Gå til innhold

Handling i utlandet.


Lexgtturbo

Recommended Posts

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Ja, de afrikanerne vet jammen å rote bort velferden sin... De meste går sikkert i å handle bilpleie dyrt i afrikanske bilpleiesjapper i stedet for å sende post restante fra Autogeek til gibraltar og be slektningene ta det med seg tilbake når de blir skippet ned igjen av den spanske kystvakten... (tax free heaven vet..)... :rolleyes:

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Ståle

    21

  • sruben

    11

  • Bernhard

    9

  • Odd-M

    9

Etter å ha lest litt her og sett hva saken dreier seg om. Så må jeg bare si at dette blir ganske dumt. Det at noen av oss handler en ting til UNDER 3tusen og sender til sverige og henter det er FULT lovelig. Dette har både tollere jeg kjenner og venner gjort i ÅRSTIDER. Dette er verken MVA snusk eller en "gråsone" dette står svart på hvitt hos toll.no. Jeg er helt enig i at vi alle skal bidra med på moms og toll på Div produkter og jeg har lagt igjen vel så mye penger hos norske forhandlere som hos utenlandske forhandlere. At noen føler det blir feil å sende en pakke til sverige for så å hente den der får bli den personen sitt problem intil det blir ulovelig. Og til alt dette prate om bidra til felleskassa så tror jeg de aller fleste av oss har betalt skatter og avgifter stortsett hele livet. Jeg har overhode INGEN dårlig samvittighet for at jeg gjør faktisk noe som er lovelig bare billigere da jeg får ting sendt post restante. Hvis vi alle skulle fulgt dissa "handl norsk" regla så hadde vel flere av oss vært konk nå og faktisk så er visse varer i Norge TOTALT latterlig overprisa. Så vil jeg bare si til Ståle(ingent vondt ment) med at vi har det så fantastisk mye bedre her på olje berget er bare tull. Jeg har mista venner og familie pågrunn av at staten ikke har råd til å gi de livsviktigoprasjoner. jeg betaler nesten 60prosent skatt(norge blir du straffa om du vil ha flere jobber) vi bor i verdens rikeste land,men dette er KUN på papiret. ta og dra av skyggelua og mist tunellsynet og dra litt rundt på sjukehus, se på veier, se på hvor penga rår så får du en litt annen virkelighetsoppfattning. Jeg personlig skammer meg over å gå inn på ullevåll sjukehus da jeg går i gangene der og det ligger døde gamle pensjonister og folk som har venta på oprasjoner i flere dager/uker med åpne sår.

sorry for evt skriveleifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Etter å ha lest litt her og sett hva saken dreier seg om. Så må jeg bare si at dette blir ganske dumt. Det at noen av oss handler en ting til UNDER 3tusen og sender til sverige og henter det er FULT lovelig. Dette har både tollere jeg kjenner og venner gjort i ÅRSTIDER. Dette er verken MVA snusk eller en "gråsone" dette står svart på hvitt hos toll.no. Jeg er helt enig i at vi alle skal bidra med på moms og toll på Div produkter og jeg har lagt igjen vel så mye penger hos norske forhandlere som hos utenlandske forhandlere. At noen føler det blir feil å sende en pakke til sverige for så å hente den der får bli den personen sitt problem intil det blir ulovelig. Og til alt dette prate om bidra til felleskassa så tror jeg de aller fleste av oss har betalt skatter og avgifter stortsett hele livet. Jeg har overhode INGEN dårlig samvittighet for at jeg gjør faktisk noe som er lovelig bare billigere da jeg får ting sendt post restante. Hvis vi alle skulle fulgt dissa "handl norsk" regla så hadde vel flere av oss vært konk nå og faktisk så er visse varer i Norge TOTALT latterlig overprisa. Så vil jeg bare si til Ståle(ingent vondt ment) med at vi har det så fantastisk mye bedre her på olje berget er bare tull. Jeg har mista venner og familie pågrunn av at staten ikke har råd til å gi de livsviktigoprasjoner. jeg betaler nesten 60prosent skatt(norge blir du straffa om du vil ha flere jobber) vi bor i verdens rikeste land,men dette er KUN på papiret. ta og dra av skyggelua og mist tunellsynet og dra litt rundt på sjukehus, se på veier, se på hvor penga rår så får du en litt annen virkelighetsoppfattning. Jeg personlig skammer meg over å gå inn på ullevåll sjukehus da jeg går i gangene der og det ligger døde gamle pensjonister og folk som har venta på oprasjoner i flere dager/uker med åpne sår.

sorry for evt skriveleifer

Må bare si meg veldig enig i det du skriver kabbern :thumbup: har også opplevd det norske helsevesenet på nært hold, og hvor dårlig det faktisk er. Så dårlig at jeg betaler gladelig en god del penger i året på private helseforsikringer.

Tilbake til topic så er den norske stat en av hovedgrunnene til at folk importerer via feks Sverige. Toll grensen har stått på stede hvil siden 1975 så er ikke rart at folk henter pakker i Sverige for å slippe å betale moms. Staten står allerede dypt nok med sugerøret i lommeboka fra før. Men jeg støtter ikke å gå forbi de norske lovene med å skrive andre verdier på pakkene da jeg synes det blir feil. Men saken som ble snakket mest om her å hente pakken i Sverige er som sakt fult lovlig så man kan egentlig si Case closed på den. De som synes det er feil får la være å gjøre det, værre er det ikke ;)

Konkurranse er bra i kontrollerte former, det blir bedre priser til oss, men når Norge som land på beskytte egne bedrifter med skyhøye tollmurer for at vi ikke skal handle med andre land i Europa er det noe galt. Feks en lønn i Norge kan ikke forsette å vokse i det uendelige over resten av Europa. Er det som skjer når man innfører høyere skatter, moms, avgifter osv, det som skjer da er at lønna igjen stiger for å kompensere for det, og fortsetter det slik blir det snart blir det ikke mange bedrifter igjen.

Så hva ting koster som feks. bil i Norge som koster latterlig mye er med på å dra lønna kraftig opp. Vell å bra med en stor sum inn på konto hver måned, men er vell ikke mye poeng når man egentlig ikke har mer å rutte med enn feks en i Sverige når alle avgifter er betalt? Hadde det ikke vært mer Olje i Norge hadde alt gått til et vist sted med det styre settet som er nå. For å ikke snakke om fagforeningene som syter til seg høyere lønn hvert år, blir noen kroner mer, men når så mange går opp i lønn samtidig går også markeds prisene litt opp for da har man råd til litt ekstra. Og vips så har man egentlig ikke tjent noe mer, de bare tror det. For nå kom noen 100 lapper mer inn på kontoen hver måned. Men bedriften derimot har tapt konkurranse evne med utlandet.

Skal man fortsette slik vil bedrifter måtte flagge ut, da det blir fort dyrt å ansette folk, de kan rett å slett ikke konkurrere lengre, og etterhvert må vell alle jobbe i det offentlige og det blir vell bra? :P Norge er en av landene i Europa med flest offentlige ansatte iforhold til innbygger tall, faktisk over 900 000!, bør kanskje ringe en bjelle? Norge har ca like mange offentlig ansatte som Tyskland i forvaltnings stillinger, må vell være noe som ikke stemmer helt da eller?

Norge bruker også mest penger på helsevesenet og likevel er det mye dårligere enn mange andre land som bruker mye mindre.

Jeg jobber selv i det offentlige å ser sløsing med penger hver dag, og folk som bare jobber for å ha en jobb. Og det kryr av folk som jobber i det offentlige som tror de skaper verdier og bidrar til fellesskapet når de betaler skatt som de sier. Selv om de ikke produserer en dritt av verdi, har gitt opp med å diskutere med de for å si det sånn :rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Synd med familien din, men når du først skal inn på helsevesen, så ta en titt over på USA, har du ikke forsikring eller råd til forsikring så får du ikke hjelp i det hele tatt.. Jeg er født der nede og fødselen min kostet foreldrene mine godt med penger, unger kan ikke leke ute alene uten at foreldrene overvåker de, de har en høy fattigdomsrate, og de har verdens beste levesett hevder de.. Den amerikanske drømmen består av en italiensk garderobe, bankkonto i Sveits og en fet tysk eller italiensk bil.. Så uansett åssen man vrir og vender på det, så har vi det faktisk jævlig godt her i Norge, selvom det selvsagt er mange mangler her i landet.. Men den dagen du finner ett feilfritt land så håper jeg du sier ifra, da flytter jeg på flekken..

Uansett synes jeg det er moralsk feil å handle i utlandet for så å sende til Sverige, tenk deg på jobben din, så skulle du få fyken og en brite får jobben din fordi han er billigere å bruke og tar mindre betalt pr time..

Samt at både Ståle og jeg respekterer at man ikke har samme meninger, men det må da være lov å diskutere ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med familien din, men når du først skal inn på helsevesen, så ta en titt over på USA, har du ikke forsikring eller råd til forsikring så får du ikke hjelp i det hele tatt.. Jeg er født der nede og fødselen min kostet foreldrene mine godt med penger, unger kan ikke leke ute alene uten at foreldrene overvåker de, de har en høy fattigdomsrate, og de har verdens beste levesett hevder de.. Den amerikanske drømmen består av en italiensk garderobe, bankkonto i Sveits og en fet tysk eller italiensk bil.. Så uansett åssen man vrir og vender på det, så har vi det faktisk jævlig godt her i Norge, selvom det selvsagt er mange mangler her i landet.. Men den dagen du finner ett feilfritt land så håper jeg du sier ifra, da flytter jeg på flekken..

Uansett synes jeg det er moralsk feil å handle i utlandet for så å sende til Sverige, tenk deg på jobben din, så skulle du få fyken og en brite får jobben din fordi han er billigere å bruke og tar mindre betalt pr time..

Samt at både Ståle og jeg respekterer at man ikke har samme meninger, men det må da være lov å diskutere ting?

Jeg er enig med deg angående USA osv, men det som var diskusjonen her var jo dette sverige greiene som er fult lovelig. Jeg skjønner jo godt at du som selger ting er for "norsk handel",men nå er som sagt konkuranse både sunt og kanskje bra til tider. Jeg har ingen ting imot en diskusjon og forskjellige meniger,men jeg er bare så lei av folk som alltid skyter inn "vi har det så bra, vi er så rike,vi er Norge" Landet har sine mangler som alle andre land og vi finner aldri et perfekt sted å bo det er vel bare å innse. Og som sagt over her så handler jeg vel så mye fra Norske forhandlere som utenlandske forhandlere. Nå gjelder ikke dette bilpleie aleine,men bildeler osv og der er utenlandske firmaer mye bedre på både service og pris samt det er mye mer deler(merk dette gjelder bildeler). Og som sagt over jeg har ingen ting i mot at folk ytrer meninger,men jeg syns 4sider med sverige saken er litt drøy( å ja jeg er i mot sende som "gave" effekten). Så håper jeg det er no hard feelings :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Prøver å lese meg igjennom hva som har skjedd her siden sist jeg var innpå.

Ser at folk blander inn flere diskusjoner nå - både den opprinnelige som gikk på om man bør betale MVA - altså moms

og det diskuteres også utenlandshandel like friskt i samme diskusjonen.

Først vil jeg si at når jeg begynte å trekke inn det som åpenbart noen tolker som avsporinger...nemlig at vi har det bra i norge i dag

så var det for å på en måte å prøve å vise hvilke problemer vi står overfor med alle de fæle avgiftene våre....sett opp i mot hva andre som bor i andre deler av verden står overfor av fæle ting og utfordringer i sine liv.

- den gikk ikke hjem hos en del, men jeg gidder ikke terpe noe mere på dette poenget siden det neppe kjøpes at vi tross alt har det ganske greit i norge i dag.....for det finnes alltid et eksempel å komme med, om noen som har en tante som har blitt behandlet dårlig av helsevesenet, og at det finnes et stort hull i asfalten borti gata osv osv.....

Jeg skal være den første til å si at det norske helsevesenet stinker.....og jeg har selv en helseforsikring som jeg har benyttet.

- men vi har et helsevesen, det funker greit i en veldig stor del av tilfellene og det er gratis........det er et stort steg derifra og til at det ikke finnes noe helsevesen i det hele tatt....eller at det finnes et helsevesen, men ingen medisiner..som er et scenario for andre igjen.

Når det gjelder MVA så ser jeg at veldig mange synes det er helt greit å la være å betale mva i de tilfellene man kan få det til på et vis,

og det er greit....hvis folk synes det er fine greier så må jeg vel bare akseptere at jeg ser annerledes på dette regnestykket enn de fleste andre som ikke synes at det å betale inn til fellesskapet er så viktig.

Men så kommer en ting jeg reagerer på - veldig mange argumenterer med at en feil rettferdigjør en annen feil. Og mange peker på at nettopp deres situasjon hvor de ikke betalte mva kun er en liten dråpe i havet - selvsagt er det det.......her diskuterer vi prinsipper, og ikke hver enkelt persons konkrete handlinger.

Jeg håper alle forstår at det å skulle diskutere enkelttilfeller om da Per gjorde det, og Pål gjorde det - så vil dette bli uoverstigelig og umulig. Man må diskutere prinsippet om hvorvidt man bør betale mva - eller om man bør droppe det i de tilfellene man kan få det til.

Jeg synes nesten man må betale sin MVA fordi samfunnets inntektsmodell er bygd opp rundt det prinsippet at folk skal gjøre det.

At Norge og statens olje-og pensjonsfond (eller hva de heter denne uka her) håver inn penger er en helt annen sak, og så lenge disse pengene er ment å skulle brukes til noe annet enn å kompensere for manglende MVA innbetaling må mannesten faktisk forholde seg til det.

Den dagen de som styrer sier - drit i momsen folkens, vi tar det fra oljefondet så vil heller ikke jeg betale MVA - om det ville være spesielt lurt er en helt annen sak.

Jeg sa at mange mener at en feil rettferdiggjør en annen feil. Man kan la være å betale moms fordi staten sløser osv....dette blir bare for dumt, og det er umulig å diskutere med mennesker som ikke greier å diskutere den aktuelle saken i stedet for å rettferdiggjøre sine egne handlinger fordi de ser på det som en personlig kompensasjon for det de mener er feil avgiftspolitikk.

Det blir omtrent som å si - jeg synes snus er alt for dyrt.....derfor stjeler jeg hver fjerde boks fordi da blir det mere rettferdig i forhold til hva jeg synes er riktig pris. :)

Kabbern,

- har du lest det jeg skriver i innlegget mitt forut for ditt....eller for å si det på en annen måte;

har du skjønt hva jeg skriver der når du ber meg om å ta av meg skyggelua så skal jeg få se at norge ikke er så bra som det jeg hevder det er....?

For det første har jeg ikke hevdet at Norge er noe paradis - Men jeg har globale levekårsundersøkelser i ryggen når jeg sier at på tross av at folk opplever vonde ting i Norge også, så har vi det jevnt over veldig mye bedre enn i de fleste andre land i verden.

Dette er fakta som du må ta inn over deg selv om både du og jeg har mistet noen av våre kjære pga manglende oppfølging fra helsevesenet - og at dette isolert sett er helt forjævlig, og at vi mangler 4-felts E6 selvsagt grusomt :D

Nå vet ikke jeg hvor mye du har vært rundt i verden og tittet, men jeg skal love deg at AS Norge fremstår som et paradis i forhold til de levekårene jeg med egne øyne har sett i Russland, i Nord Irland, og ikke minst i SørAfrika - slike opplevelser setter ting i et veldig perspektiv, og man innser raskt hvor utrolig godt og trygt man faktisk har det hjemme i Norge.

Derfor synes jeg du blir veldig urimelig når du trekker frem alt det fæle du har opplevd på ullevåll sykehus og setter dette som en standard for om folk har det fælt eller ikke - dette min venn er peanuts i forhold til råtnende spedbarnslik i veigrøften. Aidsdøde mannfolk som ligger å slenger i skogen bak husene, frysende, skitne og utmagrede 7-8 år gamle unger på barnehjem i russland som får skambank hver gang de åpner kjeften...... Og jeg håper at du forstår at i denne sammenhengen så bare gidder jeg ikke å begynne å snakke om noen huller i asfalten og mangel på 4-feltsvei.

Siden både du og Dennis er såvidt klare på at det finnes mange andre steder i verden hvor menneskene har det mye bedre enn i Norge så hadde det vært interessant både med noen eksempler på land, og ikke minst hva dere fremhever som så mye bedre i disse landene at det får dere til å mene at dette er bedre land å bo i enn i Norge ?

