Gå til innhold

Understell


j-j-jimmy

Recommended Posts

Nå om dagen er det ikke så mye annet å gjøre enn å planlegge kommende bilpleieaksjoner, og vårshiningen har smått begynt å ta form inni hodet mitt.

Når det gjelder undersiden av bilen er planen garasjejekk, avfetting, div. børster/pensler og hageslange.

Men når dette er unnagjort og tørket - er det noen produkter som egner seg til beskyttelse av bærearmer, div. stag og det en kommer til på? Slik at ikke støv og dritt fester seg så godt.. Noe som kanskje hadde vært lettvint å påføre med pensel eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Jeg synes ikke det setter seg noe skitt når den har fått trekt seg inn. Samt hjulbuer holder seg snø-og isfrie nå på vinteren her hos meg. Lenge siden de har fått seg et lag, men holder seg fortsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Grojet liker jeg å bruke på ting under bilen, billig, enkel i bruk, renser og fjerner mye dritt og varer OK lenge. Selges bla. hos ClasOhlson.

På mer rustutsatte deler ville jeg vurdert pulverlakk og/eller voksbasert rustbeskytter ala. Hagmans.

BB er gull, men ikke særlig drøy i bruk.

Endret av General Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør om dette i denne tråden jeg..

På bobla til dama skal jeg ta understells behandling på til våren..

tenker på tecktyl eller noe i den duren, er dette lett å gjøre selv?

spray på opplegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Nei, tectyl er ikke lett å legge selv, hvis man skal gjøre det skikkelig.. Er også noe skikkelig griseri og gjør du det selv så tror jeg jaggu du kommer til å angre etter noen timer under bilen, og gjerne noen dager etterpå når det kommer tectyl ut av alle mulige åpninger av bilen. Grunnen til at jeg sier dette er at min far hadde tectylverksted når jeg var ung, og jeg var der noen ganger når de holdt på.. Du må avfette bilen kraftig under før du spyler av den.. Er viktig å få den skikkelig ren før du legger tectyl og ikke minst at bilen er tørr. Skal du gjøre dette skikkelig bør du sørge for at det kommer inn i kanaler, rammevanger, innside av dører, panser, bagasjelokk osv osv.. Ting som er viktig å vite før man går på er å være sikker hvor elektriske sensorer, sentrallås og mye annet ligger. Dette vet fagfolket som driver på med det og da slipper man at airbagen ikke løser ut når den skal pga at tectyl har ødelagt den..

Bilen bør også få tørke skikkelig før den sendes ut i kulda igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det ikke airbag på en 67mod boble^^ (skjønner poenget ditt)

men da skal ett verksted få bryne seg på den..

hadde bare tenkt å ta under bilen, ikke i motor rom å slike ting.. er det andre ting man kan bruke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det hørtes ut som et interessant produkt som jeg kanskje skulle hatt under på min egen bil.. Jeg kommer ikke til å gugge på tectyl, men kanskje dette..

Har du brukt Hagmans selv og vet du hvem som selger det?

I'm your man default_biggrin.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Bilxtra eller Ødegård lakk eller andre selger. Rett under 200 penger for en liter som burde holde rikelig til en normal bil.

Enkelt å påføre med sprøyte, konsistens som tjukk lakk, så har du sprøytemala noe før er det easy peasy...

Ser ok ut, halv transparent, vertfall mye bedre enn å asfaltere undersia av bilen og det positive er at du ser rusta før du tråkker høl i dørken.

Og mye enklere å jobbe med om du skrur på bilen selv.

Holdbarhet? Tja, klart dårligere enn tectyl og ikke like bra mot steinsprut som tectyl, men til det finnes det bedre produkter til de problemområdene.

Men jeg vil heller tilbringe noen timer under bilen hvert år og se hva som foregår der enn å gjemme det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Dette hørtes bra ut.. Takk for et svar. Vet du om jeg kan bruke en vanlig høytrykk sprøyte med litt stor dyseåpning, eller vil dette bare tette seg?

Ser at Ødegård selger noen billige sprøyter til Carosol som sikkert kan nyttes?

Ser at det var veldig billig på Ø.Lakk for dette, hvis det er riktig type da.. Understellsmasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo dette en interessang tråd: http://www.detailersclub.no/forum/topic/4580-understellsbehandling-erfaringer/

Olje begynner visst å bli populært. Særlig på eldre biler som kanskje har antydning til korrosjon allerede da det er "rustdrepende" og ikke så kresent på underlaget som tectyl. Ved tectyl o.l. så skal jo bilen helst være "strøken" under. Ulempen med olje er jo at det krever jevnlige behandlinger, fordelen er da at hver behandling er langt billigere.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ser det er en stund siden dette ble diskutert, noen som har gjort seg noen flere erfaringer med Hagmans Carosol Universal ?

Fortsatt det som gjelder eller er det noe annet bedre som er greia i år?

Innbilte meg liksom at Ferro-bet for å fjerne litt rust under der først og så noe Hagmans måtte jo kunne bli en bra greie?

:)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...