Gå til innhold

Subwoofer til Blåbæra (Volvo C30)


Siw

Recommended Posts

God morgen folkens. Tenkte jeg skulle fordrive litt av denne fredagen med å spørre om noe som ikke har noe med bilpleie å gjøre. Regner med at det finnes noen med litt peiling på bilstereo her? :)

Volvoen min har High Performance-anlegget. Synes det var for mye med 20 laken ekstra for Dynaudio, særlig fordi det sies at det mangler litt bass på det og, så jeg tok det nest beste... Er stort sett fornøyd med lyden og funksjonaliteten. Det spiller av fra vanlige USB-enheter, telefoner osv, praktisk! Veldig fin equalizer og.

Men, jeg kunne ønsket meg litt mer dunka-dunk. Litt magert i nedre del av frekvensområdet nå.

Siden det er helt åpent mellom bagasjerom og kupe, har jeg tenkt litt på om det går an å få montert en 10" sub + forsterker på en grei måte. Jeg vil helst ha det via orginal head unit, er det mulig tror dere? Jeg har ingen peiling på bilstereo og kabling, så hadde nok satt ut monteringsoppdraget. I tillegg vil jeg gjerne at det skal se pent ut...

Noen som har erfaring med å "hekte på" ekstra sub & forsterker på orginalmontert?

Om High Performance- anlegget:

"The High Performance system stands for high-class audio with extremely accurate, natural sound reproduction. The system has eight High Performance loudspeakers, with more powerful magnets and larger coils. A separate 4x40 W amplifier ensures the full sound spectrum reproduces at all volumes. The advanced radio data system (RDS) tuner offers a wide range of benefits, including the latest up-to-date traffic information along with excellent multi-band reception. This High Performance audio system features an integrated MP3 compatible CD player and can be extended with an integrated CD changer for six discs and a remote control from the steering wheel. There is also a stereo mini-plug auxiliary input you can use to connect a portable music source such as an MP3 player.

Components include: RDS radio, MP3 and WMA compatible CD player, 4x40 W High Performance amplifier, 8 High Performance loudspeakers , AUX input Options: Steering wheel integrated remote control, integrated 6-CD changer (replaces the single-CD player)."

- Min har også USB-inngang i tillegg til AUX.

post-991-1269592475,53_thumb.jpg

Mens vi er inne på bilstereo; Om noen har anlegg de har lyst å vise fram, hadde det vært interessant å lese om. Post gjerne bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Helt enig at ikke performance ikke er verdt pengene sine. Jeg hadde det i c30 min.

Det måtte jeg bygge egen sub nedfelt i gulvet. Kastet ut reservehjulet og støpte kassen nedi der. Denne har jeg liggende enda i kjelleren.

Forsterkerdelen brukte jeg en forsterker med Low-pass ingang istedet for å kjøre på Vanlige signalkabler. Koplet med på høyttalerene i baksetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at ikke performance ikke er verdt pengene sine. Jeg hadde det i c30 min. Det måtte jeg bygge egen sub nedfelt i gulvet. Kastet ut reservehjulet og støpte kassen nedi der. Denne har jeg liggende enda i kjelleren. Forsterkerdelen brukte jeg en forsterker med Low-pass ingang istedet for å kjøre på Vanlige signalkabler. Koplet med på høyttalerene i baksetet

Ah, jeg hadde faktisk samme tanke; altså å kaste ut reservehjulet (kan vel bare kjøpe inn reservehjul på boks i stedet?) og bruke det til sub. Høres litt... avansert ut å støpe en kasse inn der, det kan være et problem hehe.

Har også sett bilder av noen fine installasjoner med en liten/slank, fancy kasse bygget opp bak setene, men da mister man nok en del lasteevne. Vet ikke om de kunne ta ned setene en gang etter montering av den.

Jasså, det hørtes praktisk ut å kunne koble den på høytalerene bak. SIkkert mindre pes. Hvordan ble lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en XC90 2005 modell med det største anlegget til Volvo men uten Subwoofer. Jeg åpnet forsterkeren og lagde meg lavnivå utganger som jeg brukte til en ekstern subwoofer. Hvis man skal gjøre dette originalt er det ganske kostbart da alle signaler går over et optisk bussystem. Vet ikke om det er samme opplegg i C30 som i XC90. Men hvis det er interessent har jeg bilder av operasjonen i forsterkeren og kan sikkert finne en beskrivelse. La det visst ut på et amerikansk Volvo forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en XC90 2005 modell med det største anlegget til Volvo men uten Subwoofer. Jeg åpnet forsterkeren og lagde meg lavnivå utganger som jeg brukte til en ekstern subwoofer. Hvis man skal gjøre dette originalt er det ganske kostbart da alle signaler går over et optisk bussystem. Vet ikke om det er samme opplegg i C30 som i XC90. Men hvis det er interessent har jeg bilder av operasjonen i forsterkeren og kan sikkert finne en beskrivelse. La det visst ut på et amerikansk Volvo forum.

Ja, det hadde vært interessant å se hvordan du gjennomførte det. Selv om det kanskje ikke er samme opplegget, er det artig/lærerikt å se :)

Endret av Siw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Ah, jeg hadde faktisk samme tanke; altså å kaste ut reservehjulet (kan vel bare kjøpe inn reservehjul på boks i stedet?) og bruke det til sub. Høres litt... avansert ut å støpe en kasse inn der, det kan være et problem hehe.

Har også sett bilder av noen fine installasjoner med en liten/slank, fancy kasse bygget opp bak setene, men da mister man nok en del lasteevne. Vet ikke om de kunne ta ned setene en gang etter montering av den.

Jasså, det hørtes praktisk ut å kunne koble den på høytalerene bak. SIkkert mindre pes. Hvordan ble lyden?

Ikke noe vanskelig å støpe når man har lekt med glassfiber eller liknende før. Er lett og morro. Lage maler i papp, pledd eller alu folie, og legge fler lag glassfiber over.

Lyden ble helt syk!!! Brukte 12" kicker da, siden de ikke hadde det elementet da jeg skulle ha...

Se om jeg finner igjen bilene da det satt i bilen. Ellers så kan jeg ta nye, da ikke montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke noe aux ut på spilleren da eller noen signalkabler man enkelt kan ta i bruk?

Er usikker på hvordan du skal koble deg på dette anlegget, men har en del peiling på forskjellig utstyr og har litt erfaring her.

Som sagt finn ut hvordan man kan koble seg på, beskriv hva slags lyd du vil ha (kun dunk dunk? :P ) og hvor mye penger du vil bruke så kan jeg prøve å hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vanskelig å støpe når man har lekt med glassfiber eller liknende før. Er lett og morro. Lage maler i papp, pledd eller alu folie, og legge fler lag glassfiber over.  

Lyden ble helt syk!!!  Brukte 12" kicker da, siden de ikke hadde det elementet da jeg skulle ha...

Se om jeg finner igjen bilene da det satt i bilen. Ellers så kan jeg ta nye, da ikke montert.

Høres tøft ut. Bilder hadde vært digg, særlig om du har fra hvordan det så ut når du hadde det montert :)

er det ikke noe aux ut på spilleren da eller noen signalkabler man enkelt kan ta i bruk?

Er usikker på hvordan du skal koble deg på dette anlegget, men har en del peiling på forskjellig utstyr og har litt erfaring her.

Som sagt finn ut hvordan man kan koble seg på, beskriv hva slags lyd du vil ha (kun dunk dunk? :P ) og hvor mye penger du vil bruke så kan jeg prøve å hjelpe deg!

Øh, vel sant og si så vet jeg ikke hvordan det står til med tilkoblingsmuligheter på den. Og det er vanskelig å finne specs... 

Måten Petter gjorde det på er et alternativ jeg har lest andre har benyttet og. Ser ikke så gærnt ut å få til selv, med litt hjelp. :P

Det finnes visst også forsterkere som kan integreres, i alle fall på det amerikanske markedet: MOST

Kanskje det finnes andre alternativ og? 

Når det gjelder lyd, så er ikke ren dunk-dunk det jeg er mest ute etter, men rett og slett et dypere lydbilde med litt mer kraft. Hvis jeg sammenligner lyden på hjemmeanlegget med det i bilen, er det veldig merkbart at noe mangler, særlig i bassområdet. Diskant og forsåvidt mellomtone er OK. Så altså ikke overdøvende bass, men mer en utfylling, kan du si. Hører 90% av tida på rock og metal, 10% jazz og diverse electronica.

Tenkte meg at rundt 5000 kunne være passende pris.

Her er forresten en lenke til en svært bra dokumentert jobb (masse bilder!) hvor en kar oppgraderer anlegget i sin C30 big time, for de som synes sånt er gøy å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Most'en er ikke helt egnet til ditt bruk da du ikke har behov for noe så avansert.

Det jeg ville gjort var og kjøpt en høy-/lavnivå adapter som du kobler på midbassene forran. da får du et par rca kabler hvor du kan koble på en forsterker. Denne koster ca 200 kr. Så må du regne iallefall 500kr i byggeutgifter så da har vi ca 4300 igjen.

