killbox

Voks, hva bør jeg gjøre?

47 innlegg i emnet

Er helt fersk i bilpleie-gamet og lurer derfor på om noen kan bistå i oppklaring av noen spørsmål. Har en Ford Focus 99.mod som jeg har tenkt å shine opp. Til nå har jeg kjøpt og vokset/polert? bilen med Turtle voks, Hva gjør egentlig denne saken. Gjør den bilen skinnende eller beskytter den lakken. Trenger tips til hva jeg bør kjøpe. Har tenkt litt på dette:

- Clay

-Voks

- Lakkforsegling

Har endel skraper på bilen og lurer på om voksen er med på å dekke over disse?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet!

Foreslår at du titter litt rundt i forskjellige tråder på forumet, så får du en idé om fremgangsmåte og produkter. Vi har et eget produktforum, der du kan se omtaler og tester etc. I tillegg så anbefaler jeg deg å starte med å lese litt under artikler: http://www.detailersclub.no/artikler/artikkel

Håper du finner svar på en del spørsmål der, og så er det bare å spørre ut, er mange hjelpsomme folk her inne! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkrens trenger du også.

en liste med hva du bør ha:

Avfetting. prickbort el tardis

Bøtte: gritguard

Vaskehanske: Mothers ull mitt

Såpe: Duragloss 901

Tørklehåndkle

Clay: swissvax sin blå

Claylube: optimum norinse

Lakkrens: Duragloss 101

Sealer: Duragloss 111

Voks: Swissvax (en eller annen)

Har du en del riper etc på bilen din så bør du ha med deg feks ScratchX fra meguiars (godkjemi.no) den er fin på småsnavs på bilen, skal du ta hele bilen så er det en annen case, da snakker en fort maskin + noe som tar ripene skikkelig.

Er du på utkikk etter noe som skjuler ripene og som også kan brukes for hånd så er Autoglym sin super resin polish bra, den + Autoglym extra gloss protection er også bra kombo...

Er vel en start det, du finner det meste enten hos Scandicshine.no el Blankbil.no

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Har allerede bestilt 4 Gallon Wash Bucket Combo. Så da har jeg bøtte, vaskehanske og såpe. Har også bestillt Scandic Shine's Tørkehåndkle. Fra før har jeg Meguiar's ScratchX 2.0 og en 2 pakning med Meguair's pads og et par 3M mikrofiber kluter. Er Swisswax til 3 ganger prisen av Chemical Guys Pete's 53 virkelig verdt det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo skrive litt om hvilken måte JEG går frem på når jeg skal ta en fullstendig vask av bilen:

1. Grovvask av felger/dekk.

Her trenger du en god felgbørste og en felgrens. Finnes en haug av disse så her må du bare prøve deg frem for å finne en du liker.

2. Såpelegging av bilen.

Her bør du ha en høytrykksvasker med en FoamCannon. Såpelegg hele bilen grundig og la såpen ligge noen minutter.

3. Avspyling av bilen.

Spyl av bilen med vann.

4. Såpelegging av bilen 2.

Såpelegg hele bilen som beskrevet i punkt 2.

5. Håndvask av bilen.

Her trenger du en stor og god bøtte med Grit Guard og en god washmitt. Fyll bøtten med varmt vann og tillsett såpe. Dypp washmitt'en i bøtten og vask over bilen. Start på taket og gå nedover. Spyl av panel for panel hvis nødvendig. Ikke la såpe tørke inn.

6. Avspyling av bilen 3.

Spyl av bilen grundig som beskrevet i punk 2.

7. Fjerning av asfaltflekker etc.

Her trenger du ClayLube og Claybar for å fjerne såkalte nupper i lakken. Disse befinner seg oftest nede på bilen.

8. Avtørking.

Tørk godt av hele bilen med en microfiber tørkehåndkle. Bilen må bli HELT tørr.

9. Voksing av bilen.

Kjøp deg en god voks, og vokslegg hele bilen. Tørk av voksen etterpå med en ren microfiberklut.

Det er vertfall den fremgangsmåten JEG bruker når jeg vasker bil. Nå har ikke jeg tatt med maskinpolering av bilen som fjerner vaskeriper og swirls, da jeg har svært lite eller ingenting av dette i skrivende stund. Men hvis du skal gjøre dette krever det ett middel for dette, samt en poleringsmaskin og puter. Dette skal da gjøres etter punkt 8 i listen over.

Jeg pleier vertfall også og smøre gummilister og alt svart på bilen, slik at det blir HELT svart. Da bilen min kler dette. Dette gjør jeg heeeelt til slutt før jeg vasker vinduene. Sikkert ikke riktig rekkefølge i forhold til hva proffene sier, men jeg synes slikt arbeid er deilig og gjøre helt til slutt.

Men går liksom rundt med ett par microfiberkluter i lommen og smågnikker på bilen med en kaffekopp i hånden... mmmmmmmm.

Hva du trenger av utstyr er jo mer eller mindre nevnt over. Men hvilket merke er det umulig å svare på. Her bør du bare prøve deg frem. Men alt som selges hos feks. swissvax.no og scandicshine.no er gode produkter som ikke slår feil.

Kjøp deg også en skikkelig avfetting. Slikt får man nærmest ikke nok av og her er det vel Prickbort som er å annbefale. Vertfall av meg. Den får du kjøpt hos godkjemi.com Koster ca. 700,- for en 10L og da har du leeeenge.

Endret av Bjerknez
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for godt og fyldig svar folkens :)

Kjøper inn produktene som truhaa nevnte. Muligens jeg bytter ut Swisswax med CG voks. Deretter følger jeg kakelisten til Bjerknez.

Tror nok jeg tar lakkrens og sealer som truhaa skrev ettersom bilen nok har veldig godt av dette. Kommer også til å gå over med Meguiar's ScratchX.

Hvordan blir det med Clay når jeg går over med ScratchX. Må jeg claye først og så claye etterpå når jeg skal ta på lakkerens, polering og så voks?

Et annet spørsmål. Hvor lenge varer en boks med voks ala 200ml? Har som sagt en relativ liten bil.

Kanskje jeg legger ut en logg når jeg går i gang. Ta et par 50/50 bilder.

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting, vask, clay, vask -> så polering, sealer og voks (alltid sealer før voks, og aldri motsatt).

200ml med f.eks Petes53 vil nok vare til en 30 påføringer, mulig fler også

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk :)

Avfetting --> vask --> Clay --> Vask --> Meguiar's Scratch-X --> Vask --> Lakkrens --> Sealer --> Voks

Ser for meg at jeg vasker bilen, clayer den og går over med Meguiar's ScratchX og til slutt lakkrensen på fredagen.

Lar den herde i 24 timer, og så ta sealer og voks på lørdagen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkrens trenger ingen herdetid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duragloss er vel det eneste unntaket jeg er klar over.. My bad! B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha DG 111 over DG 101 så trenger ikke DG 101 herde i 24 timer, holder med noen timer da, gjør nok ikke alleverdens forskjell tipper jeg, men Duragloss stresser generelt herdetiden veldig på alt det de selger..

Et alternativ til Duragloss 101 er Duragloss 601 polishing bonding agent, om du skal ta hele bilen din med ScratchX så kan det være at du ikke trenger DG 101, da er DG 601 veldig bra sammen med 111.

DG 601 legger du på ferdig korrigert lakk, lar den tørke i 30ish minutter, så legger du DG 111 oppå den igjen (601 skal mao ikke buffes av lakken før 111) fungerer veldig bra sammne. Etter at DG 601 + 111 har tørket sammen fjerner du de, lar bilen stå helst tørt og godt i 24 timer, tar en liten sveip over bilen med en fluffy tørr mikrofiber og så legger du på en voks :)

Du trenger ikke å vaske etter Meguiars Scratch X, så det blir slik:

avfett, høytrykk, vask, høytrykk, clay, høytrykk, tørk, scratchX, DG 101/601, DG 111, vente 24 timer, voks :)

(Har du skimmkanon skal den etter avfettinga og før høytrykk)

DG 101 er en AIO, så om den brukes alene skal den herde i 24 timer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se hvor mye jeg orker å gå over bilen med ScratchX 2.0. Det er ganske mye småriper i lakken. Hvilken av disse to lakkrensene tar mest? og hva er forskjellen?

Har tilgang på garasje så bilen kan stå tørt og varmt i 24 timer. Har ikke DA eller foam kanon.

La til et par dårlige bilder som jeg tok i farta.

dsc0149z.jpg

dsc0143jo.jpg

dsc0169f.jpg

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkrenser mht DG 101 og Scratch X eller DG 101 og 601?

Korrigeringegenskaper er ScratchX overlegen begge de to fra Duragloss, av 101 og 601 så er 101 med mest rens :) DG er renser, ScratchX er korrigering

Handle deg DA maskin på Biltema da vet du så har du det på stell ;) sammen med noen Cyclopads så får du et bra reslultat ..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskin tror jeg det blir neste år. Må nesten lære meg dette skikkelig første gang før jeg tar i bruk maskin. Siden jeg sannsynligvis ikke kommer til å få tatt hele bilen med Scratch-X, da det vil ta en dag og at det nok er endel for store skraper til å fylle så vil vell 101 være best?

ScratchX --> DG 101 --> et par timers herding --> DG --> 111

Kan DG 111 legges rett oppå 101 uten å tørke av eller vaske mellom? 111 bør vell stå i 24 timer før voksen kommer på vell?

Setter veldig pris på svarene :)

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei DG 101 skal buffes av lakken før 111, men ikke vask bilen mellom 101 og 111..

DG 111 bør herde i 24 timer for best holdbarhet...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dette kommer til å gå bra!

Tipper at du setter deg stolt ned og ser på resultatet etter endt jobb ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper på det :) Skal få bestilt inn det jeg trenger i løpet av uka, så går det kanskje an å begynne til neste helg. Sitter å funderer over om jeg skal kjøpe en biltema DA. Blir resultatet veldig mye bedre med en slik maskin? Hva kan jeg bruke den på. alt sammen? ScratchX. lakkrens, sealer og voks ?

Sånn ser handlelista ut foreløpig:

626537.jpeg

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultatet blir mye bedre enn for hånd, samtidig som at du bruker 1/6 av tiden. Bruk DA til korrigering og lakkrens - sealer og voks tas for hånd (husk applikator pads til dette). Husk også å kjøpe minst 6 mikrofiber mer enn du tror du trenger. Og skikkelig vaskebøtte og vaskehanske. Og såpe. Og clay. Og clay-lube.

Hehe - du skjønner at det "auker" på seg ganske kjapt :) Men bilen din vil takke deg etterpå. Og ikke noe slår følelsen av å rette opp ryggen etter å ha dratt av voksen utpå ettermiddagen (det knaker ganske brukbart ja etter 6-10 timers jobbing med bilen) - jekke en kald pils, skjerme med hånda mot refleksjonene i lakken din fra en strålende sol og bare tenke "hvorfor gjorde jeg ikke dette før?"

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultatet blir mye bedre enn for hånd, samtidig som at du bruker 1/6 av tiden. Bruk DA til korrigering og lakkrens - sealer og voks tas for hånd (husk applikator pads til dette). Husk også å kjøpe minst 6 mikrofiber mer enn du tror du trenger. Og skikkelig vaskebøtte og vaskehanske. Og såpe. Og clay. Og clay-lube.

Hehe - du skjønner at det "auker" på seg ganske kjapt :) Men bilen din vil takke deg etterpå. Og ikke noe slår følelsen av å rette opp ryggen etter å ha dratt av voksen utpå ettermiddagen (det knaker ganske brukbart ja etter 6-10 timers jobbing med bilen) - jekke en kald pils, skjerme med hånda mot refleksjonene i lakken din fra en strålende sol og bare tenke "hvorfor gjorde jeg ikke dette før?"

:)

WOOOORD..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive