fredsjo

Waffletowel blir alltid vannavstøtende

29 innlegg i emnet

Hei

Har hatt noen slike waffle-towels nå, til tørking av bil. Blant annet Megs Watermagnet, og den blå som er veldig populær hos Scandicshine. Syns disse blir veldig vannavstøtende og har veldig lite oppsugingsevne etter kort tid.

Bruker KUN MF-vaskemiddel kjøpt på Scandicshine, og har vært nøye med å vaske ut av denne skuffen man heller mykningsmiddel i.

Så er det slik at disse kun har en holdbarhet på noen få vask? (10-15 vask).

Kan det være at det ligger litt mykningsmiddel inni selve vaskemaskina et sted?

Fredrik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke umulig at det er derfor de blir vannavstøtende.. Jeg kjører alltid gjennom en tom maskin først med kun såpe i for å rense ut.. Hvor varmt vann bruker du? Prøv eventuelt å legge håndklene i vann med avfetting før du vasker de, det har fungert for flere her, meg inklusive..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kjøpe meg noen flere waffletowels da, så jeg slipper å kjøre egen vask for hver gang jeg har vaska bilen, slik jeg gjør i dag.

Jeg vasker alltid på 40 grader med full sentrifugering. Og har og kjørt dem i tørketrommel. Gjør jeg noe galt? Hehe

Får begynne å kjøre en tom maskin først da ja..

Har heldigvis inkludert varmtvann i ny-leiligheta mi, så er jo bare å kjøre :P

EDIT:

Legger du dem alltid i avfetting før vask? Og hvor mye avfetting / vann?

Endret av fredsjo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker de på 90 grader uten å bruke trommel..

Ikke hver gang, kun hvis de suger dårlig.. Samme gjelder mf kluter. Tja, akkurat passe med avfetting vel :D , husker ikke helt i farten, da det er lenge siden jeg gjorde det nå..

Endret av Bernhard
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tom maskin først er veldig lurt. Gjerne på 90o.

Ikke feil å kjøre disse i tørketrommel, men du bør kanskje gå opp på gradene når du vasker. Jeg kjører aldri på under 60o

Kjøp deg mange nok håndkler til å fylle opp maskinen, så slipper du å rense maskinene hele tiden ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass høy temp ja.

Jeg har alltid vaska vaskevotten sammen med alt det andre. Gjør du det du og?

(Mulig jeg kunne funnet svar på dette i andre tråder meeen)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker mine på 90 grader med milo lav sentrifugering maks 600rpm også rister jeg de og henger dem opp.

aldri hatt noe problemer med mine.

kjører dog skylleprogram før jeg legger de inn i maskinen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig spiller det veeeeldig liten rolle om du har gratis varmvann siden vaskemaskiner kun har kaldt vann inn :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig spiller det veeeeldig liten rolle om du har gratis varmvann siden vaskemaskiner kun har kaldt vann inn :D

Dette var jeg pinlig nok ikke klar over :blink:

Er det slik på oppvaskmaskiner? Veldig greit å vite da..

Men egentlig er det selvfølgelig, er jo ikke 90 grader vannet som kommer inn..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La mine i Bilt Hamber surfex HD her og det fjerner mye møkk fra håndklene og "oppdatterer" sugevnen også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder oppvaskmaskiner også, ja.

Det finnes forøvrig maskiner som har inngang for varmtvann, men de er utelukkende for industri såvidt jeg vet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La mine i Bilt Hamber surfex HD her og det fjerner mye møkk fra håndklene og "oppdatterer" sugevnen også :)

Men kan vel bare bruke noe helt vanlig avfetting og? Har noe møkk liggende her som jeg kan bli kvitt.. Turtlewax eller no..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke testet med vanlig avfetting, men mikser den med vann så funker det sikkert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder oppvaskmaskiner også, ja.

Det finnes forøvrig maskiner som har inngang for varmtvann, men de er utelukkende for industri såvidt jeg vet.

Jeg koblet min Whirlpool oppvaskmaskin fra IKEA på varmtvannet i borettslaget jeg bodde i. Varmtvannet holdt ca 60 grader inn, og det tålte i alle fall den maskinen i følge bruksanvisningen - men så snart maskinen begynner å spyle vannet rundt i maskinen synker temperaturen ganske raskt.

I og med at man bruker mer vann ved å vaske opp for hånd hadde jeg ikke noe dårlig samvittighet for å ta av varmvannet heller :)

Hovedfordelen er at vaskeprogrammene går raskere siden maskinen ikke trenger så lang tid på å varme opp vannet fra 0 til 90..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg koblet min Whirlpool oppvaskmaskin fra IKEA på varmtvannet i borettslaget jeg bodde i. Varmtvannet holdt ca 60 grader inn, og det tålte i alle fall den maskinen i følge bruksanvisningen - men så snart maskinen begynner å spyle vannet rundt i maskinen synker temperaturen ganske raskt.

I og med at man bruker mer vann ved å vaske opp for hånd hadde jeg ikke noe dårlig samvittighet for å ta av varmvannet heller :)

Hovedfordelen er at vaskeprogrammene går raskere siden maskinen ikke trenger så lang tid på å varme opp vannet fra 0 til 90..

En ANELSE OT dette, haha, men tenkte og at dette måtte være mulig.

Akkurat kjøpt leilighet i Gamlebyen i Oslo. Denne skal innredes om noen uker, så blir spennende da om vi får til noe tilsvarende.. :) For det er klart vi vil spare litt på å koble varmtvannet rett på oppvaskmaskina eller vaskemaskina.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, ingenting i veien for å koble varmtvann inn sålenge maskinen tåler det, men du kan jo glemme å vaske på 30 og 40 grader da ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der sier du og noe.. Hehe.. Kjøler vel neppe NED vannet :P

Må jo måle tempen litt og. Er sånn felles varmtvann i hele bygget, så kan jo hende det ikke er glovarmt akkurat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å skylle all MF i vann for hånd etter maskinvask. Alltid såperester igjen som gjør at spesielt tørkehåndklet kan tørke litt dårligere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hatt problemer med at de mister litt sugeevne, både Meguiars, SS og CG sitt. La dem i e bøtte med et par liter vann og et par liter SurfexHD, lot dem ligge over natta og dagen etter ble de putta i vaskemaskin på 90grader med eddik i skyllemiddl (tips fra noen her inne). Ble en helt annen effekt fradem da! Både mykere og mye bedre sugeevne. Til og med Watermagnet imponerte, noe det er lenge siden sist...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hatt problemer med at de mister litt sugeevne, både Meguiars, SS og CG sitt. La dem i e bøtte med et par liter vann og et par liter SurfexHD, lot dem ligge over natta og dagen etter ble de putta i vaskemaskin på 90grader med eddik i skyllemiddl (tips fra noen her inne). Ble en helt annen effekt fradem da! Både mykere og mye bedre sugeevne. Til og med Watermagnet imponerte, noe det er lenge siden sist...

Går ut fra du mener dl med Surfex HD i den blandingen din ;) I så fall har jeg samme erfaring her. Funker gull med Surfex :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive