Gå til innhold

vaske bilen i sprengkulden


sponplanken

Recommended Posts

sponplanken

Noen fornuftige måter å gjøre dette på? Prøvde selvvask på bensinstasjon for en uke siden, men det førte bare til at det la seg et islag over hele bilen. Dessuten er det alt for kaldt å stå ute med vaskehanske i 15 minusgrader og hele vaskehallen var dekket av is på gulvet så fikk nesten ikke bilen ut igjen. Er beste løsning å bare kjøre den i vaskemaskinen å deretter polere bort alle ripene denne lager til våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen dersom du ikke har tilgang til oppvarmet vaskehall er å koke en kanne kaffe, og deretter sette deg godt ned i godstolen og kose deg med nrk sportsøndag..  :lol:

Lupoen har ikke blitt vasket på en måned og jeg gidder ikke å stresse med det før det blir varmere i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innedørs selvvaskehall - PB + Orange prewash, skum, spyl, 2BM, spyl, instawax+ som drying aid (funker fjell), tørk / buff. Rull ut på 28 minutter og se hakeslepp på folk rundt deg som sliter med å få av 2cm tykt lag med magnesium-klorid....

Gjorde selv nå på Versoen som ikke har fått vask på over én måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha vasket bilen også, noe som burde gått greit da jeg har tilgang til vaskehall. Men nå har det seg sånn at høyre hånd er ute av drift pga fingerbrudd og gips så da er vel det bare til å glemme. Eller jeg kunne jo prøvd litt med ONR og venstre hånda da :rolleyes:

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare gi et sånt lite tips ang dette med vasking i denne sprengkulden.. Hehe. Hvis du først velger å vaske bilen så vil jeg anbefale som de over å vaske i en vaskehall som det er varme i. :)

Etter vask pleier jeg å gå gjennom alle sprekker og kroker med håndkle slik at vannet ikke fryser, ekspanderer og ødelegger noe her. Husk å tørk av ALLE pakningene som har vann på seg. Gjerne start bilen rett etter vask og laden stå å svive mens du gjør deg ferdig med resten for å fordampe det som måtte være i motorrom.

Etterpå så tar jeg trykkluft i alle håndtak og låser for å blåse ut det jeg kan av vann. Hvis du ikke har tilgang til luft så kan man få kjøpt trykkluftbokser på bl.a Clas Ohlson mener jeg å huske. Gjerne ta å blås av vann i fra vindusviskere også da det ofte er disse som fryser først og da er det ikke mye bruk i de.

Når man er ferdig med det så smører jeg låsene. Selv bruker jeg Tunap 104, tror det er det den heter. Ellers har jo Wurth en del. Låsolje funker ikke alltid like bra da denne er veldig tynn, blir fort tørr og kan ved for mye bruk bare gjør ting verre etterhvert etter mine erfaringer.

Og så helt til slutt husk å smør alle pakninger.. :)

Lykke til! :)

Endret av Slime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... som sliter med å få av 2cm tykt lag med magnesium-klorid....

Jeg kan opplyse om at det brukes natriumklorid, eller vanlig havsalt som det kalles. Det er gjort forsøk med magnesiumklorid som er langt mer effektiv med den hensikt å spare på mengden salting, men resultatene viser at det er ekstremt agressivt med tanke på korrosjon. Dette er spesielt kostbart med tanke på levetid og reparasjoner på byggverk og konstruksjoner som er utsatt. Kostnader relatert til rustskader på personbiler fremstår som en flau vits i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe oppvarmet sted å stå i Fredrikstad om dagen?

Hadde vært deilig å fått vasket bilen idag!

Best-stasjonen på ørebekk er det greieste stedet synes jeg. Men blir bare avfetting og spyling der da <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Kan man stå innendørs der?

Vasket bilen på tirsdag på Shell Rolvsøy v/Burgerspesialisten. Det er forsåvidt innendørs men var ikke så veldig mange gradene mer enn utendørs der. Ikke særlig varmt vann i høytrykken der heller og litt slapt med trykk og vannmengde. Dyrt var det også, brukte 100kr i mynter og da hadde jeg med egen avfetting + bøtte og såpevann til bruk etter en runde såpeavspyling. Var helt klart bedre der før det nye utstyret kom syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best-stasjonen på ørebekk har varmt vann, høyt trykk og bra vannmengde. Avfettinga er ok. Jeg pleier å bruke egen avfetting + 20 kr i avffetting i i vaskehallen og ca 30-40 kr i høytrykk, og da har jeg rikelig med tid og vann. Vet ikke helt hvor fornøyde de blir hvis vi står og håndvasker hele bilen der ;) Men det er fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Å vaske en bil som brukes daglig er jo egentlig helt ubrukelig.

Jeg bruker bare å spyle den med varmt vann og såpe og spyle av den etterpå, mest av den grunn at salta ikke skal spise opp bilen. Spyler ekstra godt i hjulbuene og under bilen.

Håndvask blir bare bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske en bil som brukes daglig er jo egentlig helt ubrukelig.

Jeg bruker bare å spyle den med varmt vann og såpe og spyle av den etterpå, mest av den grunn at salta ikke skal spise opp bilen. Spyler ekstra godt i hjulbuene og under bilen.

Håndvask blir bare bortkastet tid.

Kanskje ikke her inne du henger mest? Bortkastet med håndvask :lol: Når det er "sprenkaldt" er det knall å vaske bilen, da holder den seg ren leenge. Men ser poenget ditt ang. vasking av bil ved "standard" vintervær, da blir den møkkete etter 15 meter :(

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Kanskje ikke her inne du henger mest? Bortkastet med håndvask  :lol: Når det er "sprenkaldt" er det knall å vaske bilen, da holder den seg ren leenge. Men ser poenget ditt ang. vasking av bil ved "standard" vintervær, da blir den møkkete etter 15 meter  :(  

Hehe, det er kansje fint for noen av dere som bor der de ikke salter og helst kjører på "ren snø", men her i bergen er det jo kaos. Her salter de bare, så vidt de brøyter med disse pickupene sine med glassfiber skjær frampå hehe så drit kommer på bilen etter noen meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske en bil som brukes daglig er jo egentlig helt ubrukelig.

Jeg bruker bare å spyle den med varmt vann og såpe og spyle av den etterpå, mest av den grunn at salta ikke skal spise opp bilen. Spyler ekstra godt i hjulbuene og under bilen.

Håndvask blir bare bortkastet tid.

Å vaske en bil som brukes daglig i salt er etter min mening helt nødvendig, å spyle med varmt vann og såpe fjerner ikke saltet...god beskyttelse kombinert med en ordentlig prewash med HT og en god håndvask iblant er det eneste som hindrer salt fra å spise opp bilen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Om sommeren vasker man bilen for eget velværes skyld.

Om vinteren vasker man bilen for dens velværes skyld. :P

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Om sommeren vasker man bilen for eget velværes skyld.

Om vinteren vasker man bilen for dens velværes skyld. :P

min nye signatur dette her :)

Dusj etter trening er noe alle gjør, en blir jo svett nestegang også, men en tar dusjen etter hver trening uansett..... problemet kan være om bilen er utendørs 24/7.... da alt fryser så er det ikke moro, men en får til det meste om det er "øyenstenen" det gjelder...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...