Larsen-Racing

Hva Skal Jeg Gjøre Med Lakken Min..!

37 innlegg i emnet

Begynner å bli lei av striper og swirls på bilen etter hvert. Skjønner ikke hva jeg gjør galt altså. Nå kjøpte jeg jo G220 maskinen tidligere i vår og testet MG83 og MG80 på bilen som en av de første jeg brukte maskinen på.

Den ble lakkert for litt over to år siden og det er kun jeg som har polert bilen.

Den har nå tre lag med Autoglym HD wax på, og det blir sisste gang! Den har lakt en så tykk hinne med fett at når bilen er nyvaska og du drar en fing over panseret så viser fett merket.

Når jeg vasker bruker jeg to bøtter, vanlige. Bruker Meguiar's Gold class shampoo og Meguiar's's labswool wash mitt. Tørker med ultimate drying towel.

Så kan dere se hvordan bilen ser ut.. Blir snart gal av dette. Må jeg til med MG85 eller noe hvassere? Nye pads?

Det er BMW farge på bilen, men vet ikke om det er samme fabrikat. Spandex heter lakk produsenten.

M3379.jpg

M3380.jpg

M3381.jpg

Endret av Larsen-Racing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke carnaubaen som svetter da?

Voksen må få stå ei stund i sola før du legger til et lag, for så at du tørker av hvis den svetter.

Så kan du legge på et nytt lag..

Nytter ikke å bare pøse på med lag etter lag :P

Prøv å tørk over bilen etter vask med en Microfiber og en qd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å tørke over panseret i dag.. Jeg fjernet jo ikke DC Carnauba Wax før jeg la på HD wax da..hmmm

Nå var jeg akuratt ute å clayet og testet med MG85 på rød Meguiar's pad på et felt på panseret. Måtte jobbe i 10 min på et område for å få noen lunde bort de stripene som jeg ser i 500w arbeidslampe. Nå skal jeg kjøre en tur å se hvordan det ser ut i kvelds solen.

Tror ikke det blir så veldig lenge til den roterede maskinen skal kjøpes og DAen selges!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bli noe wax build up om du legger på for mye, samt at noen merker kan være kranglette sammen, men om det er tilfelle for deg eller om det er en annen faktor vet jeg ikke..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

roterende er sjef vettu ;) hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Begynner å bli lei av striper og swirls på bilen etter hvert. Skjønner ikke hva jeg gjør galt altså.

Er du sikker på at det er voksen?? På bildene kan det se ut som du har hologram'er i klarlakken...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som hologrammer ja.. Men skreiv du ikke i en annen tråd at det ble merker etter fingeren din hvis du dro den bortover lakken, akkurat som om at det lå et fettlag på lakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, fettlaget og det ser du ikke på bildene. Er swirls eller hologrammer som dere sier som viser på bildene, og det irriterer vettet av meg noe så til de grader!!

Jeg synest den ser skikkelig shabby ut og vil ha alt dette bort, nå testet jeg jo litt på panseret tidligere i kveld men det tok jo inni granskauen lang tid for å få bort striper som jeg da så i arbeidslampen. Ting kommer jo ikke frem før i sol lyset...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jaja, fettlaget og det ser du ikke på bildene. Er swirls eller hologrammer som dere sier som viser på bildene, og det irriterer vettet av meg noe så til de grader!!

Jeg synest den ser skikkelig shabby ut og vil ha alt dette bort, nå testet jeg jo litt på panseret tidligere i kveld men det tok jo inni granskauen lang tid for å få bort striper som jeg da så i arbeidslampen. Ting kommer jo ikke frem før i sol lyset...

Det skal ta tid...! Husk at hver eneste kvadratcentimeter skal passeres med maskin minst 15-20 ganger når du driver med korrigering, og at man helst ikke skal ta mer enn ca en tredjedels kvadratmeter av gangen...

Slurver man med dette, (og mer) får man hologrammer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm ja. Men det går vel fortere med roterende?

