Tommeliten

Hjelp til innkjøp for nybegynner

25 innlegg i emnet

Hei

Er ny når det gjelder å drive skikkelig bilpleie og kunne trengt litt hjelp ang hva som er greit å begynne med. Trenger tilbehør som washmitt, clay osv og produkter som lakkrens, polish osv.

Kanskje noen kunne anbefale noen produkter som er bra men ikke i for høy prisklasse? Vurderte å kjøpe inn mcGuiars 123step med mer. Kunne dratt på den lokale bilextraen og kjøpt dette, men tenkte kanskje jeg skulle rådføre meg her først.

Kanskje noen av dere som selger produkter kunne satt opp et tilbud på en komplett pakke slik at jeg har til å begynne med? Har tilgang til maskin på jobben, men tenkte jeg skulle begynne for hånd og prøve meg med maskin litt senere. Er også så heldig at jeg har høtrykkspyler med varmtvann jeg kan bruke også.

Har bare lest litt her innet til nå og holder på å bli hekta allerede. Skummelt :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skrive opp en liste med anbefalinger til deg, men jammen har ikke Per-Herbjørn laget en pakke med mange av tingene jeg hadde tenkt til å anbefale. :)

Bilpleiepakke

Eneste som er kjekt å ha utenom er en bøtte med gritguard og selv så liker jeg å vaske med ullmitt.

Og dersom bilen din har noen swirls, men du ikke føler for å bruke maskin så ville jeg anbefalt enten Poorboys black hole eller Autoglym Super resin polish for å fylle noen av vaskeripene.

Disse kan du bruke før du legger voks/forsegling.

Endret av Stein86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer i der med den pakka, ville bare hatt mothers ull mitt istedet for Shmitt og en grit guard bøtte + en 3 pk med mikrofiber til så har du til sommer shinen, Duragloss seriene med såper, rens og sealer er knall saker.....

Så det er en fin fin start, og alt det andre kommer seilende etterhvert som du blir hekta ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja hekta er ordet ja.. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en hvit audi som ikke er så pen i lakken, så der blir det nok en del å hente frem regner jeg med. Burde kanskje vært omlakkert med en frontfanger som har mye steinsprut bla.

Ja han fra blank bil skulle sette opp en pakke for meg. Satt en grense på 2000,- tenkte at jeg skulle komme langt da. Så ikke den pakken der før du postet den. Er helt nye på forumet. Trenger jo alt basic også jo. Blir jo slutt på svamp nå. Og Zalo har forresten alltid vært fyfy på bil her også:P

Gleder meg ihvertfall til å komme igang. Bare å anbefale produkter dere mener passer for en nybegynner. Kan ikke kjøpe det dyreste og villeste med en gang. Men kvalitet bør man jo ha :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja hekta er ordet ja.. :D

Økonomisk uføre er vel mere passende ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:lol:

ja det også...

Siden du har hvit bil Tommeliten, så er vel Swissvax Glacier et must... :)

Endret av common
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax Glacier ja. Er sikkert en bra voks, men jeg driter ikke penger så har ikke tenkte å starte på det nivået. Er jo tusen kroner boksen og det er halvparten av startbudsjettet mitt jo :o Har sikkert ikke ferdighetene til å yte den noen som helst rettferdighet enda likevel.

Kanskje det var bra at jeg lot være å bytte bil da. Hadde kanskje blitt litt trang økonomimed bil og ny hobby :P

Har fått et tilbud allerede og venter på et annet nå. Så får vi se hva vi lander på. Men dere må gjerne komme med anbefalinger for hva som er bra for en fersking.

Er det noe spesielt man bør tenke på når man har hvit bil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med du har hvit bil er det veldig lett å se piggdekkstøv som ser ut som små rustflekker! Dette må du fjerne med clay om det har satt seg ordentlig fast, og da må du gjerne ha en litt aggresiv clay som f.eks riccardo sin gule clay. Men om du har en god voks på bilen, og vasker den jevnlig kommer ikke piggdekkstøvet til å feste seg så godt, og da holder det bare med en god avfetting som f.eks Prickbort og vanlig vask :) Selv har jeg forelsket meg i Duragloss sin 901 såpe, og kan på det sterkeste annbefale deg den!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fatt noen slike ja. Ikke akkurat pene. Prøvde å gnikke litt på et noen med asfaltfjerner for en tid tilbake, men det gikk ikke bra på de fleste. Idag har jeg ihvertfall vasket bilen for å få av dritt og salt ihvertfall. Måtte selvfølgelig dra innom å kjøpe meg en washmitt først. Så nå har jeg min første microfibermitt :)

Blir nok vanskelig for noe som helst å feste seg på lakken hvis jeg blir hekta av bilpleie.

