Gå til innhold

En garasje oppstår


Christoffer

Recommended Posts

Christoffer

Nå er endelig garasjebyggingen i gang:

Planen er som følger:

9m X 8m = 72m2

2 etasjer

to porter i front á 3 meter

en port i andre etasje på 3 meter fra samme side som nest siste bilde er tatt

takhøyde 1. etasje 2,5m

takhøyde 2. etasje det som er til overs fra 1. etasje :P

Sprenging ferdig og 2x4 til grunnmuren legges ut:

IMG_0752.jpg?t=1270571054

IMG_0753.jpg?t=1270571054

Planerer ut siste rest av grusen

IMG_0754.jpg?t=1270571054

IMG_0755.jpg?t=1270571054

IMG_0756.jpg?t=1270571054

IMG_0757.jpg?t=1270571054

Og en liten visuell sjekk for å sjekke at den er stor nok

IMG_0758.jpg?t=1270571054

IMG_0760.jpg?t=1270571054

Endret av vi er lost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Christoffer

    26

  • truhaa

    3

  • Inzane2012

    3

  • Hue

    3

Mest aktive i dette emnet

aaah, går bare rundt å kikker på garasjer hele dagene jeg :) Har så sykt lyst på en skikkelig en :)

Kommer til å følge med på denne tråden :)

Planlagt innredningen eller? Tør jeg spør hvor mye ca. en slik garasje kommer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

aaah, går bare rundt å kikker på garasjer hele dagene jeg :) Har så sykt lyst på en skikkelig en :)

Kommer til å følge med på denne tråden :)

Planlagt innredningen eller? Tør jeg spør hvor mye ca. en slik garasje kommer på?

I første etg nok epoxy tror jeg på gulvet og en eller annen form for støvbinder i tak og på vegger epoxy kanskje.

I andre etg vet vi ikke om vi skal ta panel eller gips og male over det, med tanke på støv under polering og slikt :P

Innredning har vi kun planlagt i andre etasje, da med noen skap og en arbeidsbenk.

Er ikke jeg som styrer budsjettet, og takk gud for det :P

Ca 100 000 i grunnarbeid, grunnmur og hulldekke tror jeg det ble, har vært nødt til å kjøre bort mye masser og sprengt en god del.

Satser på at det meste av forskaling er kommet opp til fredag ettermiddag. Hvis ikke blir andre påskedag tatt til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

72 kvm er respekt det.... gleder meg til å se denne her ferdig gitt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Fall skal vi nok huske, inn mot veggen sant :P

Vel idag kom vi faktisk mye lenger enn ventet.

Plassert ut litt utstyr litt kassetter

IMG_0761.jpg

IMG_0763.jpg

Første hjørne oppe:

IMG_0765.jpg

Litt mer:

IMG_0766.jpg

1,5 timer ette start:

IMG_0768.jpg

IMG_0769.jpg?t=1270571054

IMG_0770.jpg

IMG_0772.jpg

Begynt på armeringen:

IMG_0773.jpg?t=1270571054

IMG_0774.jpg?t=1270571054

Laget utsparinger til vinduer og dører:

IMG_0775.jpg?t=1270571054

IMG_0776.jpg?t=1270571054

To vegger ferdig doblet:

IMG_0777.jpg?t=1270571054

IMG_0778.jpg?t=1270571054

Så langt kom vi i dag:

IMG_0780.jpg?t=1270571054

IMG_0781.jpg?t=1270571054

IMG_0782.jpg?t=1270571054

IMG_0783.jpg?t=1270571054

IMG_0784.jpg?t=1270571054

IMG_0785.jpg?t=1270571054

Endret av vi er lost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med stor garasje..

Blir dette noe billigere en og mure selv?? Lurer på det selv!!

her en kopi av noen sider på internett:

praktiske råd til selvbyggeren

Alle garasjer må ha en grunnmur, og de fleste ønsker også ha et golv i garasjen. Her er noen gode råd til deg som har lyst til å gjøre jobben selv.

Frostfri fundamentering

Garasjen må fundamenteres frostfritt. Det betyr at du må fjerne telefarlige masser (jord, sand, leire, subbus). Treffer du på fjell eller sprengsteinfylling så er det ypperlig å fundamentere på. Da trenger du ikke tenke på verken isolasjon eller frostsikring

Drenerende masser

For å unngå telehiv må du sørge for drenerende masser. Drenerende masser betyr litt grove masser med en del hulrom. Pukk er godt drenerende, mens sand er dårlig drenerende. Unngå fine masser rett oppå svært grove. Sand på sprengstein vil vaskes ut og forsvinne mellom steinene. Det er lurt å ha et lag av fin pukk (4-8 millimeter) som underlag for sålen. Hvis underlaget er grovt, bruk fiberduk for å hindre utvasking.

Markisolasjon

Hvor dypt frosten går i bakken varierer rundt omkring i landet. Du må unngå at telen kommer under konstruksjonen, ellers risikerer du telehiv. For å slippe å grave ned til frostfri dybde kan du bruke markisolasjon. Byggevareforretninger kan fortelle hvor dypt du bør grave og hvor tykk isolasjon du bør bruke på det stedet du bor. Følg instruksjonene på isolasjonen. Husk at dette er spesiell isolasjon som er beregnet på formålet. Du kan ikke bruke vanlig isopor!

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Kjekt med stor garasje..

Blir dette noe billigere en og mure selv?? Lurer på det selv!!

her en kopi av noen sider på internett:

praktiske råd til selvbyggeren

Alle garasjer må ha en grunnmur, og de fleste ønsker også ha et golv i garasjen. Her er noen gode råd til deg som har lyst til å gjøre jobben selv.

Frostfri fundamentering

Garasjen må fundamenteres frostfritt. Det betyr at du må fjerne telefarlige masser (jord, sand, leire, subbus). Treffer du på fjell eller sprengsteinfylling så er det ypperlig å fundamentere på. Da trenger du ikke tenke på verken isolasjon eller frostsikring

Drenerende masser

For å unngå telehiv må du sørge for drenerende masser. Drenerende masser betyr litt grove masser med en del hulrom. Pukk er godt drenerende, mens sand er dårlig drenerende. Unngå fine masser rett oppå svært grove. Sand på sprengstein vil vaskes ut og forsvinne mellom steinene. Det er lurt å ha et lag av fin pukk (4-8 millimeter) som underlag for sålen. Hvis underlaget er grovt, bruk fiberduk for å hindre utvasking.

Markisolasjon

Hvor dypt frosten går i bakken varierer rundt omkring i landet. Du må unngå at telen kommer under konstruksjonen, ellers risikerer du telehiv. For å slippe å grave ned til frostfri dybde kan du bruke markisolasjon. Byggevareforretninger kan fortelle hvor dypt du bør grave og hvor tykk isolasjon du bør bruke på det stedet du bor. Følg instruksjonene på isolasjonen. Husk at dette er spesiell isolasjon som er beregnet på formålet. Du kan ikke bruke vanlig isopor!

Som underlag til grunnmuren har vi brukt 16-32 masse, som vel er litt grovere enn pukk?

Vet ikke om det blir noe billigere, vi har gjort det meste selv bortsett fra grunnarbeid og sprenging.

Har gjort fedig hele foskalingen i dag. Bilder kommer litt senere da jeg sitter på mobilt bredbånd for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Ifranview er nå lastet ned.

Vi har ikke laget noen banket (regner med du mener en betongramme) fordi det er kunne stein under som er komprimert (tror det var det min far mente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

anbefaler trådstarter å krympe de bildene som er lagt ut til nå og legge dem ut på nytt og. tar evigheter å laste denne tråden hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

anbefaler trådstarter å krympe de bildene som er lagt ut til nå og legge dem ut på nytt og. tar evigheter å laste denne tråden hos meg...

Jobber med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...