Gå til innhold

Facebook


Ståle

Recommended Posts

Hei,

Dette er en tråd jeg starter i pur nysgerrighet.

Etter å ha sett at både Scandicshine og Swissvax ser næring i å etablere seg på facebook ble selv min noe avmålte nysgjerrighet for denne kommunikasjonsformen for stor, og jeg har herved blitt facebook medlem.

Det faller kommentarer som "fuck de som ikke er på facebook" så da tenkte jeg umiddelbart at her må det skje store ting, og interessante hendelser.

Jeg skal innrømme at jeg tidligere har tenkt at dette var et sted for folk uten noe særlig annet å drive med - arbeidsledige, trygdemisbrukere og generelle døgenikter med alt for mye tid, eller studenter som heller burde fordypet seg i fagstudier - i tillegg har jeg selvsagt sett at ungene i familien bedriver facebooking til slikt som unge gutter og unge jenter driver med.

Men som nevnt tidligere - "fuck de som ikke er på facebook" er jo et rimelig sterkt utsagn, og jeg er jo både samfunnsengasjert og sosialt anlagt langt over middels så da kunne jeg ikke gå glipp av noe som må være såpass formidabelt at slike uttrykk kan brukes.

Stor var derfor forundringen da jeg kom inn i dette samfunnet, og fant ut at det i veldig stor grad er et sted hvor mennesker gir hverandre tomler opp, eller tomler ned - noen sier de liker ditt og noen sier de liker datt - og alt dette i skjønn forening med at de har lagt ut bilder av seg selv- eller allerhelst hunden sin.

Fuck de som ikke bruker facebook ! - Har jeg virkelig i en alder av 41 blitt så gammel at jeg ikke har forstått at det er tomler opp og tomler ned pluss bilder av golden retrievere med tunga langt ute som er "the essence of life" ? :mellow:

Eller er det noe jeg har gått glipp av ?

- hva er det med facebook som er så bra, og som jeg som liker å gå på besøk eller løfte av telefonrøret og slå av en prat ikke har skjønt.

Har jeg vært inne på feil facebook, eller har jeg rett og slett vært på riktig facebook men på feil steder ?

Hjelp og tips til å se lyset på facebook savnes sårt......

Ståle :D

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sikkert forskjellig oppfatning, men for meg er det daglige pjattet som foregår der ikke særlig interessant.

Det som dog er kult er arrangementfunksjonen som jeg bruker mye til å invitere venner på diverse ting, og holde styr på om de kommer eller ikke. Har også møtt igjen gamle kompiser der som jeg igjen har blitt gode venner med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det med "fuck alle som ikke er på facebook" var vel en morsomhet i utgangspunktet. :P

Men det må jo ligge noe i den nye trenden f.eks. Pepsi kutter nå ut mange års sponsing av superbowl for nå å rette snuten mot facebook. *se hva som skjer*

Ang det med bilder av bikkjer osv... kanskje det har noe om de forskjellige generasjonenes interresser å gjøre? 'Barna' ser på fyllebilder av hverandre mens... 'de vokse' viser frem bilder av bikkja si. :lol: (I den sammenhengen er det sikkert en fin mulighet for foreldre å følge tildels med på hva ungene driver med ) :shocking2:

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det er jo "trendy" da. Selv har jeg hatt facebook en god stund, men har ikke fått meg til å bruke det noe særlig da jeg rett og slett ikke finner så mye interessant der. Selvfølgelig dukker det opp noe jeg liker å få med meg en gang i blandt, men vanligvis er det bare "mas" fra grupper og foreninger jeg har vært så uheldig å melde meg inn i.

Og så er det selvfølgelig disse konstante oppdateringene fra folk som åpenbart ikke har mye å drive med om dagen, som "nå har jeg pussa tenner", "nå skal jeg på butikken", "jeg har sovet dårlig i natt" osv osv. Og så alle disse sauene og froskene og gud veit hva som folk driver å sender til hverandre. Nei jeg har prøvd å presse meg selv til å bruke facebook mange ganger da jeg har mange venner som er der, men jeg har funnet ut at det koster meg mer tid enn det er verdt, og at jeg ikke får særlig utbytte av det.

