Gå til innhold

Voks, hva bør jeg gjøre?


killbox

Recommended Posts

Ser frem til dette. Hvor store pads trenger jeg til maskinen? 150mm eller de som er mindre

Klarer meg med bare oransje pads da :)

Har allerede bestilt

- 4 Gallon Wash Bucket Combo

- Scandic Shine's Tørkehåndkle.

Har fra før:

- Meguair's Scratch-X

- Meguar's Was mit.

- 3 stk 3M microfiber kluter

- 1 stk Turtle microfiber klut.

Er det dennemaskinen dere anbefaler?

Kjøper Meguar's Clay kit på bilextra.

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Biltema sin 2-hodet så er det 4" (eller 85-100mm) som gjelder. Ser at Scandicshine er tomme for orange Uber (jeg venter selv på nye slike), så hvis du har en Clahs Olsson i nærheten så ta med deg de små til Sonax derfra. Gjør definitivt jobben de også.

Den såpa der i bøttekomboen er god - ikke verdens sterkeste så den er snill mot sealer / voks. Så før claying så bør du sause inn bilen i avfetting og spyle av (gjerne et par runder) - sparer både deg og clay for mye skitt og arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye på Scandicshine som ikke er på lager. Litt synd de ikke skriver når det kommer inn igjen. Den Chemical Guys vaskepakken skulle komme i slutten av april :/

Bilextra:

- QUIK CLAY DETAILING SYSTEM - 473ML + LEIRE 289,-

Biltema:

- Polermaskin 299,-

Scandicshine:

- Chemical Guys Pete's 53 Carnaubawax. 290,-

- Duragloss 111 CCP (Clear Coat Polish) 220,-

- Uber pads 4" (Også Cyclo) Orange 2-pack 90,-

- Duragloss Polish Bonding Agent (PBA) #601 140,-

- Chemical Guys 530 XL Microfiberklut. 80,-

- 3M Maskeringstape 233+ 18 mm x 55 m 65,-

Sum: 1473,-

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg maser folkens :)

Liten endring her:

post-1533-1271174090,11_thumb.jpg

Byttet ut DG 111 med CG Jetseal ettersom de var utsolgt.

Trenger hjelp til valg av pads til påføring av lakkrens DG 601 og Meguiar's ScratchX på biltema DA maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt lyst å begynne. Tror ikke jeg venter på at ting skal komme på lager rundt omkring.

Trenger litt hjelp. Planen var Duragloss 601 og så 111, men de er utsolgt for 111.

Hvilken rens og sealer bør jeg velge?

Handlelista ser slik ut foreløpig:

post-1533-1271543362,62_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "eurow waffle weaven" ekke verdt en dritt, ubrukelig.. Hvis du skal ha det som tørkehåndkle så slå heller på stortromma og ta CG miracle dryer, den er super!

Er en del å velge i når det gjelder rens.. Forsegling er litt verre. lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Føler meg litt forvirret i denne jungelen av produkter :P Er helt ny i bilpleie

Har allerede Scandicshine sitt tørkehåndkle :)

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfetting, vask, clay, vask -> så polering, sealer og voks (alltid sealer før voks, og aldri motsatt).

200ml med f.eks Petes53 vil nok vare til en 30 påføringer, mulig fler også

Hva er forskjellen på polering og voks? Jeg trodde man polerte bilen med voks..... jeg forstår ikke helt dette...:)

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på polering og voks? Jeg trodde man polerte bilen med voks..... jeg forstår ikke helt dette...:)

Tommy

Man polerer for å øke glansen eller korrigere. Voks bruker du for å beskytte timene du har lagt ned i det ;)

Så svaret er: Nei... man polerer ikke med voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Polere er vel ett ord som blandt vanlig dødlige betyr "å få bilen blank"

Jeg mener dog at når man polerer så renser man lakken og fjerner urenheter/swirls etc.

Voks er det man bruker for å få bilen blank samt beskytte lakken som man har renset.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt følgende.

- Duragloss 101

- CG Pete's 53

- Jetseal

- Duragloss 901

- Meguiar's Clay Kit.

- Black wow

Det har blitt sendt så jeg håper på å få begynt i helga :)

Har jeg forstått det riktig?

- ScratchX 2.0 korrigerer og kan brukes med DA

- Duragloss 101 renser lakken og skaper glans? Brukes sammen med DA.

- Jetseal legger beskyttelse oppå glansen? Legges på for hånd

- Pete's 53 er voks. Den beskytter bare og må påføres for hånd.

Tenkte litt på å legge Pete's 53 utpå felgene. Er dette vits og bør jeg legge på jetseal først?

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polere er vel ett ord som blandt vanlig dødlige betyr "å få bilen blank"

Jeg mener dog at når man polerer så renser man lakken og fjerner urenheter/swirls etc.

Voks er det man bruker for å få bilen blank samt beskytte lakken som man har renset.

Ok. Polering er når man gnikker poleringsmidlet på, og lar det tørke, for så å fjerne det, gjerne med en maskin, evt fille?

Hvordan vokser man da? Og hva kaller man stoffet man polerer med? voks? poleringsmiddel?

En ting til. Når man polerer(vokser), er det viktigst å arbeide middelet godt inn i lakken før det tørker, eller er det nok å bare smøre det utover raskt og enkelt? Og når midlet har tørket, er det vikgit å gni lenge da, eller skal midlet bare fjernes. Altså; hvor er det viktigst å gni og gnikke lenge, ved påføring av midlet eller ved fjerning av midlet etter det har tørket? Når er det glansen oppnås liksom, under påføring eller fjerning av midlet?

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Ok. Polering er når man gnikker poleringsmidlet på, og lar det tørke, for så å fjerne det, gjerne med en maskin, evt fille?

Hvordan vokser man da? Og hva kaller man stoffet man polerer med? voks? poleringsmiddel?

En ting til. Når man polerer(vokser), er det viktigst å arbeide middelet godt inn i lakken før det tørker, eller er det nok å bare smøre det utover raskt og enkelt? Og når midlet har tørket, er det vikgit å gni lenge da, eller skal midlet bare fjernes. Altså; hvor er det viktigst å gni og gnikke lenge, ved påføring av midlet eller ved fjerning av midlet etter det har tørket? Når er det glansen oppnås liksom, under påføring eller fjerning av midlet?

Tommy

Kommer litt ann på hvilken voks man bruker, men en voks skal i utgangspunktet bare føres lett på, uten gnikking og gnukking. Noen vokser krever at man venter noen minutter før man buffer av, med de fleste kan man buffe av med det samme.

Når man Polerer eller korrigerer (noe man gjør for å fjerne små riper/swirls etc) så skal dette jobbes inn i lakken ja. Helst da med maskin, da det kreves varme for at det mange ganger skal virke skikkelig. Små områder og småflekker kan man rubbe for hånd, men man blir fort lei, da det er mye jobb.

Hvordan dette skal påfæres kommer ann på hvilket middel man bruker. Dette tror jeg andre her inne bør svare på.

EDIT:

Polering er vel ett gammelt ord som fort kan missforstås og selv så bruker jeg ikke det ordet. (prøver vertfall å la være)

Kjøper du en såkalt TurtleWax "polish" på Statoil så vil jeg tippe at dette er en all-in-one løsning som både renser/beskytter lakken din. Men etter min erfaring er disse stasjonsvoksene/polishene noe skikkelig klin og holde på med.

Hvis man absolutt skal kjøpe bilpleieprodukter på bensinstasjon, så gå vertfall for AutoGlym er min mening. Mange stasjoner fører AutoGlym.

Er du NAF-medlem så får du gode rabatter på AutoGlym på naf.no

Men personlig så ville jeg handlet noe annet.

Jeg er litt tilhenger av Chemical Guys/Swissvax og da blir det veldig naturlig for meg og handler fra scandicshine.no eller swissvax.no

I steden for å kalle mange av produktene "Polish" så ville jeg kalt det "Rinse" og eller "rubbing light" "rubbing heavy" etc. På den måten kan man gå bort fra "Polish" som da altså er ett noe oppbrukt og missvisende ord.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dele inn relativt grovt:

Polering her inne er lakk-korrigering, utført for hånd eller vha maskin (såkalt roterende eller DA (dual action - oscilerende bevegelser som er mer lik håndbevegelser). Man bruker da egnede midler for dette, avhengig av hva som skal oppnå. Poleringsmidler kan igjen deles (grovt sett) i tre forskjellige grupper - grov, fin og meget fin (veldig forenklet). Dette kaller vi "cut" her inne - desto mer cut = desto grovere er midlet som brukes

Eksempler på produkter med mye "cut" er Scholl S03 (Gold), 3M FCP og Meguiars #105. Medium/fin cut kan være Scholl S17/S30 (avhengig av hvilke pads man bruker), 3M EFC og Meguiars #83/#205 (pad-avhengig). Fin-polish / finish-polish kan være Scholl S30/40, 3M UFSE og Meguiars #205/#80

I tillegg til selve produktene som brukes så varierer man også med hvilke type pad som produktet brukes sammen med, sammen med elementer som trykk, hastighet (RPM), kjøremåte og antall pass pr runde.

Voks/sealer-påføring er det man har til slutt for å beskytte lakken samt bevare glansen fra poleringsfasen.

Så det "mannen i gata" kaller "rubbing" kaller vi polering. Det "mannen i gata" kaller "polering" kaller vi LSP (last step product = sealer og/eller voks). LSP er i 99.9% av tilfellene utført for hånd. Korrigering er på samme måte utført vha maskin.

Håper dette hjelper litt - og ja, for trekvart år siden var jeg på samme sted som deg, men iherdig lesing her på DCN samt prøving selv (ikke feiling :) ) så økes kunnskapsnivået drastisk. Det skal ikke mye til før du har en enormt mye bedre bil mht utseende enn resten av gjengen som fortsatt står og banner over størkna TurtleWax og sykt mange riper og swirls i lakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye god input her folkens :)

Kjenner det kribler godt i fingrene nå ja. Det jeg lurer litt på er dette med pads på DA maskin. Jeg har bestilt Lake Country CCS Orange Foam Light Cutting Spot Pad (4 inch) pads som jeg tenkte å bruke på biltema DA maskinen. Er dette greie og safe pads til å bruke på ScratchX og Duragloss 101?

Leveres de i to pakninger?

Må også få kjøpt meg noe maskeringstape, men det finner jeg nok på Jernina eller Monter.

Satser på å få lagt ut en logg med noen bilder underveis. Gjerne 50-50 bilder og før og etter bilder.

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse padsene kan du godt bruke (er 4"). Men blir vel levert bare i stk og ikke i par. Uber-pads fra www.scandicshine.no kommer i par.

Kjøres med ScratchX 2.0 (ikke versjon 1, den er kun for hånd og inneholder kun kjemikalier og såkalte fillere som dekker til riper - v2 har såkalte abrasives som da "cutter" i lakken og fjerner riper permanent). DG 101 kjenner jeg ikke, men er en rens og litt beskyttelse tror jeg - ingen fysisk korrigering. Må da evt kjøres med en "fin" pute og ikke cut-pad.

3M 3434 (blå) er det de fleste her inne bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye god input her folkens :)

Kjenner det kribler godt i fingrene nå ja. Det jeg lurer litt på er dette med pads på DA maskin. Jeg har bestilt Lake Country CCS Orange Foam Light Cutting Spot Pad (4 inch) pads som jeg tenkte å bruke på biltema DA maskinen. Er dette greie og safe pads til å bruke på ScratchX og Duragloss 101?

Leveres de i to pakninger? .

De orange LC paddene er så stiv at de blir nærmest ubrukelig, dessuten blir de for grov å bruke sammens med scratchx og DG101 hvis du ikke har skikkelig hard lakk. Du risikerer på en måte at pad`n vil lage merker som produktet ikke klarer å fjerne...

Cyclo og über pads leveres i 2pk og fungerer veldig bra med DA maskin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da bestiller jeg oransje uberpads og 3M tape hos Ketil. På produktspesifikasjonen står det at den kan brukes både på rubbing og lakkrens. Da trenger jeg bare et sett med pads altså :) Regner med jeg må vaske padsene mellom korrigeringen og lakkrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skjønner litt mer.

For å bli kvitt swirls og småriper (som ikke går gjennom hele lakken) skal jeg polere. Når den jobben er gjort, vokser jeg, for å beskytte den speilblanke finishen jeg har fått :)

Er begge deler flytende, eller er de av typen fast form i boks?

Hvor får jeg kjøpt det jeg trenger, som er:

Avfetting, lakkrens, asfaltfjerner, poleringsmiddel og voks?

Og hvilken rekkefølge bruker jeg de 3 første i?

Tommy

Er denne cleaner fluiden fra swisswax det jeg bruker til å polere bilen med, altså gni inn i lakken, la tørke, og så fjerne, gjerne ved bruk av maskin?

http://swissvax.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=4&category_id=28&option=com_virtuemart&Itemid=64

Må innrømme at jeg enda går i surr hva de ulike produktene kalles, og brukes til...

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Ok. Skjønner litt mer.

For å bli kvitt swirls og småriper (som ikke går gjennom hele lakken) skal jeg polere. Når den jobben er gjort, vokser jeg, for å beskytte den speilblanke finishen jeg har fått :)

Er begge deler flytende, eller er de av typen fast form i boks?

Hvor får jeg kjøpt det jeg trenger, som er:

Avfetting, lakkrens, asfaltfjerner, poleringsmiddel og voks?

Og hvilken rekkefølge bruker jeg de 3 første i?

Tommy

Er denne cleaner fluiden fra swisswax det jeg bruker til å polere bilen med, altså gni inn i lakken, la tørke, og så fjerne, gjerne ved bruk av maskin?

http://swissvax.no/i...emart&Itemid=64

Må innrømme at jeg enda går i surr hva de ulike produktene kalles, og brukes til...

Tommy

Poleringsmidler er oftest flytende (rens/rubbing etc) mens en skikkelig voks er hard i boksen. Kan sammenlignes med en boks vaselin, men litt hardere.

Du får kjøpt alt du trenger her:

www.scandicshine.no

Cleanerfluid er en slags rens uten slipemidler som du skal bruke for å fjerne gammel voks og for at en ny voks skal feste seg bedre. Denne trenger du dog ikke bruke hver gang og kun ett par ganger i året.

Rekkefølge (min mening):

1. Avfetting

2. Asvaltfjerner

3. Lakkrens

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...