Gå til innhold

Basic utvendig vårvask


Drumlin

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt ny bil, og er interessert i å ta bedre vare på utseendet på denne enn jeg har gjort med tidligere biler. Jeg lurer derfor på om dette er en OK start med tanke på utstyr og rutine for vask/pleie. Det jeg har i dag er NAFs startpakke fra Autoglym, og tilgang til høyttrykkspyler. Ser for meg dette som en rutine for den utvendige vårvasken:

1. Høytrykkspyling av hele bilen

2. Felgvask med Autoglym Custom Wheel Cleaner

3. Vask av bilen fra topp til bunn, med Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner. Bruker en eller annen vaskehanske i mikrofiber, og to bøtter.

4. Tørk med silikonskrape og håndkle.

5. Clay. Noen gode anbefalinger her? Kan man bruke Quick Detailer som lube, og i såfall hvilken?

6. Spyle av og tørk.

7. Polering med Autoglym Super Resin Polish. Enten for hånd eller med en rimelig DA-maskin.

8. Lakkbeskyttelse Autoglym Extra Gloss Protection. Gjør man dette for hånd eller med maskin?

9. En eller annen voks? Og hvordan påfører man helst den?

Plast/gummidetaljer og slikt har jeg enda ikke tenkt på...

Siden jeg allerede har denne startpakken fra Autoglym, så har jeg altså tenkt å bruke den. Men hvis jeg skal bruke andre merker til f.eks. Quick Detailing og voks, er det en problemstilling at de skal passe med det jeg har fra Autoglym? Eller kan jeg bruke hva som helst?

Et annet spørsmål jeg har er om høytrykkspyling kan skade lakken? Den spyleren jeg har tilgang til er ganske kraftig, og lyden når vannet treffer bilen er ikke spesielt fin. Men det er kanskje ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge spyleren ikke er på 3000 BAR eller du holder den 5 cm unna lakken så skal det nok gå bra :)

selv holder jeg spyleren ca 30-40 cm unna lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du har fått med deg det meste, men et par ting: ingen vits å spyle bilen ned etter clay. Og ikke bruk sånn skrape for å fjerne vannet, det er galskap. Bruk heller ikke vanlige håndklær til dette, det striper opp lakken. Du får kjøpt ting som er beregna for dette på scandicshine, eller andre butikker som selger bilpleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken clay du bruker er vel litt det samme når det kommer til merke bare det er en mild.De som er strong kan sette merker i lakken og det vil du jo unngå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

1. Høytrykkspyling av hele bilen

(ville tatt en avfetting av bilen først med Prickbort, den fjerner mye bøss fra lakken)

2. Felgvask med Autoglym Custom Wheel Cleaner

(den funger bra den, litt mild, men syrefri)

3. Vask av bilen fra topp til bunn, med Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner. Bruker en eller annen vaskehanske i mikrofiber, og to bøtter.

(fungerer bra dette her, Autoglyms shampo er vel Autoglyms minst likte produkt syntes jeg, men funker, når de er brukt opp den så kjøp Poorboys ss&S, Duragloss 901 el Chem guys Citrus wash i stedet)

4. Tørk med silikonskrape og håndkle.

(ikke silikonskrape, kun ww håndkle eller mikrofiber)

5. Clay. Noen gode anbefalinger her? Kan man bruke Quick Detailer som lube, og i såfall hvilken?

(Meguiars sitt Quik Clay kit er bra, det finner du på BiXtra)

6. Spyle av og tørk.

(Jupp)

7. Polering med Autoglym Super Resin Polish. Enten for hånd eller med en rimelig DA-maskin.

(fungerer både for hånd og med DA denne her, jo flere lag jo mer skjuler du av swirls/riper da den har fyllere i seg, men en god sak er det)

8. Lakkbeskyttelse Autoglym Extra Gloss Protection. Gjør man dette for hånd eller med maskin?

(skal på veldig tynt, så den kan du fint legge på bilen for hånd, det tar deg 20 min tipper jeg, lar du den herde innendørs kan du legge på denne i 2 lag om du vil)