Jeg har alle vennene mine tilgjengelig på telefon, sms eller msn uansett, og det er der jeg foretrekker å kommunisere. Ikke i all offentlighet der det er om å gjøre å skrike høyest for å få mest mulig oppmerksomhet. Men jeg skjønner godt at firmaer og foreninger melder seg inn i facebook for å få gratis publisitet :) Disse "nett samfunnene" har kommet og gått opp igjennom tidene og jeg har vært med på mange av dem, men jeg har aldri vært særlig aktiv. Det er vel enkelte det bare ikke passer for å kommunisere på den måten :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker facebook til å planlegge vennetreff, holde kontakten litt mer aktivt enn før osv. Mye dritt på facebook da, det skal sies. *FUCK DE SOM IKKE BRUKER FACEBOOK!* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å planlegge vennetreff høres helt supert ut, så den muligheten skal jeg sjekke ut. :)

Akkurat nå sliter jeg stort med å finne en viss kar her på forumet som har gitt meg et navn å søke på, men som jeg ikke finner når jeg søker på det navnet :huh:

Skjønner at matteleksene ofte må vike når man skal administrere facebooken sin :lol:

Hvis dere ikke ser meg på noen dager så har jeg sikkert gått meg vill inne der.....da må dere opprette en gruppe slik at folk kan holde utkikk etter meg i tilfelle jeg skramler forbi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, døgnet er for kort som det er ;) De timene jeg hadde brukt på facebook bruker jeg heller på div bilpleieforum for å lese om produkter og tester osv. Det går med en 4-5 timer per dag der også :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, døgnet er for kort som det er  ;) De timene jeg hadde brukt på facebook bruker jeg heller på div bilpleieforum for å lese om produkter og tester osv. Det går med en 4-5 timer per dag der også :)

Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Siden vi er nevnt i intro, så får jeg forsvare vårt valg ved tilstedeværelse der...

Personlig så finner jeg Facebook like interessant som is med kuksmak (for å sitere et (kanskje ikke så) kjent filmsitat), og all den tid jeg er 100 % hetro, har kvinnelig samboer og snart to barn, så kommer ikke den isen inn på topp-ti-lista mi... :P Det var litt morsomt i starten når man fikk kontakt med folk man ikke hadde snakket med på årevis, men jeg fant fort ut at det var en grunn til det... Ikke at de ikke er hyggelige og greie, men det at man faktisk går videre i livet og ikke har mulighet til å opprettholde aktive vennskap med alle man har hatt relasjoner til opp gjennom årene. Man blir voksen, får jobb og familie - og folk flest får noe mindre tid til å være sosiale med gamle venner og kjente. Da det ble klart for meg at jeg måtte lese daglig om alaskens uinteressante oppdateringer valgte jeg for det meste å ikke være innlogget...

MEN, vi har dessverre kommet i en tid da en vesentlig del av kommunikasjonen foregår gjennom denne type medium og da fant vi ut at det var på tide å lage en egen side der. Det er faktisk en ting som gjør det mer interessant for meg å være der, da det blir litt mer konkret og vi faktisk er der for en grunn (kommunisere om og rundt våre produkter til nåværende og potensielle kunder) og det blir langt mer interessant enn å vite hva alle de man måtte kalle venner har på brødskiva... Vennebegrepet kan vel også diskuteres, ser det er folk med 2000 venner inne der - da er man vel i overkant raus med å kalle folk venner...

Jeg ser også at det faktisk er folk som har funnet seg noe mer til rette på Facebook og faktisk bruker den i kommunikasjon med venner (da de virkelige vennene) og kjente på en mer konkret og "bra" måte - og da er det mer hensiktsmessig.

For oss som firma og varemerke så har vi altså en hensikt med dette da vi treffer mange interessante prospekter der inne og som sagt også kan kommunisere veldig lett der inne og enkelt kjøre i aktivteter og stunts, samt reklamere for arrangementer vi måtte ha. Personlig skulle jeg helst ønske at vi ikke måtte være der da vi sliter nok med tidsklemma som det er (dcn, svare på mailer, etc, etc), men tror ikke vi har råd til å la være.. Vi kommer til å benytte en par administratorer for å forsøke å være så aktive som mulig. Så får vi se hvordan det går.. :)

Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

For oss som firma og varemerke så har vi altså en hensikt med dette da vi treffer mange interessante prospekter der inne og som sagt også kan kommunisere veldig lett der inne og enkelt kjøre i aktivteter og stunts, samt reklamere for arrangementer vi måtte ha. Personlig skulle jeg helst ønske at vi ikke måtte være der da vi sliter nok med tidsklemma som det er (dcn, svare på mailer, etc, etc), men tror ikke vi har råd til å la være.. Vi kommer til å benytte en par administratorer for å forsøke å være så aktive som mulig. Så får vi se hvordan det går.. :)

Dag/Swissvax

Bare pass på å bruke administratorer som tilbringer med tid der inne du gjør selv, hvis ikke er du jo omtrent like langt ;)

Som sagt over så må vi det, eller blir jeg enda mer stressa og siden vil bli dårlig... :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over så må vi det, eller blir jeg enda mer stressa og siden vil bli dårlig... :)

Jepp, så det ;) Derfor jeg foreslo å finne administratorer som tilbringer en del tid på Facebook ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Ah, ok - se der ja... Ja, det må være forutsetningen at de er der med jevne mellomrom ja :)

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Du har helt rett Ståle.Det er en slitsom plass faktisk.Jeg setter meg som avkoblet med en gang for å ikke bli bombardert av chatte-vindu fra venner og bekjente.Jeg blokker statusmeldinger fra de mest deprimerende folka som setter ny status hver time, og passer på at ikke folk vet for mye om meg sånn at jeg bl.a må polere biler 50 timer i uka, eller blir masa på om å dra på treff for ting jeg ikke interesserer meg for :) Mange tror jeg er bilgal nemmelig, men det er jeg ikke.Er kun mr2 og andre gamle sportsbiler jeg liker,hehe. Liker blanke/strøkne biler da, men det får jeg jo her på forumet.Er altså ingen gatebil fan i det hele tatt.

Kort sagt så er facebook ett greit sted om en ikke er der daglig i mange timer.Det mest fantastiske er at en får kontakt med gamle kjente igjen og det minst fantastiske er at en kommer i kontakt med folk som egentlig bare er slitsomme, selv om det er svært sjeldent :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår veldig godt Dag sine argumenter for tilstedeværelse på Facebook, og det var jo nettopp swissvax og Scandicshine sin inntreden i dette "samfunnet" som fikk meg til å komme ut av skapet og gå inn i boka.

Det at Pepsi kutter superbowl og satser på Facebook forteller vel også sitt.

Jeg har null problemer med å forstå at det er en fin kanal for bedrifter og foretak til å få fokus på bedrift og produkter, samt komme med info og besvare spørsmål. Så slik sett er vel dette enda en fin form for kundeservice hvor kunden kan kommunisere med leverandør.

Men foreløpig har jeg ikke skjønt noe særlig av det andre...men vi får se - jeg tar ut en uke ferie nå så jeg får laget en skikkelig profil og lagt til et par tusen venner. :D

keep on educating me !

Fortell meg hva DU bruker facebook til, og hvorfor det er bra....så kanskje jeg blir hekta jeg også :)

Edit:. Takk til Hmsilset for tips angående hva man bør styre unna....visste ikke at andre kunne komme med pop-up vinduer og "kreve" oppmerksomheten din der og da -skummelt :huh:

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så det ;) Derfor jeg foreslo å finne administratorer som tilbringer en del tid på Facebook ;)

Jeg hjelper Dag der inne nå, brukte egentlig ikke Facebook så mye før.. Men skjønner jo at det blir litt mer nå ;) Er et veldig nyttig verktøy for bedrift å kommunisere med kunde, og lett å holde seg oppdatert hvis det er noe sosialt som skjer ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper Dag der inne nå, brukte egentlig ikke Facebook så mye før.. Men skjønner jo at det blir litt mer nå ;) Er et veldig nyttig verktøy for bedrift å kommunisere med kunde, og lett å holde seg oppdatert hvis det er noe sosialt som skjer ellers.

Godt å høre, da blir det nok bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Som dere skjønner så velger vi fra øverste hylle! :D Seriøst så setter jeg stor pris på å få med meg Bo på administrator biten her! Han er dyktig både på bilpleie generelt og Swissvax spesielt, samt at han er en veldig hyggelig og imøtekommende kar :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...