Gå til innhold

God gammel Volvo Amazon!


Roulund

Recommended Posts

Skal ta en gammel volvo amazon nå i påsken. Den er lakkert for 10 år siden uten klarlakk så mulighetene for at det blir blank er jo veldig store! Hehe..

1. Det jeg er usikker på er at siden jeg ikke har en lakkmåler om folk har noen anelse om hvor tykt de la lakk i den tiden når de ikke brukte klarlakk. Har jeg mye å gå på her med tanke på korrigering?

2. Lakken har mange plasser en del små rustnupper som har kommet av at noen har stått med siden av bilen med en vinkelsliper. Disse er ikke store i det hele tatt. Har med tidligere biler vært borti at man klarer å fjerne malingsflekker o.l. uten de store problemene. Hvordan er det med disse nuppene? Av erfaring så virker det som at det skal fint gå ann å claye bort for så polere over. Men bør jeg ta en wipeoff på panelene eller la lakken få kose seg i oljene ettersom det er en gammel lakk?

3. Det er en gammel bil med masse chrome. Hvilke erfaringer har dere om hva som er best på polering av dette? Er noen små rustnupper på chromen også noen plasser. Claye og pusse opp igjen her? Har gode erfaringer med AG Metal polish når det kommer til å få ting blankt igjen. Den klarer seg her også? Han har også noen felger som er veldig møkkete og på pusses kjapt opp igjen for å få igjen glansen.

4. Når det kommer til beskyttelse av denne lakken så tenker jeg at jeg kjører på med 2-3 lag med carnauba voks så lakken får puste en del og lar det bli med dette. Agree or not?

Takker for alle gode råd og tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarbelling

Håper du tar noen bilder av jobben og legger ut :) Fatter'n har en rød 1970 Volvo Amazon, som er den 5 siste bilen som ble laget, en nydelig bil B)

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lakken så mener jeg at du skal kunne få vekk de nuppene med clay som du sier.Men jeg er red du må bruke en aggresiv clay til dette og da må du bruke maskin etter det muligens.

Er du i tvil om du har mye lakk og jobbe med så start med den mildeste rubbingen du har og se hva resultatet sier etter det.Øk i gradene til du er fornøyd med rubbingen om ikke den første rekker.Noe IPA tror jeg du kan ta siden du skal ha på en naturvoks.Dette har med heften og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du tar noen bilder av jobben og legger ut :) Fatter'n har en rød 1970 Volvo Amazon, som er den 5 siste bilen som ble laget, en nydelig bil B)

Det skal jeg gjøre.. :) Denne er hvit så skal bli morsomt å se hvor bra det blir.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du tar noen bilder av jobben og legger ut :) Fatter'n har en rød 1970 Volvo Amazon, som er den 5 siste bilen som ble laget, en nydelig bil B)

Det skal jeg gjøre.. :) Denne er hvit så skal bli morsomt å se hvor bra det blir.. :)

Angående lakken så mener jeg at du skal kunne få vekk de nuppene med clay som du sier.Men jeg er red du må bruke en aggresiv clay til dette og da må du bruke maskin etter det muligens.

Er du i tvil om du har mye lakk og jobbe med så start med den mildeste rubbingen du har og se hva resultatet sier etter det.Øk i gradene til du er fornøyd med rubbingen om ikke den første rekker.Noe IPA tror jeg du kan ta siden du skal ha på en naturvoks.Dette har med heften og gjøre.

Tror også det går med en agressiv clay. Var det jeg hadde tenkt å bruke også. :)

Begynner alltid med en mild rubbing, men bare lurte på om noen visste om det var en standard norm på hvor mange lag, event tykkelse på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta masse bilder ja. Skal i hvert fall prøve så godt jeg kan. Når jeg går i gang så blir jeg så fokusert at jeg som regel glemmer å ta bilder. Så må bare prøve å ta meg selv litt i nakken. :) Er en del smårust i falser og kanter på denne bilen, men se bort i fra det så virket det som et veldig bra eksemplar. Bilen hadde faktisk gassere og hørtes veldig bra ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

1. Det jeg er usikker på er at siden jeg ikke har en lakkmåler om folk har noen anelse om hvor tykt de la lakk i den tiden når de ikke brukte klarlakk. Har jeg mye å gå på her med tanke på korrigering?

Etter 10 år skal det nok ikke være noe problem, det er værre med biler som er enda eldre da lakk uten klarlakk vil lakken blir borte etterhvert og kanter ol har minimalt med lakk på seg, hvor mye lakk den har etter lakkering er nok

2. Lakken har mange plasser en del små rustnupper som har kommet av at noen har stått med siden av bilen med en vinkelsliper. Disse er ikke store i det hele tatt. Har med tidligere biler vært borti at man klarer å fjerne malingsflekker o.l. uten de store problemene. Hvordan er det med disse nuppene? Av erfaring så virker det som at det skal fint gå ann å claye bort for så polere over. Men bør jeg ta en wipeoff på panelene eller la lakken få kose seg i oljene ettersom det er en gammel lakk?

Clay tar nok nuppene der ja, Wipedown ville jeg tatt, oksidert lakk tar til seg en del olje, men det som er viktig er å gjerne den døde lakken, om du bare feter den opp så kommer oksideringen tilbake igjen etter kort tid.. Etter wipedown bruker du feks Swissvac cleaner fluid, chemicalu EX cream/vertua bond for å gi den næring..

3. Det er en gammel bil med masse chrome. Hvilke erfaringer har dere om hva som er best på polering av dette? Er noen små rustnupper på chromen også noen plasser. Claye og pusse opp igjen her? Har gode erfaringer med AG Metal polish når det kommer til å få ting blankt igjen. Den klarer seg her også? Han har også noen felger som er veldig møkkete og på pusses kjapt opp igjen for å få igjen glansen.

AG metal polish kjenner jeg ikke, men den fungerer sikkert bra den om du har hat gode erfaringer med den før

4. Når det kommer til beskyttelse av denne lakken så tenker jeg at jeg kjører på med 2-3 lag med carnauba voks så lakken får puste en del og lar det bli med dette. Agree or not?

Carnauba voks er knall det så bare å kjøre på med det...

Ellers har jeg god erfaring med Ullpads på oksidert lakk da den fjerner mye oksidasjon fort og det er lett å fjerne det fra ullpaden mellom hvert panel, vanlige skumpads tetter seg ofte fort, fungerer det også, men pass eventuelt på å ha en 3-4 pads til første steget, og sleng de i bøtte med vann og zalo rett etter at du tar de av maskinen, la de ligge der til du vasker de, om du bare lar de ligge med lakkrestene i seg så får du de ikke rene igjen etterpå... Husk dog at ull tar lakken fortere så det er ikke noe poeng å henge så lenge på kantene med denne her...

og jeg ser frem til en SS av denne her, høres ut som om det blir en skikkelig turnover dette her...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, denne skal bokmerkes. Svigerfar har en av de siste Amazonene som ble produsert han også (3.siste produksjonsdagen) - den er blå (lakk-kode 99 tror jeg), og jeg har allerede våtslipt motorrommet. Aner ikke omlakkerings-historikken på den dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne er hvit uten klarlakk er det mye mulig lakken er steinhard "under" det som er oksidert.

Amazon er lekker så her er det bare å følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt første økt på denne bilen.. Etter en mer utfyllende inspeksjon når kunden var her så sa jeg egentlig bare til han at dette kommer til å ta tid. Veldig mye smårust rundt forbi i tillegg til de rustnuppene som jeg skulle ta i utgangspunktet. Det gjør at jeg må være ekstra forsiktig med tanke på å ikke få rust i paddene mine når jeg polerer. Så jeg sa til ham at han får bilen når jeg er ferdig. Kan ta 3 dager og kan ta 6 dager... Hehe.. En plass mellom der..

Har nå vært ute å avfettett bilen, samt gitt den en grundig skrubb. Det trengtes veldig!

Så var det i gang med å få has på disse rust nuppene. Det er jo lettere sagt enn gjort.. Har jobbet på skjermene fremme, panser og den ene døra nå i snart 4 timer. Har brukt en hel boks med clay til nå. Hehe.. :) Rusten rundt forbi setter seg i clayen og det er begrenset hvor mange ganger man kan vende vekk rusten før man må hive klumpen man sårt har knadd seg frem til. Bakover på bilen så ser det litt bedre ut med tanke på rust så regner med at jeg bare har et par timer claying igjen.

Rust nuppene forsvinner så og si nesten helt. Er dette noe en polering med ullpad vil fjerne resten av? Er nesten så jeg ikke kjenner nuppene lenger. Vil tro at litt varme vil få det mikroskopiske som er igjen til å forsvinne når jeg begynner poleringa. Noen erfaringer her?

Tror i bunn og grunn at det som kommer til å ta lengst tid er poleringen av alt chromen på bilen.. Hehe.. Polering av chrome tar tid.. Hehe.. Og det er ikke alt chromen som ser like bra ut.. Men nå får vi se.. Har noen morsomme dager foran meg. Etter en kort uke med lange dager velger jeg faktisk å slutte tidlig i dag og heller sørge for at dama er fornøyd med at vi må utsette hytta litt pga amazonen.. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Dette høres ut som blir bra! Gleder meg til bilder :)

Angående rustflekkene som er igjen etter clay, disse får du nok lett bort med en fin polish og pad, men også ull som du sier. Gikk i alle fall greit på en sølvgrå Laguna jeg tok, som hadde en del rustflekker...

EDIT: Woho post numer 3000 :P

Endret av gomega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer veldig bra Gomega! Det som var igjen av rust nuppene går vekk når jeg polerer.. :) Har nå fått polert opp nesten hele bilen.. mangler tak, bakfanger og høyre bakskjerm. Så er vi i mål der. Har også pusset chromen i front så den ble blank og fin igjen.

Skulle egentlig få sommerfelgene blanke igjen, men den tror jeg at jeg avtstår i fra siden det må VELDIG grundig til verks. Snakker fort en god del dager med bare pussing av felger.. Så det skal han få lov å gjøre selv. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...