Gå til innhold

"Wash`n - Shine - Ford Mondeo 2010


East

Recommended Posts

God kveld!

Er det bare meg, eller er det litt tynt med nye tråder her om dagen? Dette har vel sammenheng med alle minusgradene og at det nærmer seg 24. desember.. Jeg er i hvert fall ferdig med julegavene for lengst, og har tid og lyst til å shine bil..

I mangel på nye ”Show`n - Shine” tråder kommer herved en ”Wash`n - Shine” tråd om konas nye Ford Mondeo.

Bilen ble hentet hos forhandler i oktober og fikk følgende beskyttelse:

- Wipedown

- MG #21 2.0 – ca. 18 timer herding.

- 1 lag med MG #16

- SV Autobahn på felger.

Så ble den kjørt uten å bli vasket på noen uker, før jeg for ca. 5 uker siden fikk vasket skikkelig og lagt "1 lag" med Duragloss 951 Aquawax.

Før jeg dro til vaskehallen i kveld så bilen bare helt !”#¤%&/()=)(/ ut. Jeg har gitt stående ordre om at hun må holde seg langt unna vaskeautomater og ”drive-in” vaskehaller med betjening. Da vokser det ny møkk hver dag.. De siste ukene har veiene i Oslo blitt tungt saltet i tillegg. Nok om det, nå var det tid til vask!

Slik så bilen ut før jeg dro:

IMG_7400.jpg

Ikke helt ideel temp for vask

IMG_7403.jpg

"Inspeksjon"

IMG_7405.jpg

IMG_7407.jpg

IMG_7408.jpg

IMG_7409.jpg

IMG_7411.jpg

IMG_7415.jpg

IMG_7416.jpg

Måtte så tine bilen. Den hadde bla. tykt lagt med is og snø på tak. Spylte bilen med vanlig slange

med varmt vann. Etter tining så den slik ut:

IMG_7417.jpg

IMG_7418.jpg

IMG_7420.jpg

IMG_7421.jpg

Tid for vask.

Prickbort på trykkflaske fra Plantasjen (Funker dritbra!)

IMG_7425.jpg

Skum fra vaskehallen

IMG_7426.jpg

Etter ca. 5 min.

IMG_7427.jpg

IMG_7428.jpg

IMG_7429.jpg

IMG_7432.jpg

IMG_7433.jpg

Etter avspyling med HT

IMG_7434.jpg

IMG_7435.jpg

IMG_7436.jpg

IMG_7437.jpg

IMG_7439.jpg

Så var det tid for bøtte..

- Megs wash mitt

- CG Citrus wash clear

IMG_7441.jpg

SV detailbrush

IMG_7443.jpg

IMG_7444.jpg

IMG_7445.jpg

Ps.Tanklokket mangler ikke, men bilen har ikke tanktlokk! Utrolig smart greie!

Så var det tid for vasking av felger

- Bilberry 1:0

- Diverse børster

- CG Citrus Wash Clear

IMG_7447.jpg

IMG_7448.jpg

IMG_7456.jpg

IMG_7446.jpg

IMG_7449.jpg

IMG_7450.jpg

IMG_7451.jpg

IMG_7452.jpg

Ny felg.

IMG_7453.jpg

IMG_7454.jpg

IMG_7455.jpg

Skylle med vann

IMG_7457.jpg

Resultat felger

IMG_7459.jpg

IMG_7460.jpg

IMG_7461.jpg

IMG_7462.jpg

IMG_7463.jpg

Synes det beader bra her ennå jeg :rolleyes:

IMG_7465.jpg

IMG_7467.jpg

IMG_7470.jpg

IMG_7472.jpg

IMG_7473.jpg

Ferdig tørket

IMG_7484.jpg

IMG_7485.jpg

IMG_7478.jpg

IMG_7481.jpg

Tid for mer beskyttelse. Denne synes jeg funker knall!

IMG_7474.jpg

IMG_7475.jpg

Etter Duragloss:

IMG_7489.jpg

IMG_7488.jpg

IMG_7491.jpg

IMG_7492.jpg

IMG_7497.jpg

Tror det er noe annet som trenger beskyttelse også i dag.

IMG_7494.jpg

IMG_7495.jpg

På vei hjem

IMG_7499.jpg

Før/Etter:

IMG_7400.jpg

IMG_7508.jpg

IMG_7411.jpg

IMG_7462.jpg

Takk for titten og god jul!

Endret av East
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster

Flott jobb på en riktig så flott bil B) Flira litt når jeg så skiltet i vaskehallen: "Bøttevask forbudt" :D .

Hvordan er aquawaxen samenlignet med Sonax hurtigvaks? Noen som har erfaringer med dette? Jeg for min del synes Sonax`n er bra og enkel og jobbe med, men det kan være at jeg må prøve med Duragloss også B) Kan denne legges på våt bil slik som Sonax?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder seg fremdels fint den beskyttelsen ja! Og ingen tvil om at det ble en helomvendig etter vask hehe Godt jobba, og bra dokumentert

Takk skal du ha! Må innrømme at jeg var litt skeptisk etter å ha lest om Ståles opplevelse med MG #16. Den virker å funke fint på denne bilen.

Hadde samme runden igår selv, utrolig deilig å få gjort en gang i blandt selv i denne kulda :)

Så slett ikke dum ut den Mondeon!

Bilen er fin, selv om vi ikke gikk helt bananas på utstyrsvarianten. Meningen var at det skulle være en stor familiebil til en ikke altfor stor penge. Den har noen fine 17" på sommer. Blir bedre da!

Bra du holder litt liv i show and shine trådene ja ;) Blitt lite med jobber nå i det siste ja, da det er "noe" kaldt å vaske bil grundig i rundt 20- <_<

Vi får satse på at det blir tett med nye tråder nå som det er ferietid. Regner med at folk fort blir lei feit julemat og familieselskaper...Mange her som har fine steder å stå selv om det er kaldt!

Flott jobb på en riktig så flott bil B) Flira litt når jeg så skiltet i vaskehallen: "Bøttevask forbudt" :D .

Hvordan er aquawaxen samenlignet med Sonax hurtigvaks? Noen som har erfaringer med dette? Jeg for min del synes Sonax`n er bra og enkel og jobbe med, men det kan være at jeg må prøve med Duragloss også B) Kan denne legges på våt bil slik som Sonax?

Takk og takk. Bøtteforbud ja.. sto der vel i to timer.. Jeg velger mine tidspunkter med omhu da. Ikke veldig stort trøkk der halv ni på en lørdags kveld.. Duraglossen kan også sprayes på våt bil, men jeg innbiller meg at den blir bedre om jeg tørker bilen først :)

Må føles bra det der, skikkelig helomvending. Bra med bilder også B)

Takk. Bilder er megaviktig. Ingen tråder er så kjedelig som tråder med lite eller enda værre: ingen bilder.

Ingenting er som en god vask vinterstid. Ren bil i kaldt snøvær er digg. Snøen bare glir av.

Ren Bilberry tar nok godt skulle jeg tro.

Ren bil er alltid godt, men føles enda bedre når alle andre kjører rundt i møkk..

Vdr. Bilberry.

Jeg vet at dette kanskje er som å banne i kjærka, men.. Jeg er ikke så veldig imponert over den Bilberry´n jeg.

Har gjort flere forsøk med forskjellige blandingsforhold.

Når felgen ser slik ut:

IMG_7411.jpg

Da har ikke Bilberry innfridd mine forventninger. (som er bygd opp på dette forumet)

Prickbort er 100 reiser bedre på så møkkete felger synes nå jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble strøkent... Ser ut som LSP'n holder seg godt også, det gjør ting enklere :) Fin bil også

Bilberry er bra på sommerfelgene, Espuma skal jeg prøve nå, tror den er hakket kvassere.. Ellers er Wheel B. god på skitne felger, bare synd den er syrebasert (noen felger er ikke glad i det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Oslo er denne vaskehallen? Digg og kunne koble til hageslange.. :)

East: Har du prøvd P21S gel? (den versjonen som lukter sykt vondt!) Finnes ikke bedre felgrens som er syrefri mener jeg.

Faller alltid tilbake på denne, selv om jeg har prøvd xx antall forskjellige felgrens.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble knallbra dette B)

Jeg lo godt da jeg først så skiltet om "bøttevask forbudt"

- noen få bilder senere dukker det opp en diger rød skummende vaskebøtte :lol:

Veldig bra for oss andre at noen bidrar med godt dokumenterte prosjekter nå i den stille tiden, og ditt

vaskeproskjekt ble åpenbart særdeles vellykket :)

takker...!

mvh

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters at du holder liv i Show & Shine delen, ble jo lekkert resultat også!

Moro med "bøttevask forbudt" i bakgrunnen :lol:

Jeg har heller ikke rukket å bli så veldig imponert over Bilberry enda, men må teste den litt mer (og med litt sterkere blanding) først.

Bilberry 1:4 synes jeg hvertfall tok skuffende lite selvom felgene ikke var så ille. Sendte med kona :D en sprayflaske med 1:1 og den Vikan hjulbørsten, virket som det tok bedre da. Men har ikke testa annet enn 1:4 sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bilberry fungerer meget godt, men tørker litt for fort i varmt vær.

Kjører stort sett 1:3 på vinter (evt 1:1 på vanskelige flekker), og 1:5 på sommeren. Meget fornøyd med pris og hvor drøy den er også.

Men det finnes sikkert bedre felgrenser,

Hvordan fungerte tanklokket ditt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba :) Fine de mondeoene der.

Takk skal du ha. Jeg har aldri vært spesielt begeistret for Ford Mondeo, men denne liker jeg designet på og kjøreegenskapene til. Plassen er ett kapittel for seg selv..

Ble strøkent... Ser ut som LSP'n holder seg godt også, det gjør ting enklere :) Fin bil også

Bilberry er bra på sommerfelgene, Espuma skal jeg prøve nå, tror den er hakket kvassere.. Ellers er Wheel B. god på skitne felger, bare synd den er syrebasert (noen felger er ikke glad i det)

Tror jeg skal holde meg langt unna syrebasert, men jeg kommer til å teste noe annet når det er innkjøp av ny. Ser det er flere som sverger til P21S. Blir nok å prøve den tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Oslo er denne vaskehallen? Digg og kunne koble til hageslange.. :)

East: Har du prøvd P21S gel? (den versjonen som lukter sykt vondt!) Finnes ikke bedre felgrens som er syrefri mener jeg.

Faller alltid tilbake på denne, selv om jeg har prøvd xx antall forskjellige felgrens.

Hageslange er nice, dog litt "redd" for å bli fersket. Det vill vært rimelig flaut. Påkobling til vannslange vet jeg det er mange steder, men man må som regel ha med seg "gardenakobling". Vaskehallene ved UnoX på Oppsal, Garasjen under Shell i Trondheimsveie 184 er noen.

Jeg skal definitivt prøve P21S gel neste gang felgrens skal kjøpes inn!

Ble knallbra dette B)

Jeg lo godt da jeg først så skiltet om "bøttevask forbudt"

- noen få bilder senere dukker det opp en diger rød skummende vaskebøtte :lol:

Veldig bra for oss andre at noen bidrar med godt dokumenterte prosjekter nå i den stille tiden, og ditt

vaskeproskjekt ble åpenbart særdeles vellykket :)

takker...!

mvh

ståle :)

viktig å strekke strikken litt...Men jeg vasker alltid på tidspunkt "normale" folk ikke vasker bil.. Dog håper jeg å ikke treffe på sjefen når jeg holder på, spesielt ikke i går med over 100 bilder tatt under vasking...

Jeg digger selv å lese om alle biler som får en forvandling, så denne gangen var det min tur! Håper på flere bidrag utover vinter og vår.

Bilen ble både ren og blank!

Den har vært på luftetur i dag, kun kjørt bakveier med snødekke...

Det er vel bare å innrømme at man er syk..

Flotters at du holder liv i Show & Shine delen, ble jo lekkert resultat også!

Moro med "bøttevask forbudt" i bakgrunnen :lol:

Jeg har heller ikke rukket å bli så veldig imponert over Bilberry enda, men må teste den litt mer (og med litt sterkere blanding) først.

Bilberry 1:4 synes jeg hvertfall tok skuffende lite selvom felgene ikke var så ille. Sendte med kona :D en sprayflaske med 1:1 og den Vikan hjulbørsten, virket som det tok bedre da. Men har ikke testa annet enn 1:4 sjøl.

strikker er til for å strekkes...

Vikan er fin den! Prickbort først, så Bilberry. Det er gullkombo for møkkete vinterfelger. Bilberry klarer ikke den biffen alene dessverre.

Håper det kommer mange nye tråder her i juleferien, jeg skal bort og får ikke vasket en eneste gang, men mac`en er med!

Jeg synes bilberry fungerer meget godt, men tørker litt for fort i varmt vær.

Kjører stort sett 1:3 på vinter (evt 1:1 på vanskelige flekker), og 1:5 på sommeren. Meget fornøyd med pris og hvor drøy den er også.

Men det finnes sikkert bedre felgrenser,

Hvordan fungerte tanklokket ditt igjen?

Får du vintermøkkete hjul bra med 1:3 eller 1:1? Jeg er ikke i nærheten engang. Må ty til Prickbort først..

Tanklokket: Det er en slags ventil, bare å stappe pistolen nedi og trekke ut når det er fullt!

Ble virkelig pent dette East....

Absolutt en fullverdig S&S og detaljert beskrivelse. Likte veldig godt før/etter bildene :thumbs:

Takk skal du ha, veldig hyggelig med skryt fra "the master" Brynjar!

Hva er greia med at du har VW og hun Ford?

Ford = Bruksbil

VW = Lidenskap

Endret av East
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt blandede erfaringer med bilberry selv. Hadde mye fastbrent bremsestøv for noen uker siden da det var lenge siden jeg hadde vasket og da var det dønn umulig å få løs bremsestøvet med bilberry. Brukte den igjen i går på samme felgene, og da var det null problem. Trengte ikke å røre felgene engang. Det virker som det er viktig å la den sitte på lenge. Gjerne 5-10 minutter hvis man har mulighet. Jeg sprayer som regel på en gang, venter noen minutter og skyller av. Så sprayer jeg på en gang til og rengjør med børste før jeg skyller av igjen. Selvfølgelig har det også MYE å si om felgene har beskyttelse på seg eller ikke.

Er interessant å se wash & shine tråder synes jeg. Er alltid interessert i "hvordan" andre vasker og hvilke produkter og metoder som blir brukt osv :) Like morsomt å lese og se bilder av som polering synes nå jeg :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...