Så ville jeg gått til dynabel.no og kjøpt en Digital Designs DD1512-D4 12'' som er på kampanje til 2.078,- (NORMALPRIS 2.598,-) og kjøpt en dynaBel BF1502 forsterker.

Da er du under 5000kr og vil få en tight og finn bass!

Digital designs er RÅ på subwoofere og den dynabel forsterkeren gir virkelig mye for pengene. Dynabel har også knallbra service så kan anbefale disse på det varmeste.

Du kan ta kontakt med de og snakke med nils som har mye erfaring innen bilstereo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest "morsomme" er å montere en kicker i setet. Trust me - det sparker så godt langt opp i kjeven at selv Celine Dion blir morsomt.

Hadde kicker-prosjekt i sofaen til en kamerat. Enden på visa ble at han "nedgraderte" til 1 stk SVS-sub 10" og hadde 2 x 12" kickere montert i ramma til sofaen. Ble slutt på klagingen fra naboer og kino- / musikk-opplevelsen ble forsterket noe helt sykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOST er det optiske buss systemet. Det betyr at alle signaler utenom høyttalersignalene går mellom enhetene v.hja. optisk fiber. Kontrollenhet, forsterker, radio osv. er separate enheter som er plassert forskjeligge steder i bilen. I min bil lå forsterkeren under passasjersetet foran. Legger ved noen bilder hvor jeg tok ut signalet på hovedkortet i forsterkeren.

post-513-1269607785,29_thumb.jpg

post-513-1269607789,59_thumb.jpg

post-513-1269607792,77_thumb.jpg

LF = Left Front, RF = Right Front, LB = Left Rear (Bak, hehe derfor LB :blink: )

Brukte prøve og feilemetoden da jeg ikke hadde oscilloskop. (Jeg ville ha tak i signalene foran)

post-513-1269607795,37_thumb.jpg

post-513-1269607796,89_thumb.jpg

Jeg loddet stereo ledningen (Left og Right) direkte til kretskortet. I den andre enden av ledningen loddet jeg en kondensator (10 uF, (plussiden (+) til ledningen). Fra minus enden av kondensatoren loddet jeg en motstand (1K ohm) . Du bruker en kondensator og en motstand for hver kanal. Enden av motstanden loddes til en hun RCA plugg. Komponentene puttet jeg inn i en liten sort plastboks. (Fant ikke noe bilde av det desverre).

Dette kan også brukes som en slags AUX inngang til f.eks Ipod. Mulig at verdiene på motstand og kondensator kan endres noe hvis dette kun skal brukes som utgang til Subwoofer.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da har jeg i alle fall fått klarhet i at det går an å få lagt til litt ekstra krutt på orginalanlegget, flott :)

Når det gjelder plassering, tror jeg nok Petters løsning er best, sånn rent praktisk. Om jeg tør gjøre det selv, vet jeg ikke. 

Siden Petter hadde en 12" i sin, regner jeg med at det går en 12" nedi mitt reservehjulrom og. Hvor plasserte du forsterkeren?

Har dere en formening om hva det vil koste å få selve monteringsjobben gjort? Tror nok jeg skulle klart å få det til å funke på egenhånd (til slutt....), men det bør jo se bra ut og. SÅ handy tviler jeg på at jeg er :P

Blir nok ikke å få dette gjort før i Juni, tenker jeg. Om nødvendig kan jeg kjøre meg en tur til Tromsø for å få gjort jobben der da. 

Tusen takk for de gode rådene! Nå vet jeg sånn ca hva jeg trenger :)

Veldig kjekt med anbefaling av merke/modell for element og forsterker og.

MOST er det optiske buss systemet. Det betyr at alle signaler utenom høyttalersignalene går mellom enhetene v.hja. optisk fiber. Kontrollenhet, forsterker, radio osv. er separate enheter som er plassert forskjeligge steder i bilen. I min bil lå forsterkeren under passasjersetet foran. Legger ved noen bilder hvor jeg tok ut signalet på hovedkortet i forsterkeren.

post-513-1269607785,29_thumb.jpg

post-513-1269607789,59_thumb.jpg

post-513-1269607792,77_thumb.jpg

LF = Left Front, RF = Right Front, LB = Left Rear (Bak, hehe derfor LB  :blink: )

Brukte prøve og feilemetoden da jeg ikke hadde oscilloskop. (Jeg ville ha tak i signalene foran)

post-513-1269607795,37_thumb.jpg

post-513-1269607796,89_thumb.jpg

Jeg  loddet stereo ledningen (Left og Right) direkte til kretskortet. I den andre enden av ledningen loddet jeg en kondensator (10 uF, (plussiden (+) til ledningen). Fra minus enden av kondensatoren  loddet jeg en motstand (1K ohm) . Du bruker en kondensator og en motstand for hver kanal. Enden av motstanden loddes til en hun RCA plugg. Komponentene puttet jeg inn i en liten sort plastboks. (Fant ikke noe bilde av det desverre).

