Gå til innhold

Test: nanolotus Marine forsegling kit


Terjeo

Recommended Posts

Nanolotus Marine forseglings sett

Fikk i oppgave av Rasmus å teste marine forseglings settet til nanolotus. Innen båt har jeg prøvd det meste av prudukter, alt fra billig biltema til dyrere saker. Men nanolotus har jeg altså ikke prøvd på båt før nå.

Settet inneholder følgende:

1 x GelCoat Cleaner

1 x Gelcoat Poilsh & Forsegling

1 x Marine Forsegling Universal

1 x NanoLotus Svamp

1 x NanoLotus Microfiberklud

1 x Dansk brugsanvisning

Pris 500Kr.

Her har du alt du trenger for å forsegle båten. I tilegg til settet må du ha båt såpe og mitt, for å vaske båten rein. Du burde også legge hvertfall 10 ekstra nanosvamper i handlevognen.

IMG_0002.jpg

Valget av båt ble en 15 eller 16 fots, Bever type jolle med 25hk. Valgte akkurat denne båten, fordi de andre to ligger på vannet. Den er også nyest og trodde derfor gelcoten var penest. Der tok jeg grundig feil, noe som bildene nedenfor kan fortelle.

IMG_0006.jpg

IMG_0006.jpg

IMG_0009.jpg

IMG_0010.jpg

IMG_0013.jpg

IMG_0015.jpg

IMG_0020.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

Båten har altså ligget ute i vinter, oppe av vannet men uten presenning. Derfor har all møkka som snøen tar med seg på vei ned fra skyene blitt værene på gelcoten og nærmest etset seg inn. Så helt grusomt ut denne her.

Det var også veldig mye algevekst på sidene, blir veldig spennende å følge med på forseglingen om den klarer å holde disse irriterende slimete greiene borte fra båten gjennom sesongen.

Båten ble først skummet med såpe og foamcannon, som fikk virke noen minutter før det ble avspyling med ht vasker.

IMG_0032.jpg

IMG_0033.jpg

IMG_0034.jpg

Når du spyler av såpa, anbefaller jeg sterkt å bruke turbo lance siden du da får av mye mer av den fæle algeveksten. Etter avspyling ble resultatet dette:

IMG_0036.jpg

IMG_0037.jpg

IMG_0043.jpg

IMG_0044.jpg

IMG_0046.jpg

IMG_0047.jpg

Båten ble deretter vasket med mitt for å få vekk det som ht ikke tok, kunne ikke se store forskjellen egentlig, så har ingen bilder av det. Og nå kommer vi til hvorfor du skal bestille flere nano svamper.

IMG_0048.jpg

Under:

IMG_0049.jpg

Etter:

IMG_0050.jpg

Båten hadde også veldig mye av de stygge svarte strekene som ofte dukker opp på gelcot.

IMG_0051.jpg

Tenkte jeg skulle prøve nanosvampen på disse også, og resultatet blei veldig bra. Bare dypp de i en bøtte med kun vann, og gni forsiktig over. Da forsvinner de stygge strekene som man går å irriterer seg over.

Etter nanosvamp:

IMG_0053.jpg

Så var det på tide med Gelcot Gleaneren:

IMG_0054.jpg

IMG_0055.jpg

Cleaneren kommer med en slags grov hard svamp. Svampen skal dyppes i litt vann, før den gnis i cleaneren (denne er stein hard før du får på vann).

Rengjøres i små områder om gangen i sirkel bevegelser. Den tok godt til å bli brukt for hånd og resultatet etter cleaneren ble slik:

IMG_0056.jpg

IMG_0057.jpg

IMG_0059.jpg

Den tok vanlig forurensin veldig bra, men denne sure nedbøren hadde som sagt nærmest etset seg inn i gelcoten, så her var det ikke noe annet å gjøre enn å dra fram maskinen og gi den en 2 stegs polering.

Da ble den seende slik ut:

IMG_0062.jpg

IMG_0063.jpg

IMG_0067.jpg

Bildene er kun etter steg en, og det ser ut som det er hologrammer der, disse ble fjernet av påfølgende polering. Dessverre så er gutter sånn at vi gjerne hopper over forspill og går rett på morroa, dvs at jeg glemte vist bilder.

Deretter ble båten foamet, vasket og IPA wipedown ble utført før jeg tok neste steg.

Nå kommer vi til her hvor det virkelig blir morsomt, på tide med Nanolotus Forsegling:

IMG_0069.jpg

Produktet kommer i en 100Ml flaske. Jeg synes den virka litt liten og trodde nok at jeg ville bruke opp flaska, der tok jeg også grundig feil igjen.

Forseglingen er tyntflytende og du må bruke medfølgende pipette for å dosere denne riktig.

IMG_0070.jpg

Denne forseglingen skal påføres med den hvite siden av nanosvampen.

Det skal kun jobbes på små områder av gangen og skal umiddelbart poleres vekk med medfølgene mf klut. Derfor fikk jeg ikke tatt noen bilder under selve prosessen. Mens du legger på forseglingen skal du legge i sirkelbevegelser til svampen begynder å bli litt sticky så den henger litt i gelcoten.

Jeg blei veldig positivt overrasket over hvor lett denne var og påføre, samt buffe av. Det er nr. 1 jeg har prøvd mht, påføring/buffing! Utrolig bra!

Også viktig at du ikke berører gelcoten før 2-3 timer, den er først herdet etter 24 timer.

Etter påføringen av forseglingen ser det slik ut:

IMG_0078.jpg

IMG_0079.jpg

Jeg brukte omtrent halve flaska, og etter mine beregninger holder nok en flaske til ca 30 fot:

IMG_0072.jpg

Har enda ikke testet Universal forseglingen eller vindusforseglingen for båter, da grunnen som noen av dere helt sikkert har lagt merke til er at båten ligger opp ned.

IMG_0088-1.jpg

Lot båten ligge litt over et døgn før jeg tok en liten test mht. beading.

IMG_0107.jpg

IMG_0108.jpg

IMG_0109.jpg

IMG_0110.jpg

IMG_0114.jpg

Lot området bak være ubehandlet for å se forskjellen gjennom sesongen, her er hvordan vann VS ubehandlet ser ut:

IMG_0111.jpg

IMG_0113.jpg

Vi liker dråper, gjør vi ikke?

IMG_0115.jpg

IMG_0116.jpg

Denne båten brukes kun som sesong båt, og er derfor den som generelt for folk flest vil vise hvordan holdbarhet er. Skal også legge på en annen båt når tida for klargjøring av den er inne. Denne ligger ute hele året så vi også får se hvordan forseglingen sitter her.

På en ”vanlig” båt som ikke har blitt så tilgriset i gelcoten av været trenger kun dette settet for å bli bra.

Jeg kjørte på med maskin for å få rensa gelcoten for mest mulig før påføring av forsegling, for å se hvor lenge forseglingen varer under optimale forhold. Posten vil bli oppdatert etter hvert og når båten skal opp vil jeg se forskjell forhåpentligvis mellom behandlet område og ubehandlet område.

Alt i alt gir jeg produktet så langt 5/6 grunnen til at det ikke får full pott er enkelt og greit at jeg synes at gelcot cleaneren kunne tatt litt mer enn den gjør og at det blir litt for mye gnikking for å få resultatet greit nok. Men som dere har sett, var båten ekstremt ille, og dersom den hadde vært lagret med hvertfall en presenning ville det ikke vært nødvendig med mer enn cleaneren.

Prisen for hele settet er som sagt 500Kr, og jeg synes du får veldig mye for pengene her. Det gjør jobben med de siste stegene til en lek og man får en liten wow opplevelse mens man holder på.

Dersom forseglinga holder like lenge som den er oppgitt til i tilegg (6-12 mnd) lover dette produktet veldig godt! Forhåpentligvis gjør også forseglinga at møkka ikke setter seg like ille, og blir derfor lettere å holde bra gjennom lengre tid.

Har du båt? Løp å kjøp, eller trykk å kjøp heter det vel kanskje?

Det kommer også en film fra sluttresultatet!

Må bare få den inn på pcen og redigere litt :)

OPPDATERING

Nå har det gått ganske nøyaktig 3 mnd siden nanolotus ble lagt på, og båten satt på vannet.

