Gå til innhold

TEST: Felgrens


Ad|oS

Recommended Posts

Ikke dårlig om du faktisk klarte å få lasta opp alle bildene på iPhone. Min er allergisk mot store S&S-tråder, og viser bare noen av bildene...

Dyreparken har åpent året rundt, men jeg begynner heldigvis ikke riktig enda. Men skal nok få tid til noe ny testing, selv når jeg begynner der hehe

Takk for creds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel da har jeg endelig sett mot på å begynne på denne her, og jeg må si det var moro lesestoff, en virkelig nøye og veldokumentert test dette her :) Og det var var imponerende hvordan du tok bilder under hele prosessen så vi faktisk kunne se hva du skrev og og faktisk bedømme selv.

Super jobb Halvard :D

mer, mer, mer.. Jeg har idér til ting du godt kan teste :)

+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra videreføring her bør vell være å finne ut hvilken felgrens som er best uten å fjerne beskyttelsen?

Selv så blir både sommer- og vinterfelgene mine alltid renset med lakkrens og vokset med SV Autobahn før de kommer på bilen.

Da gidder jeg liksom ikke bruke midler som er harde mot beskyttelsen, når jeg vasker.

Bilberry 1:3 og 1:5 holder liksom da.. Men hvor mye beskyttelse de tar med seg pr. vask, det er uvisst...

Føler folk bør være mer opptatt av hvilken felgrens som er bra uten å fjerne beskyttelsen, enn å konsentrere seg med å finne den sterkeste.

Jeg opplever selv at Bilberry 1:5 beader når jeg sprøyter den på, så det er jo et positivt tegn..

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket blandingsforhold bruker du til vanlig vask med Bilberry 1:5? Er det passelig om en vasker bilen en gang i uka.

Om man har som NeDD skriver f.eks SV Autobahn på felgene så holder det fint med Bilberry 1:5, ofte er det nok med bare HT spylyng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Prøver med med 1:5 først jeg. Blir det svakt er det bare å blande ut mer ;)

Har en liter med Bilberry som kommer på døra i kveld/i morgen. Blandes den ut så blir det fem liter. Det burde vare en stund.

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På egen bil er som regel bare såpevann nok, eventuelt en svakt blandet felgrens. Kanskje litt P21S for å fjerne litt tjære som fester seg av og til.

Du trenger stort sett bare en sterk felgrens om du skal ta kundebiler, da de fleste ikke har like rene felger som det vi har. Og ellers, er det jo bare å blande ut for et mer passelig nivå for egne felger. Er jo ikke noen vits å bruke Bilberry ren, når man kunne brukt den 1:5 å hatt samme effekten og i tilleg spart på LSP. Gjelder jo forsåvidt det samme som med polering, at man bruker den mildeste kombinasjonen som får jobben gjort. Er ikke noen vits å bruke avfetting på en bil som kunne blitt ren ved kun høytrykksspyling, og på samme måten, ikke noen vits å bruke ren Espuma Revolution på en felg som vanlig såpevann hadde gjort ren.

Uten å si noe altfor sikkert virker det som om et produkt som er nærmere pH-nøytralt blir markedsført som både mer skånsomt mot felg/lakk, OG mildere mot LSP. Er nok en grunn til at f.eks Nanolex anbefaler at man skal bruke en pH-nøytral såpe om man først skal bruke såpe.

killbox: Får du 1liter i posten ville jeg blandet opp en del av det i en svak blanding, som 1:5, men er også greit å ha litt sterkere blanding stående om man kommer over noen felger som er ekstra skitten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klar, men husk at ikke alle tenker på kundebiler.

De som kun har polert egen bil og skal holde den ren, trenger litt info om hva som er bra nok.

1:5 rocker den.. Viderefulgt av mild foam.

Endret av NeDD

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til dette i første posten da:

"I denne testen er alle felgrensene testet ublandet selv om de aller fleste av dem kan blandes til ønsket effekt. Dette ble gjort for å lettere kunne sammenligne dem mot hverandre. Anbefaler likevel å gå frem på samme måten som ved polering, altså å starte med det mildeste middelet og så hvordan det virker. Er ikke nødvendig å bruke sterke midler om et mildere virkende er like effektiv. Det blir også mye billigere å bruke en utblandet variant enn et konsentrat.

En felg som har godt med beskyttelse, altså en vanlig voks/sealer eller en spesiell felgvoks, vil være mye lettere å holde ren. Ofte vil det holde med kun prewash og høytrykksspyler. Anbefaler derfor å alltid holde felgene godt beskyttet, på lik linje med lakken. På sikt vil du tjene på dette ved å nesten ikke trenge felgrens, og om du bruker felgrens vil en svak blanding stort sett være nok"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle ta denne her litt videre nå og legge til noen flere felgrenser, men det kan jo aldri bli nok. Så om det er noen som mener jeg har gått glipp av noen varianter og har en sample til overs som de har lyst til at jeg skal teste, skrik ut eller send meg en PM :)

Har foeløpig skaffet meg Autobrite Verry Cherry, Sonax og Biltema felgrens. Satser også på at jeg klarer å få ordnet CG Sticky til oppdateringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har nå testet P21S Power Gel på noen felger jeg TRODDE var rene. Å herregud, for en fantastisk felgrens! Dette var felger jeg var overbevist om var helt rene, jeg kunne ikke se eller kjenne noe unormalt etter vask med Bilberry og kost. Sprutet for moro skyld en dæsj med P21S på og etter ca. 5 min - VOILA. Det RANT dritt av felgen!

Lukten er ikke så ille som folk skal ha det til heller. Men den går fort unna på liten flaske ;)

MEN - den er sterk! Den tok faktisk noe av Hammerlakken jeg la på kalipperne ifjor sommer...

Dette er herved min favoritt-felgrens!

Endret av Dr_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Bland den gjerne 1.2 feks når du skal bruke den, ved normalt møkkete felger.. fungerer supert da også.. skummer opp flott mht børste eller kost også...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...