Gå til innhold

Noen som har forrige Autofil?


roadrune

Recommended Posts

Hei.

Jeg skulle gjerne hatt en kopi av det åpne brevet Tommy Schønberg skrev i forrige nr av Autofil.

Er det noen som har bladet, og gidder å scanne den siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det står om at man ikke kan bøtelegges for chip-trimming.

Jeg kan legge det inn, bare jeg får scanneren til å funke igjen... default_angry.png

Edit: Der var'n for de som vil lese originalen :)

post-976-1271449774,1_thumb.jpg

Endret av Fr0d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt på Speedparts på Kjeller og leste den artikkelen - vi humret litt og var veldig enige. Det finnes bare en rulle her i landet for å måle effekt for myndighetene, og det er i Trondheim. Så hvis jeg kommer med min bil til neste EU-kontroll i f.eks Sandvika den dagen jeg f.eks har 232kh og 340nm i Saab'n så er ikke jeg spesielt nervøs for å "bli fersket". Jo, de kan nok få mistanke i forbindelse med den kjøretesten de har - men noen godkjent måte å måle effekt på har de ikke tilgang på.. Dessuten er min bil snart 10 år gammel og da er det 100% reduksjon i avgiftstillegget man egentlig skal betale for å få det innsmurt i vognkortet (10% rabatt pr år etter reg.dato i Norge - det betyr at f.eks. importbiler gjerne må vente noen ekstra år..)

Og jeg oppfordrer selvfølgelig alle sammen til å få "stell i papirene" sine - dette er ingen oppfordring til å snike unna penger fra Onkel Staten, som så sårt trenger de til f.eks. å bytte marmorfliser på Operahuset, nedgradere infrastrukturen i dette landet eller betale for "komité-reiser" til Abu Dhabi.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo melde inn effekt-økning til forsikringsselskapet og da stiger premien tilsvarende også ;) Og siden ikke engang Biltilsynet, som er de eneste som kan kjøre offisielt godkjente effekt-tester, omtrent har tilgang til nødvendig utstyr så har ikke forsikringsselskapene det heller. Og påstår de at de har det så kjører de i såfall på rulla i Tr.heim (som er det eneste offisielt godkjente test-stedet) og sniker i køen foran Biltilsynet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Svogern min er vel en av få i landet som har blitt tatt for dette mht trim av bil, audi A4 1.8 t, ble mål til 180 hk (org 150), og måtte betale 30.000,- i avgift. Måten han ble tatt på var at bilen var annonsert (fra forhandler) med 200 hk (trimmer sa 200hk), noe de på toll (eller hva det heter) så annonsen på, så var det i gang, bilen måtte måles, og forhandler og svoger ble enige om å dele avgiften... Dette er vel noen år siden nå (96/97) Sikker mer opplyst nå mht dette her, så innlegg som det fra TS kommer med er jo greit å få med seg så en vet noe mer om dette...

Uansett sier jeg som Essie, å ha stell i papirer :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må redigere meg selv litt - den eneste rulla Staten har tilgang til er i Tr.heim - men godkjent til effektmåling er den ikke....

Så hvordan de skal få målt en bil og få opp offisielle, godkjente tall er en liten gåte for meg. Da skal jeg joggu kreve tilbakebetalt det jeg _ikke_ har f.eks. i min Toyota (150 i vognkortet, er vel nærmere 130-135 i real life tenker jeg) - men akkurat den fakturaen adressert til Staten tror jeg aldri vil bli betalt. Merkelige saker.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...