Lot akterenden på båten være uforseglet for å se forskjellen, kan se en STOR forskjell her og på resten av båten. Her har det begynt å gro alger, og bli brunt mens resten er hvitt og fint :)

Her er det ikke forseglet:

IMG_0015-1.jpg

Forseglet:

IMG_0016.jpg

IMG_0018-2.jpg

Da er den foreløpige konklusjonen at Nanolotus leverer god holdbarhet!

Endret av Terjeo
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin test dette! Så ut som dette er virkelig bra produkter også!

Flyttet til riktig forum, forresten. ;)

fant ikke riktig i farta, viste den lå et sted hehe. Takk for det.

Og takk for andre tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. det der var faktisk j* imponerende.. har testet det aller meste av kjente polerings- og LSP'er beregnet for gelcoat, så jeg vet at det er en utfordring!

Det mest spennende blir holdbarheten! Du har nå forpliktet deg greit til å holde DCN oppdatert med egenskaper og resultater gjennom sesongen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Admins
truhaa

kanllbra Terjeo... nanosvampen tar mye grufs ja, må jo være guds gave til båteieren den..

Blir moro å høre ang holdbarhet når du legger båten på vannet...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Dæven! Jeg har en båt som er ganske matt pga at den er vasket med hempel gel coat cleaner. Trenger jeg å polere opp først eller tror du denne komboen tar seg av det? I såfall burde jeg få tak i en sånn før helga..Hadde egentlig tenkt til å kjøpe Meg's men Nano ser jo ikke akkurat ille ut. Da får man testet om det holder til 31 fot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt fjerner du ikke de værste forurensningene med settet, tror egentlig poenget med settet hovedsaklig er forseglingen og resten kan sammenlignes med cleaner fluid for hånd.

Jeg brukte megs heavy duty ocitadion remover til å polere med maskin, etterfulgt av scholl s30. Brukte scholl fordi jeg var tom for megs polish.

Ville nok kjøpt megs one step compound og polert med roterende. Er det ille bruker du først grov pute så fin. Ellers bare fin.

Er den bare litt matt, klarer du nok å få det ok for hånd med nano settet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Ok, takker for svar :)

En fin ting jeg kom på nå er jo bare bruke de store nano svampen med holderen og feste på jordan maler stanga, Da kan man lett vaske stor båt. Skal testes til helga :)

Endret av AndreasLie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Marine Forsegling lever opp til holdbarhetsgarantiene, burde jo One Step Compound + dette settet være gull.. tror nesten jeg må eksperimentere litt selv snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de er fine de nanosvampene der.

OG EN TING TIL! IKKE jeg gjentar IKKE stå i sola uten solbriller og hold på med båt. De reflekterer mye sterkere enn en bil gjør

Du ødelegger garantert øynene dine, ikke engang tro at du kan unngå det, det går kansje greit med en gang nå og da men jeg har hvertfall fått svekket syn pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenHamre

Kommer lignende test fra meg, har fått samme oppdrag :)

Men her blir det en Saga 315, og produkter fra NanoLotus og NanoLex som skal kjempe litt mot hverandre ;)

Såg bra ut det her, synest den cleaneren tok ganske bra!

Endret av EspenHamre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Kjempe fin test dette her. Masse fine billeder og et kjempe resultat :thumbup:

Glæder meg til at følge med videre :fun:

Som Espen siger kommer der flere tester av dette sett, så bare at glæde seg.

Jeg kan også nevne DCN VIP rabatten hvor man kan få bla. 10 stk Nanosvampe når man kjøper på Nanowebshop

Se mere her:

DCN VIP Rabat avtaler

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott test det her. Du love og holde oss oppdatert på holdbarheten. :)

Hvis Marine Forsegling lever opp til holdbarhetsgarantiene, burde jo One Step Compound + dette settet være gull.. tror nesten jeg må eksperimentere litt selv snart :)

Kan man bruke noe som legger igjen beskyttelse før et Nano produkt? Trodde at Nano da festet dårligere.

Må gjerne teste på min båt Øivind ;) Skal snart i gang med vår pussen nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...