Gå til innhold

Hvor mye er det lov å tjene?


hmsilset

Recommended Posts

hmsilset

Håper det finnes en ok grense, for ellers må jeg faktisk gjøre alt gratis :)

ps: har søkt rundt en del i kveld uten å finne noe svar.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det er diskutert ett annet sted som jeg ikke husker hvor er, men det avgjøres fra skattekontor til skattekontor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Det er diskutert ett annet sted som jeg ikke husker hvor er, men det avgjøres fra skattekontor til skattekontor..

Takk for svar :) Da får jeg spørre i morgen.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garrett_T4

Mener jeg har lest at det er opptil 4000,- pr kunde pr år, å at virksomheten kan sees på som inntektsgivende hobby så lenge inntektene ikke overgår utgiftene, men som Bernhard sier, det vurderes fra skattekontor til skattekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre hobbyinntekter: Ligningskontoret legger til grunn at inntekt av hobby er skattefri, men er virksomheten egnet til å gi overskudd over tid og har et visst omfang, da kan overskuddet bli skattlagt. Her vil praksis variere fra ligningskontor til ligningskontor. Selv om du selv kaller virksomheten for hobby, kan skattemyndighetene kalle det næring

De fleste går sannsynligvis med underskudd av hobbyvirksomheten sin. Utgifter til utstyr, råvarer, materialer, maskiner og lignende overstiger som oftest de samlede inntektene på salg av hobbyprodukter. Derfor har det ikke vært aktuell politikk å innføre skatteplikt på hobbyinntekter. For hvis det hadde skjedd, ville vi også etter norske skattebestemmelser ha rett til fradrag for utgiftene vi har på hobbyen vår. Og når de fleste som driver med en hobby, likevel går med underskudd, ville ikke staten samlet tjene penger på å legge skatt på slik virksomhet. I stedet har staten heller sørget for en flytende grenseoppgang mellom hobby- og næringsvirksomhet, for å hindre at næringsvirksomhet blir drevet under dekke av å være hobbyvirksomhet."

Oppdrag under tusenlappen:

Lønnsinntekt fra samme arbeidsgiver på inntil 1000 kroner pr. år er skattefritt og skal ikke oppgis, både som vanlig arbeid og hobby. Du kan ha mange ulike arbeidsgivere som betaler deg inntil 1000 kroner i ett kalenderår. Så lenge lønnen eller honoraret er under tusenlappen fra hver, slipper du å betale skatt.

Man trenger ikke være registrert i f. eks Brønnøysund som næringsdrivende for at hobbyen skal bli regnet som næring. Det er likningskontoret som avgjør om det er næring eller ikke, ut i fra inntektene og utgiftene du oppgir i selvangivelsen. Oppdrag som lønnes med kr 1000,- eller mer pr. oppdragsgiver skal oppgis uansett.

Skattemyndighetene avgjør hva du skal betale i skatt av aktiviteten. Regnes det som hobby betaler du ikke skatt av virksomheten det likningsåret og kan heller ikke trekke fra utgiftene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598086 Artikkel som ble lagt ut i går:)

"Men det er et viktig unntak. Er hobbyen din egnet til å gi deg økonomiske fordeler og et visst overskudd over år, vil den regnes som næring. Da må du skatte av inntekten, men du får også fradrag for utgiftene.

Så lenge du kan sannsynliggjøre at du gjør dette på egenhånd og ikke gir deg et overskudd over tid, eller at du har et økonomisk hovedmotiv med hobbyen, vil du slippe unna skatt."

De fleste her inne vil vel gå med underskudd som følge av høye kostnader til å teste ulike produkter, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at det ikke er greit å tjene kr 1 000 fra mange ulike personer på å utføre det samme arbeidet, da driver man plutselig næring.

Jeg fikk besked om at vist min totale omsetning var under 50000 kr pr kalender år var jeg ikke ikke moms pliktig dvs ikke betale skatt

Grensa for moms er kr 50 000 før man kan bli mva registrert og skal fakturere med mva.

Skatten kommer tidligere. Kan ikke huske å ha lest noe sted at disse skal henge sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Jeg fikk besked om at vist min totale omsetning var under 50000 kr pr kalender år var jeg ikke ikke moms pliktig dvs ikke betale skatt

Moms og skatt er 2 forskjellige ting!!!!! Moms først når omsetningen overstiger 50.000kr ja , MEN skatte av det må du så lenge det regnes som inntekt, men er kun overskuddet du skatter av.

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Takk for mange gode svar :) må på jobb, men skal lese skikkelig igjennom i morgen..Ser ut som skatteetaten er ganske grei sånn sett da.Det viktigste for meg er å ikke ta firmaer sine kunder.Etter det jeg har sett på dette lille tettstedet så er det like greit at jeg gjør jobben ;) Bilen jeg polerte første gangen ble henta fra lakkverksted etter krasj uka etter i går.FULL av små og store riper fordi de sannsyneligvis har brukt kost eller noe for å få den støvfri etter å ha stått en stund..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som skatteetaten er ganske grei sånn sett da.

Make no mistake; skatteetaten er på ingen måte grei :P

Hvis du er så "uheldig" at du blir oppgavepliktig, kommer til å bruke uttallige timer (eller penger via regnskapfører/konsulent) i året på å finne ut hva man skal levere, hvordan, hvorfor, hvor osv osv.. MORO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller aller beste er faktisk å ta en telefon til lokalt skattekontor og legge frem saken. Sannsynligvis får du beskjed om 1000,- grensa samt at du samtidig ikke må bruke uforholdsmessig mye tid / ressurser på denne hobbyen din sett ifht normal arbeidstid. En til to jobber i uka til 1000,- pr jobb dekker vel omtrent kostnadene første "driftsår". Husk da også 50.000,- grensa før du kjøre det som næringsinntekt og dermed redegjøre for hver minste krone ut og inn mht skattbart overskudd.

Og føre sitt eget regnskap på noe slikt noe er relativt greit - blir nok verre hvis man i tillegg driver kjøp og salg av bilpleie-relaterte produkter samt tar ut lønn / utbytte - men det er ikke altfor vanskelig det heller. Og ja, siden jeg jobber i et selskap som leverer økonomisystemer til små og mellomstore bedrifter så er jeg muligens noe forutinntatt :)

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...