Gå til innhold

Voks på kjøkkenbord i eik?


Frank S.

Recommended Posts

Hei.

Noen jeg kjenner har brukt Turtelwax polering på kjøkkenbordet i heltre eik.

Poleringa har gjort at kjøkkenbordet har blitt veldig lett å holde reint når ungene griser utover bordet.

Min kone vil nå gjøre det samme med vårt kjøkkenbord. For hun sier at så mye gris henger seg så fort fast på bordet nå.

Hvordan reagerer treverket på dette over tid?

Hva slags type voks bør man velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så god peiling på kjøkkenbord.. Men hvis treet er behandlet(med lakk ect.) så kan man på voks vil jeg tro, hvis det er mer "ubehandlet" treverk så finnes det no oljegreier man kan smøre på med jevne mellomrom(bruker no sånt på kjøkkenbenken på hytta og det funker meget bra :) )

Husk og test på en liten flekk først isåfall, så ikke heeele bordet går dukken :P

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

hvis treet er ubehandlet så sjekk et sted som ikke er så synlig først da, greit å ikke lage en rose midt på bordet, pass også på når noen lener seg på bordet etterpå så de ikke sklir av og slår seg ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så god peiling på kjøkkenbord.. Men hvis treet er behandlet(med lakk ect.) så kan man på voks vil jeg tro, hvis det er mer "ubehandlet" treverk så finnes det no oljegreier man kan smøre på med jevne mellomrom(bruker no sånt på kjøkkenbenken på hytta og det funker meget bra  :) )

Husk og test på en liten flekk først isåfall, så ikke heeele bordet går dukken  :P

Det er ubehandlet. Eller det vil si vi har behandlet det med olje.

Men føler at oljen ikke varer så lenge. Men så veier kjøkkenbordet 130 kg så det er nok treverk som olja kan trekke inn i.

Men de vi kjenner som tok på voks på bordet, der holder det fortsatt etter ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du oljer eik OFTE (ukentlig) en stund, så blir den før eller siden mettet, og du trenger ikke å gjøre det ofte i det hele tatt....

Jeg har salongbord, spisebord og benkeplate på kjøkkenet i oljet eik og oljet de en gang i uken til å begynne med, nå er det over ett år siden sist, og det holder fortsatt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

spennende tema, får mitt 130kg bord om ett par uker..... det og må behandles med noe.....

Innen olie kan du tenke på denne. Helt konge produkt når bordet er nyt og uten olie, gir veldig godt beskyttelse og så vil dit kjøkkenbord perle vann som din bil :-)

http://www.nanowebshop.no/catalog/product_info.php?products_id=153

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Innen olie kan du tenke på denne. Helt konge produkt når bordet er nyt og uten olie, gir veldig godt beskyttelse og så vil dit kjøkkenbord perle vann som din bil :-)

http://www.nanowebshop.no/catalog/product_info.php?products_id=153

problemet der er at bordet er oljet fra fabrikk......... ellers hadde jeg kjøpt med en gang

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Owatrol Teak olje blandet 50/50 med terpentin, og det funker utmerket på eikemøbler og andre olja treverk. Har spisestue i eik og den "våtslipte" jeg med fint sandpapir i nevnte oljeblanding, og da ble finishen en helt annen enn den som kom fra forhandler...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...