Gå til innhold

Spørsmål anngående Karcher FoamCannon


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Jeg kjøpte nylig Karcher FoamCannon fra Scandicshine og lurer på om jeg kanskje gjør noe galt når det gjelder blandingen og eller instillingen av dysen...

Jeg synes nemmelig ikke det legger seg ett slikt "teppe" med såpe som blir liggende slik som diverse videoer viser. Såpen renner av nesten med en gang.

Jeg har justert luftmengde frem og tilbake helt til den er der hvor det kommer mest såpe, men jeg synes ikke det kommer så veldig mye såpe. Vertfall ikke slik det vises på mange videoer av denne.

Første gangen så fyllte jeg flasken med litt over 1cm. med SSSnowFoam og resten med vann.

Andre gangen så gjorde jeg det samme, men fyllte på med ca. 1cm. med CG Citrus Wash i tillegg.

Samme resultat og til nå så kommer det ikke mer såpe ut av denne enn min FoamGun som også er kjøpt hos Scandicshine.

Det er ingen lekkasjer og gjengeteip ble brukt under montering.

Høytrykksvasker som den er testet med er Karcher K 7.85.

Noen som vet hva som kan være galt?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ på skrugreia betyr mer vann (fra spyleren), dvs. såpe/vann er høyere

- betyr mindre vann

(Det er motsatt av hva som kanskje kan virke mest logisk)

Den er ikke lineær, det er et punkt en kvart omdreining ca fra - som gir mest såpe etter min erfaring. Jeg har satt min helt på - og blander heller korrekt i flaska enn å bruke skrugreia.

Det er ganske normalt at skummet renner av. Det skal legge seg ganske tykt, men det renner av iløpet av sekunder. Det er poenget med skummet. Det skal renne av og samtidig dra løst dritten som ligger på lakken. Det skal ta noen minutter fra det er helt tykt til alt er borte, men det vil ligge ganske tynt ganske lenge av den tiden.

Juster dysa på enden til hvor langt unna bilen du er. Om du står 5 meter fra, så bruk en tynn stråle. Står du nært, så bruk bred stråle. Korrekt justering her har mye å si på hvor godt det blander seg og lager skum etter min erfaring.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hmmm, på min Foamcanon så kommer det i alle fall mest skum med justeringsskruen nesten/tilnærmet stengt, -Ved 1 omdreining på skruen så kommer det MYE vann og kun bittelitt såpe/skum, så jeg kjører normalt med kun "løsna" justeringsskrue. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hmmm...

Da får jeg prøve og finjustere litt.... og se hvordandet går.

Men så godt som all såpe var rent av bilen etter ca. ett minutt hos meg...

Jeg vil jo tro atjeg også hadde mer enn nok såpe i beholderen da jeg hadde dobbelt såmye såpe som annbefalt, men mengden skum var lik.

Min FoamGun er altså foreløpig mer effektiv og med denne så ligger såpen på bilen mye lenger.

Men jeg skal prøve og finjustere litt i morgen og teste ut.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Ja, kanskje det blir for tynt blandingsforhold?

En kjapp titt på SS sine websider sier at Snow Foam blandes 1-5%, og jeg vil tro at FoamCanon'en din har ca 1:20 blandingsforhold (det finnes egne tråder her rundt diverse tester på dette) så blir vel 1cm med såpe i bunnen av flaska kun 0,5% ??? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Ja, kanskje det blir for tynt blandingsforhold?

En kjapp titt på SS sine websider sier at Snow Foam blandes 1-5%, og jeg vil tro at FoamCanon'en din har ca 1:20 blandingsforhold (det finnes egne tråder her rundt diverse tester på dette) så blir vel 1cm med såpe i bunnen av flaska kun 0,5% ??? :huh:

Hvis man går ut fra 5% og flasken tar rundt 1 liter, så er det altså 0,5dl. såpe som skal til (ved maks annbefalt blanding)

Når manda heller i ca. 2cm. med såpe i bunnen (noe jeg gjorde den andre gangen) så viljeg tippe at dette er rundt 5% hvis ikke mer...

Det må nok være den justeringsskruen som er litt ute å kjøre tror jeg. Jeg stillte den nemmelig helt til en av sidene, da jeg regnet med at en av sidene da ville gi maks såpe. Men sannheten er atjeg synes såpemengden kom og gikk sån om hverandre og nesten litt tilfeldig.

Derfor så kan det nok være noe i dette med at denne skruen ikke er "linneær" og at man altså må finne sin egen lille posisjon..

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hvis man går ut fra 5% og flasken tar rundt 1 liter, så er det altså 0,5dl. såpe som skal til (ved maks annbefalt blanding)

Når manda heller i ca. 2cm. med såpe i bunnen (noe jeg gjorde den andre gangen) så viljeg tippe at dette er rundt 5% hvis ikke mer...

Hmmm, men det er jo et blandingsforhold ut av lansen på vaskeren din også da..... B)

Vannet som raser forbi plukker jo med seg produkt fra såpebeholderen, så sluttblandingen som tyter ut på bilen blir jo annerledes enn kun blandingen i såpebeholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hmmm, men det er jo et blandingsforhold ut av lansen på vaskeren din også da..... B)

Vannet som raser forbi plukker jo med seg produkt fra såpebeholderen, så sluttblandingen som tyter ut på bilen blir jo annerledes enn kun blandingen i såpebeholderen.

Joa, jeg skjønner det...

Men er ikke sikker på hva du mente med dette...?

Jeg skrev at jeg hadde riktig mengde såpe i beholderen for å eliminere at det var det som var problemet.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel variere litt fra spyler til spyler vil jeg tro på hvordan den blander. Ser ut som at den spylere du har har regulering av trykk, så kanskje du kunne testet å endre litt der.

Jeg har vurdert å lime fast skruen på et bestemt punkt, bare for å slippe å tenke på den, men inntil videre har den blitt stående helt på "-"-posisjon. Jeg har brukt ca. 1cm (halvveis opp til "formendringen" på flaska) med CG CW+G, og det gir veldig grei mengde skum med min spyler som produserer maks 110bar med 4,7l/min (om jeg ikke husker feil).

En grei sak for å vite om man er i nærheten basert på kun blandingen er at man skal i det minste klare å tømme flaska fra topp til bunn uten at man blir stående og kjede seg mens man venter på at den blir tom.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Det er 2 blandingsforhold som spiller inn her.....

1. Blandingen i såpebeholderen (eks hvor 1l totalt og 0,5dl såpe med resten vann gir 5% prosent mix)

2. Blandingen ut av FoamCannonen (Vannet som skytes ut av vaskeren suger med seg såpe fra beholderen, det blir altså blanding her også. Eks så har min FoamCannon et blandingsforhold ca 1:25)

Det er jo det totale blandingsforholdet som er viktig, altså kombinasjonen av mix i såpebeholder og blandingsforholdet ut av FoamCannon'en. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Min høytrykksspyler arbeider med ett trykk på 150bar.

Da jeg må ta av lansen som man justerer trykket med for å få på FoamCannon så får man ikke justert trykket. Derfor så spyler den med full styrke hele tiden med foamCannon på.

Vannmengden er oppgitt til rundt 600l/t på min....

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha det korrekt kan man blande vann i flaska, og spyle ned i bøtter til det er tomt. Da kan man regne ut nøyaktig hvor mye den blander i, forutsatt at blandingen har ca. samme viskositet som vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg vet vertfall at jeg fint rekker rundt bilen vertfall tre ganger slik det er nå. Og da har jeg også god tid til å legge på gode mengeder såpe pr. runde.

FoamGun'en jeg har blir tømt mye raskere derimot og beholderen er vel noenlunde like stor.

FoamGun må man nærmest være litt sparsom for å rekke rundt bilen en gang...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket at luftehullet på korken er åpent og at slangen er satt skikkelig på? Ellers tror jeg bare det er litt eksperimentering med skruen og blandingsforhold i flaska som skal til. Måtte igjennom noen ganger før jeg fikk skikkelig skum jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp snowfoam og prøv med 2 cm såpe hvis ikke noe annet fungerer.

Jeg får snowfoam til å funke, men merket at denne faktisk gjorde en del såper mindre skummende enn hva de var frittstående

da jeg kjørte en test i fjor vår.

Testen finner du forøvrig under tester

mvh

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Neste gang tester du ca 1 cm CG Citrus Wash i bunn av flaska, og nesten fult med vann. så skrur du skruen helt ti lminus siden.

Får du ikke masse skum da, er det noe rart...

Citrus Wash&gloss gir mer skum uten Snowfoam i.........

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vertfall at jeg fint rekker rundt bilen vertfall tre ganger slik det er nå. Og da har jeg også god tid til å legge på gode mengeder såpe pr. runde.

Dersom beholderen din er tom etter tre runder er det noe galt. Jeg har lagt 6 runder på 3 forskjellige biler uten å tømme beholderen (4-5cm igjen), og da har jeg barberskum med lang liggetid. Blandet litt mye såpe i, ca 1cm DP xtreme foam og 2-3cm Optimum Carwash.

Og da syns jeg egentlig at jeg har sløst mye, ikke bare dekt bilen, men også gått en runde og spylt for å være helt sikker på å soake den fullstendig.

Min er vel ca en runde fra -, da fikk jeg tykkest skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom beholderen din er tom etter tre runder er det noe galt. Jeg har lagt 6 runder på 3 forskjellige biler uten å tømme beholderen (4-5cm igjen), og da har jeg barberskum med lang liggetid. Blandet litt mye såpe i, ca 1cm DP xtreme foam og 2-3cm Optimum Carwash.

Og da syns jeg egentlig at jeg har sløst mye, ikke bare dekt bilen, men også gått en runde og spylt for å være helt sikker på å soake den fullstendig.

Min er vel ca en runde fra -, da fikk jeg tykkest skum.

De to såpene du nevner er vel også bortimot det mest skumvillige som finnes.....

DP har jeg bare testet to ganger, men Optimum lager barberskum, uten at jeg vil hevde at det nødvendigvis er en sammenheng mellom dette og selve vaske-resultatet.

Også min foamcannon er ca en runde fra full minus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Blander nå 50/50 her med Autofoam/vann el Orange prewash/vann, doserer lavt på foamcanon så gir ikke overdrevent skum, men det tar bra med møkk og da holder en flaske (500ml) til 2-4 biler her

Gir den dårlig såpeskum så sjekk at den er skrudd skikkelig sammen og at slangen sitter godt på plass samt at den ikke er tett

Anbefaler også å legge noe tetting mht deler som er skrudd på selv om det ikke lekker noe..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...