Roulund

Hvilken høyttrykkspyler anbefales?

66 innlegg i emnet

Skal nå om ikke så veldig lenge anskaffe meg HT og er veldig i tvil hvilken jeg skal skaffe. Det blir nok enten en Foma eller en Kärcher så vidt jeg har kommet frem til.

Har sett en del på Foma 737, men føler denne kanskje blir hakket for liten til at jeg kommer til å være fornøyd med den over tid. Hvordan er egentlig Foma 747 i forhold til denne? Andre jeg har sitt på er Kärcher 6.91 MD, hvordan er denne i forhold til Fomaene?

Og sist, men ikke minst. Sånn rent prismessig, hvor får man kjøpt disse til en OK pris og hvilken får man mest BANG FOR THE BUCK? ;)

Takker for alle svar og innspill!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Slime.

Jeg siklet lenge på Foma 737, og deretter på 737S, men valget falt på 747 siden den både har kraftigere motor/trykk og 10m armert slange og det følger også med 3 forskjellige dyser. Er veldig fornøyd med denne her og den funker helt fint for meg.

Angående sammenligninger har jeg bare hatt en Alto/nilfisk av mindre spec samt en bitteliten Kärcher. Så ikke så mye å sammenligne med.

Angående pris så ligger Foma 747 på ca. 3000, men jeg fikk en av de siste de hadde igjen her i Kristiansand for 2000 så vil kalle det bang for the bucks :)

Dette var på Thorshov, så kan jo ringe å sjekke pris her, om du skulle kjørt forbi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også mest lent mot 747 iom at den har 10m armert slange som du sier og litt heftiger trykk! Får man en 747 til 2000kr så har man vell gjort et kupp regner jeg med? Hehe.. :)

Ingen som har erfaringer med Kärcher 6.91MD da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den finnes i Kristiansand til den prisen kunne jeg kanskje tatt den med meg til Hovsherad for deg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke vurdert Kärcher en gang... rimelige maskiner, men mye feil.

Foma, eller Nilfisk/Alto har jeg adskillig bedre erfaringer med, spesielt sistnevnte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke vurdert Kärcher en gang... rimelige maskiner, men mye feil.

Foma, eller Nilfisk/Alto har jeg adskillig bedre erfaringer med, spesielt sistnevnte.

Jeg har en Karcher HDS 550C, å har hatt den i snart 2 år, å den blir brukt mye-(4-5 ganger i uken) å har fungert helt uten problemer. Men det er kansje noe annet med "billigmodellene"

Denne koster ca 20000.-

http://www.karcher.no/no/Produkter/Proff_og_Industri/Hytrykksvaskere/Varmtvannsvaskere/Varmtvannsvaskere_kompaktklasse/12726310.htm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste "problemet" jeg har hatt med Kärcher er at koblinga har vært hard av og til. Men ikke noe alvorlige feil med selve maskinen. Er "ett par" år denne maskinen nå. Sikkert 5 år ++ B)

Det jeg har erfart er at du får mer for pengene hvis du kjøper nilfisk / foma. Mulig det bare er meg :P Det jeg liker med min Kärcher er at den sprayer bredt. Veldig uvandt å bruke Nilfisk som jeg har prøvd. Er ikke så vid vinkel på den. Men det er såklart en vanesak. Jo mer konsentrert stråla er, jo mer dritt tar den sikkert..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte Nilfisk/Alto av tre grunner:

-serviceverksted i hjembyen min med alt av deler og service

-metall-skovler i pumpen (på forrige HT gikk plastskovlene fløyten tidlig)

-kurant pris/mye for pengene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg anbefaler karcher.

Jeg har 695 selv, og jeg er veldig godt fornøyd, regulering av trykk på pistolen, pluss at det er mye ekstrautstyr tilgjengelig, f.eks stasjonær foam canon, den må bare prøves, utrolig enkelt, aktiveres ved en hendel på pistolen, ekstern såpetank med regulering av såpemengde.

De som leverte den yter veldig god service, så jeg har ingenting negativt å si om karcher.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den finnes i Kristiansand til den prisen kunne jeg kanskje tatt den med meg til Hovsherad for deg :)

Ad|os: Finner du den Kristiandsand til 2000kr så har du min tillatelse til å kjøpe den! Hehe.. :)

Det blir nok en 747 jeg havner på da denne har det jeg trenger og erfaringer rundt forbi er dette et meget safe og bra valg som kommer til å glede meg lenge. Så nå får vi håpe at Ad|os finner den billig i kr.sand. Hehe.. :)

Takk for alle delte erfaringer med de nevnte spylerene og andre. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å drepe iveren din men jeg tror jeg tok den siste :P

Men skader jo ikke å sjekke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte og hørte med Torshov, og de var tom for 747. Hadde 737, til 1990kr eller noe sånn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her inne som kan fortelle meg om Kärcher K5.600 kan matche Foma 747 i prestasjoner? Jeg har mulighet til å spare en drøy tusenlapp ved å gå for K5.600, men jeg er usikker.

