Gå til innhold

Bremsestøv


jøssang

Recommended Posts

Har kjøpt meg ny hvitbil, den er behandlet med med lakkforsegling i fra Forus bilpleie.

Har oppdaget at der kommer små "rustflekker" på bilen, har funnet ut at dette kan komme av bremmsestøv i fra mine bremser på bilen.

Noen som har en god og helst lettvint måte å fjerne dette på, hjelper ikke med bare avfetting og høytrykk.

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Gjør som Common sier, kjøp ett claykit.. Det er nok ikke bare bremsestøv der, men hovedsaklig piggstøv fra piggdekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra innom en bilrekvisitabutikk og kjøp deg Meguiars clayKit..

Det vil gjøre susen skal du se...

X3 Clay er nok nøkkelen til å bli kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var der folk med rask tilbakemelding, alle anbefaler clay så da må det jo bli clay :)

Noen spørsmål i den anleding, må det være ett visst natall plussgrader i luften før man kan benytte clay ? siden en sa her at man må ha kald overflate og varm clay, elelr holder det å varme clayen i hånden litt før bruk. (har aldri brukt clay før).

Så i en guide at man bruker clay før man boner bilen vil clay ødelegge lakkforseglingen ?

På forhånd takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

En tommelfingerregel er ca 15 grader eller mer, men hvis du bruker clayen som er anbefalt lengre opp her(megs..) så gjør det ikke noe om det er litt kaldere da den er veldig mild.. Varme den i hendene funker bra, du kan også ha en bøtte med passe varmt vann og varme den i. Den vil nok ta lakkforseglingen ja, så kan være greit å gå over med en vok/forsegling etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så gira på å fjerne lakkforseglingen siden den nettopp er kommet på.

Så om noen har en oppskrift på å fjerne bremsestøv uten å fjerne lakkforseglingen så kom med den, men må man så må man jo.

Synlig bremsestøv er det ett problem bare på hvitebiler eller ses det på andre farver også kan ikke huske å hatt dette problemet før, men har jo også blitt mer opptatt av detailing de senere årene så kansje jeg ikke så godt nok etter før.

Kan man vokse/forsegle uten maskin og få ett bra resultat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noen vei utenom Claying er jeg redd...

Er lettere og se på hvite/lysegrå biler!

Lakkforsegling som Jetseal o.l kan legges med en maskin eller for hånd, DA maskin fra biltema o.l f.eks

Men voks påføres for hånd... :)

Hvis du ikke skal polere bort swirls o.l lønner det seg for deg og velge en voks med

filler :ph34r: som skjuler ulumskhetene...

Endret av common
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

De rustprikkene synes lettest på hvite/lyse biler ja, for å holde antall rustprikker nede så hjelper det å vaske bilen ofte (så ofte at prikkene ikke rekker å feste seg, kan bli upraktisk mye ila en vinter :P )

Har ingen god oppskrift på fjerning av rustflekkene uten å røre forseglingen. Hva slags forsegling har du?

Voks/forsegling er kun beskyttesle som legges på etter en polering og trengs ikke maskin for dette, men det er en fordel å gå over med en rens/precleaner først for at forseglingen/voksen skal få godt feste, dette kan gjøres for hånd eller med maskin :)

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rustprikkene synes lettest på hvite/lyse biler ja, for å holde antall rustprikker nede så hjelper det å vaske bilen ofte (så ofte at prikkene ikke rekker å feste seg, kan bli upraktisk mye ila en vinter  :P )

Har ingen god oppskrift på fjerning av rustflekkene uten å røre forseglingen. Hva slags forsegling har du?

Voks/forsegling er kun beskyttesle som legges på etter en polering og trengs ikke maskin for dette, men det er en fordel å gå over med en rens/precleaner først for at forseglingen/voksen skal få godt feste, dette kan gjøres for hånd eller med maskin  :)

Lakkforseglingen er lagt på av Forus Bilpeie og de bruker meguiars. Er vel ikke så hard core detailer at jeg tar den jobben selv enda, skulle hatt ett kurs i detailing her i området, for å lære å bruke maskin o.s.v

Det har aldri gått lengre enn 14 dager mellom en vask men selv det var ikke kort nok for at den dritten skulle få festet seg, ellers blir det vask 2 ganger i uken. Så det burde jo ha vært ofte nok slik at "rusten" forsvant med avfetting høytrykk og bilvask etterpå.

Ser for meg at dette er ett størreproblem om vinteren enn om sommeren. (hvis ikke så ønsker jeg ikke å få vite det :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Piggdekkstøv er et generelt vinterproblem ja... rart det der :P Hvis forseglingen sitter bra på enda kan det funke med en vanlig vask først(for å få vekk all møkk som ikke skal være med i neste steg), så en ren vaskehanske+ prickbort, test dette på noen flekker, jobbe litt, da er det viktig at det er heelt rent utenom den flekken du skal ha vekk så det ikke blir riper.

Som sagt så kan dette funke på godt beskyttet flate, testet selv på mandag med det var på en relativt nybehandlet overflate, Hvis ikke vil flekkene ha grodd mere fast i lakken, og da må det nok clay til :)

edit* Er noen som lufter ideen om bilpleiekurs på sør/vest-landet, så bare å følge med under ScandicShine-delen av forumet :thumbup:

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Lakkforseglingen er lagt på av Forus Bilpeie og de bruker meguiars. Er vel ikke så hard core detailer at jeg tar den jobben selv enda, skulle hatt ett kurs i detailing her i området, for å lære å bruke maskin o.s.v

Det har aldri gått lengre enn 14 dager mellom en vask men selv det var ikke kort nok for at den dritten skulle få festet seg, ellers blir det vask 2 ganger i uken. Så det burde jo ha vært ofte nok slik at "rusten" forsvant med avfetting høytrykk og bilvask etterpå.

Ser for meg at dette er ett størreproblem om vinteren enn om sommeren. (hvis ikke så ønsker jeg ikke å få vite det :rolleyes: )

Dersom jeg husker riktig så bruker vel Forus bilpleie Meguiars #21 som lakkforsegling og dersom de har gjort jobben skikkelig og forseglingen har fått herdet 24 timer før bilen ble utsatt for noe vann så tåler #21 sinnsykt mye av avfetting og slikt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en veldig mild clay, megs kit på bilextra eller min favoritt Bilthamber soft clay. Finnes her

Og i tillegg kjøpt meguiars #16 til å legge etter at du har clayet forsiktig. Da er en ihvertfall sikker på at bilen er godt beskyttet selvom du har redusert "tykkelsen" på forseglingen noen plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. sitter piggdekkstøvet såpass at skum fra selvvask + HT ikke tar det så vil claying fjerne #21 sammen med dette. Få tak i NXT Tech Wax 2.0 som du legger over der du har clayet, så har du bra beskyttelse igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor de selger prickbort i Stavanger området, har kun funnet ut at de har det på godkjemi.no

Mekonomen fører også prickbort tror eg.Åsså sies det at statoil stasjoner har det.Men selv har eg bare sett det på østlandet og sverige.

Mvh Erik W
03 Volvo S40. Jobb bil
13 Ford Mondeo Titanium S, barnevogn/ konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakk og verktøy på Lura har Prickbort.

Koster over hundrelappen for en liter. :o

Har ikke funnet PB på noen statoiler i området

Supert da blir det en tur innom lakk og verktøy på lura.

Litt dyrt ja, men greit å teste før man bestiller en dunk i fra godkjemi.no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Altså, tror det er INGEN som har kommet frem til at prickbort IKKE er kjekt å ha masse av :P Produktet er helt sjef B)

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...