Gå til innhold

Skal ha meg ny polish.


larserso

Recommended Posts

larserso

Hei!

Jeg har en mørke blå bil (Orientblå BMW) som jeg endelig skal få gått grundig over neste helg. Jeg er tom for polish og lurer på om noen har tips til hva jeg bør prøve i overkommelig prisklasse? Er ikke interessert i å kjøpe produkter i prisklasse som Swisswax, dessverre. Har tidligere benyttet proff-polish fra AutoGlym, men husker ikke betegnelsen på denne da jeg kun fikk litt slått over i en bolle. Var veldig godt fornøyd med den. Vurderer nå AutoGlym Ultra Deep Shine som skal være fin på mørke biler. Ser også mange skriver positivt om Duragloss Polish and Cleaner #101. Hvordan er denne i forhold? Hva med Meguiars Body Shop Professional Hand Polish (Meguiar's 81) eller Deep Crystal Polish? Andre anbefalinger?

Noen butikker i Osloområdet som selger dette? Eller hvor anbefaler dere å handle? Skulle hatt det til neste helg.

Har tenkt å avslutte med Meguiars Deep Crystal Carnauba Wax jeg har fra før, men ikke prøvd tidligere. Har brukt NXT Tech Wax om høsten og er veldig fornøyd med holdbarheten på den gjennom vinteren.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Mvh Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Har du swirls?

Altså små vaskeriper i lakken som synes godt i feks. solskinn etc.?

Hvis ja, så ville jeg gått for følgende produkter i den litt rimeligere klassen:

1. Menzerna 106FF, til fjerning av swirls. + poleringsmaskin/pads hvis ikke du har det fra før.

2. Chemical Guys 5050 wax.

3. Evt. kan du gå for Chemical Guys Jetseal 109 FØR du vokser bilen, for ekstra beskyttelse. (valgfritt)

4. En god såpe ala Chemical Guys Citrus Wash And Gloss.

5. Claybar + lubricant ala Riccardo og Chemical Guys Quick Detailer.

6. Noen gode microfiberkluter til fjerning av voks. og tørk av bil etter vask.

1. Vask bilen GRUNDIG først og clay hele bilen, mens du bruker mye lubricant. Clay til bilen blir glatt.

2. Poler bilen med feks. Menzerna 106FF. Menzerna 106FF er ganske mild og skader ikke lakken så lenge du ikke går berserk med maskinen. Jobb middelet skikkelig inn, helt til alt er borte. Pass på så ikke lakken blir for varm når du gjør dette.

3. Påfør Jetseal 109 (valgfritt) for en ekstra beskyttelse.

4. Så vokser du bilen med CG5050 wax. Denne bruker jeg selv og er storfornøyd med den!

Til felger og dekk så sprayer du feks. på P21S Gel Wheel Cleaner. Dette gjør du helt først og lar middelet stå på felgene til du er ferdig med alt det andre. Så spyler du/vasker middelet av felgene. Gjenta med såpe og vann og en svamp/børste hvis ikke felgene ble 100% rene.

Felgene kan du "polere" med Jetseal 109 etter vask.

Sikkert noen meningsforskjeller angående fremgangsmåte, men du slår uansett ikke feil med måten jeg har nevnt her.

Hvis ikke du har kapasitet eller "Kunskap" til å polere bilen med maskin, så ville jeg kanskje prøvd en vanlig lakkrens isteden, hvis bilen din ikke har så mye swirls. Da kan du feks. bruke DuraGloss 101 isteden for Menzerna 106FF. Til denne "trenger" du egentlig heller ikke maskin. Men den er altså ikke like effektivt når det gjelder fjerning av swirls. Dette er bare en rens som fjerner møkk fra lakken. (rett meg hvis jeg tar feil folkens)

Så hvis du har mye swirls, så fjerner den altså møkka som ligger nedi ripene, men altså ikke selve ripene.

Alle produktene som er nevnt her fås kjøpt hos: www.scandicshine.no

Endret av GigaFlow

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det slik at du jobber for hånd? Et par ganger i året?

Det du ønsker er altå det som på norsk kalles en vokspolish? (AIO - All-I-One) Altså Rens-Poler-Beskytt? Da ville jeg anbefalt CreamPolish fra Autorange. Dette er proff-produkter i forbruker-størrelse flasker. Se autoboss

(Produsent er Lahega Norsk importør er Remitek) Dette er det samme produktet som i proffserien til Lahega (No 1) heter Waxpolish (#23)). Hvis du bestiller i dag har du den sikkert til helgen; de er veldig kjappe med ekspederingen.

Personlig ville jeg nok også inkludert en lakkrens før polishen. Autorange Paint Cleaner er en relativt mild, dyptrensende polish. Kan med fordel også brukes med maskin (gjelder også Cream Polish).

Jeg ville også anbefalt clay før Paint-Cleaner (Autoboss har et bra clay-kit). Husk en grundig vask med kaldavfetting først!

Forøvrig kan jeg trygt si at Autorange HardWax holder meget godt gjennom en norsk vinter. Veldig Blankt blir det også!

Men, hvis du vil "ta en kjapp" overhaling, holder det med CreamPolish ;)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at Autorange Paint Cleaner klarer fint å ta vaskeriper (swirls). Har testet den på subaru-klarlakk med clas-ohlson tohodet maskin med sonax medium-puter. Det fine med denne lakkrensen er at den oppfører seg som en god polering, dvs du kan jobbe lenge med den og den er lett å tørke av etterpå. Man kan sikkert få til ok resultater for hånd også, men det vil ta mesteparten av en dag (inkl stiv og støl kropp). BMW lakk er vel ganske hard, så jeg ville definitivt anbefalt maskinpolering hvis en har ambisjoner om å bli kvitt småripene ;)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

larserso

Jeg må nok presisere litt.

Jeg kommer til å polere for hånd. Gikk sammen med en kamerat da jeg kjøpte bilen brukt i fjor. Den var ganske matt og ru i lakken så vi gikk på med maskin og MaxWax-produkter. Det såg veldig fint ut inne i garasjen med god belysning (lysstoffrør og arbeidslamper), men ble mye swirls ute i sola. Gikk derfor over med Meguiars ScratchX, AutoGlym proffpolish og en voks jeg ikke husker hva var i farten. Det ble veldig bra og swirls ble helt borte. Har heller ikke maskin, så tenkte å utsette den utgiften jeg kunne kjøpe en ordentlig en. Føles også litt tryggere å polere for hånd synes jeg.

Jeg polerer gjerne 2-3 ganger om sommeren og en gang på høsten før vinteren setter inn. Er ikke interessert i all-in-one-produkter da jeg ikke tror alt kan oppnås med ett produkt (det være seg stereo, bilpleie, foto etc) I år har jeg ikke fått polert enda (gleder meg derfor som en unge) fordi bilen var inne til lakkering av noen få deler. Lakkverkstedet klarte å ripe opp hele bilen (som var fullstendig fri for swirls, selv etter vinteren etter behandling med NXT Tech Wax på høsten) og jeg måtte skikkelig "jobbe" med de så de sendte bilen til et bilpleiefirma. Firmaet, som holder til i Oslo, fikk bort ripene, men bilen har litt små swirls etter poleringsmaskina som kun sees når bilen er helt ren og står i direkte solskinn og man ser nøye etter. Dette irriterer meg, så jeg vil derfor gå på igjen selv en gang til. Må legges til at jeg tror denne mørke blå lakken er veldig vanskelig å få helt fin så jeg brukte mye tid på polering i fjor sommer før jeg ble fornøyd.

Kan jeg da bruke Menzerna 106FF (om den anbefales foran Duragloss 101 eller noen av de andre) til å polere for hånd og så legge på Meguiars Carnauba Wax? Har et par nesten helt nye vokser fra Meguiars, så vil bruke de fremfor å kjøpe enda flere nye (de må da være ok de også?) Tar Menzerena 106FF eller Duragloss 101 svake swirls for hånd? Må jeg da gå over bilen med noe før polishen og voksen da den akkurat har vært til bilpleie?

