Gå til innhold

Utenlandske Rabattavtaler på DCN?


Han5y

Utenlandske samarbeidspartnere på DCN?  

109 medlemmer har stemt

  1. 1.

    • Ja
      42
    • Nei
      29
    • Vet ikke
      6
    • Annet - Skriv i diskusjonstråden
      0


Recommended Posts

Burde DCN prøve å få rabattavtaler med utenlandske nettbutikker, eller er det bra som det er?

Vet ikke hvilke meninger dere har da, eller hva styret mener.

START DISKUSJON!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Jeg synes vi skal heller støtte de Norske forhandlerene og handle fra de. Synes det blir veldig feil å sitte å spørre de om råd og tips for å handle i en utenlandsk butikk kun for å spare noen kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak Petter her, har selv fått mye hjelp av de norske forhandlerne her, og da velger jeg å handle hos de i fremtiden også.

Det eneste jeg handler fra utlandet er småtteri norske forhandlere ikke har inne...

Endret av RuneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt feil syntes jeg, vi som er forhandlere her på forumet jobber MYE for å gi dere som kunder best mulig pris i form av rabatter, kampanjer osv.

Bare min mening B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal heller støtte de Norske forhandlerene og handle fra de. Synes det blir veldig feil å sitte å spørre de om råd og tips for å handle i en utenlandsk butikk kun for å spare noen kroner...

x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en rabattavtale hos Foxx på Shinearama, da han kan gi 5-10% på alle varer, samt at fraktprisen skal holdes nede (ergo, under hundrelappen på nesten hva man bestiller..). Hvis dette skal gå igjennom så måtte Shvinearama enten få reklame, eller bli DCN-partner.

Vet ikke hvilke meninger dere har da, eller hva styret mener.

START DISKUSJON!

Eg synes dette er ein god ide, om folk skal bestemma seg for om dei skal handle i utlandet eller hos norske forhandlerar så er nok ikkje det ein avgjerande faktor(hvertfall ikkje for min del), det gjer bare at me får det billigare om me handler der, og det er jo positivt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte Nei av hovedsaklig to grunner:

1. Vi bør i størst mulig grad kjøpe innenlands - marginene er allerede presset og jeg synes det er tøft at de eksisterende samarbeidspartnere / forhandlere vi har her satser såpass som de gjør.

2. Prisene hos Shinearama er allerede meget bra, og 5-10% ekstra er noe man forhandler seg frem til seg ved behov (f.eks. svære bestillinger, som jeg ikke har noe problemer med i det hele tatt) - dessuten fikk/får shinearama særdeles mye (og god) omtale/reklame her på DCN.

Nei, det skulle heller vært motsatt her - Foxx gir alle norske "gærninger" en fast rabatt, basert på de omtaler og skriverier om denne webshop'en her inne.

Men jeg ser at det er fristende med f.eks. en gallon med last touch til under 200,-. Men grunnene til at ting koster 2-3-4 ganger mer i Norge er ikke vits i å ta opp her - det er ihvertfall ikke "våre" forhandleres skyld...

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ja! Tåler man ikke konkurranse er det ikke liv laga på sikt uansett. De norske butikkene her kan jo nettop tilby bedre service fordi de er så flinke til å bidra med nyttige tips bla. her på forumet. Foxx på Shinearama eller andre kan jo ikke bidra med dette. Det alene er grunn nok til å betale mer for produktene enn hos bla. Foxx.

Jeg tror de høye prisene i mange sammenhenger er med på å hemme utviklingen av detailingmiljøet i Norge. Man må legge et betydelig beløp på bordet om man skal ha en samling som favner hele prosessen fra vask til lsp til både interiør og eksteriør.

Ser EssieK skriver: "Men grunnene til at ting koster 2-3-4 ganger mer i Norge er ikke vits i å ta opp her - det er ihvertfall ikke "våre" forhandleres skyld..." har jeg veldig lyst til å kommentere.

For meg finnes det følgende grunner til at det er dyrere i Norge:

- De norske web-shoppene har dårligere innkjøpsbetingelser enn de større utenlandske web-shoppene. (Her har dere en jobb å gjøre gutter)

- De norske web-shoppene har høyere avanse enn de større utenlandske web-shoppene. Dette er selvsagt opp til hver enkelt, men har man for høye priser, vil sannsynligvis kundene forsvinne på sikt. Med mindre man tikbyr andre tilleggstjenester, som f.eks strålende service!

