Gå til innhold

Spm om to tema: Ditec og "pustende" lakk


Murcielago

Recommended Posts

Tema 1:

Nyere biler blir ofte levert inn til Ditec-behandling. Behandlede biler får et lite, stripet, trefarget merke på bakluken som bevis på jobben som er gjort.

Mitt spørsmål er:

Er det noen her som vet noe om denne behandlingen, utover det som fortelles om på bilpleiefirmaets sider? http://bilpleie.org/pages/view/32704

Hva er selve produktet? Er det en sealer som Jetseal, MG eller disse produktene, eller noe mer "film"-aktig?

Hvordan er prosessen i behandlingen? osv osv... Hadde vært kjekt å kunne en del om dette for å sammenligne med egne jobber og produkter.

Tema 2:

Snakket med en leder av et bilfima, merkeverksted om Ditec av nye biler(BMW). Han sa at Ditec ville kunne fjerne rustgaranti da den "lukket" bilens lakk helt og rust kunne oppstå. Han mente all lakk, på en måte, kunne beskrives som pustende. Altså at den trengte å puste og ikke var helt tett.

Syntes dette hørtes teknologisk fett ut, men også svært snodig da jeg vanskelig kan se for meg primer/grunning, base og klarlakk som særlig ventilerende.

Puster lakk? Hva vet dere om dette? Hva hadde han hørt/lest?

Tar forbehold om at det kanskje er laget tråder om et eller begge tema fra før. I så tilfelle mottas link med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakk "puster" og beveger seg ja.

Ditec markedsføres i dag som den eneste lakkonserveringen som puster, hvor mye sannhet det er i dette vet jeg ikke...

Spennende.... :) Mer folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje vi kan ringe til BMW Norge (eller noe sånt) og spørre "hvor lenge kan en BMW holde pusten?"

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema 1:

Nyere biler blir ofte levert inn til Ditec-behandling. Behandlede biler får et lite, stripet, trefarget merke på bakluken som bevis på jobben som er gjort.

Aha!! Det er det som det derre lille merkelige merket er for noe. Har sett det på en god del biler, men aldri skjønt hva svarte det var for...... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godaften,

Lakken skal faktisk kunne ånde eller "puste" som i siger.

Her en lille skitse jeg har lavet over en 'rigtig' lakeringsopbygning:

Lakkensopbygning2.jpg?t=1263856325

Som i nok kan se, så er det ikke den 'normale' udlægning, hvor lakken er opdelt i 3 lag, men her vises den som de typisk lakeres fra fabrikkerne.

Klarlakken og Basefarven kan begge både semipermeable for vand, og kan derfor både optage og afgive vandmængder, alt efter hvilket miljø de indtræder i. Vandet stoppes ved Fülleren.

Jeg ved ikke meget om DiTec behandling, men giver ikke meget for det. Hvis det, som der hævdes, konserverer lakken, ved at lukke den helt af over for elementerne, så arbejder den på en måde imod hvad lakken på naturlig vis ville gøre.

Jeg har diskuteret dette emne med en underviser i autolakering flere gange.. Han har ligeledes berettet om lakkens brug for at "ånde/puste" i forhold til Nano teknologiske forseglinger, og fortæller at der i starten var store problemer med at gøre forseglingen semipermeabel over for vand. Det resulterede i, at der dannedes store plamager på lakken, der let kunne ses, og at muligheden for rust var større, da vandet blev holdt inde i lakken.

Jeg har holdt mig så meget fra Nanoteknologiske forseglere som muligt, men det er efterhånden svært. Heldigvis er markedet for "normale" polymer produkter og Carnauba holdige vokse stort.

Venligst,

Ebbe Jørgensen

Endret av EbbeJ
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Godaften,

Lakken skal faktisk kunne ånde eller "puste" som i siger.

Her en lille skitse jeg har lavet over en 'rigtig' lakeringsopbygning:

Lakkensopbygning2.jpg?t=1263856325

Som i nok kan se, så er det ikke den 'normale' udlægning, hvor lakken er opdelt i 3 lag, men her vises den som de typisk lakeres fra fabrikkerne.

Klarlakken og Basefarven kan begge både semipermeable for vand, og kan derfor både optage og afgive vandmængder, alt efter hvilket miljø de indtræder i. Vandet stoppes ved Fülleren.

Jeg ved ikke meget om DiTec behandling, men giver ikke meget for det. Hvis det, som der hævdes, konserverer lakken, ved at lukke den helt af over for elementerne, så arbejder den på en måde imod hvad lakken på naturlig vis ville gøre.

Jeg har diskuteret dette emne med en underviser i autolakering flere gange.. Han har ligeledes berettet om lakkens brug for at "ånde/puste" i forhold til Nano teknologiske forseglinger, og fortæller at der i starten var store problemer med at gøre forseglingen semipermeabel over for vand. Det resulterede i, at der dannedes store plamager på lakken, der let kunne ses, og at muligheden for rust var større, da vandet blev holdt inde i lakken.

Jeg har holdt mig så meget fra Nanoteknologiske forseglere som muligt, men det er efterhånden svært. Heldigvis er markedet for "normale" polymer produkter og Carnauba holdige vokse stort.

Venligst,

Ebbe Jørgensen

Rigtigt at dette var et problem tidligere at "Nanoforseglinger" ikke var så bra som de ga seg ut for at være, og der er stadig mange dårlige nanoproducenter. Der er derimot sket veldig mye de siste år . Kvalitets producenterne laver top produkter som puster. Hvis vi tager Nanolotus Fx så er vores lakk forseglinger testet og godkendt som pustende sealer av TUV senteret i tyskland. Alle Nanolotus Produkter er TUV Godkendt.

Som med både rengjøringsmidler og bilpleie produkter er der ekstremt mange producenter både dårlige og gode. Akurat samme er det med Nanoforsegling, det er derfor vigtig ikke at ta "nanoprodukter" som om alt var det samme produkt. Stor forskell på kvalitet.

Veldig fin info du gir her Ebbe men jeg ville bare lige klarer op i dette ;)

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigtigt at dette var et problem tidligere at "Nanoforseglinger" ikke var så bra som de ga seg ut for at være, og der er stadig mange dårlige nanoproducenter. Der er derimot sket veldig mye de siste år . Kvalitets producenterne laver top produkter som puster. Hvis vi tager Nanolotus Fx så er vores lakk forseglinger testet og godkendt som pustende sealer av TUV senteret i tyskland. Alle Nanolotus Produkter er TUV Godkendt.

Som med både rengjøringsmidler og bilpleie produkter er der ekstremt mange producenter både dårlige og gode. Akurat samme er det med Nanoforsegling, det er derfor vigtig ikke at ta "nanoprodukter" som om alt var det samme produkt. Stor forskell på kvalitet.

Veldig fin info du gir her Ebbe men jeg ville bare lige klarer op i dette ;)

- Tak for informationen. :)

Venligst,

Ebbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..husk at det er forskjell på nano og "nano..."

Det finnes vel såvidt jeg vet kun én produsent av produkter for kommersielt salg til forbruker, som igjen forsyner de aller fleste distributører med "ekte" nanoteknologi (og disse er det mange av, men her på berget er vel NanoLotus mest kjent og mest seriøs.)

"Nano" er noe annet; når det brukes av bl.a Turtle snakker man om et begrep som er brukt kun til å navngi et produkt, og i de aller fleste tilfeller inneholder ikke disse nanoteknologi i det hele tatt.

Selve nanoteknologien er strengt tatt ikke kjemi; det er partikler. Og for å kunne kalle disse nano-partikler skal de være mellom 1 og 100nm, dvs mellom en milliontedels og en titusendels millimeter.

Såvidt jeg kan huske fra kurset er det i vårt tilfelle (overflatebehandling) snakk om tre forskjellige partikler; bindere, staver og brytere(?) for hvert produkt. (Ta denne infoen med en klype salt, jeg husker ikke alt nøyaktig :P)

Binderne er forskjellig fra hvilket materiale man skal behandle, mens stavene og bryterne er de samme. Så er det også forskjell på bærere (væsken/løsningen nanopartiklene "leveres" i) som både varierer med hva de skal brukes til, men også forskjell blant distributørene.

Disse partiklene er det ikke noen tvil om; de puster. Så for at en nanoteknologisk lakkforsegling skal være "ikke-pustende" må det skyldes en ikke-pustende bærer. Såvidt jeg vet bruker NanoLotus kun alkohol og vann til bærere; så da unngår man med andre ord denne problemstillingen, og er garantert en forsegling hvis egenskaper når det angår "pusting" er uten sidestykke.

Corrections, Rasmus?

Endret av kazzper
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...