Gå til innhold

Lakkskade, hva kalles dette og finnes det kur?


Murcielago

Recommended Posts

Er helt fersk her, men har surfet litt rundt. Imponert!

Trodde jeg hadde kontroll på bilpleie da jeg stelte fint med min forrige bil. Skjønner mer og mer hvor lite jeg kan. Er med andre ord svært lærevillig.

Det jeg lurer på er garantert tatt opp før, og det finnes sikkert mange tråder om dette. Drister meg allikevel til å spørre...

Jeg vet ikke hva lakkskaden kalles og hva som er eksakt kur for dette tilfellet og velger derfor allikevel å spørre. Håper å få svar selv om det sikkert er svart på tidligere.

Jeg er plagsomt perfeksjonist og ønsker å få min "nye" bil i så bra look som mulig.

Saken er:

Hva kalles denne typen lakkskade?

Hvor alvorlig er dette med tanke på rust og lakk for øvrig? Er dette KRISE?

Hva forårsaker slike ting? Måkedritt som blir liggende?

Har noen små, merk små, slike på taket av min BMW 98, bilens lakk ser utover det ikke så aller verst ut. Fargen er 303 Cosmosswarzh. Altså sort metallic.

Hva er en kort oppsummert fremgangsmåte for varig fiks? (Utenom opplakkering av bilen)

Legger med et bilde jeg fant i en tråd her. Håper fotograf unskylder meg:)

Jeg blir takknemlig for alle svar, kort eller langt. Status på skade og smørbrødliste på rep.rituale er svært velkomment:)

(Ble mye tekst i mitt første tema. Det beklager jeg på det groveste:) )

post-1365-1261669920,59_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Ser ut som etseskader av fugledritt eller sevje fra trær.

Hva slags produkter har du? Har du maskin? Roterende?

Har du maskin kan du jo prøve med Mg83 og LC Orange pad . (Juletilbud ut året ;) )

Funker forøvrig for hånd og, men tar mye lengre tid og ikke like bra resultat.

Eller om du vil ta det for hånd kan du jo prøve Cleaner Fluid medium og vanlig fra Swissvax . Evt. Mechanical Paint Repair

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som etseskader av fugledritt eller sevje fra trær.

Hva slags produkter har du? Har du maskin? Roterende?

Har du maskin kan du jo prøve med Mg83 og LC Orange pad . (Juletilbud ut året ;) )

Funker forøvrig for hånd og, men tar mye lengre tid og ikke like bra resultat.

Eller om du vil ta det for hånd kan du jo prøve Cleaner Fluid medium og vanlig fra Swissvax . Evt. Mechanical Paint Repair

Eg har akkurat det same problemet på min 98 modell svarte audi a4. Dette har kommet i løpet av 2 månedar, prøvde å fjerne dette for hånd med meguiars ultimate compund, men fekk det hvertfall ikkje vekk, uansett kor mykje eg gnikka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Må nok fort gå igang med lett våtslip med 2000grit for å fjerne alle spor helt, dette må følges opp med en grov compound, for eksempel scholl S03 eller menzerna powergloss, dette må følges opp med en finpolish ala scholl S30 eller S40, evt menzerna PO85 RD. Alt dette krever roterende maskin og en fører av denne som har litt øvelse for å få det perfekt :)

Håper det var et greit svar på spørsmålet

og jepp pipipbæsj lager fort sånne merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Bilforum på julaften...Jeg er ikke frisk. Surfer bare innom mens middagen setter seg:)

Er det klarlakk på disse bilene? Eller er det øverste lag originallakk som er skadet?

Er dette "KRISE" i lakkfolkets øyne? Burde jeg rive meg i håret?:)

Skal prøve med litt lakkrens og polish før evt våtsliping...spent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Er klarlakken som har fått seg en syreflekk ja og da mest sannsynligvis av litt bird droppings..

Er ikke krise dette, så lenge du får det vekk noe som kan bli litt vanskelig.. Her er nok våtslip veien å gå tror i alle fall jeg. Fordel å ha en lakkmåler, for ut i fra skaden så ser det ut som du må ganske grovt til verks hvis du tenker å få vekk det meste.

Med en grovere polish tror jeg bare du kommer til å "pynte" litt på defekten desverre. Disse greiene har en lei tendens til å sette seg ganske dypt..

Da var det julemiddag.. nam nam:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-

Det er nok ikke mulig å få bort helt bort. En kompis har slike "krakkelerte" etseskader på panseret sitt som jeg har prøvd å våtslipt, ble bedre men de er alt for dype til å få bort. Ser fortsatt krakkeleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fuglebæsjmerker så blir de vanskeligere å fjerne jo lengere dritten har vært på lakken, og det finner du som regel ut når du prøver å fjerne de, men må nok fort våtslipe ja. Har fjernet flere slike merker men de har bare vært "daggamle" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lakken er så krakkelert som det ser ut som på bildet, er det nok ny klarlakk som er eneste løsning. Når du ser på det "live," ser det ut som det er luft under, eller helt 100% tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Det er nok lite trolig at du får dette helt 100% desverre :( men jeg tror du kan få det mye bedre og antagligvis til å leve med. ;)

Blir det ikke bra så er det kun omlakkering som gjelder uansett. B)

Lykke til og hold oss oppdatert underveis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar:) Sykt bra..selv på en julaften! Takk!

Kazzper: Det er langt fra så store områder som på illustrasjonsbildet, men to tre små lignende merker. Mener å huske at det ikke så tett ut midt i merkene. Derfor jeg spurte om rustproblematikk. Men må vel være hakk ned til grunning for å frykte rust.. Det er svart hele veien, men ser ut som øverste lakklag er sårete....

Er i Bodø akk nå, mens bilen er sørpå, men skal ta bilder å legge ut i romjulen. Ble litt bekymret da lakken ellers ser fin ut. Irriterende oppdagelse kan man si... Må prøve det meste for å unngå ny lakkering. Men om så måtte gjøres, har jeg enda noen dumme spørsmål:

Må hele bilen eller bare taket lakkes opp? Ønsker selvfølgelig at det skal bli så pent at man ikke tenker " Aha...nylakket tak..."

Hva vil et vanlig firma ta for noe slikt? Om jeg bare skal levere bil og nøkler komme tilbake etter noen dager, dra kort og kjøre? Snakker vi 20 høvdinger eller?

Er det vanlig å lakkere opp med bare klarlakk eller må de lakkere svart før klarlakk?

Bilen fikk byttet alle dører, panser og bakluke på garanti grunnet sinkslipp i 2003. Etter det har den stått mest i garasje og bare rullet 60 000km. Derfor er bilens lakk ellers meget pen. Ser ikke lakkforskjell uten bruk av måleutstyr.

Bilen får full M-tech pakke i januar. Dvs fangere og skjørt. Tipper et stygt tak vil irritere noe grenseløst...

Endret av Murcielago
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Hvis jeg skal tippe pris for omlakkering av taket, så vil jeg si en plass mellom 4-6 tusen selvsagt avhengig av hvor du velger å få dette gjort. En lakkerer vil også kunne fortelle deg hvorvidt dette kan medføre fargeforskjeller osv.. Noen bruker måleinstrument for fargematch mens andre sprayer etter fargekoden(sistnevnte er nok mest vanlig meg bekjent). Hvis taket går over i andre paneler f.eks A/B/C stolpe så bør nok også dette tas.

Er også mulig å få oversprayet taket med kun klarlakk etter man har mattet ned.. Hvis skaden også går ned i fargelakken er ikke dette noe alternativ.

Uansett ville jeg prøvd å slipe punktet skikkelig.. Hvis ikke skaden går vekk før du begynner å få farge(sort i ditt tilfelle) på slipevannet så vet du i alle fall at du må lakke.. Dette har du uansett ingenting å tape på. Finnes sikkert også mange dyktige folk herfra som mer enn gjerne hjelper deg hvis du føler at kompetansen ikke strekker til riktig ennå.

Angående rust så må det som du sier være inn til stålet som du sier, så det er egentlig ikke noe tema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:)

Skal kjøre på med tipsa jeg har fått. Blir nok å lære mye underveis:) Ser ut som jeg må lese meg litt opp på våtsliping.

Kommer før, underveis og etterbilder etterhvert....:)

"Fugledritt er no dritt!" -Gammelt jungelord fra nordvest mongolia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som bil lakkerer så kan kansje svare litt fort og greit utpå julekvelden ;)

Merker etter fugle dritt er vanskelig og fjerne, da dritten inneholder syre som går helt ned til galvaniseringen! på bilen. Har vært borti og lakka tak og panster som har sett fine ut når de har vært slipa ned, lagt grunning og farge og klarlakk på, før så å se at dritt merket legger seg som ett slør i klarlakken.

Så det vi gjør når vi får inn syre biler, altså fugleskitt, eller biler som har stått i p-garage og fått betong vann på seg er og stål slipe området, legge på en sealer, fyller og så begynne lakk oppbyggingen pånytt.

Håper jeg ikke skremte deg, er ikke sikkert det er nødvendig på din, ville prøvd alt mulig før jeg tok steget til og lakke taket, da det fort blir noen kroner i demontering-lakking og montering.

God (h)jul forresten.

Joachim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj..:) Mye fagfolk her:)

Håper ikke min bil går under kategorien "syrebil". Er neppe såå ille tror jeg. Men det vil jo vise seg. Mulig det blir dyrt ja...

Vet nå i alle fall litt mer om hvordan jeg skal gå frem. Dere skal få vurdere resultatet...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Kan nok være vrien det merket der ja, test med compound først og roterende, 3M grønn feks, men tipper p3000 slipepapir alt p2000 først må til for å få det nogenlunde bra, alt er som over her lakk, de merkene etter fugledritt sitter som f... og de blir ofte "borte" mht polering, men dukker opp igjen etterhvert....

husk at fuglemøkk er syre, får du det på bilen din og du ikke kan vaske det asap, så spytt på det, spytt nøytraliserer syrene og gjør så det ikke lager så mye merker.... måke møkk er vel det værste... og bør fjernes fort.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i Bodø akk nå, mens bilen er sørpå, men skal ta bilder å legge ut i romjulen. Ble litt bekymret da lakken ellers ser fin ut. Irriterende oppdagelse kan man si...

Da er vi flere som holder på å blåse bort her nord ;)

Jeg tipper det er mulig å fjerne mye av den skadede klarlakken, polere opp basen og så legge på spot'er med klarlakk, for så å avslutte med å ta et lag klarlakk på hele panelet. Mye våtsliping og herjing underveis, så mulig det er like greit å få lakkert opp hele panelet.. noen laken kommer det nok på, men tipper du kan få det til en relativt grei pris da det tross alt ikke trenger bli mye demontering og maskering siden det er på taket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en i bodø her ;)

Men og fjærne klarlakk og polere opp basen går ikke, har du slipt gjennom klarlakken må man lakke panelet pånytt, med farge og ny klarlakk.

Kommer litt ann på hvordan bil det er, men tak lakkering koster litt, er stor flate, og på noen biler må taktrekk ned for demontering av rails.

Men nå ble jeg veldig off topic her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...