Det er ikke noen riper i lakken, men kun små og svake swirls. Hva kan det skyldes at et bilpleiefirma ikke får det til bedre..?

Takk for fyldige og veldig nyttige svar så lang :)

Endret av larserso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å polere for hånd.

Da er nok "ordenlige" poleringsmidler utelukket, da du ikke klarer å bryte ned slipemidlene tilstrekkelig til å få en bra finish med disse.

Det er ikke noen riper i lakken, men kun små og svake swirls. Hva kan det skyldes at et bilpleiefirma ikke får det til bedre..?

Manglende kunnskap? Nei, kan ikke tro det. Grunnen til dette er nok at de har utelatt/slurvet med slutt/finpoleringen.

Jeg ville fremdeles anbefalt Autorange Paintcleaner og Creampolish (som er en god universal-polish, selv om den etterlater seg en bra voksbeskyttelse som er bedre enn både NXT og DC3)

Duragloss 101 funker den også, men blir kanskje litt kostbart å kjøpe småflasker (0,25l) her i Norge. Synes Duragloss lager gode produkter, men blir litt kvalm av "godteri-lukten" ;)

Se forøvrig denne tråden for litt tips: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=10656

Kanskje Autoglym SRP er tingen for deg? (Har ikke prøvd denne selv)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

For hånd tror jeg den rensen og SRP til autoglym er ganske bra! men til bimmerlakk vet jeg ikke hvordan det er.. Slenger du på ett par lag med en god voks oppå, så blir det hvertfall blankt!

Sikkert MANGE som ikke er enig med meg her, men tror autoglym cleaner og super reshin polish er mer enn middels bra når det gjelder håndprodukter.. Ikke vits å kjøpe maskinprodukter når en skal bruke hånd hvertfall! Det lahega har jeg også lest en god del bra om.. Men den maskinen på clas og biltema med to hoder koster 300 kroner tror jeg, og den er verdt det. Gjør jobben MYE enklere, og du får nok ett bedre resultat. På den kan du bruke f.eks meguiars og autoglym.

Testa DeepCrystal 1,2,3 på boraen (HARD lakk), den tok ikke vekk swirls, men skulte de ganske så godt.. Synd jeg ikke tok bilde av det.. Swirls'a ble mørkere på en måte, så det hjalp en god del.

DeepCrystal serien mot Autoglym cleaner og SRP mot hverandre er jeg usikker på, men det er vel i samme gata. Eller så er jo den klasse All In One ganske så bra!

Hvis jeg har en bil å teste på etterpå, som er stygg, så skal jeg teste DC 1,2,3 på en cyclokopi for deg.. Da kan du se hvordan den er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larserso

Ser Super Resin Polish får veldig bra resultat på den linken. Da vil jeg tro at Ultra Deep Shine vil være et veldig godt valg for hånd på min bil da det skal være en forbedring av SRP for mørke biler.

Jeg har polert og pussa litt opp gjennom tida, men har egentlig alltid vært fornøyd med AutoGlym og Meguiars i det senere så horisonten min er ikke så vid som til de fleste av dere her inne. Har kun gateparkering og ikke garasje nå, men den dagen det blir garasje vil nok også poleringsmaskin bli seriøst vurdert.

Vil dere fraråde meg å bruke Menzerna 106FF eller Duragloss 101 om man polerer for hånd? Menzerna ser jo veldig interessant ut, men liten vits i å prøve om den egner seg kun for maskin. Er ikke de å anbefale blir det nok AutoGlym igjen. AutoGlym sin proffpolish, som i hovedsak er anbefalt for maskin gir i hvertfall utmerkede resultater også for hånd så jeg må derfor spørre dobbelt for å forsikre meg om at ikke disse kan være bedre enn den også for hånd.

Kris1986 : har du tid og mulighet for det ville jeg satt stor pris på det :)

Skal lete meg gjennom den tråden også og se om det kommer flere produkter der.

Et forum som dette åpner virkelig øynene for muligheter innen bilpuss :)

Endret av larserso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville frarådet deg 106FF for hånd.

DG101 er laget for å brukes for hånd, ligger vel i samme gate som SRP, men med bedre beskyttelse.

Hvis du er fornøyd med Autoglym sine produkter, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal fortsette med det (inntil du får deg garasje/polermaskin ;) ) Disse er jo lett å få tak i også.

Men, siden du har bilen parkert utendørs (og ikke polerer om vinteren) ville jeg anskaffet meg en skikkelig syntetisk lakkbeskyttelse til å legge på før vinteren. F.eks DG105 (gjerne DG601 først), Autorange HardWax osv

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

larserso

Hmm... Alltid interessant å prøve ut noe nytt, men ser ut til at AutoGlym med Super Resin Polish er av det bedre så lenge man jobber for hånd. Ligger an til å bli det og Meguiars Carnauba Wax på meg for denne gang. Er ikke DG101 veldig mye bedre er det kanskje ikke det helt store poenget å betale mer for den som også er vanskeligere tilgjengelig. Ser også ut som om man faktisk bør bruke SRP fremfor Ultra Deep Shine, uavhengig av om man har mørk eller lys bil. Er noe med at UDS fyller bare ut swirls/riper og varer ikke så lenge, hvis jeg forstår dette riktig.

Skal få lagt ut et par bilder når jeg er ferdig :)

Kjøpte forresten Meguiars sin gummifornyer for utvendig bruk også, men denne skuffer stort. Går nok heller tilbake til å bruke Sonax sin gummifornyer, kjøpt på Chlas Ohlson for 80,- da den ble svart og fin og varte lenge :) Evt. Black Wow jeg ser enkelte skriver om her inne. (synes 105,- i frakt for en produkt til 250,- er litt drøyt. Noen butikker i Oslo som har denslags? Gjerne Carlack glass sealing kit også. Er med på fellesfrakt om noen andre skal bestille fra CYC eller lignende steder!)

Endret av larserso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultra Deep Shine har en del fyller i seg, men det har også SRP.

SRP inneholder en svak kjemisk rens + en del fyller, og vil vel heller ikke fjerne noe særlig med riper.

Men...ripefjerning for hånd er uansett ganske tungt og mange riper er vel stort sett umulig å FJERNE for hånd, så SRP blir egentlig et greit alternativ for håndarbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

honnings88

DG101, 105 og 111, evnt DG101, cream glaze og Jetseal med en god voks over.

Synes Duragloss sine produkter er veldig gode å bruke for hånd. Ellers fungerer Deep crystal paint cleaner fra megs ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Steg 3 i Deep crystal imponerte ikke meg med holdbarhet, men utseende ga den fra seg! Ville kjøpt en god sealer (21 2.0 synes jeg er rå) med en god voks over. Det finner du f.eks på cleanyourcar.co.uk. Der er det billig, frakta kommer opp, og han Tim sender varene dagen etter! Hvertfall gjort det for meg 4 ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Diragloss 101 er "primært" en rens men funker som en AIO men er best om den etterfølges med en sealer, den må etterfølges av enten 105 eller 111 eller begge to (101 + 105 + 111) er en kanon kombo....trenger noe kuring, men for meg er den verdt det da den holder en liten evighet mht beading og glans, koster noe her på berget da, men verdt det..

Autoglym SRP har mye fyller, så den "fjerner" mye riper ved å skjule de, så den er ikke et dårlig alternativ om det er for hånd som gjelder....

Korrigerings polisher for hånd er ofte mye jobb, greit om det er et felt eller en skjerm, men ikke en hel bil, da er du sliten i armene etterpå ;) spander heller på deg en maskin etterhvert.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...