KarlM 0 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Hallo folkens, takk for et strålende forum. Jeg er helt fersk på dette med bilstell, men etter at jeg kjøpte ny bil for 3 måneder siden, en Audi A3 med phantomstort lakk ble jeg plutselig interessert i bilstell Jeg har lest det meste av guider, diskusjoner osv. men det er noen ting jeg lurer på. Jeg har tenkt å vaske bilen skikkelig i dag, og da kommer jo selvsagt spørsmålet rundt polish opp. Jeg har skjønt at det er følgende som gjelder (etter at bilen er gullende ren): lakkrens polish sealer/beskyttelse deretter ev. voks Mine spørsmål: 1. Hvilke av disse er strengt tatt nødvendig? Trenger jeg virkelig å bruke både polish og sealer, eller kan jeg hoppe over disse og gå rett på voks? Hvis polish er nødvendig, kan jeg hoppe over sealer og gå rett på voks? 2. Må bilen stå tørt etter voksing? Jeg har ikke garasje 3. Hvor mange mikrofiberkluter trenger jeg egentlig for å kjøre full pakke med alle fire stegene? Sikkert åpenbart for noen, men jeg har ikke peiling. En til å legge på og en til å fjerne på hver? Isåfall, trenger jeg 8 kluter eller noe? Tusen takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 (endret) Lakkrens er ikke så mye brukt her, men når det nevnes mener man som oftest clay da vi ikke bruker det som tradisjonellt kalles "lakkrens". Clay fjerner dritt som sitter fast i lakken, som f.eks piggstøv. Polish er det viktigste. Det er den som gjør jobben med å fjerne riper, matthet og gjør lakken blank igjen. Polish legger vanligvis ikke igjen noe beskyttelse og har ingenting med voks eller sealer å gjøre. Voks eller sealer er noe du legger på til slutt for å "beskytte" resultatet. Forskjellen på voks og sealer er at sealer er kunstig og menneskelaget, mens voks inneholder naturlige ingredienser som carnauba voks. Der er valget ditt. Noen foretrekker sealer mens andre voks. På vinteren er det vanlig å bruke et lag med sealer først, og deretter et lag med voks. På sommeren bruker de fleste bare voks. Hvor lenge bilen bør stå tørr kommer an på hva du bruker. Noen voks produkter har ikke behov for mer enn 20 min, mens noen sealere må stå 12-24 timer. Vanligvis har sealere lenger herdetid enn voks. Når det gjelder mf kluter så varierer det sterkt. Noen ganger bruker jeg 4-6 på en bil, mens andre ganger går det med 20. Endret 6 April, 2010 av mighty82 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KarlM 0 Skrevet 6 April, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Takk for kjapt svar Gleder meg virkelig til å sette igang og få den reneste bilen i gata Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 (endret) Nå gjelder jo det meste jeg nevnte der for profesjonelle produkter. Så hvis du f.eks bruker produkter laget for å brukes for hånd så fungerer de etter litt andre prinsipper. Den type profesjonell polish vi bruker med maskin er for eksempel ikke noe annet enn slipemidler av forskjellig grovhet. Når du kjøper "polish" i vanlige butikker så er det som regel en form for AIO som ikke inneholder slipemidler, men som renser lakken, fyller riper og legger igjen en form for beskyttelse. Disse gir bare et midlertidig resultat, og riper og defekter vil komme tilbake over tid. Et eksempel er autoglym srp. Meguiars 3-step er også et populært valg, men der har de delt det opp i rens - polish - beskyttelse i egne flasker. Bare husk at når det snakkes om polish her på forumet så er det i 99% av tilfellene snakk om den profesjonelle typen polish som krever bruk av maskin Dette er heller ikke noe som man gjør unna på et par timer hvis man skal gjøre det skikkelig. De fleste av oss bruker som regel 10 timer eller mer bare på polerings-steget Endret 6 April, 2010 av mighty82 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KarlM 0 Skrevet 6 April, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Oki, takk for oppklaringen! Det blir nå i første omgang godt gammeldags håndarbeid på meg. Funker det å bruke et AIO-produkt og deretter vokse, eller vil du anbefale et 3-step program som f.eks Meguiars? Eller er det nok med f.eks. "butikk" polish og deretter voks? Kjenner at forvirringen når nye høyder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 (endret) Det går helt fint å legge voks over alle AIO produkter jeg kjenner til. Beskyttelsen som er i disse produktene er som regel relativt dårlig, så det er bare bra. Det kan dog lønne seg å gi det noen timers herdetid før du legger på voks Av AIO produkter så er det nok nettop SRP og megs 3-step som regnes for å være de beste. Minst jobb er det jo med SRP.' Jeg ser du skriver "En til å legge på og en til å fjerne på hver", så jeg må bare nevne at det ikke er vanlig å bruke mikrofiber kluter til å polere eller legge på voks. Det blir bare klin. De brukes stort sett til å buffe av produktet. De fleste foretrekker å bruke foam pads. De små runde gule turtle padsene som du får kjøpt på f.eks torshov funker helt greit. Endret 6 April, 2010 av mighty82 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KarlM 0 Skrevet 6 April, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Hehe, skjønner at jeg har mye å lære. Tusen takk for virkelig gode svar. Har hjulpet masse allerede Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drumlin 1 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Det går