Gå til innhold

Hvordan unngå blå flekker på bildet?


Christoffer

Recommended Posts

Akkarbelling

Opplever også det samme, spesiellt ved fotografering i sollys. Noen som vet om ett uv/polariseringsfilter utgjøre en forskjell?

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stianfuruseth

sånt vil man bli kvitt mye av med ett polariserings-filter, men bakdelen er jo at da må bruke lengre lukkertid. Når det gjelder i sollys vil kanskje en solblender hjelpe litt, men er og vil pol-filter hjelpe til. Men, det er i visse vinkler mot sterkt lys det er knapt umulig å ungå slike refleksjoner. Kjøpe ett pol-filter å se om det hjelper, men anbefaler å IKKE kjøpe billig-filter på ebay, legg heller 7-8-900,- i ett skikkelig filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uv filter hjelper ikke. Det har ingen demping av lys/refleks, Polariseringfilter trur jeg ikke heller hjelper noe særlig her..

Men er den blå flekken på samme plass på alle bildan? Kan være fettmerke på linsa heller speile ? ..

sånt vil man bli kvitt mye av med ett polariserings-filter, men bakdelen er jo at da må bruke lengre lukkertid. Når det gjelder i sollys vil kanskje en solblender hjelpe litt, men er og vil pol-filter hjelpe til. Men, det er i visse vinkler mot sterkt lys det er knapt umulig å ungå slike refleksjoner. Kjøpe ett pol-filter å se om det hjelper, men anbefaler å IKKE kjøpe billig-filter på ebay, legg heller 7-8-900,- i ett skikkelig filter.

er en stor bakdel når man ikke ska bruke stativ :) når det er såpass mørkt..

Får kjøpt orginale Hoya filter på ebay. Husker ikke vilken bruker.. jeg kjøpte fra.. ett firma fra usa. va ikke så dyrt..

Endret av Janko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stianfuruseth

Flekken kommer på forskjellige steder på bildene.

Nei, jeg har ikke noen filtre.

Kameraet er ett Canon EOS 1000D med standard objektiv.

Et polariserings-filter er ett filter som er kun til å fjerne refleksjoner og overeksponerte områder, jeg ville testet ett slikt filter, funker det ikke på den refleksjonen du har på bildet der vil du uansett få bruk for pol-filter i andre sammenhenger. Uansett når du tar bilde mot lysene på en bil i en så lav vinkel, blir lysene så sterke at det at refleksjoner blir så og si umulig å ungå. Har du flere bilder du blir plaget av samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse blå "flekkene" kommer av refleksjoner inne i selve objektivet - lyset blir kastet rundt og forårsaker ghosting/flaring. Man ser slike ting på kit/low-end objektiver som oftest, og ikke så mye akkurat på dyrere objektiver. På mitt kit-objektiv til D60'n får jeg slike ting, mens på en Nikkor 105 2.8 skjer det ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pol-filter først - hjelper mye det. Samt ha på "kappa" foran på linsa (hvis du har det - hjelper til å bryte refleksjoner som kommer litt på siden). Litt irriterende å bruke 10-15.000 på et objektiv og finne ut etterpå at et pol-filter til 5-6-700,- "løser" problemet default_smile.png

edit: Jeg er generelt ikke tilhenger av filtre foran objektivene - blir litt rart å dytte noe til noen få hundrelapper foran på et objektiv til 15-20 ganger prisen...

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Innovation

Det Essiek kommenterer er helt korrekt. Negativ lysvirkning og kast forekommer lett i kit-objektiver eller andre til en billig penge.

Skal man kjøpe seg helt ut av problemet må du over på objektiver med helt annen oppbygging og grupper av glass inni. Vi snakker da om objektiver fra 10.000 og oppover. Kanskje man med det som utgangspunkt ikke synes de blå "kastene" er så ille :lol:

Smart å prøve med/uten UV/Pola-filter, med solkappen på objektivet, og om du kan "se" gjenskinn i okularet kan du prøve å korrigere vinkelen på kamera eller bytte stedet hvor du står. Artig om du gir tilbakemelding ettere å ha "forsket" litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Jeg har forsket litt på dette i det siste og kommet fram til at det letteste er å finne et sted å "gjemme" den blå flekken hvis det ikke er mulig å bli kvitt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å ta noen bilder utendørs og da får jeg stortsett alltid sånne blå flekker som på bildet under.

Hvordan kan jeg unngå disse?

mvh Christoffer

Hei

Det er som de andre sier her. P.g.a kvaliteten på glassene og stillingen på glassene i et kit objektiv vil du oppleve ganske mye lens flare på slike bilder..

Her er det flere løsninger.

1: Kjøpe et annet objektiv i høyere sjikte. (Nei, det behøver ikke å være noe i 10 000 kronersklassen, Nikon 18-70 3.5-5.6 gir BETRAKTELIG mindre lens flare enn kit obj.

2: UV filter av høyere kvalitet kan funke, men da kan du likså godt kaste i noen ekstra kroner og skaffe deg et annet objektiv. De gangene du har behov for et bedre og skarpere objektiv overgår nok de gangene lens flare lønner seg.

3: Pol-filter er nok den beste løsningen, men det MÅ være av god kvalitet. Pol-filter er uansett et MUST når du tar kjøretøybilder, om du bryr deg det minste om at resultatet skal bli bra.

4: Slutt å ta bilder med lysene på? Det er flere måter å etterligne denne på. Da er det selvfølgelig på sin plass med photoshop.. 2 eksponeringer med en med lysene på og en med de av og maskere lyktene på bildet. Eller å rett og slett bruke lens flare filteret i PS..

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...