9. En eller annen voks? Og hvordan påfører man helst den?

(Har personlig roet ned voks over sealer her, bruker enten sealer alene eller voks alene her, men å legge en voks over går det, bare pass på at den ikke har løsemidler i seg som løser opp igjen extra gloss protection laget. Swissvax, Victoria, p21s, Migliore har alle bra vokser så her bestemmer bare hva du vil bruke på voks, stalltipset mitt er vel Concorso fra Swissvax, det er en god voks)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Du må nok ikke spyle etter clay, men kan være greit, her blir det gjort om bilen står ute, blir den clayet i garasjen så blir den tørket over etterpå... så jeg er både og der

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Spyle etter clay er en fordel da claylube gjør at maskeringen sitter dårligere på plastdelene.. Jeg ville personlig brukt Paint Renovator først for å renset lakken skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Så jeg trenger ikke bekymre meg for høytrykkspyleren, men waterblade skal jeg holde meg langt unna. Det hadde vært moro å prøve en DA-maskin, for å se hvor mye bedre opplevelse (og resultat) jeg kan få med den enn for hånd. Hva er den rimeligste modellen man med god samvittighet kan gå for? Kan en billig modell fra Torshov bil, Clas Ohlson eller Biltema gi positive erfaringer, eller blir det mest til irritasjon?

Og så lurer jeg på den Quick Detaileren som følger med Meguiars Quik Clay kit. Er den kurant å bruke til hverdags også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Mye annen QDer som er bedre en den syntes jeg personlig, men den funker greit...

Biltema sin er helt "ok" den, de som koster 300 - 500,- er i samme gate okke som, men styr deg unna de som har en stor pad og håndtak for begge hendene på, de er ikke bra...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg på den Quick Detaileren som følger med Meguiars Quik Clay kit. Er den kurant å bruke til hverdags også?

Det er den. Meguiars UQD er enda bedre.

Synes du skulle legge inn avfetting for å fjerne asvalt også. Prickbort eller en annen petroleumsbasert avfetting. Så blir det ikke så mye å ta med clay.. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye annen QDer som er bedre en den syntes jeg personlig, men den funker greit...

Biltema sin er helt "ok" den, de som koster 300 - 500,- er i samme gate okke som, men styr deg unna de som har en stor pad og håndtak for begge hendene på, de er ikke bra...

De egner seg bedre som massasjeapparat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville tatt en avfetting av bilen først med Prickbort, den fjerner mye bøss fra lakken

Synes du skulle legge inn avfetting for å fjerne asvalt også. Prickbort eller en annen petroleumsbasert avfetting.

Hm, det fulgte med en boks Intensive Tar Remover i den Autoglym-pakka. Det gjør vel samme nytten? Den viktigste forskjellen er kanskje at Prickbort er enklere å påføre siden det kommer i sprayflaske?

Biltema sin er helt "ok" den
Tenker du på denne da?

17-080_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Nei den med 2 hoder som er DA jeg tenkte på, de roterende de har er vel ikke voldsomt bra, har dog ikke testet de, men generelt må du opp en del i pris for å få roterende som holder turtallet oppe ved press osv.... det er slitsomt å jobbe med maskiener som stopper av seg selv når du presser de litt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den biltema maskinen du linker til.. Du trenger ikke engang legge press på maskinen før den begynner å slite med turtall. Legger du press på den så er det heeelt jævlig å bruke den for å si det mildt! Jeg har testa maskina, så akkurat det kan jeg skrive under på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den biltema maskinen du linker til.. Du trenger ikke engang legge press på maskinen før den begynner å slite med turtall. Legger du press på den så er det heeelt jævlig å bruke den for å si det mildt! Jeg har testa maskina, så akkurat det kan jeg skrive under på :blink:

Jeg tror deg. :) Og den er vel dessuten roterende og ikke DA. Hva med Cotech tohoders fra Clas Ohlson til 499,-? Vil den hjelpe meg mer enn den kommer i veien? Ser Torshov bil også har en DA-maskin til 799,- i sin katalog. Har lyst til å begynne med noe rimelig før jeg ser hvor mye jeg kommer til å bruke en slik. Samtidig bør den være god nok til å gi en positiv opplevelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder biltema sine billige poleringsmaskiner, so liker eg den roterende bedre enn den 2 hodede DA maskina.

Turtallet går ned med press, men dette kan kompenseres litt med å øke farten.

Er uansett ein del bedre enn å polere for hånd og med skikkelige midler kan du få lakken ein del bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...