Gå til innhold

Behandling av Saab 9-3 2002?


icodden

Recommended Posts

Hei, har en Saab 9-3 2002 som er sort. Til nå har jeg gått for håndpolering, men er ikke fornøyd med resultatet. Får ikke fjernet noe vaske-riper.

Blir så forvirret av alle produktene og vett ikke hva jeg skal kjøpe. Vil ikke bruke for mye penger og bruke for lange tid. Bør jeg kjøpe Scholl foreks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe Scholl er S3 Gold og S30 gode alternativer. S3 Gold er en grov rubbing som du kan bruke med Gul Scholl Pute eller Gul Uber Pute, S30 som en endel finere brukes enten med Oransje Scholl Pute eller Grønn Uber, jeg liker M-størrelse best. Merk at S3 Gold er relativt grov, så test med S30 først før du går igang med den grove :) NB! S30 har relativt kort arbeidstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) Kan jeg da bruke denne fremgangsmåten: Vask, clay, Scholl s30+ og til slutt voks.

Eller må jeg ha noe mellom s30+ og voksen?

Forskjell på s30 og s30+ forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) Kan jeg da bruke denne fremgangsmåten: Vask, clay, Scholl s30+ og til slutt voks.

Eller må jeg ha noe mellom s30+ og voksen?

Forskjell på s30 og s30+ forresten?

Ser bra ut det der, ville kjørt en wipedown med Scholl CF02 etter du har polert bilen, dette for å fjerne alle oljene etter poleringen. S30 og S30+ er den samme. Hvis du skal bruke Swissvax-voks, anbefaler jeg Cleaner Fluid før voks. Dette gir ekstra glans og ekstra hold på voksen. Lykke til :)

Regner forresten med at du bruker poleringsmaskin, så ikke at du skrev det noen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAAB er vel skrekken for noen detailere her inne. Vist seg å være en hard (myk lakk..) nøtt å knekke, så ikke unaturlig at du ikke er fornøyd med håndpolering. Mange av disse lakkene er vel svært myke og krever en spesiell teknikk for å avslutte hologramfritt. Les bilpleieloggen til Ståle for en utfyllende orientering om korrigeringen av konas SAAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

MEN, hvis han har veldig mjuk lakk så er det vel kanskje bedre å kjøpa DA maskin? Så slepper han å slite så mykje med hologram+ at ved mjuk lakk så klarer ein vel å prestere like bra med ein cutting pad og ultimate compound?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billig DA-maskin fra feiltema, kan den brukes?

Hvilke Scholl produkter er en fin kombinasjon? S03+ og s30+?

Kan jeg bruke Scholl Concepts CF02 som "smøremiddel" til clayen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billig DA-maskin fra feiltema, kan den brukes?

Hvilke Scholl produkter er en fin kombinasjon? S03+ og s30+?

Kan jeg bruke Scholl Concepts CF02 som "smøremiddel" til clayen?

Den kan brukes. Bruk annet smøremiddel enn CF02, f.eks Optimum No Rinse eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Har ikke prøvd biltema-maskina, men folk her sier den fungerer heeelt ok. S03, og s30 er god kombo, kan evt bruke s40(min favoritt) men er ingen megaforskjell. CF02 kan ikke brukes som claylube, CF02 er for å fjerne oljer/poleringsrester.(du kan evt bruke en IPA-blanding, 50/50 isopropanol og batterivann for å fjerne rester)

Som claylube vil jeg anbefale optimum No Rinse, denne blandes ut ganske mye så du har billig claylube leeenge, kan også brukes til andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billig DA-maskin fra feiltema, kan den brukes?

Hvilke Scholl produkter er en fin kombinasjon? S03+ og s30+?

Kan jeg bruke Scholl Concepts CF02 som "smøremiddel" til clayen?

Hei

Jeg ville gått for å ta i bruk feiltema DA

Deretter handlet meg grønne og blå Uberpads type små i 2-pack fra scandicshine, samt scholl S30.

Først en omgang med de grønne padsa, og deretter en runde med de blå og tatt en vurdering ut ifra det resultatet du oppnår.

Jeg tror bilen blir veldig bra av dette, men hvis du skal ha showcar-finish kan det bli et langt lerret å bleke siden det er en Saab

- som i ganske mange tilfeller har vist seg å ha en utrolig sticky klarlakk (vanskelig å få bra med roterende maskin)

Jeg ville droppa wipedown på denne bilen...hvis du kjører DA så bare kjør med bra hastighet en stund, og flytt til neste område - vask deretter bilen med høytrykk og skum.

Hvis du tar wipedown så vær for all del forsiktig og kritisk til kvalitet på MF så du ikke riper opp igjen det du nettopp har fiksa.

lykke til !

ståle :)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståles innlegg sier vel alt man trenger å vite om en SAAB... :=)

Kan også tilføye at Saab blir helt utrolig fine og blanke når de blir maskinpolert

- nesten null appelsinlakk på disse bilene, så man får nydelige resultater som varer.

Jeg tror S30, en glaze, og en god voks vil gjøre bilen veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saab 01 steelgrey (279) så var lakken hard. På en Saab 06 rød så var det sticky / myk / merkelig lakk. Men alt lar seg fikse så lenge du går over etterpå med en hologram-killer som S30/(S40 på grønn Uber eller UltraFina SE på blå 3M.

Jeg kjørte med ull, MG #105, 4-5 pass, 2000 rpm og ca 120kg press på steelgrey saab og fikk såvidt hologrammer - men ikke alle ripene ble borte for det. På rød Saab kjørte jeg 3-4 runder med 3-8 pass pr runde med #105 / #205 / D151 - uten å klare å ta alt (frustrasjons-lakk....), og det ble veldig mye hologrammer og kjørespor. Men UFSE gomlet opp hologrammene så lett som bare det med Biltema sin DA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klarer jeg å fjerne Hologrammer og riper med biltema sin DA maskin eller dekker jeg dem kun?

Er glaze til for å få mer dybde? Og hvilken er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta eventuelle hologrammer greit med DA ja. Riper krever mye mer jobbing med DA, men har du myk / sticky lakk så lager du iallefall ikke flere problemer

Glaze brukes før sealer som igjen kan brukes før voks for å få mer dybde ja - selv kjører jeg CG sin EZ Cream Glaze som regel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jups - S30 på grønne Uber pads er ganske safe og du får gjort en del i tillegg. S17 er ingen vits omtrent på DA-maskin, ihvertfall ikke en Biltema-variant da den ikke klarer å kjøre den slik den trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfetting / pre-wash (f.eks GrimeReaper, Orange PreWash) og noen applicators i tillegg så har du det du trenger nå i starten ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...