Å snakke om at frakten er for dyr eller momsen for høy hører ikke hjemme i denne diskusjonen. Frakten for Foxx på Shinearama er lik fra UK til Norge som det er for f.eks Pirex fra CG-forhandleren til Værdal..MVA må vi betale uansett. Annen toll/avgift enn mva er det uansett ikke på disse produktene.

Endret av East
  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser EssieK skriver: "Men grunnene til at ting koster 2-3-4 ganger mer i Norge er ikke vits i å ta opp her - det er ihvertfall ikke "våre" forhandleres skyld..." har jeg veldig lyst til å kommentere.

For meg finnes det følgende grunner til at det er dyrere i Norge:

- De norske web-shoppene har dårligere innkjøpsbetingelser enn de større utenlandske web-shoppene. (Her har dere en jobb å gjøre gutter)

- De norske web-shoppene har høyere avanse enn de større utenlandske web-shoppene. Dette er selvsagt opp til hver enkelt, men har man for høye priser, vil sannsynligvis kundene forsvinne på sikt. Med mindre man tikbyr andre tilleggstjenester, som f.eks strålende service!

Å snakke om at frakten er for dyr eller momsen for høy hører ikke hjemme i denne diskusjonen. Frakten for Foxx på Shinearama er lik fra UK til Norge som det er for f.eks Pirex fra CG-forhandleren til Værdal..MVA må vi betale uansett. Annen toll/avgift enn mva er det uansett ikke på disse produktene.

Vel, her åpnes Pandora's eske...

En McFeast koster 1/2 til 1/3 av prisen i Norge i andre land. Er det fordi McDonalds her i Norge er dårlige til å forhandle innkjøpspriser på råvarene? En eksklsiv og rådyr parfyme koster ca 1/4 i Mexico kontra hva den gjør i Norge - samme ingrediensene, samme lukta. Er dette fordi HQ i Norge (kjede med en del butikker, for å si det på den måten) er dårlige til å forhandle innkjøps-priser? Jeg kunne ha ramset opp eksempler halve natta, men stopper her. Tror poenget er godt kommet fram med dette.

Nei - lønnsnivå, kronglete logistikk, generelt prisnivå, til dels idiotiske regler for å drive "butikk" i Norge som medfører høye administrasjonskostnader (regnskapsførere og revisorer er ikke billige....), og en rød-grønn regjering som tar midler fra innovativ forskning og tviholder på småbruks-mentaliteten er nok hovedårsakene kontra for dårlig innsats mht innkjøpsbetingelser.

Jeg mener ikke at vi skal "verne" om norske forhandlere - er det konkurranse så er det konkurranse. Men at en utenlandsk webshop som har 1/8 i driftskostnader kontra en norsk én skal inn her på lik linje med norske forhandlere - nei, den vil ikke jeg være med på. For all del - jeg kan (og har) handle fra utlandet selv - men etter frakt, moms, toll-gebyr og eventuell klage-tilgang er lagt til i totalvurderingen så ender jeg i 98% av tilfellene med å handle "lokalt".

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg finnes det følgende grunner til at det er dyrere i Norge:

- De norske web-shoppene har dårligere innkjøpsbetingelser enn de større utenlandske web-shoppene. (Her har dere en jobb å gjøre gutter)

- De norske web-shoppene har høyere avanse enn de større utenlandske web-shoppene. Dette er selvsagt opp til hver enkelt, men har man for høye priser, vil sannsynligvis kundene forsvinne på sikt. Med mindre man tikbyr andre tilleggstjenester, som f.eks strålende service!

Feil, og feil igjen dessverre.

Det er mange faktorer som gjør at norske priser er høyere. Primært ligger problemstillingen hos si-rompa produsenter som nekter å anerkjenne at internasjonal netthandel eksisterer i noe særlig format, og derfor priser varene sine ekstremt forskjellig. Det er en kjennsgjerning at prismarkedet på det "aller meste" i statene er totalt r*vkjørt, og produsentene setter dermed opp prisene til resten av verden (med unntak av UK) for å kompansere for tapet de har over there.

En annen viktig faktor er administrasjonskostnader, fraktkostnader, regnskapskostnader, revisjonskostnader, husleie, lønnskostnader og lignende som er så absurd mye høyere her til lands enn hvor som helst ellers i verden.

Ekstremt tilfelle;

Min tidligere arbeidsgiver som er den offisielle importøren av Meguiar's til Norge, kan i mange tilfeller oppleve lavere priser over disk i USA enn det de faktisk må betale selv av produsent. Disse skal igjen distribuere varene videre til forhandlere, som tross alt skal ha en liten bit av kaka.

Hemmer detailingmiljøet i Norge??

Hvor kjent tror du Meguiar's, CG, AG osv hadde vært uten norske importører?

Jeg håper jeg ikke oppfattes som surmaget med et slik innlegg, men det er greit å få litt fakta på bordet. Vi sliter nok som forhandlere med "jalla" parallellimportører som driver stort (dog ofte ulovlig) og har adskillig høyere fortjeneste enn oss "seriøse," så å i tillegg gi oss skylden for det norske prisbildet blir for drøyt.

Endret av kazzper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her åpnes Pandora's eske...

hehe, den var bra. Nesten som i Paradise Hotel..

Jeg mener helt klart at innkjøpsprisene (eller utsalgsprisene fra produsent) tilpasset betalingsviljen og evnen i de ulike markeder. I Norge er ting dyrt, da kan produsentene, som ofte også er helt eller delvis eid av siste leddet (i din fremstilling Mc Donals eller en eksklusiv parfymeprodusent/salgskjede) tilapasse "innkjøpsprisene" til hva markedet til slutt er villig til å betale. Her mener jeg at frittstående bedrifter har en stor jobb å gjøre, mtp lavere innkjøpspriser.

Det finnes også massevis av gode argumenter mot ditt resonement. Ta f.eks elektronikkbransjen i Norge. Sinnsykt dyktige til å forhandle med produsenter fra fjerne land. (ser her bort fra kinakopier) Resultatet er at vi har billigere elektronikkvarer enn i mange lavkostland. Bilbranjsen: Ingen har lavere innkjøpspriser fra fabrikkene enn Norge. Slik kan man fortsette. Alle disse har de samme kravene til myndigheter, revisorer osv.

En ting er vi nok enige om, øker volumet kan prisene senkes. Pt er det nok ikke veldig stor omsetting i Norge av det vi mener er riktige bilpleieprodukter. Derfor blir kostnadene som skal dekkes på relativ liten omsettning høy pr solgte vare. Dessverre.

Endret av East
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Endret bare første posten her jeg, sendt PM til Han5y ang dette men ikke fått svar enda, men som jeg sier til han så er det greit å diskutere dette her, det er bare flott, så kjør på og jeg holder meg unna her jeg...

sletta dob post East...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, og feil igjen dessverre.

Det er mange faktorer som gjør at norske priser er høyere. Primært ligger problemstillingen hos si-rompa produsenter som nekter å anerkjenne at internasjonal netthandel eksisterer i noe særlig format, og derfor priser varene sine ekstremt forskjellig. Det er en kjennsgjerning at prismarkedet på det "aller meste" i statene er totalt r*vkjørt, og produsentene setter dermed opp prisene til resten av verden (med unntak av UK)

En annen viktig faktor er administrasjonskostnader, fraktkostnader, regnskapskostnader, revisjonskostnader, husleie, lønnskostnader og lignende som er så absurd mye høyere her til lands enn hvor som helst ellers i verden.

Ekstremt tilfelle;

Min tidligere arbeidsgiver som er den offisielle importøren av Meguiar's til Norge, kan i mange tilfeller oppleve lavere priser over disk i USA enn det de faktisk må betale selv av produsent. Disse skal igjen distribuere varene videre til forhandlere, som tross alt skal ha en liten bit av kaka.

Hemmer detailingmiljøet i Norge??

Hvor kjent tror du Meguiar's, CG, AG osv hadde vært uten norske importører?

Jeg håper jeg ikke oppfattes som surmaget med et slik innlegg, men det er greit å få litt fakta på bordet. Vi sliter nok som forhandlere med "jalla" parallellimportører som driver stort (dog ofte ulovlig) og har adskillig høyere fortjeneste enn oss "seriøse," så å i tillegg gi oss skylden for det norske prisbildet blir for drøyt.

Herlig med litt temperatur! Er det ikke det da folkens :)

Poenget mitt er at andre bransjer får det til, så jeg synes det blir for enkelt å skylde på de høye kostnadene i landet vårt, håpløse produsenter eller annet.

Keep up the good work folkens, klarer vi å verve 100 nye medlemmer her hver måned frem til august, øker dere omsettningen hele gjengen. Ingenting ville glere meg mere!

Vi er vel rimelig off topic i forhold til hva trådstarter tenkte seg her, men uansett morro med litt trøkk i diskusjonene på en ellers døv detalingfri mandagskveld...

Endret bare første posten her jeg, sendt PM til Han5y ang dette men ikke fått svar enda, men som jeg sier til han så er det greit å diskutere dette her, det er bare flott, så kjør på og jeg holder meg unna her jeg...

sletta dob post East...

okidoki:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Å i det hele tatt tro at vi her oppe på berget kan konkurrere prismessig på linje med utenlandske nettbutikker blir litt banalt...

Jeg syns Kazzper (og andre) skriver det bra over, vi har helt andre kostnader på det aller meste (husleie, frakt, datablad, etc. etc.) og det er faktisk en helt ok unnskyldning. Vi har et stusselig (unnskyld - kun ment kvalitativt) marked med 4,5mill innbyggere og norske nettbutikker kan aldri konkurrere på pris på bilpleie. Ingen utlendinger har noe særlig godt argument for å handle i Norge heller og det å sammenligne med elektronikk blir i beste fall kun for moro skyld. Elektronikkmarkedet i Norge er på mangfoldige miliarder kroner og de kjedene som forhandler ned prisene er internasjonalt eid og forhandler gjerne på innkjøp for hele Norden på en gang...

Om man ønsker et viss utvalg av norske butikker så må man nok finne seg i å betale et par kroner mer, men vi får håpe at dere syns det er verdt det i forhold til leveringtid og service. Det er ingen av de jeg kjenner til som tjener noe særlig med penger på dette, så om man skulle gå ned på pris her så tror jeg at de hadde funnet seg andre ting å bedrive tiden med..

Selv om Swissvax har en annen distribusjonsstruktur (heldig for oss) så er jeg er klar over at jeg er inhabil, men jeg syns det blir litt snevert å framstille nettbutikkene her inne som grådige.

Høy temperatur er en fin ting for da kan folk drive med bilpleie ;)

Mvh Dag/Swissvax :)

  • DCN Poeng 3

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å i det hele tatt tro at vi her oppe på berget kan konkurrere prismessig på linje med utenlandske nettbutikker blir litt banalt...

Jeg syns Kazzper (og andre) skriver det bra over, vi har helt andre kostnader på det aller meste (husleie, frakt, datablad, etc. etc.) og det er faktisk en helt ok unnskyldning. Vi har et stusselig (unnskyld - kun ment kvalitativt) marked med 4,5mill innbyggere og norske nettbutikker kan aldri konkurrere på pris på bilpleie. Ingen utlendinger har noe særlig godt argument for å handle i Norge heller og det å sammenligne med elektronikk blir i beste fall kun for moro skyld. Elektronikkmarkedet i Norge er på mangfoldige miliarder kroner og de kjedene som forhandler ned prisene er internasjonalt eid og forhandler gjerne på innkjøp for hele Norden på en gang...

Om man ønsker et viss utvalg av norske butikker så må man nok finne seg i å betale et par kroner mer, men vi får håpe at dere syns det er verdt det i forhold til leveringtid og service. Det er ingen av de jeg kjenner til som tjener noe særlig med penger på dette, så om man skulle gå ned på pris her så tror jeg at de hadde funnet seg andre ting å bedrive tiden med..

Selv om Swissvax har en annen distribusjonsstruktur (heldig for oss) så er jeg er klar over at jeg er inhabil, men jeg syns det blir litt snevert å framstille nettbutikkene her inne som grådige.

Høy temperatur er en fin ting for da kan folk drive med bilpleie ;)

Mvh Dag/Swissvax :)

Jeg har vel klargjort over for at jeg har forståelse for at vårt lille marked ikke kan sammenlignes med det globale, men har foreløpig til gode i denne tråden å se en leverandør som sier; "Ja, jeg kan gjøre bedre innkjøp - så dere kan få billigere og flere produkter"

Jeg verdsetter servicegraden og fleksibiliteten høyt, derfor har også ca 18k av mine 20k brukt på produkter og utstyr hittil havnet hos flere av dere her på forumet. Understreker at jeg ikke har vært veldig lenge her, så det ligger ann til betyelige innkjøp fremover kjenner jeg meg selv rett...

Jeg tror ikke dere skal bekymre dere veldig om dere fortsetter i samme stilen som nå, men det å tørre å si: "vi kan bli bedre", vil gi dere enda flere fortrinn. (som dere kanskje vil trenge om flere og flere velger pris fremfor service)

Takk for i dag, nå blir det bingen! Lørdagsfylla henger i ennå kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Ja, da spørs det bare hvor mange år butikkene har råd til å ha varer på lager da... hehe, litt fjasete men, men.. Tror alle butikkene gjør sitt beste for å være konkurransedyktige og få sin del av kaka!

Sleep tight :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Dere som har/hadde stemt over her, Please vote again.... tror avstemingen ble nulla når jeg postet den opp igjen.... solly

snurr diskusjon

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...