Dette kan også brukes som en slags AUX inngang til f.eks Ipod. Mulig at verdiene på motstand og kondensator kan endres noe hvis dette kun skal brukes som utgang til Subwoofer.

Ah, så tøft. Så det er sånn det funker altså. Hovekort og andre elektroniske komponenter er jeg jo ikke helt ukjent med i jobben, men dæggern å lodde noe på et hovedkort har jeg ikke gjort siden jeg styrte med ei fancy kjøleløsning på en overklokka PC for mange år siden :P 

Kan tenke meg at det der krevde litt dektektivarbeid.... Respect! (og cred!) Hehe mitt skal få være i fred for mine fingre, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx. :D Ikke så veldig skummelt egentlig. Bare å kikke litt på hovedkortet så ser man jo lett sluttrinn transistorene. Da er ldet avnivå rett i nærheten, hehe. Bommet først en gang da jeg først fant venstre bak ellers var det vel rett på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Har ikke helt fått med meg hvor i landet du bor, men Installbay er råflinke på å bygge anlegg. Oppe i nord så er det ett firma som heter Kickstart, de selger ett merke som heter Vibe. De har mange fine ferdig løsninger som spiller veldig bra hvis du ikke vil ha det costum bygget. Å støpe i hjulbrønnen er ikke så veldig vanskelig og det er heller ikke så vanskelig å få pent. Alt kan dekkes med mdf og teppe :) Har bygget en del anlegg og har selv kastet ut reservehjulet mitt for å få plass til forsterkere. Hvis du går for en 10" av god kvalitet isteden og som trenger liten kasse får du sikkert plass til begge deler nede i brønnen. Da ligger alt pent gjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kickstart ser bra ut. Jeg bor i Hammerfest, og drar til Tromsø rett som det er. Tenkte det ville passe bra med en kombinert vårtur for å besøke venner og kjente + få montert sub om jeg ikke manner (kvinner?) meg opp og gjør det selv. Er sikkert artig, om man får til.

Vet det finnes et firma som monterer bilstereo i Alta og, men hjemmesida var ikke særlig informativ.

http://www.altabilstereo.com/

Åja, og har dere bilder fra installasjon og/eller ferdig resultat med sub i hjulbrønnen, hadde jeg blitt glad om dere poster et bilde eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kickstart er hyggelige folk, snakk med en av de 3 som jobber der, så fikse de saken relativt kjapt, og eventuell løsning på det.

Ellers så kan jeg anbefale Tromsø Bilstereo, som også er dyktige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarbelling

Ta en kikk her og her og her.

Har forøvrig Premium Sound System i min C30, og synes at det er verdt 20 laken B)

Helt enig at ikke performance ikke er verdt pengene sine. Jeg hadde det i c30 min.

Det måtte jeg bygge egen sub nedfelt i gulvet. Kastet ut reservehjulet og støpte kassen nedi der. Denne har jeg liggende enda i kjelleren.

Forsterkerdelen brukte jeg en forsterker med Low-pass ingang istedet for å kjøre på Vanlige signalkabler. Koplet med på høyttalerene i baksetet

Hvis du hadde Performance anlegg så hadde du den minste stereopakken. Men det er kanskje Premium du mener? Vurderte også en gang å hive ut reservehjulet og montere subwoofer, men oppdaget at reservehjul var kjekt å ha når jeg punkterte i fjor B)

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk Akkarbelling! Kunne definitivt tenkt meg noe lignende som i tråden du lenker til først.

Altså, noe slikt (bilde stjelt fra tråden). Ser bra ut og tar ikke opp noe særlig plass. 

post-991-1269806698,85_thumb.jpg

Når det gjelder reservehjul, har jeg vanskelig for å tro at jeg hadde skiftet selv uansett. Tungt å få løs hjulmuttere med det pingleverktøyet som følger med, i hvert fall for meg. Ringer heller NAF  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Fant ut at bilen min er så senka at jeg aldri kommer til med orginaljekken uansett og når man har falck medlemskap med gratis hjelp så gidder ikke jeg å ha med reserve hjul :) Da er det bedre med anlegg så man kan høre på musikk mens man venter på hjelp.

Men ett lite tips så lønner det seg å bygge gulvet opp gulvet/ senke suben slik at den ihvertfall er gjevnt med gulvet. Da kan du montere ett pent gitter eller ligende over så det ikke blir skadet når du har ting baki der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...