helt fint å legge voks over alle AIO produkter jeg kjenner til. Beskyttelsen som er i disse produktene er som regel relativt dårlig, så det er bare bra. Det kan dog lønne seg å gi det noen timers herdetid før du legger på voks Av AIO produkter så er det nok nettop SRP og megs 3-step som regnes for å være de beste. Minst jobb er det jo med SRP.' Jeg ser du skriver "En til å legge på og en til å fjerne på hver", så jeg må bare nevne at det ikke er vanlig å bruke mikrofiber kluter til å polere eller legge på voks. Det blir bare klin. De brukes stort sett til å buffe av produktet. De fleste foretrekker å bruke foam pads. De små runde gule turtle padsene som du får kjøpt på f.eks torshov funker helt greit. Hvis man skal legge på f.eks. Autoglym Super Resin Polish ved hjelp av en Dual Action-maskin, hvor grove pads vil du anbefale å bruke da? For eksempel på en bil som er relativt grei i lakken, med kun små riper og swirls. Er Lake Countrys grønne eller hvite pads passe, eller bør man ned på svart? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Jeg tror ikke det har noen hensikt å bruke grove pads da produktene uansett ikke inneholder slipemidler og kun funkerer på en kjemisk måte. Jeg har ikke erfaring med lake country puter, men jeg ville nok brukt en av de finere. Bruk av grove pads vil nok bare gi en risiko for å lage hologrammer som kommer frem når "fyllet" er slitt bort Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drumlin 1 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Jeg tror ikke det har noen hensikt å bruke grove pads da produktene uansett ikke inneholder slipemidler og kun funkerer på en kjemisk måte. Jeg har ikke erfaring med lake country puter, men jeg ville nok brukt en av de finere. Bruk av grove pads vil nok bare gi en risiko for å lage hologrammer som kommer frem når "fyllet" er slitt bort Okay. Da høres det ut som hvit eller svart er i området. Lake Country har en oversikt her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Svart fra LC har vært nevnt som hologram-fjerner enkelte steder, altså så har den litt cut sammen med rette produktet. Gold er uten cut for legging av glaze etc etter at all korrigering er utført. Blå er også utrolig fin, så ikke forvent korrigering av den. Autoglym Super Resin Polish har jo noe cut (uten at jeg kjenner produktet inngående) og vil kanskje sammen med blå eller sort LC pad kunne fjerne lett oksidering og hologrammer. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Ifølge Krefting, de som er leverandør av Autoglym i Norge (antar dette, da man kommer inn på deres sider om man søker autoglym.no), inneholder ikke SRP noen slipemidler: "Super Resin Polish - er et ideelt middel til alle typer billakk. Inneholder ikke slipemiddel, men en kjemisk rens. Kan brukes på plast og plexiglass." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Se der ja, jeg hadde et innlegg på Mini-forumet i tankene når jeg skrev mitt innlegg: "Dear Ken, If your Mini is brand new you only need apply Extra Gloss Protection. Super Resin does have cutting ability but not so it would damage your paintwork. Many dealerships prepare their new cars with this product without any detrimental effect, they just get a great shine! You can use the products as often as you wish, but we would recommend a good treatment of the Extra Gloss before the rain and winter sets in." Kanskje vi skulle sendt en mail til Krefting/Autoglym og spurt for å være sikre? Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Se der ja, jeg hadde et innlegg på Mini-forumet i tankene når jeg skrev mitt innlegg: "Dear Ken, If your Mini is brand new you only need apply Extra Gloss Protection. Super Resin does have cutting ability but not so it would damage your paintwork. Many dealerships prepare their new cars with this product without any detrimental effect, they just get a great shine! You can use the products as often as you wish, but we would recommend a good treatment of the Extra Gloss before the rain and winter sets in." Kanskje vi skulle sendt en mail til Krefting/Autoglym og spurt for å være sikre? Kan herved bekrefte at SRP ikke har slipemidler; han på mini-forumet er nok litt ute på tur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Høhø, det var svaret han fikk fra Autoglym det. Men greit nok, da er det bare kjemisk lakkrens. Selv med en pat med litt cut bør man altså ikke forvente all verden. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drumlin 1 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Så hva betyr dette med tanke på valg av pads? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Så hva betyr dette med tanke på valg av pads? At du går for en myk pad Polish, eller finish Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drumlin 1 Skrevet 9 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 9 April, 2010 At du går for en myk pad Polish, eller finish Okay. Så fra denne guiden, vil svart eller hvit pad være greie å starte med, eller bør jeg begynne helt forsiktig med blå eller gull? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 9 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 9 April, 2010 Du bør nok ikke gå på med en mer aggresiv pad enn hvit, men du kan fint bruke både svart og blå også vil jeg tro Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.