gir god kutt hvis du vil samtidig som den kan gi en meget pen finish. For en 1-steg jobb er den veldig fin! Kan godt anbefale den til en som har lyst til å prøve noe litt anderledes enn en tradisjonell oljete polish ;)

Endret av kris1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra testet! Driver med Mark V Uno selv for tiden. Er et par knepp vassere enn D151 mht cut, samt støver ekstremt lite. Jeg kommer nok til å handle mer Uno framover selv. Har kjørt den på Saab som er våtslipt med 1200 grit, og med et par runder med burgunder og et par med gul MG pad så ble det riktig så bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

hmmmm.... sikkert ikke en dum sak dette her gitt.... liker one steps polisher

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en liten tur hos Ole Gunnar i dag og kjørt Mark V Uno på Uber Polish pad på en 2006 Toyota Verso. Tok ganske bra, og mer enn nok for en 1-stegs jobb som det var. Ikke like bra finish som S30 på Scholl orange - men var ikke så innmari mye forskjell. Så litt bedre teknikk og mer jewelling så hadde det blir enda bedre enn S30 på finish også - tok noe mer riper uansett dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar var fotograf, men vi holdt på så det ble ingen underveis-bilder. Spredde med avskrudd maskin, tett oppunder 4 på Metabo'n (ca 1800 rpm), 4-5 kjappe pass og wipeoff med Final Inspection og Svisswax blå mf. Kurant nok lakk på denne lyseblå Versoen, men kjente tendenser til sticky'ness (både med Uno og S30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Mark V uno ganske ofte siden jeg fikk med en prøveflaske på en ordre fra england. Genialt produkt for raske jobber, men kanskje ikke fin nok til å avslutte hologramfritt på mykere lakk hvis man ikke bruker DA. Men uansett, veldig god å jobbe med, god glid, lite støv og spruting :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...