Prickbort har jeg hørt mange som skryter av, så den er vel nesten et must. Har noe avfetting på jobben som jeg kan bruke gratis, men vet ikke helt hva det er. Lurer på om det leveres fra MAXWAX eller Wurth.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at avfettingen vi har på jobben er fra Maxwax. Noen som vet om den er noe bra?

Har nå tilbud fra to av sammarbeidspartnerene her inne. Ser ut til at det ender opp med noe duragloss ihvertfall. Men leste at duragloss 101(?) burde herde/tørke i 24 timer... Vært bedre å ta 105(?) istedet da mon tro?? Har jo ikke egnet plass til å holde på å vaske hjemme (bor i blokk) Ikke like praktisk å la bilen stå på jobben så ofte da....

Nå er det bare å sjekke om det har kommet penger inn på konto. Har litt mindre igjen før neste lønning til det jeg skal handle inn...

Gleder meg til å få satt i gang med ordentlige produkter

Noen som har noen synspunkter ang Joker1000 vs Prickbort som avfetting?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg kanskje vurdert vertua bond og jetseal, istedet for duragloss 101 og 111. Da jetseal herder på 20 min og du kan da legge flere lag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

101 trenger ikke å herde i 24 timer om du skal legge duragloss 111 over den, MEN det er viktig at Duragloss 111 herder i 24, og da helst innendørs for best holdbarhet...

så kan vel stemme i med Ketil her og si at Vertua bond + Jetseal kan være en ide om du ikke kan la bilen være innendørs etter at sealer er buffet vekk, men har du mulighet til å ha den på jobben over natta så hadde jeg selv valgt DG 111 her, liker den veldig godt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da er det nok en god combo likevel da. Hvor lenge bør den få herde hvis jeg skal ha duragloss 111 over da?

Kan sikkert ordne meg en bruktbil på skilter eller en av lånebilene på verkstedet hvis det er en ledig en helgt for å kunne la bilen min stå. Men greit å slippe å vente på lang herding så flere ganger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kjøpt Duragloss 101 enda? om ikke så bytt den ut med Duragloss 601 bonding agent, den skal bare på, la dn tørke, så legger du 111 over den igjen, lar det tørke sammen, buffer av og så lar du bilen stå i 24 timer etterpå....

om du har 101 alt, så trenger den ikke mange timene alene mht herding da den mikser bra sammen med DG 111, 1-2 timer sirkus...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke bestilt enda. Bestiller på mandag eller tirsdag når pengne kommer på konto.

Har fått et par tilbud på et par pakker med 101, 111 og annen voks.

Det er renseeffekt i 101 og 601? Eller må jeg ha noe ekstra for å få vekk litt swirls og slik? Merker jeg er fersk nå :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hverken 101 eller 601 fjerner noe riper, de renser lakken, 101 har best rens, men 601 renser end el den også, jeg ville vel tatt 101, 601 og 111 her, men det er da jeg har alle 3, så velger du enten 101 el 601 så funker det. fordelen med 101 er at du buffer vekk møkka fra lakken før du legger 111 på...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at avfettingen vi har på jobben er fra Maxwax. Noen som vet om den er noe bra?

Bruker Maxwax sine produkter på jobb selv :) Er godt fornøyd med avfettinga dems (Emunol sant?). Har dog ikke prøvd noe særlig annet slik at jeg kan ikke kommentere det videre. Hittil har Emunol gjort sin jobb.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

emunol funker supert den. Hadde den på jobben før.

Legg den på, og la den ligge i i ca 5 min. Legg så dems shampoo over og vent til bilen blir hvitaktig. Spyl og ren bil!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvilke avfetting det er fra mawwax, har ikke sett om eg kan se lappen på fatet.

Er jo ikke så fin i lakken den bilen. Bør kanskje bruke maskin for å få vekk sli swirls og slikt. Duraglossproduktene nevnt her kan kun brukes for hånd? Eller er det mulig å bruke en DA på den. har jo tilgang til både DA og roterende på jobb, men tenkte kanskje det var lurt å drive litt for hånd først?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive