Gå til innhold

Automatolje i gulvteppe.. hvordan?!


ØyvindBraaten

Recommended Posts

ØyvindBraaten

En trofast kunde har klart å søle automatolje (servo olje) på førersiden, gulvet. Visstnok en dårlig pakning i forbindelse med styrestagget etcetc slik at det har lekket inn. Noen som har gode tips på hvordan jeg får vekk lukta? Tror jeg har fått vekk mesteparten av olja. Kjenner dessverre antydning til olje lukt enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer kun etter fattig evne her...

Men jeg hadde oljeflekker som jeg fikk bort med litt prockbort og Greenclean etterpå. Fungerte for meg men vet ikke om metoden er universel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Er særdeles lite flekker, var også veldig lite flekker. Er kun den stramme olje lukta som sitter igjen. Har hivd noe isolasjon, og informert kunden om det. Så og si umulig å rense isolasjon, om jeg ikke er helt på jordet. Bernhard er magiker på dette så hadde håpet han hadde noen innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
ØyvindBraaten

Har den såkalte "Sauberman", både Norsk Prol og Applied selger den. Har noe wurth/Relekta opplegg. Faktisk særdeles lite til slike formål, så driver å bygger meg en handleliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Jeg støtter meg litt på gjohn her mtp citrus rens. Den tar ofte overraskende mye, og her er det greit å starte med minst aggresive alternativ.

Oljer kan være litt tricky å få ut fra stoff da fibrene har en relativt god sugende effekt. Hvis citrus rens i ikke fungerer så kan det hende at du må på med løsmiddler som egner seg for å løse opp olje, f.eks tynner. Ulempene med slike midler er at du risikerer at stoffet farger av og at du sliter med å få vekk lukten fra f.eks tynner. Viktig å skylle godt med vann. Det som også er en mulighet er å blande litt tynner som løser opp oljer veldig bra med f.eks noe som gjør at denne nødvendigvis ikke slipper. Ja, jeg vet at jeg ikke burde anbefale det, men en blanding mellom tynner og Zalo hvorpå at du er ute etter mekanisk rens som for det første for håpentligvis gjør at tynnern ikke "slipper" seg ned i stoffet, som nøytraliserer noe og som gjør at du greit kan vaske dette bort etterpå. Hvis dette var forståelig? Megs sin APC blandet sterkt er noe som kan fungere på dette om du skulle ha det for hånden.. .

Det viktigste du gjør er først å ha det du måtte prøve med på en fille og gni hardt og godt på et lite synlig område for å sjekke om fargen fra mattene farger av. Hvis ikke så er det bare å kjøre på.

Citrusrens, Greenclean og rensemaskin tar ofte overraskende mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M sitrusrens er bra til det meste som har med olje og gjøre, men til mineralske oljer som er litt "tunge" synes jeg den ikke fungerer sånn veldig bra.. Men til lim og asfaltflekker er den suveren ;)

Men er jo verdt å prøve den ut :) Lukter veldig sitrus av den hvertfall, så pass på så den ikke "overkjører" oljelukta :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Her kommer oppskriften: Rensemaskin med vann og litt eddik i. Dette løste opp olje flekkene effektivt, så de ble sugt vekk. De som sitter litt godt i teppet, har du på litt eddik å gnur inn med en interiørbørste for så å suge ut med rensemaskinen. Lukta var ganske kje og bli kvitt, aner ikke hvordan jeg kom opp med dette, men noe fikk meg til å prøve. Tømte rensemaskina igjen, hadde i vann og Omo vanlig klesmaskinrens i pulverform (for hvite klær da det var lyst interiør). Ikke bare ble teppet lysere og penere, men lukta ble borte. Dukka opp idag å nå lukter det egentlig ingenting, helt nøytralt. Sikkert ideelt å sprøye på en luktfrisker av noe slag nå.

Dette funka i dette tilfelle hvor det var sølt cirkus 1l automat olje inn i coupen, hvor dette hadde blitt sugd opp i teppet. Hvordan det fungerer i eventuelt andre tilfeller, med andre typer olje tør jeg ikke ta stilling til. Hadde et tilfelle her forleden dag hvor en bil hadde vært på verksted, hvor mekanikerne hadde dytta bilen fremover med møkkete hender via A-stolpen. Såklart lys A-stolpe. Irriternede for kunden. Hadde i litt all purpose cleaner fra MG i Tornador'n å sprøyta på, skrudde av middel tilførsel og tørka over. Vips, borte! Nå ønsker kunden imidlertidig å ta taket også -_- hehe

Endret av ØyvindBraaten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...