Gå til innhold

Beskytte nylakkert bil ?


Sladd88

Recommended Posts

Siden bilen er inne til lakk sitter jeg og vurderer hva jeg skal beskytte den nye lakken med ?

Skal vente i 3-4uker før jeg har på noe tenker jeg ?

Hva er det som skal til etterpå ?

Trenger jeg å claye ?

Hva voks er å anbefale?

Bare kom med litt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det jeg vet er vel at man burde vente 2-3 uker å la lakken få puste seg ferdig før noen ting legges på.

Så etter 3 uker ville ikke jeg ha hatt noen bekymringer å legge på sealer/voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garrett_T4

Er bare å vente til lakken har herda skikkelig, går fint å slipe/polere evt støv og defekter etter det. null problem å legge på en carnauba voks etterpå.

Jeg har ingen problemer med å våtslipe/polere lakken et par dager etter lakkering, merk, det er metall områder, plast bør en vente litt lengre med.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lakkereren nevnte at han bruker 2 gode strøk med klarlakk og at viss det ble sig i lakken så kunne han slipe det ned og polere rett etter lakkeringa?

Det som slår meg er hvordan klarer han å slipe og polere den rett etter lakken, når det anbefalles å ikke gjøre noe på 3-4uker.

Bilen skulle inn på 60-70 grader i 45min eller noe som jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Tar vel en der herding det i ovn tipper jeg,.... Meguiars so1o (86) er til nylakk, så det kan fint korrigeres det, det en ikke skal er å tette lakken med en tett sealer feks, Carnauba voks er pustende så det kan nok gå fint :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tørketid på matrialer er det herderen som tilsier hvor lang tørketid man har på dette. Når jeg lakkerer stående flater bruker jeg en kjapp herder som har en trøketid på 15-20 min på IR varme. Da er den "tørr" dvs håndterbar, når den er kald kan man slipe eller gjøre korrigeringer.

Men han som trådstarter sier er om han kan legge på voks eller sealer er det kanskje godt at lakken får puste litt før det legges på noe voks. Men dette er det forskjellig meninger om og jeg vet det er mange lakkerer som har på voks timer etter lakkering så det funker sikkert det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har et budsjett opp til 1000kr kan du jo for eksempel gå for en voks fra Swissvax. Blue-Weiss er beregnet for nyere BMW, men da din er nylakkert er det nok ikke noen ekstra nytte i en voks som er lagd for tyskerlakk. I stedetfor kan du velge Onyx til 629kr, eventuelt Mirage til 959kr som er en premium voks.

Meguiars #16 er en slager når det gjelder billig voks, men den er nok på grensen til å være en sealer etter hva jeg har skjønt.

Victoria Wax - Concours er også en fin voks som gir bra utseende og lang holdbarhet til å være voks. Kan anbefale den :) Får nok ikke tak i denne i Norge lengre, så den må du til f.eks. engelske nettbutikker for å handle

Ellers har nok Chemical Guys 5050 voks mange fan her inne. Petes 53 er et rimeligere alternativ fra Chemical Guys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...