Et annet pluss er at jeg har god tilgang til det meste av ekstrautstyr til Kärcher også. Mer penger spart der.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her inne som kan fortelle meg om Kärcher K5.600 kan matche Foma 747 i prestasjoner? Jeg har mulighet til å spare en drøy tusenlapp ved å gå for K5.600, men jeg er usikker.

Et annet pluss er at jeg har god tilgang til det meste av ekstrautstyr til Kärcher også. Mer penger spart der.

Foma 747 har 500 liter/t, 140 Bar og 10 meter stålarmert slange. Og en veldig kjekk pistol med mulighet for underspyling. På Karcher sine sider fant jeg ikke tilsvarende info. Men dette er hva Foma 747 kan by på i hvert fall :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at Kärcheren har 7,5 meter ut av eske, men der får jeg tak i 9 og 10 meters forlengerslange.

K5.600 har også 140 bar, men jeg er usikker på hvor mange liter i timen den tar. Har lest 6,5 liter i minuttet, og da blir det 390, dvs litt mindre. Men vil jeg merke de 110 noe særlig? Klarer heller ikke å finne ut av om slangen er stålarmert. Det er vel enklest å kontakte Kärcher.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har lest 6,5 liter i minuttet, og da blir det 390, dvs litt mindre. Men vil jeg merke de 110 noe særlig?

Vannmengden er det viktigste ved bilvask synes jeg. Du merker godt 390l/t mot 500l/t. Jeg synes det går kjappere å spyle med 747 i forhold til 373 som jeg hadde før. Der er differansen 450l/t mot 500./t. Uansett om ikke det er så store forskjellen på papiret, merkes det godt når en fyller bøtta uten lanse og tiden man bruker på å spyle ren bilen. :)

Edit: eh 737... mener jeg selvsagt :fun:

Endret av ØHN
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspillene.

Veiledende er det ingen prisforskjell å snakke om mellom disse to spylerne, og det er da litt overraskende at Fomaen kan skilte med lenger slange, stålarmert slange (med forbehold om at K.5600 også har stålarmert, for det vet jeg ikke ennå), og tydeligvis en høyere vannmengde enn Karcheren.

Venter på tilbakemelding fra Karcher nå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye koster disse du nevner her?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg Kärcher 3.20 som er en ok spyler, men har planer om å kjøpe meg 747 nå pga slangen og pga den får så mye god kritikk her på forumet.

Har ikke hatt noen problemer med min 3.20, men som sagt så er det slangen som gjør at jeg skifter spyler da den har en 6m lang fiberarmert slange som kveiler seg når jeg vasker bilen. 6 meter er også litt knappt da bilen min er 5 meter lang.

Tror også 747 er litt kraftigere enn 3.20. Husker ikke trykk og mengde på 3.20, men tror ikke det var ekstrem forskjell.

Mitt tips vil være (som mange andre sier) se først på slangen på spyleren du vurderer. Er den lang nok for ditt bruk? Er den fiberarmert eller stålarmert?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye koster disse du nevner her?

Veiledende er 2999,- på begge.

Selv har jeg Kärcher 3.20 som er en ok spyler, men har planer om å kjøpe meg 747 nå pga slangen og pga den får så mye god kritikk her på forumet.

Har ikke hatt noen problemer med min 3.20, men som sagt så er det slangen som gjør at jeg skifter spyler da den har en 6m lang fiberarmert slange som kveiler seg når jeg vasker bilen. 6 meter er også litt knappt da bilen min er 5 meter lang.

Tror også 747 er litt kraftigere enn 3.20. Husker ikke trykk og mengde på 3.20, men tror ikke det var ekstrem forskjell.

Mitt tips vil være (som mange andre sier) se først på slangen på spyleren du vurderer. Er den lang nok for ditt bruk? Er den fiberarmert eller stålarmert?

Jeg ønsker stålarmert, ja. Er ikke Karcheren stålarmert blir den nok ikke interessant.

Nilfisk E 130.2 9X-tra er vel også en spyler i denne prisklassen, forøvrig. Den trykker ut ca samme vannmengde som 747, men jeg vet ikke om den er stålarmert heller.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive