Gå til innhold

Nybegynner i maskinpolering...


olaskips

Recommended Posts

olaskips

Hei, da har eg endelig fått begynt med maskinpolering, bruker lake country pads, menzerna PG, final finish og power finish. Og ein kestrel sim180 maskin, og har ein del spørsmål etter første test av dette.

For det første, korleis sentrerer eg egentlig paden?

Eg er også ganske usikker på korleis eg skal jobbe med rubbingen, har testet gul lake country 4" pad og menzerna power gloss og føler den tar veldig lite på lakken min(og ja, eg er klar over at eg har ganske hard lakk på denne).

Altså eg tar 3-4 litt store prikker med poleringsmiddelet på paden, sprer produktet på 800 rpm, så bumper eg den opp til 1800(trur eg), og kjører 5-6 runder på panelet med denne med medium press, men er usikker her også, fordi eg veit egentlig ikkje kor mykje press som er medium og trur det er her eg også gjer feil....

Uansett så tar det svært lite, sjølv etter 3-4 runder på samme panel.

Føler også at middelet tørker ganske fort inn og klumper seg, det rekner eg med er pga. for mykje produkt...

Har nå bestilt litt fleire pads, trur eg trenger litt fleire pads å velga mellom. Så imorgen får eg dette i posten:

2 x Scholl Rubbingpute Blå Str.S 85mm = 180,-

1 x Scholl Lammeullspute Str.S 85 mm = 90,-

1 x Uber pads 4" (Også Cyclo) Orange 2-pack = 90,-

1 x Uber pads 4" (Også Cyclo) blue 2-pack = 90,-

Kanskje det blir lettare når eg får testa desse padsa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Sentrering av pad; Øvelse gjør mester :P , men det finnes padder som er lettere å sentrere enn andre da de passer bedre til bakplata.

Har ikke så god peiling på Menzerna-produkter enda.. Men jeg hadde samme følelsen første gangen jeg snurra i vei, med litt eksprimentering med priming av padden kom det seg fort(nja, ikke sååå fort)

Og med mindre padder er det også lettere å få teken på det. :thumbup:

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

ta det roligere på lakkerte plastdeler og hjørner der pasten kan ta bedre enn andre plasser er det viktigste jeg har lært ;) Ha på litt produkt som ikke er så grovt, eller spray på bittelitt vann om det går fort tørt.skal veldig lite til. Hastighet og press og sånt kommer av seg selv..Blir litt som å borre,hehe.Grov pad lav hastighet og middels press,og fin pad for finish er det greit med høy hastighet og mindre press :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er og få tak i et testpanel som du kan herje litt på.Som du sier så er det noe lettere med små puter og gjerne noe fin polish som inneholder endel olje.Dette for at da kan du kjøre mye lengre enn de grove som du må holde fokus på når du jobber.Start på lavt turtall og jobb deg opp til du føler du mestrer det etter hvert.Øvelse gjør mester her og ikke noe annet.Kan ikke lese deg til kunskap her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menzerna produkter skal vel kjøres med flere pass enn andre produkter etter det jeg har forstått.

Fordele på lavt turtall og polere på høyere turtall med 16+ pass og gå ned på turtallet igjen de 3-4-5 siste passene. Dette skal i alle fall jeg forsøke med 106 FA.

Endret av hanso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Et tips til sentreringa av padden er i alle fall at når du etter hvert klarer å få padden sentrert, bruker du en tusj eller penn til å merke opp rundt bakplata på padden. På den måten er det i alle fall lettere å få sentrert padden neste gang. Men her er det nok øvelse gjør mester som gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Da har eg endelig komt skikkelig i gang med polering, våtsliping er også prøvd;) Det eg sliter mest med er å få til den siste finishen, får vekk alt av rds og swirls, men det blir alltid masse, pittepittesmå riper igjen som man ser i solen, er utrulig irriterande.... Sliter også med spor etter microfiber, føler eg må trykke så hardt for å få vekk dei resterende produktene. Desse små ripene kan vel sikkert fiksas med menzerna final finish og ei polish pute? spre den på 1200, så 12-18 pass med 2200 før eg tar 5-6 pass på 1200 igjen? Og skal restene være så vanskelige å jobbe med? eller må eg bare jobba det enda meir inn i lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hologrammer høres det ut som.... :) Tipsene her inne med roterende går vel på å bruke myyyye finishprodukt på polishpad og avslutte uten særlig trykk.

Alterntivt kjøpe DA---(som jeg med flere har gjort..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også veldig med de microswirlsene fra MF på lakken på den sorte Volvoen min også, er noe skikkelig herk.

Har testet med litt forskjellige MF men til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Er heldigvis ingen hologrammer nei, sol idag. så fekk sett skikkelig på jobben, og det einaste problemet er dei fordømrade microswirlsa som viser så godt, er også ganske hard lakk på bilen min, er VAG, svart uten metallic..... Så trur liksom ikkje det er det som er problemet;;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hologrammer høres det ut som.... :) Tipsene her inne med roterende går vel på å bruke myyyye finishprodukt på polishpad og avslutte uten særlig trykk.

Alterntivt kjøpe DA---(som jeg med flere har gjort..)

Dette kan være lurt ved veldig myk lakk, her er det vel nesten litt motsatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Svart uten metallic kan også være hard.. Tro meg..

Microswirls kommer vel fra pad tenker jeg, kan tenkes at du kjører produktet tørt på paden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Svart uten metallic kan også være hard.. Tro meg..

Microswirls kommer vel fra pad tenker jeg, kan tenkes at du kjører produktet tørt på paden?

Det er godt mulig, så da bør eg ikkje kjøre like mange pass som eg gjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Nå har ikke jeg fått helt med meg hva du har brukt jeg da..

Først ein runde med menzerna power gloss og lake country orange, så ein runde med lake coutry orange og power finish, og så ein runde med lake country rød og final finish..... rundt 20 pass per runde ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Nå kjenner ikke jeg sååååå godt til de produktene lengre og Lake Country pads har jeg aldri brukt.. Men det kan tenkes at du burde godt over med feks. SIP for Power Finish, Powergloss er grov og cutter MYE default_smile.png

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ein runde med menzerna power gloss og lake country orange, så ein runde med lake coutry orange og power finish, og så ein runde med lake country rød og final finish..... rundt 20 pass per runde ....

Jeg ville byttet fra orange til gul LC pad da den orange er stiv og håpløs å avslutte PG noenlunde "fint" + at den er ett helv.. å jobbe med, den gule er faktisk mykere og mye bedre å jobbe med.

Powergloss er grov og kutter bra men er vanskelig å få brutt ordentlig ned da den er relativt tørr og kan være litt vanskelig, bland den ut 20-40% med et oljete produkt for å få litt smøring så kan du jobbe til alt av slipemidler er nedbrutt hvis du tørr :D

Jeg har brukt å blande den med Optimum Hyper Compound istedet for polish for å ikke miste så mye cut, fungerer veldig bra med cutting pad fra 3M ;)

Edit: Blir det mye stygge kjørespor etter PG kan du gjøre som Bernhard sier, gå over med f.eks SIP før PowerFinish.

Endret av trogha
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Jeg ville byttet fra orange til gul LC pad da den orange er stiv og håpløs å avslutte PG noenlunde "fint" + at den er ett helv.. å jobbe med, den gule er faktisk mykere og mye bedre å jobbe med.

Powergloss er grov og kutter bra men er vanskelig å få brutt ordentlig ned da den er relativt tørr og kan være litt vanskelig, bland den ut 20-40% med et oljete produkt for å få litt smøring så kan du jobbe til alt av slipemidler er nedbrutt hvis du tørr :D

Jeg har brukt å blande den med Optimum Hyper Compound istedet for polish for å ikke miste så mye cut, fungerer veldig bra med cutting pad fra 3M ;)

Edit: Blir det mye stygge kjørespor etter PG kan du gjøre som Bernhard sier, gå over med f.eks SIP før PowerFinish.

Takk for gode tips begge to, har egentlig ingen problemer med kjørespor, nesten ingenting, og det forsvinner veldig fort med power finish og cutting pad. Har pleid å blande ut PG med final finish, og det har funket ganske bra, er tross alt nok cut i den fra før av;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Endelig fått fikset det sånn nogelunde, brukte først final finish og cutting pad, før eg gjekk over med final finish med finishing pute 2 ganger, den siste gangen brukte eg mykje produkt og ikkje så mange pass som er anbefalt for at det skal være lettare å få restene vekk, og det funker overraskande bra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...