Gå til innhold

Kjøpe speilrefleks


MortenM

Recommended Posts

Jeg har hatt et Canon 450d i snart 2 år nå, og det er et veldig bra kamera, Ikke noe å utsette på det, i den prisklassen mener jeg. Nå har jeg tatt steget videre og invistert i 5d mk2, bla. på grunn av mulighet til å ta bilder ved høy iso. Har hørt veldig mye bra om 500d, men det er jo så mangt å velge i... Kjenner bare til canon selv, og er fornøyd med kameraene deres.

Lykke til på jakten til alle som er på kamerajakt B) Jeg vil iallefall anbefale å kjøpe i en fotobutikk, der du blir ekspidert og får gode råd, og ikke minst hjelp hvis du kommer tilbake!

Ender nok med at jeg må innom foto & video i møllergata ja ;)

Problemet er å stoppe på det jeg trenger og ikke ta helt av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • MortenM

    9

  • mar1us

    8

  • Essiek

    6

  • obimann

    6

Mest aktive i dette emnet

Da var kamera bestilt :)

Jeg valgte til slutt Canon 450D pga prisen på netonnet. Tok også med blitz og endel nødvendigheter.

Regner med at dette holder i lange baner til mitt bruk.

Endret av MortenM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kamera bestilt :)

Jeg valgte til slutt Canon 450D pga prisen på netonnet. Tok også med blitz og endel nødvendigheter.

Regner med at dette holder i lange baner til mitt bruk.

Fotovideo har 450d på tilbud nå:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=2260&g0=97&g1=113&g2=165&visavdeling=&g0txt=&g1txt=Lagersalg&g2txt=Canon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles en hel femmer dyrere enn netonnet på 450D med 18-55 IS :P

Ser at blitzer og ikke minst minne er endel dyrere der.

Ellers vet jeg at det er en topp butikk med meget god service ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kamera bestilt :)

Jeg valgte til slutt Canon 450D pga prisen på netonnet. Tok også med blitz og endel nødvendigheter.

Regner med at dette holder i lange baner til mitt bruk.

hva slags blitz kjøpte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles en hel femmer dyrere enn netonnet på 450D med 18-55 IS :P

Ser at blitzer og ikke minst minne er endel dyrere der.

Ellers vet jeg at det er en topp butikk med meget god service ;)

Ja, var jo ikke all verdens tilbud. Så ikke så alt for nøye på det. De kjøpte opp lageret til en fotoknudsen butikk og skal liksom ha "kjempe salg" på dette, men det var ikke noe å rope hurra for. Er noen bra tilbud på sigma optikk, og de solgte D700 til 15.000kr - men det var bare en liten periode.

Minne er som regel billigere hos komplett.no, netonnet.no, netshop osv osv - litt etter hva slags kort du skal ha. Objektiver pleier Japan photo og være billigere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg er helt på kanten til å handle et Canon 7D, noen som har innvendinger av positiv eller negativ karakter? :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på kanten til å handle et Canon 7D, noen som har innvendinger av positiv eller negativ karakter? :)

Må vel si meg positivt fornøyd med mitt 7D , jeg har tidligere hatt 10D,30D og 50D når det gjelder digital speilrefleks.

Det som jeg synes er mest positivt med 7D kontra f.eks 50D er at 7D har en meget delikat autofokusmodul som kan tilpasses akkurat det du fotograferer og er meget presis.

Jeg synes også lysmålingen til 7D treffer bedre enn 50D og sikrer bedre detaljer i skyggene.

Når det gjelder støy så synes jeg det ikke skiller noe opp til 1600ISO men over det er 7D bedre selv om jeg aldri bruker høyere enn 3200ISO uansett.

Mulighetene til å gjøre kameramenyene og knappene skreddersydd til akkurat deg er meget bra på 7D og brukervennligheten er høy.

Kamerahuset er dessuten værtett og meget solid.

Videofunksjonen kan gi videoer i meget god kvalitet og i full HD.

Når man vurderer et hus som 7D bør man også tenke på at man må ha gode objektiver for å yte filkvaliteten fra kameraet rettferdighet.

Med så høy oppløsning stilles det store krav til optikken og man må nok belage seg på at man kan se f.eks bevegelsesuskarphet og diffraksjon lettere enn på et hus med mindre oppløsning.

Jeg anbefaler uansett 7D sterkt for dem som kanskje har fotografert endel tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Hvilke to objektiver ville dere som er litt erfarne valgt i første omgang til et 7D? 24-70 og 70-200 eller er det ok med 18-55 og 70-200? eller andre komboer?

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke to objektiver ville dere som er litt erfarne valgt i første omgang til et 7D? 24-70 og 70-200 eller er det ok med 18-55 og 70-200? eller andre komboer?

Hvis du ikke vet helt sikkert at du kommer til å bytte ut 7D i et fullformatskamera fra Canon ganske snart , så ville jeg utvilsomt valgt EF-S 17-55mm f 2.8 IS.

Med det objektivet får du opptikk like skarpt som L-optikk , skarp faktisk fra åpen blender f2.8.

Med objektivet får du både i pose og sekk med lyssterk blender f2.8 og bildestabilisator IS.

EF 24-70 blir etter min mening litt i mellom barken og veden på 7D , ikke spessielt vid i teleområdet og ikke spessielt lang på tele siden hvis man likevel vil ha f.eks 70-200mm.

Selv sverger jeg til komboen EF-S 17-55mm f2.8 IS(i pose og sekk) + EF 85mm f1.8 (som er rask) + EF 70-200mm f4 L IS (som har værtetting)

I tillegg synes jeg det er morro med et objektiv som har så vid vinkel som 10mm :) (bruker selv Sigma 10-20mm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stianfuruseth

Hvilke to objektiver ville dere som er litt erfarne valgt i første omgang til et 7D? 24-70 og 70-200 eller er det ok med 18-55 og 70-200? eller andre komboer?

Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert ett Canon 17-40mm f/4 L.

IS på ett objektiv med så lav brennvidde er absolutt ikke ett must, tenk heller på bildekvalitet. Et L-objektiv fra Canon skal jeg garantere deg at du kommer til å bli forelsket i, samt at du har både hurtigheten samt byggekvaliteten. Med ett 17-40mm har du en grei vidvinkel på ett 1.6x crop kamera som 7d, og ønsker du å gå over til fullformat i ettertid kan du også bruke det på det.

I tillegg ville jeg gått for ett Canon 70-200mm, men denne finnes i flere varianter. Du har den rimelige versjonen med f/4.0, hakket dyrere med f/4.0 IS, enda dyrere F/2.8 samt den aller dyreste med f/2.8L IS. Uansett vil du bli fornøyd uansett av varianter du velger av disse, men vil personlig anbefale ett med f/2.8. Her igjen får du den fantastiske bildekvaliteten til L-serie Canon. Men jeg vil advare deg litt, når du først har fått smaken på Canon`s L-objektiver, er det sjeldent en vei tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Takker så mye for mer god info :)

Edit: er 15-85mm f/3,5-5,6 IS håpløst - blir det for stort intervall? i stedet for et 17-40?

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde legge mest penger i, er objektivet som vil være på kamera mesteparten av tiden. For de fleste er dette ett "all round" objektiv som 15-85, 17-40, 17-55 osv. De fleste ting du tar bilder av (hvis du ikke er natur fotograf) vil være med vidvinkel/normal-zoom objektiver. Det beste du kan få (så lenge du ikke har tenkt å bytte til full format) er ef-s 17-55 f2.8 IS. Jeg ville ikke vurdert noe annet engang, og er sterkt uenig i at IS ikke er noen nødvendighet på ett slikt objektiv. Det eneste som gjør at du ikke trenger IS, uansett objektiv, er lysforhold. Mye lys = kort lukkertid = trenger ikke IS. Så hvis du kun skal ta bilder i sol lys eller med studiolamper inne, så vil jeg være enig i at IS er tull. Skal du der i mot, som de fleste, ta bilder i litt varierende lysforhold, innendørs uten studiolys osv, så er IS absolutt nyttig. Det lar deg bruke lavere ISO for du kan bruke lengre lukkertid enn hvis du ikke har IS. Hvis du vil ha god dybdeskarphet så kan du hoppe opp til f8-11 og oppnå skarpe bilder på lavere ISO enn du ville måtte bruke hvis du ikke hadde IS osv osv osv.

Zoom kan jeg ikke gi deg noen anbefaling om, uten å vite hva du har tenkt å ta bilder av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert ett Canon 17-40mm f/4 L.

IS på ett objektiv med så lav brennvidde er absolutt ikke ett must, tenk heller på bildekvalitet. Et L-objektiv fra Canon skal jeg garantere deg at du kommer til å bli forelsket i, samt at du har både hurtigheten samt byggekvaliteten. Med ett 17-40mm har du en grei vidvinkel på ett 1.6x crop kamera som 7d, og ønsker du å gå over til fullformat i ettertid kan du også bruke det på det.

I tillegg ville jeg gått for ett Canon 70-200mm, men denne finnes i flere varianter. Du har den rimelige versjonen med f/4.0, hakket dyrere med f/4.0 IS, enda dyrere F/2.8 samt den aller dyreste med f/2.8L IS. Uansett vil du bli fornøyd uansett av varianter du velger av disse, men vil personlig anbefale ett med f/2.8. Her igjen får du den fantastiske bildekvaliteten til L-serie Canon. Men jeg vil advare deg litt, når du først har fått smaken på Canon`s L-objektiver, er det sjeldent en vei tilbake ;)

Nå har jeg har hatt Canon EF 17-40mm f4 L og bildekvaliteten til EF-S 17-55mm f2.8 IS står på ingen måte tilbake for L-objektivet , tvert i mot det er et mye nyere objektiv og jeg synes det er bedre i motlys.

EF 17-40 mangler også de siste 15 mm som kan være svært anvendelig om man vil bruke det også til portretter.Når man i tilegg får en hel blender mer (f2.8 kontra f4) så får man en enda mer diffus bakgrunn og en dobbelt så rask lukkertid.

Mange mener EF-S 17-55 burde hatt en L på , men vi vet jo at ingen EF-S objektiver har denne bokstaven ennå.

Å ha bildestabilisering og f2.8 på vidvinkel kan jeg love at man blir hektet på , da man kan håndholde objektivet innedørs i svært dårlig belysning.

Å bruke 17-40 på fullformat går nok greit men erfaringer sier at man får mye vignetting på vidvinkel.

Man kan lese tester om begge to på photozone.de.

Jeg har også hatt EF 70-200mm f2.8 L (uten IS) men solgte det av den grunn av at jeg synes det var for stort og tungt , ble liggende mye hjemme.

Med f4 versjonen går den lett i en stor lomme og virker ikke så faretruende på folk som f2.8 brødrene , men IS er enda mer hendig når man fotograferer håndholdt på 200mm , deilig å se i søkeren hvor bildet faller rolig på plass når stabiliseringen jobber :)

Takker så mye for mer god info :)

Edit: er 15-85mm f/3,5-5,6 IS håpløst - blir det for stort intervall? i stedet for et 17-40?

Nei , EF-S 15-85mm f3.5-5,6 IS er visst slett ikke håpløst for et slikt område , det får faktisk bra kritikker.

Eneste må være at det ikke er så veldig lyssterk , men om du ikke skal fotografere motiver med mye fart så hjelper IS deg med ca tre steg.

Her kan du lese tester om flere objektiv

http://www.photozone.de/Reviews/overview#canon_aps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei.

Kupper bare denne tråden litt.

Jeg har et lite spørsmål angående kamerahusene og hvor ofte de "går ut på dato"?

Hvor lang "livssyklus" har f.eks Nikon D90 før de bytter den ut med en bedre modell?

Lukter litt på nevnte, men litt usikker om de skulle hatt en ny modell like om gjørnet.

Noen som vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kupper bare denne tråden litt.

Jeg har et lite spørsmål angående kamerahusene og hvor ofte de "går ut på dato"?

Hvor lang "livssyklus" har f.eks Nikon D90 før de bytter den ut med en bedre modell?

Lukter litt på nevnte, men litt usikker om de skulle hatt en ny modell like om gjørnet.

Noen som vet dette?

http://www.dpreview.com/reviews/timeline.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh... Da er jeg med for fant nå D80 som ble lansert i 2006, og D90 ble lansert i 2008, så tenkte meg at det skulle ha kommet en arvtager nå. Men så ikke noen sammenheng på disse 2.

Takk til dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...