Gå til innhold

Busch sin fototråd


Busch

Recommended Posts

Her lager jeg min egen fototråd som jeg gjerne vil ha masse tilbakemeldinger på.

Kameraet er Canon eos 450 D med kit linsa

Nok prat, her kommer det noen bilder.

CitroenI.jpg

CitroenII.jpg

PeugotII.jpg

Porsche.jpg

IMG_0080.jpg

Endret av Busch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lager jeg min egen fototråd som jeg gjerne vil ha masse tilbakemeldinger på.

Kameraet er Canon eos 450 D med kit linsa

Godt valg med enkel bakgrunn!

Spesielt det første bildet av xsaraen forfra.

Så over til kritikk :D

Først, gå vekk fra automatiske instillinger!

Ikke bruk den innebyggede blitsen, det er fyfy!

Få deg en ekstern blits, denne vinkler du mot en reflektor, hvitt tak, vegg eller lignende.

På den måten får du en stor flate som reflekterer lys på objektet, som igjen ser mye mer naturlig ut.

Du kunne også med fordel fokusert på framdekket, og brukt en høyere/passende blenderverdi som gjør at du også får fronten i bedre fokus.

Velg også "flash" hvitbalanse, da blir det ikke bildet så blåaktig (gjelder selvsagt kun ved bruk av blits).

Kanskje en lavere vinkel mot bilen hadde gjort seg også.?

Endret av Britax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg med enkel bakgrunn!

Spesielt det første bildet av xsaraen forfra.

Takk takk

Så over til kritikk :D

Først, gå vekk fra automatiske instillinger!

Jeg har faktisk ikke brukt auto, men prøvde å justere litt selv

Ikke bruk den innebyggede blitsen, det er fyfy!

Heller ikke brukt blitz, kun ekstern lyskilde (lommelykt)

Få deg en ekstern blits, denne vinkler du mot en reflektor, hvitt tak, vegg eller lignende.

På den måten får du en stor flate som reflekterer lys på objektet, som igjen ser mye mer naturlig ut.

Ja blits er noe som står høyt på ønskelisten

Du kunne også med fordel fokusert på framdekket, og brukt en høyere/passende blenderverdi som gjør at du også får fronten i bedre fokus.

Skal prøves

Velg også "flash" hvitbalanse, da blir det ikke bildet så blåaktig (gjelder selvsagt kun ved bruk av blits).

Skal prøve å huske dete tipset også

Kanskje en lavere vinkel mot bilen hadde gjort seg også.?

Mener du å senke kameraet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å senke kameraet ja.

Slik at du får ca samme vinkel som om du sto på kne foran en full size bil.

Med den vinkelen du har brukt får du samme vinkel som om du sto oppreist forran en vanlig bil.

Det er slik "alle andre" tar bilder, og det gjør at det ikke er noe særpreg, og bildet blir kjedeligere.

Leste EXIF en nå og ser jo da at du har brukt blenderprioritet etc.

Men lommelykt alene er "ikke egnet" lyskilde, fordi du har en veldig liten lyskilde, du kan prøve å lyse på et A4 ark med lykten, for så å bruke arket som en reflektor for å lyse opp objektet, det vil bli mye bedre!

Og så tar du et nytt bilde og legger det ut her :D

PS: Jeg er veldig flink til å kritisere, og ikke så flink til å komme med positive tilbakemeldinger, men prøver i allefall.

Det er i allefall ikke noe vondt ment med mine kritikker. ;)

Endret av Britax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å senke kameraet ja.

Slik at du får ca samme vinkel som om du sto på kne foran en full size bil.

Med den vinkelen du har brukt får du samme vinkel som om du sto oppreist forran en vanlig bil.

Det er slik "alle andre" tar bilder, og det gjør at det ikke er noe særpreg, og bildet blir kjedeligere.

Leste EXIF en nå og ser jo da at du har brukt blenderprioritet etc.

Men lommelykt alene er "ikke egnet" lyskilde, fordi du har en veldig liten lyskilde, du kan prøve å lyse på et A4 ark med lykten, for så å bruke arket som en reflektor for å lyse opp objektet, det vil bli mye bedre!

Og så tar du et nytt bilde og legger det ut her :D

PS: Jeg er veldig flink til å kritisere, og ikke så flink til å komme med positive tilbakemeldinger, men prøver i allefall.

Det er i allefall ikke noe vondt ment med mine kritikker. ;)

Se her ja.

Her kommer du med tips og råd på hvordan jeg kan gjøre ting bedre, det setter jeg pris på.

Skal sette opp "studioet" mitt igjen å ta noen nye bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var "studioet" mitt rigget opp igjen.

Nå har jeg prøvd med masse forskjellige innstillinger, noen av bildene ble faktisk best med auto :blink:

Men jeg lærer hele tiden.

IMG_0589.jpg

IMG_0590.jpg

IMG_0594.jpg

IMG_0596.jpg

IMG_0600.jpg

IMG_0601.jpg

IMG_0601.jpg

IMG_0609.jpg

IMG_0620.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har litt problemer med fokus.. Eller kanskje du har vært nærmere enn nærgrensa til objektivet?

Prøv å sett kameraet i "P", som står for programautimatikk. Da styrer kameraet selv blender og lukket, og du kan leke med alle de andre funksjonene.

Så stiller du kameraet inn sånn at du kan velge hvilket punkt kameraet skal sette fokus på selv. (tror du har 11 punkter).

Da skal du se at det blir litt enklere :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra start dette. Det å ta bilbilder er utrolig vanskelig (uansett hvilken størrelse det er på de :)). Årsaken er refleksjonene som mot en bil bouncer i alle retninger. Har selv bl.a. prøvd å skyte med 2-3 blitser samtidig gjennom en hvit duk spent over hele bilen før jeg ble fornøyd med lyset. Samt det å ta interessante bilder av såpass kjent motiv er en utfordring i seg selv mtp. komposisjon, utsnitt og kreativitet. Ikke vær redd for å eksperimentere med "syke" vinkler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har litt problemer med fokus.. Eller kanskje du har vært nærmere enn nærgrensa til objektivet?

Prøv å sett kameraet i "P", som står for programautimatikk. Da styrer kameraet selv blender og lukket, og du kan leke med alle de andre funksjonene.

Så stiller du kameraet inn sånn at du kan velge hvilket punkt kameraet skal sette fokus på selv. (tror du har 11 punkter).

Da skal du se at det blir litt enklere :)

mmmm, mulig jeg har vært litt nære ja.

Skal prøve å sette kameraet i "P" neste gang, må bare tenke ut en ny setting

Bra start dette. Det å ta bilbilder er utrolig vanskelig (uansett hvilken størrelse det er på de :)). Årsaken er refleksjonene som mot en bil bouncer i alle retninger. Har selv bl.a. prøvd å skyte med 2-3 blitser samtidig gjennom en hvit duk spent over hele bilen før jeg ble fornøyd med lyset. Samt det å ta interessante bilder av såpass kjent motiv er en utfordring i seg selv mtp. komposisjon, utsnitt og kreativitet. Ikke vær redd for å eksperimentere med "syke" vinkler

Nei det er ikke lett dette, :blink:

Takk til alle som tar seg tid til å svare og komme med tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg igang igjen

her kommer det noen nye bilder. Det er mange dråpe bilder, men jeg synnes de blei litt tøffe/kule.

Kom med tilbake meldinger både positive og negative.

Det eneste jeg har redigert på bildene er hvitfargen.

Starter med bil og fortsetter med dråper og vann

F1-biler.jpg

Drpe-VI.jpg

Drpe-V.jpg

Drpe-IV.jpg

Drpe-IIII.jpg

Drpe-III.jpg

Drpe-II.jpg

Drpe-I.jpg

Vann-i-bolle-I.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Synes det er bra bilder jeg - bilder av mørk bil om vinteren mens det er lyst krever sitt av kameraet og linsa - har veldig lett for å brenne ut. Dråpe-bilder er alltid kult ("stop-freeze-action" med blits er morsomt) - venter spent på neste prosjekt der da du begynner å eksperimentere med kefir, melk, solkrem etc etc :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra bilder jeg - bilder av mørk bil om vinteren mens det er lyst krever sitt av kameraet og linsa - har veldig lett for å brenne ut. Dråpe-bilder er alltid kult ("stop-freeze-action" med blits er morsomt) - venter spent på neste prosjekt der da du begynner å eksperimentere med kefir, melk, solkrem etc etc :D

Kefir, melk solkrem høres ut som påskeprosjekt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Det ser bra ut dette :) Ser ut som du begynner å få bra dreisen på kameraet. Bra du bruker det til å ta bilder av noe annet enn lakk også :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser bra ut dette :) Ser ut som du begynner å få bra dreisen på kameraet. Bra du bruker det til å ta bilder av noe annet enn lakk også :)

Prøver å ta bilde av alt som man kan ta bilde av :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Admins
truhaa

Virkelig fått sving på dette du ser jeg.... kule bilder....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...