gxi

Skjulte swirls på nye biler

Hvor vanlig er det at nye biler, som er levert uten lakkonservering, er fulle av små riper over hele som er skjult av et eller annet?

Jeg bare lurer på hvorfor det for hver vask virker som at det kommer frem flere og flere riper som jeg egentlig ikke kan se at er veldig sansynlig at jeg har klart å lage selv.. de er over hele bilen, inklusive taket som er det første jeg vasker. Det er svært mange av dem, og de går ikke særlig dypt i lakken.

Bilen er altså helt ny, ble levert med km-stand under 10. Har vært brukt som utstillingsbil, ikke demobil, før jeg kjøpte den. Sto i butikken i desember på sommerdekk, så er garantert ikke kjørt med mens den har vært der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags bil er det? Farge?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Renault Megane (III). Rød farge, ikke metallic, tror det er klarlakk på den, men usikker på det.

Endret av gxi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ta det siste først. Biler som har stått i utstilling påkjennes for mye rart. Har selv jobbet lenge som nybilselger, og det finnes ikke mange som er innom for å se på ny bil som ikke tar på lakken. De bilene blir utrolig ripete. I tillegg til det blir de fulle av støv, som ofte tørkes av med en microfiber duster av noe slag.

Uten å kjenne til hvordan du vasker, vil jeg si at det er veldig usannsynlig at du klarer å vaske bil uten å lage swirls. Selv vasker jeg med avfetting, prewash og TBM. Vasker veldig små områder av gangen før jeg skyller mitten godt og tar et nytt panel. Kanskje så små som 40x40 cm. Selv med det vaskemønstret har jeg fått endel swirls på min nye bil etter en fire fem vask med mitt. Bilen min er svart og det synes godt, hadde jeg vasket slik jeg gjorde før jeg fant denne siden hadde den ikke sett ut i dag. Det tror i hvert fall jeg.

Konklusjon: Vask med berøring av lakken er umulig å gjennomføre uten å lage noen som helst form for swirls. Jo flere vask, jo flere swirls.

Du kan jo ta en titt på tråden min som jeg lagde om den kosmetiske klargjøringen av min nye bil, så kan du jo se hva jeg fant på min helt nye Golf. Ny Golf blir blank

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker med skum, to bøtter med gritgard, CG CW+G og SV Wash pudel. Jeg forventer at det skal være noe merker over tid, men det er veldig mye nå etter bare 3 måneder. Har ikke vært borti så mye tidligere, men mulig dette er veldig bløt lakk.

Dette er ikke ta-på-lakken, men helt klart noe som har kommet fra vask eller tørking av støv eller lignende. Dersom det er snakk om tørking av støv på butikk må dette ha vært skjult under noe, fordi jeg kunne ikke se noe da den var ny.. mulig det lille av lys jeg hadde i desember ikke var tilstrekkelig til å se noe.

Her er noen bilder av slik det ser ut nå:

post-1210-1270406055,56_thumb.jpg post-1210-1270406061,84_thumb.jpg post-1210-1270406066,2_thumb.jpg post-1210-1270406070,6_thumb.jpg post-1210-1270406074,61_thumb.jpg

Endret av gxi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var det jo holos og endel swirls ja. Går nok greit å korrigere bort, men uansett kjedelig. Tyder vel på myk lakk ja, uten at jeg er noen ekspert. Høres jo unektelig ut som du vasker rett også.

Kan jo være at de på klarkjøringen har brukt produkt med mye filler, nå er det vasket vekk og ting kommer til synet. Kan jo også være at du ikke var like obs på dette da du hentet bilen i en mørk desember.

Lykke til med vårpussen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke hologrammer, men sansynligvis rester av lakkforsegling jeg la på for ikke så lenge siden (måtte bare legge på noe midlertidig som jeg hadde liggende, og det ble Opti-seal, som trenger å tørke litt før det blir helt borte (og kombinasjonen at det er 5 grader kaldere enn det som står er minimum temperatur gjør ikke at det går fortere)), så bare ignorer akkurat det som ser ut til å være hologrammer. Har sett den i sollys, og kan ikke se noe annet enn naturlige refleksjoner.

Jeg har planer om å prøve med orange pad (Scholl) og S30+ og se om det holder. Disse er som sagt ikke dype, men ser ut til å ligge helt i overflaten av lakken. Må bare få tilsendt fra Scandicshine det jeg trenger til det (pad er ikke på lager nå tydeligvis), samt at jeg helst vil ha litt høyere temperatur enn 5 grader.

Endret av gxi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive