Gå til innhold
Martinsh

Hvilke produkter trenger jeg til klargjøring av ekstriør?

Recommended Posts

Martinsh    0
Martinsh

Hei!

Jeg er ny på forumet her og trenger en del råd av dere travere :) Det har seg sånn at jeg har en sliten Honda Accord CC7 som i deres øyne er et helvette av en bil mtp møkk, swirls, vaskeriper, hologrammer og rett og slett dritt.

Denne bilen har tydeligvis aldri fått skikkelig gjennomgå med såpe og vann så det er på tide.

Men det jeg trenger hjelp til er hvilke produkter jeg trenger for å vaske skikkelig, fjerne vaskeriper ++ Altså bilen skal klargjøres utvendig :)

Jeg trenger produkter til vaskinga, fjerning av riper++ Er usikker på polering enda. Jeg vil være nøye når jeg først setter i gang så jeg trenger noe å vaske bilen med, behandle svartplast, ruter, lykter osv :)

Hva trenger jeg? Gjerne link til produktet og skriv gjerne erfaringer! Ta med i beregningen at jeg er fattig student og skal ikke ha roterende med det første.

Mvh Martin Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Murcielago    0
Murcielago

Velkommen hit:)

Først vil jeg si:

Folk som Truhha(Truls), Brynjar, Virtual og Bernhard er store på bilpleie. De har laget SÅ mye bra guider og stoff at nykomlinger har masse å boltre seg i. Jeg har lært mye av dem. Les deres tråder....i takknemlighet!:)

For alle som er nye her anbefales guidene som ligger på forumet. Der finner du alt av info om produkter og hvordan ting gjøres.

For øvrig, svært kort oppsummert er et eksempel:

Avfetting:

Prickbort

Grime Reaper(avfetting, litt mildere for motorrom og felger)

Vask:

Meguiars Nxt gen 2.0 eller Duragloss etc etc (shampo)

Mothers Wool eller Chemical Guys sine vaskehansker

Diverse egnede børster for å komme til i kriker og kroker, samt egen børste for felger og evt hjulbuer

Mikrofiber for avtørking

Kjøp gjerne Foam Lancer(skumkanon for høytrykkspyler)

Clay:

Ricardo Clay eller

Meguiars Clay Cit hvor du får med lube("glidemiddel")

Mikrofiberkluter

Lakkrens:

Roterende maskin, beste er Makita, Metabo eller Flex.

Diverse pads i forskjellige farger(grovhet). Velg Scholl eller 3M serien.

Poleringsmiddel i forskjellig grovhet. Scholl og 3M er gull.

Kontrollspray 3M

Masse mikrofiberkluter

Maskeringstape 3M

Arbeidslys og en håndholdt GOD lykt for å kontrollsjekke swirls

Sealer:

Lakkforsegling finnes det masse av. Les tester og produktomtale her på forumet.

Mikrofiber...igjen og igjen..

Voks:

Swissvax....dyrt men best.

Ellers finnes en masse bra. Også dette er laget tester på

Velg gjerne en egen voks for dørkarmer etc.

Listfornyer:

Black wow for eksempel.

Glassforsegling:

NanoLotus proffsett

Interiør:

Skinnrens og vokssett fra NanoLotus

Interiørshampo

Dashbordbehandler, kan være div.

NanoLotus A/C Cleaner

Hjulbuer:

BareBones

Kromlister:

Meguiars Crome Polish

Mikrofiber

Men viktigst av alt:

MASSE TID til å lese rundt på forumet her. Masse lærdom og inspirasjon. Det meste er laget guider og tester på så man kan lære masse.

Har sikkert glemt en hel drøss, så folk får føye på:)

Ps: Glemte at du er fattig student og skrev opp roterende. Jeg var og fattig student og ble fort enda fattigere. Har for øvrig kjørt mye med en gul 900W roterende av merket "Best tools". Litt turtallsvak, blir litt varm etter myyye kjøring og har litt kort ledning, men vsr BILLIG og svært liten og fin å jobbe med. Det finnes en god del produkter for bruk uten maskin, men de fleste bare dekker over ripene og fjerner dem ikke. Jeg anbefaler, om så, en billig maskin og skikkelig polish:) (Nå blir jeg skutt av Makita-gjengen)

Endret av Murcielago

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndersB    166
AndersB

Tipset til Murcielago er ikke akkurat for et smalt budsjett som du var ute etter, men det med guider er et bra tips, der får du ihvertfall et inntrykk av hva du trenger. Skal du fjerne mye riper og slikt må du nok over på maskinpolering og da begyner kronene å løpe relativt fort.. Men det er verdt det.. lett!

ps. Velkommen hit default_smile.png

Har også den best tools maskina, den er relativt svak, men fin maskin til å finne ut om det er den veien man vil gå

Endret av Lexis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkarbelling    4
Akkarbelling

Slenger ut noen linker til noen poleringsmaskiner som selv en fattig student kan ha råd til:

CoTech Clas Ohlson DA-Maskin

Kestrel DAS6 DA-Maskin

Kestrel Roterende

(Ser at det står UK-Version 230v på denne, men regner med at det skål gå ann å bruke den i Norge med ett adapter)

Best Tools Poleringsmaskin

Endret av Akkarbelling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndersB    166
AndersB

Mens vi er inne på det så koster Best tools-maskina ca 300 spenn his nærmeste forhandler(hvis ikke så går det nok ann å prute den ditdefault_tongue.png )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Kestrel maskina er 1000 ganger bedre enn Clas Ohlsom maskina i allefall :) Både DA og roterende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Murcielago    0
Murcielago

Tipset til Murcielago er ikke akkurat for et smalt budsjett som du var ute etter, men det med guider er et bra tips, der får du ihvertfall et inntrykk av hva du trenger. Skal du fjerne mye riper og slikt må du nok over på maskinpolering og da begyner kronene å løpe relativt fort.. Men det er verdt det.. lett!

Hehe..så den ville komme. Jeg leste ikke "smalt budsjett" før jeg skrev. Så det først etterpå og da lot jeg det jeg hadde skrevet stå..

Mener detailing med godt resultat koster penger. Det er jo ikke samme følelsen med en "billig" vask med påfølgende påføring av en "ripedekkende" voks som vaskes bort etter kort tid. Mange penger. Desverre....Produktene varer derimot leeenge.

Mitt viktigste tips er uansett å lese lenge og mye her inne:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndersB    166
AndersB

Hehe..så den ville komme. Jeg leste ikke "smalt budsjett" før jeg skrev. Så det først etterpå og da lot jeg det jeg hadde skrevet stå..

Mener detailing med godt resultat koster penger. Det er jo ikke samme følelsen med en "billig" vask med påfølgende påføring av en "ripedekkende" voks som vaskes bort etter kort tid. Mange penger. Desverre....Produktene varer derimot leeenge.

Mitt viktigste tips er uansett å lese lenge og mye her inne:)

Jeg så ikke editen din så da er vi even steven B) men ja, lese MYE er et godt tips, selv har jeg brukt myemyeMYE mer tid her enn det jeg har brukt på skolearbeid :P

Endret av Lexis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Kjøp deg en 3-pack med 3M produkter fra Godkjemi eller noe.. Også kjøper du en billig, men GOD voks, for eksempel Meguiars MG#16 eller Collinite 915

Med dette og maskin får du syk shine og bra holdbarhet på voks :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig