Gå til innhold

BAS Detailed: Audi A6 2.7TDi Quattro


Bernhard

Recommended Posts

  • Forhandlere
Bernhard

Da var det påskens utfordring som sto for tur, en Audi A6 det nye karroseriet <_< Dette er jo en relativt stor bil for å si det mildt, panseret klarer jeg ikke å polere helt inn, der må jeg over på siden ved skjermene og polere derifra for å komme helt inn. Og utfordringen på denne bilen ble at jeg kun hadde onsdag kveld og torsdag på meg. Derav endte det opp med ett ganske heftig maraton til slutt.

Bilen er som nevnt en 2007 modell med 65.000km på telleren

Ved ankomst så regnet det ganske bra:

838.jpg

839.jpg

840.jpg

841.jpg

842.jpg

843.jpg

844.jpg

845.jpg

846.jpg

847.jpg

848.jpg

Men bilen må vaskes og avfettes for det, har nettopp handlet meg en 25 l dunk meg Autoglym Powermax 3.

Høytrykksspyleren var Foma 747, som har overrasket meg veldig positivt.

Sprayet på en miks av Autoglym Powermax 3 og vann, 1 del Powermax 3 og 3 deler vann.. Bilen var forholdsvis ren, så det var ikke så mye å ta av:

849.jpg

850.jpg

851.jpg

852.jpg

Deretter blandet jeg opp litt småting i skumkanonen, det ble jaggu litt Powermax 3 og SS Snow Foam der. Ikke så tjukt skum, men det renset bra:

853.jpg

854.jpg

Så var det tid for inspeksjon. Bilen er hentet for ca 1 måned siden hos Bilia og så slik ut :o

855.jpg

856.jpg

857.jpg

858.jpg

859.jpg

860.jpg

861.jpg

862.jpg

863.jpg

864.jpg

865.jpg

866.jpg

867.jpg

868.jpg

869.jpg

870.jpg

871.jpg

872.jpg

873.jpg

Som dere ser så er det mye hologrammer å rette opp, og ikke minst så var bilen full av vaskeriper. Fangerne har levd ett hardt liv og var fulle av sår og dype riper, forrige eier har nok kun sett på bilen som ett fremkomstmiddel, noe som er litt synd da bilen har en nypris på ca 800.000,-

Så begynte jeg med litt testing av forskjellige ting, dessverre har jeg ikke tatt så mye bilder av selve poleringen da tiden gikk litt fra meg, men testet litt komboer på onsdag kveld og endte opp med Scholl S03 Gold og Scholl Wool sammen med lilla Scholl bakplate.

Denne lille rakkeren her forsvant:

Før:

877.jpg

878.jpg

Etter 1 pass spredd på 900 RPM, 2 pass på 1500 RPM med bra trykk og 3 pass på 2000 RPM med medium trykk:

881.jpg

882.jpg

883.jpg

884.jpg

885.jpg

Litt småskader på passasjersiden på døren:

900.jpg

901.jpg

903.jpg

904.jpg

Fremdøra etter en runde med Scholl S03 Gold og Scholl Wool:

906.jpg

På bakdøra oppdaget jeg en ripe som lå helt ned mot "bøyen" på døra:

907.jpg

908.jpg

Da var det frem med Scholl 2500 korn og liten Scholl rondell, samt 3M Kontrollspray:

909.jpg

Så begynte jeg å slipe lett:

911.jpg

912.jpg

913.jpg

Ripen ble ikke helt borte, men jeg lot det være med det. Ikke hadde jeg lakkdybdemåler heller da den var lånt bort til Tyggern til Volvoprosjektet hans :)

914.jpg

Det eneste jeg ikke likte med 3M Kontrollspray var at det var vanskelig å se hvor ripen var, så det blir Optimum No Rinse på småriper fra nå av ihvertfall.

Så lagde jeg noen litt håpløse 50/50 bilder av baklampen fra passasjersiden:

922.jpg

923.jpg

925.jpg

930.jpg

Bakfangeren var godt ripet opp kan man si:

932.jpg

Dette ble litt bedre, men ikke så veldig da jeg ikke ville gå på noe hardere med en så "ødelagt" fanger.

Noe hologrammer ble det da :lol:

936.jpg

Jobbet inn Scholl S03 Gold på den bakdøra på førersiden:

937.jpg

938.jpg

939.jpg

Nederste delen av bilen må jo også tas, og det er her det blir slurvet mest rundtomkring i de 1000 hjem. Grunnen til at det slurves her er vel at det ikke finnes noen god arbeidsstilling her, men å jekke opp bilen og sette den på bukker hjelper betraktelig, det hadde riktignok ikke jeg gjort her, så jeg lå på gulvet, delvis i fosterstilling:

939.jpg

940.jpg

941.jpg

942.jpg

Etter dette ble det lite bilder, dessverre, tiden begynte å løpe fra meg og jeg måtte levere bilen innen kl 12.30 på fredag formiddag.

Men her er ett bilde av ferdig maskinpolert panel, jeg var innom flere forskjellige komboer for å få det hologramfritt og endte opp med orange Scholl pad med Scholl S30 sammen med Flex DA maskin:

943.jpg

Etter dette så var jeg litt lei egentlig, kl var 05.00 om morgenen, jeg hadde kun spist en gang siden jeg begynte morgenen før. Så hva er vel bedre enn litt avveksling? Så da gikk jeg løs på interiøret, setene ble renset med Chemical Guys Leather Cleaner og behandlet med Chemical Guys Leather Conditioner:

952.jpg

953.jpg

Dashbord og vinyl fikk litt Scholl Purple 9000, samt at bilen ble støvsuget med Foma Powervac 1150.

Bilen fikk seg en runde med Chemical Guys Vertua Bond på skumpad:

ttp://i474.photobucket.com/albums/rr103/BernhardB/Audi%20A6%204F/949.jpg

http://i474.photobucket.com/albums/rr103/BernhardB/Audi%20A6%204F/950.jpg

http://i474.photobucket.com/albums/rr103/BernhardB/Audi%20A6%204F/951.jpg

Voksen denne gangen falt på Chemical Guys E-Zyme som tar seg flott ut på svart..

956.jpg

957.jpg

Jeg gikk over hele bilen med MF og Chemical Guys Speed Wipe Detailer for å fjerne overflødig voks og svetting.

Her er endelig bilen ferdig, da hadde jeg holdt på ett sted mellom 26 og 27 timer i strekk.. Klokken var da ca 11.30 på fredagen, så jeg glemte å ta inspeksjonbilder med sun gun, så dere får klare dere uten:

958.jpg

959.jpg

961.jpg

Ute:

962.jpg

963.jpg

964.jpg

965.jpg

966.jpg

967.jpg

Eier hadde med seg nye felger i 19 tom som jeg brukte Chemical Guys Vertua Bond på toppet med Chemical Guys Jetseal 109.

Takk for titten og fortsatt god påske. Håper forøvrig dere er fornøyde med at jeg har lagt til mer tekst til bildene.

Endret av Bernhard
  • DCN Poeng 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Supert resultat etter et par timer B.

Er ihvertfall to ting du skal ha, Pågangsmot i de lange timer og tålmodighet til å holde på til det blir perfekt hver gang!!!

Må nesten gi deg en cred på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom tråden ja, kunne tenke meg at det var noe på gang, ref. postingen av 26 timers økt. DET står det respekt av, ikke om jeg hadde fikset det :) Veldig bra write up og masse bilder, toppers! Digg med nytt lesestoff også.

At disse bilene er svære kan jeg skrive under på, forsøkte meg på fatterns 08` A6 i fjor høst. Nå står den nok på gårdsplassen igjen snart...gruer meg allerede...

Godt å se at Flex DA fikset alle de holoene :)

edit: cred selvsagt :)

Endret av East
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Supert resultat etter et par timer B.

Er ihvertfall to ting du skal ha, Pågangsmot i de lange timer og tålmodighet til å holde på til det blir perfekt hver gang!!!

Må nesten gi deg en cred på dette.

Hjertelig Petter :) Creds blir verdsatt :)

Der kom tråden ja, kunne tenke meg at det var noe på gang, ref. postingen av 26 timers økt. DET står det respekt av, ikke om jeg hadde fikset det :) Veldig bra write up og masse bilder, toppers! Digg med nytt lesestoff også.

At disse bilene er svære kan jeg skrive under på, forsøkte meg på fatterns 08` A6 i fjor høst. Nå står den nok på gårdsplassen igjen snart...gruer meg allerede...

Godt å se at Flex DA fikset alle de holoene :)

edit: cred selvsagt :)

Takk for det Øst. Merkes i i rygg og kropp idag at det tok på gitt. Samt at det blir bytur idag, så det hjelper vel ikke akkurat på formen :lol:

DA fikset biffen der ja, så lykke til med din far sin :)

Og takk for cred :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

heilt nydele beinard, fantastesk jobb. +1

LOL, liv i deg også da bartesam :lol: Takk for det Ketil :)

Rå flott jobb som vanlig. Skal være ganske syk, for å holde på så lenge, Stor cred for det :D

TAkk for det Magne..

Ganske syk du liksom, det var vel heller akutt tidsmangel som var årsaken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Godt jobba Christoffer!

Krever vilje og pågangsmot for å holde på i 26 timer i strekk. Ser jo ut som er perfekt resultat som vanlig, og det er godt gjort etter en sånn økt :thumbup:

Kom borti den grønne knappen jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Råbra jobb som alltid dette Bernhard! Du "liker" å drive ut i de små timer virker det som ;)

Men hvor ble det av Bare Bone i hjulbrønner da :rolleyes:

Forresten hvordan var den lilla scholl bakplaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Helt rått å holde på så lenge i strekk!

Resultatet ble også som forventet B)

+cred selvfølgelig

Takk for det du :)

Godt jobba Christoffer!

Krever vilje og pågangsmot for å holde på i 26 timer i strekk. Ser jo ut som er perfekt resultat som vanlig, og det er godt gjort etter en sånn økt :thumbup:

Kom borti den grønne knappen jeg også.

Hjertelig Gjertrud.

Råbra jobb som alltid dette Bernhard! Du "liker" å drive ut i de små timer virker det som ;)

Men hvor ble det av Bare Bone i hjulbrønner da :rolleyes:

Forresten hvordan var den lilla scholl bakplaten?

Takk for det, langt ifra at jeg liker det, er for glad i å sove til det, jeg snakket med Truls på telefonen like over kl 05.00, han liker ihvertfall å være sent oppe..

Det er tekstil i hjulbuene, dessverre..

Den lilla var kanonbra, akkurat passe myk.. Bare håpe Ketil ikke finner ut at jeg rappet den :rolleyes:

Helt nydelig og en kjempe jobb . Dette er hvertfall inspirasjon.:thumbup:

Takk for det, hyggelig å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det 100% ekte og døgning atpåtil, kombinert med et sedvanlig über resultat = cred. Skulle ønske det fantes en "trykk på denne knappen for å gi medalje"-knapp - en cred blir litt liten i slike sammenhenger

:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernhard leverer som alltid varene.. meget bra!

Mon tro om det går an å feste slike små sliperondeller på tommeltotten.. hadde vært kjekt av og til, i buede kanaler osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Creed. Nybil sa du? hehe ser nesten sånn ut! :)

Ser bedre ut en ny nå ihvertfall :)

Holder det 100% ekte og døgning atpåtil, kombinert med et sedvanlig über resultat = cred. Skulle ønske det fantes en "trykk på denne knappen for å gi medalje"-knapp - en cred blir litt liten i slike sammenhenger

:thumbs:

Hjertelig takk for hyggelige ord Essie :)

Bernhard leverer som alltid varene.. meget bra!

Mon tro om det går an å feste slike små sliperondeller på tommeltotten.. hadde vært kjekt av og til, i buede kanaler osv

Takk for det Kazzper :)

Har tenkt på om det fantes ett mellomlegg som gjorde at den formet seg etter panelet litt mer jeg?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...