Gå til innhold

Noen som kan tysk?


roadrune

Recommended Posts

roadrune

Som hadde giddet å oversette ett dokument for meg?

Det er manualen for ettermontering av cruise control i en A6, og det er ca en A4 side med tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post det her, så er det sikkert noen som kan hjelpe deg.

Hvis installasjonen ikke er for komplisert, greier jeg gjerne å tyde litt av det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

Jeg klarer også å tyde det, og jeg kan godt oversette det med Google e.l. men jeg er ikke villig til å satse airbagen på at noen tror de vet hva som står, og slike oversettere pleier sjelden å funke fint på teknisk språk...

Jeg vil ikke legge det ut her, da jeg tror det er kopibeskyttet materiale.

Edit: Jeg prøvde oversetterene...

Google første avsnitt:

Først: Koble fra batteriet. Denne er plassert på A6 i bagasjerommet under dekke

Søn Memory Feilmeldinger unngås, også har fjernet rattet airbag

være (bare kjøres av profesjonelle)

- Ratt å rotere 90 grader, fjern deksler å løse Torx skruer bak

Babelfish samme tekst:

First: Battery clamp. This sits with a6 in the trunk under the cover error memory entries is in such a way avoided, in addition the Lenkradairbag must be dismantled to implement (only from the technical personnel) - Steering wheel around 90 degrees turn, covers remove, Torxschrauben behind it solve

Igjen: jeg gidder ikke å få airbagen i trynet fordi jeg ikke vet hvordan den skal kobles fra/på...

Endret av roadrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Igjen: jeg gidder ikke å få airbagen i trynet fordi jeg ikke vet hvordan den skal kobles fra/på...

Jeg bytta ratt på Opelen for et par uker siden, og undersøkte MYE rundt dette med airbag'en og hvordan gjøre dette safe.

Fremgangsmåten er som følger:

-Ta av batteripolene og legg noe papir/papp/etc over dem slik at kablene ikke kan komme bortpå dem mens du jobber.

-Vent 10 minutter (egentlig kun 2-5 min, men 10 så er du 110% sikker) slik at all elektronikk inkl airbag-kondis lader seg ut. Alt i bilen er dermed dødt for elektroner. (Airbag har en liten kondis som skal gjøre at selv om batteriet ødelegges i en kollisjon, så skal den kunne løse ut. Etter 5 minutt så er denne energien vekk)

- Så er det bare å ta ut airbag, den er enten skrudd eller så er det sånne clips som skal presses sammen med en skrutrekker fra baksiden. (som manualen din sier; vri rattet 90 grader sånn at hullene på baksiden av rattet er tilgjengelig fra forran instrumentene/under dashbordet.)

- Airbag har 2 plugger (med låseklemme) på baksiden, begge er godt merka med farge som passer med fargen på airbag-kontakten.

- Ta ut airbag'en og behandle den som om den var lagd av glass. Legg dem med fronten opp i baksetet/et sted den får ligge iro.

- Montering er motsatt, pass på fargekodingen og alt går greit.

Det er litt viktig å tenke på at man må være forsiktig, men også husk på at de på eks verkstedene jo ikke er spesialutdanna "rakett-forskere" så ting er laga for å håndteres av vanlige folk. B)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly sin forklaring er veldig god, jeg ettermonterte cruise controll og ratt betjent radio kontroll på en V70 jeg hadde en gang og da ble det gjort nøyaktig slik, uten noen form for problemer :)

Så tror du kan gå for den utenom og få noe problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aibagen er som sagt ingen skummel sak. Ta bort + polen noen minutter før du kobler den ifra og ikke koble den til igjen før airbagen er tilkoblet igjen, eller så vil du få feilkoder på airbag som må slettes før den blir aktiv igjen.

Hvis du vil være helt sikker, holder du i karosseriet med ene hånden mens du kobler fra, da er du sikret mot elektrostatiske utladninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg byttet airbagmodul i forrige bilen, fikk masse feilkoder og kverneland målte seg frem til at det var feil modul og at den ikke var aktiv.....

noen måneder senere fikk jeg front mot front i 50-60 en plass (en kar som vinglet fort over i mitt felt), men gjett hva, airbagen smalt ut og glad var jeg for det!

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Trådstarter skal jo kun ta ut airbag for å komme til rattstamen/CIM, og følger han de få punktene som lista opp så kommer han imål uten noen problemer. B)

Men, ja du vil få feilkoder og lys i airbaglamper hvis du roter med å sette på strøm igjen før man skal eller muligens også bytter modul da denne sikkert skal "parres" inn mot bilen.

Skulle jeg driste meg ut på en sammenligning her, så måtte det bli at man kan jo rote seg borti problemer med airbag på samme måte som man kan ved bruk av maskin iforhold til håndpolering. Men, tenk igjennom hva man skal gjøre og være forsiktig, så går det helt glittrende! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av airbager hele tiden på jobb, tar aldri av batteripolen. Det går helt fint, selv om det ikke er helt etter boka.

Så lenge tenningen er avslått får en ikke feilkoder ved demontering, da systemet ikke er aktivt.

Etter boka skal en vel nesten ha rustning på også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...