Gå til innhold

Råd vedr. nybil


B.Erdahl

Recommended Posts

Hei.

Har nylig kjøpt meg ny bil, og er på jakt etter råd og tips for å bevare lakken på best mulig måte.

Da jeg kjøpte bilen fikk jeg lagt på Meguiar´s MG 21 lakkforsegling. Fikk da beskjed om og ikke vaske bilen på 2-3 uker for at dette skulle herdes.

Det er nå gått over 2 uker, og etter en påske med mye kjøring på våte veier, klør det etter å gjøre bilen ren.

Ser for meg en vanlig runde med avfetting, høytrykkspyler, svamp og såpe.

Jeg har en boks med Autoglym high definition wax. Kan denne benyttes til å legge rett på bilen etter den er rengjort og tørket?

Ser ikke for meg å polere når bilen er ny, og har blitt satt inn med foresgling.

Tar med takk mot gode råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit! (til galskapen) :D

Du kan vaske bilen på vanlig måte med avfetting etc, men dropp svampen og kjøp en ordentlig vaskevott, så sparer du deg for mye riper. Du kan også fint legge voks utenpå sealeren, uten at det har noen negative effekter.

Her kan du begynne og lese litt: http://www.detailersclub.no/artikler/artikkel/24-hvorfor-kaste-svamp-og-pusseskinn

Og ellers står det mye lurt her inne, så fyll opp kaffekoppen og les litt her inne på forumet og under artikler på forsiden. Lykke til!

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Sjekk panelene etter at vask etc er unnagjort, sitter det mye bøss nederspå på sidene må du fjerne dette først, dvs enten en runde til med Prickbort el Tardis eller en runde med clay. Vi dog tippe at dette ikke er noe poeng her..

High D wax til Autoglym kjenner jeg ikke, men den skal ikke ha noe rens i seg så den kan nok legges over MG21, alternativt så er en Quick Wax å anbefale over MG21, det booster lakken bra også.

3M quick wax

er bra sak :)

Svamp + pusseskinn kan en bare la hvile ifred ja, så shop deg en god vaskehanske og et wafle weave håndkle så har du skikkelige saker :)

Hva har du av såper, avfetting etc?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en boks med Autoglym high definition wax. Kan denne benyttes til å legge rett på bilen etter den er rengjort og tørket?

Ser ikke for meg å polere når bilen er ny, og har blitt satt inn med foresgling.

Tar med takk mot gode råd og tips!

Som sagt kan du fint legge denne over #21, HD wax er blank og ser veldig bra ut på bil og den har god holdbarhet, bare husk å legg denne veldig tynt og la den tørke en liten halvtime på lakken før den fjernes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd her du får her - jeg reagerer bare på at du fikk beskjed fra de som gjorde jobben om å ikke røre lakken på 2-3 uker etter at #21 er lagt på.... Det er jo helt hinsides bort i natta og helt feil informasjon. #21 skal legges på, haze i ca 20-30 minutter, buffes av og deretter stå (helst) i 12-24 timer vekk fra "vær og vind" for at det skal herde skikkelig

edit: hvis det er en kavandes splitter ny bil så har også lakken herdet ferdig for lenge siden, så jeg ser ikke noe poeng i å la lakken være såpass lenge etter levering til deg heller...

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd her du får her - jeg reagerer bare på at du fikk beskjed fra de som gjorde jobben om å ikke røre lakken på 2-3 uker etter at #21 er lagt på.... Det er jo helt hinsides bort i natta og helt feil informasjon. #21 skal legges på, haze i ca 20-30 minutter, buffes av og deretter stå (helst) i 12-24 timer vekk fra "vær og vind" for at det skal herde skikkelig

Espen har helt rett i dette, det er ikke noe poeng å vente 2-3 uker før man vasker; MG21 er ferdig herdet etter max ca ett døgn.

Tipper de som har forseglet den har drevet med andre sealere tidligere, og har videreført "reglene" fra disse, uten at det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit! (til galskapen) :D

Du kan vaske bilen på vanlig måte med avfetting etc, men dropp svampen og kjøp en ordentlig vaskevott, så sparer du deg for mye riper. Du kan også fint legge voks utenpå sealeren, uten at det har noen negative effekter.

Her kan du begynne og lese litt: http://www.detailersclub.no/artikler/artikkel/24-hvorfor-kaste-svamp-og-pusseskinn

Og ellers står det mye lurt her inne, så fyll opp kaffekoppen og les litt her inne på forumet og under artikler på forsiden. Lykke til!

Takk for hyggelig tilbakemelding, og nyttig info!:)

Gode råd her du får her - jeg reagerer bare på at du fikk beskjed fra de som gjorde jobben om å ikke røre lakken på 2-3 uker etter at #21 er lagt på.... Det er jo helt hinsides bort i natta og helt feil informasjon. #21 skal legges på, haze i ca 20-30 minutter, buffes av og deretter stå (helst) i 12-24 timer vekk fra "vær og vind" for at det skal herde skikkelig

edit: hvis det er en kavandes splitter ny bil så har også lakken herdet ferdig for lenge siden, så jeg ser ikke noe poeng i å la lakken være såpass lenge etter levering til deg heller...

Stusset også på dette, men det var bilselger som sto for denne info, og ikke gutta på gulvet, så han har kanskje utalt seg uten og helt ha kunskap.

Bilen skal vaskes i dag:)

Endret av B.Erdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...