Når det tar så forbanna lang tid så skjønner jeg ikke hvordan proffer kan ta en eller flere biler på samme dag. Noen som har flere tips??

Prøve Sonüs pads og Menzerna kanskje?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det tar så forbanna lang tid så skjønner jeg ikke hvordan proffer kan ta en eller flere biler på samme dag. Noen som har flere tips??

På min BMW (06 modell med original lakk) så hadde jeg Swissvaxært liten effekt med MG80 og 83 på DA-maskin. Denne bilen var ille, men når jeg gikk over til Menzerna Powergloss så gikk ting bedre. Funket på cuttingpad, men jeg gikk etterhvert over til ullpad for å slippe og jobbe så lenge på hvert område. Skal nå kjøre Menzerna 106FF for å fjerne spor etter compounden. For meg så virker det som Menzerna funker veldig bra på BMW-lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående tidsbruk, dette blir bedre etterhvert, når du finner komboer som passer og får øye for hvilke komboer du skal bruke.

Menzerna og Sonus - Du vil ikke angre :)

Endret av ClearCoatChristR
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ok! Men bruke ull på DA, er det og en mulighet?

Hva Menzerna bør jeg gå for da?

Vasket bilen i dag og, og ser klare hologrammer viss det var det det het. Er ikke swirls heller, er mer rette kontrollerte striper. Merkelig at jeg ikke har lakt noe serlig merke til dette tidligere, men nå har jeg vasket bilen en god del bare hittil i år. Men jeg vasker jo med Meg's ull-mitt og to bøtter så skjønner ikke at det kan lage striper.

Tar i mot alt av tips og triks jeg kan få!! Må få tatt den ned før Gatebil Rudskogen, så spytt ut dere som kan dette:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder i allefall ulla mi sammen med roterende jeg...

Om det er kjørespor trenger du ikke å benytte ull, da lager du ofte mere kjørespor.

Menzerna 106 og en medium pad på DA el Roterende over de stedene du ser kjørespor så skal det rette opp skavankene igjen tipper jeg...kan være at du kan benytte bløt pad også, men det må du prøve deg frem til....pass på å jobbe godt over stedet da, mange ganger, men ikke kjør den tørr, da lager du bare nye kjørespor...he he

skakke væra enkelt vet u....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står jo at man skal jobbe til produktet er brutt ned(?)... Når jeg har brukt MG85 så legger jeg det på pad'en og klatter på bilen for så å kjøre over med 1 i hastighet. Så går jeg opp til 5.5 og så mye press at den roterer ca 1 gang pr sek eller noe.. Og når jeg har kjørt over en gang så er jo produktet borte...

Jeg bruker burgunder Meguiar's pad til MG85, gul Meguiar's pad til MG80 og beige til voks.

Menzerna Powergloss hadde nok funket bedre tror jeg.. Så du tror det kan vere kjørespor? Er inne på noe der siden jeg ikke har lakt merke til de noe serlig før.

Pirex har sånn halveis overtalt meg til å bytte DA ut med roterende, allerede, men jeg vet ikke... Ting går jo mye fortere med roterende da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være ok å sprute lit QD etc på paden om det går fort tørt, men du trenger ikke kjøre på med masse press hele tiden, gå over noen ganger med press og slipp opp presset noe, samt vær obs på at enkelte DA maskiner (PC i allefall) ikke går rundt om du har mye press på den, da vibrerer den bare og produktet kan kladde seg og det virker som det "støver" før den er ferdig nedbrutt, ha da på QD eller litt vann på paden og du kan jobbe videre..

En annen ting er at burgunder pad og Meguiar's 85 ikke er ment til en DA, Meguiars anbefaler gul megs pad og Meguiar's 83 som max på en DA maskin...DA generer ikke nok varme til å bryte ned Meguiar's 85 skikkelig, og du kan få mikroswirlls..Vet mange benytter denne til korrigering sammen med DA og får bra res, så det er nok mulig å få et bra resultat, emn det krever nok littegranne mer jobbing med produktet da..

Kjørespor kan også komme av at du kjører tørt, hardere pads kan lage det kjappere, men det skal funke å fjerne det med gul megs pad + DA og Meguiar's 80. bare å jobbe seg over panelet noen ganger og sjekke, ikke borte da? samme igjen..og det kan være like greit med lavere hastighet som med full spiker...polering er ofte ikke "kjappere er bedre" men "TTT (ting tar tid)"

Kjørespor ser du ofte i et spessielt lys eller vinkel, så det er ikke bestandig du ser det med en gang, har hatt noen biler som ser kanoooon ut i garasjen, så ut i sola og......f... i h... hva er dette? bare inn igjen da og korrigere igjen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akuratt slik min er! I garasjen og på kvelden er den nydelig strøken, men i sola på lyse dagen så vil jeg nesten ikke da den ut for blir bare i dårlig humør.

Den burgunder pad'en fikk jeg jo med i pakken med maskinen, men ikke MG85 da. Var kun MG80 og MG83 med der. Så du mener det kan gå lettere bort med MG83 på gul pad enn MG85 på burgunder?

Tror kanskje jeg må kjøpe meg noen Sonus pads og Menzerna hos Pirex eller Clean Your Car.

Off...er så stort spekter dette.. Største problemet er at jeg MÅ få bilen clean til Gatebil Rudskogen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel noen dager igjen til Rudskogen, men JA du må ha bilen i strekk da, for jeg skal ditt, og jeg skal SJEKKE alle som er her på forumet for swirls og kjørespor... NOT....he he (men skal til Rudskogen) men da med postbil tror jeg....

Sonus hvit og Menzerna 106 er sjefs bra det, laaaang jobbetid med 106 da den er bra med olje, men hadde testet med Gul pad og Meguiar's 80, hjelper ikke det tar du Gul pad og Meguiar's 83 (lett/medium press) og kjører over med Beige pad og Meguiar's 80 etterpå (lett press), vil tro det hjelper bra da...Kjørespor er ikke det værste å fjerne det, men det er timing med når du er nesten ferdig, ferdig og over ferdig som er det kritiske der, g-o-d-t lys er v-i-k-t-i-g i garasjen, men det viser desverre ikke alt da...

Har du hatt noen andre til å polere bilen din etter lakkering? polerte de over etter lakkering?

Burg + DA = ikke best mener jeg, men vet som sagt mange benytter det og får det bra, men det er noe mer jobb syntes jeg..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polishpad og 83 på roterende riktig nok, fjernet kjørespor som bare det for meg hvertfall! (fikk kjørespor etter DA med hard pad en gang) Er glad i den 83

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner ikke med at bilen ble polert etter lakkering skjønner du! Jeg spørte han om det og da sa han nei...

Er en måneds tid til Rudskogen ja, men trenger jo den tiden... Tar jo evigheter for å få korrigert lakken skikkelig. Hadde vert gøy å komt hjem med en pokal, og da nytter det ikke med hologrammer og svetting fra voksen!

MG80 på gul pad bruker jeg jo som polish, kan ikke tenke meg at den tar noe. Virker som lakken på bilen min er stein forbanna hard! Sliter med godt lys desverre, har bare ett armatur i taket og en 500w sol. Men nå har det jo regnet 2mm i hele Mai her så er ikke fare for at det ikke er sol nå om dagen.

Så viss jeg kjører MG83 i et par timer på panseret så bør det vere bra?

Så her:

-Vask

-MG80 gul (nei) --> MG83 gul (ja..kanskje)

-MG80 gul igjen

-Autoglym HD wax eller DC Carnauba

Ps: Hadde vert morro å tatt en prat på Rudskogen da? Alltid gøy å møte forum folk i real life som han har snakket med mye :)

Endret av Larsen-Racing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive