Gå til innhold

Kjøpe speilrefleks


MortenM

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle starte året med å kjøpe nytt kamera for å bedre dokumentere hva jeg gjør med bilene mine. Kameraet kommer nesten utelukkende å brukes på å ta bilder av lakk og bil.

Jeg har sett på Canon 450d/500d, Nikon D3000 og Sony a230. Nikon er helt klart billigst av disse, men jeg er villig til å strekke meg lenger i pris for å få det jeg trenger. På den annen side bruker jeg heller penger på en god voks enn et kamera :P

Spørsmålet er: Hva trenger jeg til foremålet mitt? (Kamera/Objektiver/Blitz)

Setter stor pris på alle innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • MortenM

    9

  • mar1us

    8

  • Essiek

    6

  • obimann

    6

Mest aktive i dette emnet

D3000 + SB-400 (blits) og en tri-pod til ca 800-1000,-. Løp og kjøp. Kit-linsa som følger med duger i massevis. Kan evt vente litt med SB-400 (som er "innstegs"-blitsen til Nikon) - den innebygde gir bra nok flash til å fange swirls og hologrammer det også, men sb-400 er såpass mye bedre.

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle starte året med å kjøpe nytt kamera for å bedre dokumentere hva jeg gjør med bilene mine. Kameraet kommer nesten utelukkende å brukes på å ta bilder av lakk og bil.

Jeg har sett på Canon 450d/500d, Nikon D3000 og Sony a230. Nikon er helt klart billigst av disse, men jeg er villig til å strekke meg lenger i pris for å få det jeg trenger. På den annen side bruker jeg heller penger på en god voks enn et kamera :P

Spørsmålet er: Hva trenger jeg til foremålet mitt? (Kamera/Objektiver/Blitz)

Setter stor pris på alle innspill! :)

Alle de kameraene duger, men som alt annet blir man fort hekta.. Personlig har jeg sansen for Canon.

Det du trenger er:

- Kamerahus

- Objektiv, kjøp gjerne ett "allround" med litt zoom. Det er her du skal legge i litt penger, kit-objektivene er sjelden gode. Skal du ta "close-ups" trenger du også ett macro objektiv

- Stativ / ett must for gode bilder. Ikke spart penger her. Det blir du straffet for når du fotograferer.

- Ekstern blitz med trigger eller kabel til huset er også en fordel synes jeg, da kan man vinkle blitsen mot panelene for enklest å oppdage f. eks hologrammer

- Redigeringsprogram er jo naturlig nok en stor fordel..

Til slutt, lær deg å bruke alle mulighetene som kameraet gir, her er det mest å hente.

En god fotograf kan ta fantasiske biler med crappy utstyr, en dårlig fotograf kan ta crappy bilder med topp utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akkurat kjøpt mitt første digitale speilrefleks, det første kameratet jeg kjøpte var et sony a330, dårligere kamera finner du ikke(min mening).

grepet var kjempe dårlig, man kunne bare holde kameraet med 2 fingrer og nesten ikke det engang.

jeg lagde så en tråd er på dcn, der jeg søkte hjelp. vi kom fram til at canon eos 500d var et mye bedre kamera,jeg kjøpte det da og jeg angrer ikke et sekund på at jeg leverte tilbake sony kameraet og kjøpte 500d. det ligger mye bedre i hånden og knappene sitter på bedre plasser.

min anbefaling: kjøp Canon EOS 500D IS kit.

link til tråden jeg lagde: trykk på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dslr kameraer er det ikke bildekvalitet som skiller de dyre fra de rimelige. Det er i all hovedsak byggekvalitet og holdbarhet du får for pengene. Alle moderne kameraer i dag har mer enn nok funksjoner til at hvem som helst skal kunne ta gode bilder. Husk fremfor alt at det er fotografen som tar bildene, ikke kameraet. En amatør tar ikke bedre bilder med et kamera til 60000 enn et til 4000. Selv bruker jeg Nikon D300 da jeg liker litt store kameraer med tyngde i. D300 er også vanvittig godt å holde i og har ramme av magnesium så det tåler en smell eller 2.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som først og fremst er viktig er hvordan kamerahuset føles for akkurat deg - foto-teknikk kommer etterhvert. Så ta og føl på de forskjellige modellene, og kjøp det som du synes passer deg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt meg Canon 450d.Kvalitet tvers gjennom hele veien.Strålende fornøyd.

Hadde 450D i en stund og det er absolutt et godt kamere. Problemet er at kameraene laget for entry klassen er utrolig små og lette. Og med mine store hender funker ikke det i heletatt. Derfor er det viktig som andre her sier å holde i kameraene selv før man f.eks bestiller fra nettet.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt :)

Som jeg skrev i første post, skal dette kameraet nesten utelukkende brukes til bil/lakk foto. Det blir derfor stående på tripod mesteparten av tiden det brukes tenker jeg. Bryr meg i utgangspunktet ikke så mye om hvordan det er å holde av den grunn.

Om jeg f.eks kjøper Canon 500d, får jeg da så veldig mye mer for pengene enn om jeg kjøper Nikon D3000?

Er f.eks kit objektivet til 500d mye bedre enn Nikon sitt? Hvordan er det med 'bildebrikken'? er den mye bedre i canon?

Ikke så lett dette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor de nyeste modellene av nikon/canon (i samme pris segment, selvfølgelig) så er det minimal forskjell. Skal du bare ta litt ukritiske bilder av poleringsjobber så fungerer innstegsmodellene helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor de nyeste modellene av nikon/canon (i samme pris segment, selvfølgelig) så er det minimal forskjell. Skal du bare ta litt ukritiske bilder av poleringsjobber så fungerer innstegsmodellene helt greit.

Betyr det at jeg kan droppe IS/VR objektiv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at jeg kan droppe IS/VR objektiv også?

Hvis kameraet skal i 90% av tiden stå på tripod så må du uansett skru av IS/VR da dette ødelegger for bildet (IS/VR forsøker å stabilisere noe som ikke trengs å stabiliseres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke til :blink:

Jeg har sett på f.eks D3000. Denne kommer på rundt 5,5k med blitz og kort.

På finn.no ligger det D70 med blitz og kort til 3,7k.

Vil dette være bedre enn å kjøpe nytt, eller har det skjedd mye siden D70 kom?

Ser også endel 400D med mye utstyr til en rimelig penge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elprice kjører kampanje på d3000 tror jeg, 18-105 (bra kit linse det), samt service i 3 år og fotoedit-kurs (photshop) inkludert. Prisen husker jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Stjeler og låner tråden din pittelitt jeg.. Har tenkt til å kjøpe trådløs fjernkontroll og stativ, hva burde jeg gå for, det vil kun bli brukt til polering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elprice kjører kampanje på d3000 tror jeg, 18-105 (bra kit linse det), samt service i 3 år og fotoedit-kurs (photshop) inkludert. Prisen husker jeg dessverre ikke.

Holder meg langt unna elkjedene ;)

Begynner å lure på om det er lettere å gjøre 'røverkjøp' brukt :huh:

Endret av MortenM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler og låner tråden din pittelitt jeg.. Har tenkt til å kjøpe trådløs fjernkontroll og stativ, hva burde jeg gå for, det vil kun bli brukt til polering...

Sjekk med Brynjar - mener han hadde en tråd her med bilder tatt via fjernstyring. Eller var timer? Husker ikke helt... Mht stativ - mitt kostet rundt 900,- og billigere stativ/tripod bør man ikke satse på (blir for lite og lett ellers)

Holder meg langt unna elkjedene ;)

Begynner å lure på om det er lettere å gjøre 'røverkjøp' brukt :huh:

www.foto.no og gå til Bruktmarked der. Mer seriøse selgere der enn på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å reise til fotobutikker, kjenn hvordan kameraet ligger i hånden din, Kjennes det greit ut eller er det litt smått/feil eller stemmer det bare ikke :blink: .

Kjøp kamera av en fotobuktikk der kan de foto og ikke hjemmeelektronikk ;) Der får du også mange fine tips og råd.

PS. Jeg fikk canon eos 450 til jul og er strålende fornøyd med det.

PSS. Ikke kjøp objektiv uten stabilisator det vil du angre på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Stjeler og låner tråden din pittelitt jeg.. Har tenkt til å kjøpe trådløs fjernkontroll og stativ, hva burde jeg gå for, det vil kun bli brukt til polering...

Her er fjernkontrollene jeg har Bernie..

Nikon ML-L3 Fjernutløser.

NIKON MC-DC2 med ledning er fin å ha ved stativbilder og spesielt til makro.. Lar det også ta bilder med "bulb" funksjon.

DSC_0355-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...