Gå til innhold

hva bruker folket før bøttevask


Tyggern

  

61 medlemmer har stemt

  1. 1.

    • Skum av såpe/prewash
    • såpe(sprayet/sprutet på)
    • Prewash(sprayet/sprutet på)
      0
    • avfetting(sprayet/sprutet på)
    • avfetting og skum/såpe


Recommended Posts

Tyggern

Kjør diskusjon på hvorfor dere bruker hva og gjerne del "teorier" og erfaringer.

selv legger jeg som regel avfetting under skum av Prewash og såpe eller bare såpe avhengig av hvor møkkete den er.

Grunnen til dette er at etter det jeg har klart og lese meg til og testet meg frem til er den mest effektive måten å fjerne mest mulig "møkk" før bøtte vask.

avfettingen og Prewash/såpe er laget, Kjemisk kombinert av stoffer. til å utføre forskjellige oppgaver. (løse forskjellige typer møkk)

favoritten min om dagen er PB først også legger jeg orangeprewash med dært Maxisuds i skumkanonen.

har også testet og spyle av mellom avfetting og skumleggingen men resultatet blir det samme så like greit å sløyfe en spyling.

og min erfaring er at skum løser mer dritt da det henger lenger på panelene og inneholder mer fuktighet til å kaplse inn dritt/løsne den før en spyler.. en å bare legge på med sprøyte/spruteflaske

Når jeg har testet kun en av delene enten kun avfetting eller kun skum... (på vinter møkkete bil vel og merke) Er det altid rester av en eller annen sort. svarte prikker, grå film, og merker det "lugger" mer med wash mitten.....

og jeg kommer nok til å kjøre denne komboen til noen andre klarer og overbevise meg om noe annet......

KJØR PÅ!!! del meninger og erfaringer både på måter og typer

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Vanlig vask så er det bare såpe pålegging før høytrykk, er det mer skitten bil så er det Prickbort under såpe pålegging (i vaskehallen) er det hjemme i gården så er det Bilt Hamber autofoam alene eller med et lag prickbort under for maks effekt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter med mye salt og dritt = Prickbort på nedrepaneler, såpe på resten, så spyle av grundig før jeg begynner med "svamp" og bøtte :P

Sommer = Foamgønn, spyle grundig av, sprute på litt mer foam og begynne med "svamp" og bøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter med mye salt og dritt = Prickbort på nedrepaneler, såpe på resten, så spyle av grundig før jeg begynner med "svamp" og bøtte :P

Sommer = Foamgønn, spyle grundig av, sprute på litt mer foam og begynne med "svamp" og bøtte.

x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift er prikk lik trådstarter`s. Synes dette funker gull nå om dagen. Regner med at prickborten sløyfes når vi kommer på renere veier en gang etter påske. Da blir det gloss og orange prewash. Har også en gallon med Optimum car wash som jeg gleder meg til å teste i foam lancen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Vinter:

Spørs hvor møkkete bilen er.

Er den kjempemøkkete og tørket salt så er det PB , OPW eller Surfex først og skum oppå.

Er den bare litt møkkete eller våt fersk møkk så holder det med skum.

Sommer:

Bilthammer, CW&G, Sonax Glansvask, Meg NXT (svak) , Valet Pro Snowfoam, 3M ol som gjelder i Faomcanon for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig imponert over disse foam produktene. Å blande i surfex eller andre sterke avfettinger gjør skummet litt mer potent, men det beste resultatet jeg har fått er rett og slett surfex sprayet direkte på lakken med trykk kanne :)

Prøvde å legge på skumblanding av ph neutral snow foam, cg cwg og surfex hd, lot det sitte på i borti 10 minutter og så brukte jeg et godt kvarter på å spyle nærme og grundig. Etter at bilen tørket var den akkurat like brun og ruglete. Deretter prøvde jeg en 1:30 blanding av surfex sprayet på et panel, lot det henge i 2-3 minutter og spylte av og da var det nesten helt rent. Så etter min egen erfaring ser jeg ikke annet poeng med å legge på skum over avfetting enn at det ikke skal tørke ut så fort. Det virker nesten som skummet tar effekten ut av produktene da det blir veldig mye vann og luft.

På sommeren er det jo greit med en skumblanding da det ofte er en mildere form for møkk som sitter på bilen samt at det ofte er varmt og vanskelig å få en avfetting til å ikke tørke inn i sola :)

Edit: Typo

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å legge på skumblanding av ph neutral snow foam, cg cwg og surfex hd, lot det sitte på i borti 10 minutter og så brukte jeg et godt kvarter på å spyle nærme og grundig. Etter at bilen tørket var den akkurat like brun og ruglete. Deretter prøvde jeg en 1:30 blanding av surfex sprayet på et panel, lot det henge i 2-3 minutter og spylte av og da var det nesten helt rent. Så etter min egen erfaring ser jeg ikke annet poeng med å legge på skum over avfetting enn at det ikke skal tørke ut så fort. Det virker nesten som skummet tar effekten ut av produktene da det blir veldig mye vann og luft.

Edit: Typo

Når man blander avfettinga i skummet kan jeg være enig at den blir tam(da blir den jo tynna bra ut), men de fleste her snakker vel om avfetting først, så dekke det med skum for så å la det ligge en stund. det syntes også jeg er knall..default_smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om vanlig avfetting da. Prickbort f.eks vil bare skille seg :) Surfex HD er jo omtrent like mye en apc som en avfetting og er vannbasert. Grunnen til at bilt hamber auto-foam er så effektiv er jo at den er basert på nettop surfex HD, bare tilsatt innhold for å skumme bedre :) Har prøvd både med og uten surfex, og med tar noget mer, men ikke så mye som surfex alene uten skum :)

Det jeg mener er at jeg ikke ser poenget med å legge skum over surfex da det ikke gjør noe særlig uansett, men det ser jo unektelig tøft ut da :P

Det som startet denne "diskusjonen" (i en annen tråd) var vel at jeg reagerte på at skum fremstilles som 100% nødvendig for å unngå riper ved vask, noe jeg synes er rart da surfex alene tar langt mer dritt av lakken enn en gjennomsnittlig skumblanding som folk flest bruker :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Husk at i foam canon etc så mikser du enda tynnere da vannmengden som går i mellom dysa kommer i tilegg til dosen du blander i flaska, har du 2:10 feks i flaske¨+ vannet som ht vaskeren genererer blir det greit tynt også

Foam canon er nok ikke noe du mikser cg citrus wash i og regner med at det tar olje og kraftig møkk, mye såpeskum bør ikke indikere at det fjerner mer møkk, det hjelper til at det er mer jobbetid på bilen for å oppnå en litt bedre effekt på såpa, ikke voldsomt mye, men noe gir den nok.

Bilt Hamber autofoam var jeg skuffet over da den ikke lagnde nok skum i førsten, men etter at den ble testet flere ganger så finner en ut at mye skum ikke betyr at det løser møkk bedre, BH autofoam skummer som sagt lite, men tar mye møkk, blander den greit sterk her mht vask 3 til 4 deler Autofoam og 7 til 7 deler vann i såpebeholder....

Som vanlig prewash her for å bløte opp møkk før høytrykksvask om sommer så funker det meste greit så fremt bilen ikke er helt dass, men er den veldig møkkete så trenger en ofte en mer kraftig blanding... alternativt en avfetting for å fjerne enda mer....

Kombinasjonen Prickbort + skum er en ok løsning da du kan la prickbort jobbe i 5-7 minutter, så såpe over og vente enda 5-7 min før høytrykk, da renner møkk fortere av bilen

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dritfett utdefault_cool.png men er det tørt og 30 grader i lufta, kan avfettinga ligge mye lengre med skum over seg. Nå på vinteren i en fuktig vaskehall er det aldri noe som tørker så da vil jo en ren avfetting som ligger på lakken kunne godgjøre seg like lenge og gjøre samme jobben(man må kanskje sprute på litt ekstra her og der da men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at i foam canon etc så mikser du enda tynnere da vannmengden som går i mellom dysa kommer i tilegg til dosen du blander i flaska, har du 2:10 feks i flaske¨+ vannet som ht vaskeren genererer blir det greit tynt også

Det er en av tingene jeg tenker på. Mesteparten av kjemikaliene vil jo henge i skummet langt unna lakken, og selv det som er i kontakt med lakken er veldig utblandet. Når man sprayer det på lakken på "vanlig" måte vil det jo legge seg som en film på møkka og både min logikk og erfaringer forteller meg at dette må gi bedre effekt :huh:

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

jupp blir mer konsentrert da ja, blir jo på samme måte som å blande ut avfetting det, rent tar mer... Skummet brytes også ned på bilen så mer og mer "kjemi" vil komme i kontakt med lakken etterhvert, så det meste av såpe får nok gjort det de skal..

Blir nok mer testing her etterhvert i sommer mht dette temaet, da det er best å løse opp mest fortest mulig okkesom foam eller ei :)

Såpe kanon er også en "sommer sak" for mange her inne, såpemiksen som ofte er i vaskehaller er av sterkere karakter, den jeg benytter her i området tar bra mye, men er det skikkelig dritten lakk så er det avfetting under den også for maks effekt....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

En annen medvirkende årsak til at skum kan ta mer er at du får mye mer produkt til å ligge på bilen over lengre tid.

Jeg fikk ikke like godt resultat ved å spraye på som ved skumlegging. at det er i skum form gjør jo at det blir liggende lenger og har mindre mulighet til å "renne" av.

klart at det en legger på med trykksprøyte vil bli mer "konsentrert" men der er også vanskligere å få "volum" på flatene. som ved skum.

vannet er jo også med å hjelper til å løser opp.

Men tror nok også når det er nevnt at det er såper som er bedre egnet til foamcannon en andre. Og tror nok at f,eks "autofoam" og OragnePrewash er langt mer effektive til fjerning av møkk en vanlig såpe både i sprøyteform og i cannon. da de er laget nettopp for "møkkete" biler og tøffere opp gaver, en den "vanlige" ukes vaskingen på sommeren.

og hva er da igjen mest skånsomt mot LSP i forhold til hvor godt det virker...

Og det stemmer som nevnt over her. lar PB eller annen avfetting ligger noen minutter før jeg legger på skum.

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 eller 2 runder med Surfex HD og/eller Prikkbort, selvfølgelig avhengig av hvor skitten bilen er.

Med skum kan man sikkert spare seg for en runde med avf. når det akkurat ikke blir rent nok første gangen, men å si at man risikerer ekstra swirls bare fordi man ikke har foamlance blir i mine øyne feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen medvirkende årsak til at skum kan ta mer er at du får mye mer produkt til å ligge på bilen over lengre tid.

Og det stemmer som nevnt over her. lar PB eller annen avfetting ligger noen minutter før jeg legger på skum.

enig

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det jo til å henge på lakken over lengre tid, men det blir jo ikke MER produkt i kontakt med lakken. Volum på flatene har jo ingenting å si. Det er konsentrasjonen på det som er i kontakt med møkka som teller, ikke hvor mye som henger der og ikke er i kontakt med bilen.

Innholdet i det som berører lakken er jo det som teller, ikke om det skummer eller ikke. Det er vel grunnen til at skum fungerer dårligere enn å sprute det rett på lakken. Man må blande vanvittig sterkt for å få samme konsentrasjonen på skum.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Forstrekker å skumme for å spare på lsp'n min jeg. Og har du en bra lsp som er påført riktig skal det ikke være mye behov for avfetting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstrekker å skumme for å spare på lsp'n min jeg. Og har du en bra lsp som er påført riktig skal det ikke være mye behov for avfetting...

Som sagt vil jeg tro at du også er enig i at det vil variere litt med hvor skitten bilen er, av og til holder det med bare HT først.

For min del bruker jeg mest Surfex HD ca. 1:30 og jeg vil påstå at den er bra mye mildere mot LSP enn mesteparten av de skumblandingene med mengder av forskjellige varianter som blir brukt her på forumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...