Dennis, håper du ikke kjører bil som du diskuterer.....da holder det ikke med 4-felts en gang slik du vingler. :P

Kan du ikke utdype hvordan du kan se en sammenheng mellom det å ikke betale moms, med at norge har en fullstendig overlesset offentlig administrasjon og derifra til å si at norge hadde gått til helvete uten oljen - men samtidig synes det er helt greit å drite i å betale MVA Og ikke minst hvilken sammenheng er det mellom det at tollgrensene ikke har vært hevet siden 70-tallet, og at det skal være greit å plukke opp pakker i sverige ? :D

Jeg håper du skjønner at jeg fleiper når jeg snaker om vinglinga di....jeg tror ut av det jeg leser at du og jeg er veldig enig i mye, men jeg sliter litt med å få forstå sammenhengen i argumentasjonen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke egentlig 2 litt forskjellige import saker som diskuteres og blandes sammen i en herlig røre. ;)

1. Bestille varer fra England. Betale engelsk moms. Få sendt varene til Sverige. Ingen svensk eller norsk moms betales (kun engelsk). Dette er vel en helt kurant handel, men jeg skjønner ikke at man sparer noe særlig på det kontra å få varene direkte sendt til Norge. Litt moms og kanskje litt på frakten. Men det koster jo litt å kjøre til Sverige for de fleste.

2. Bestille varer fra CYC (England). CYC fakturer ikke moms til land utenfor EU (som er helt lovlig). Men oppgir man norsk bosteds adresse og svensk leverings adresse, så slipper man allikevel momsen når man får sendt varene til Sverige. Man betaler altså ingen moms overhodet. Her er det vel et hull i CYC sitt datasystem. Når de leverer varer til Sverige (EU handel) så skal engelsk moms faktureres. Denne handelen vil vel være ulovlig eller i beste fall i gråsonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang punkt 2: Så er dette normal praksis. Hvis du f.eks. ferierer i portugal kan du handle klær momsfritt i vanlige butikker (som regel kun de store, små sjapper har ofte ikke papirer eller kjenskap til reglene). Du får mva portugisisk mva tilbakebetalt på flyplassen. Deretter viser du frem kvitteringer o.l. ved innreise til Norge igjen og betaler kun mva på det som overstiger tollfrigrensen - 3000 eller 6000 avhengig av hvor lenge du har vært ute av landet.

CYC gjør ingen feil når de trekker fra engelsk mva. Når du oppgir bostedsadresse eller mao final destination på pakka utenfor EU så skal engelsk mva bort. Varen går videre over norsk grense uavhengig av CYC's leveringspartner så dette er ikke deres problem. Når du kommer kjørende over grensa fra sverige til norge må du betale mva hvis summen overstiger 3000/6000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de afrikanerne vet jammen å rote bort velferden sin... De meste går sikkert i å handle bilpleie dyrt i afrikanske bilpleiesjapper i stedet for å sende post restante fra Autogeek til gibraltar og be slektningene ta det med seg tilbake når de blir skippet ned igjen av den spanske kystvakten... (tax free heaven vet..)... :rolleyes:

:rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

No skal det sies at det betales avgifter til England ved levering i Sverige, grunnet reglene innad i EU-land. Der som derimot kan oppfattes som "feil" er det faktum at du bidrar med penger til England istedenfor Norge. Om en klager på offentlige tjenester i Norge som helse eller veistandard så bidrar en ihvertfall ikke med å gi avgiftspengene til et annet land, det sier seg selv.

Selv bestiller eg bildeler til GTturboe fra England, men VAT blir trukket fra og norsk moms blir lagt til, det burde være enselvfølge (men det er hva eg mener, ingen lov)

Det er faktisk fullt mulig å handle fra utlandet og fortsatt gi avgiftene til Norge istedenfor. Om en ser for seg en pakke med verdi 3000kr så betaler du 17% i VAT kontra 25% moms dette utgjør jo ikke mer enn 240 kr forskjell i pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CYC gjør ingen feil når de trekker fra engelsk mva. Når du oppgir bostedsadresse eller mao final destination på pakka utenfor EU så skal engelsk mva bort. Varen går videre over norsk grense uavhengig av CYC's leveringspartner så dette er ikke deres problem. Når du kommer kjørende over grensa fra sverige til norge må du betale mva hvis summen overstiger 3000/6000.

Stemmer dette.... :)

Har gjort dette mange ganger på skiutstyr når jeg har kommet fra alpene.

Hvis jeg har flydd har vi levert papirene på den franske momsen på grensa til sveits før flyplassen i Geneve, og hvis vi har kjørt har vi tatt det på grensa i svinesund....tror reglene er slik at det skal gjøres idet du forlater EU-sone hvis du søker refund av moms fra opprinnelsesland.

Selv bestiller eg bildeler til GTturboe fra England, men VAT blir trukket fra og norsk moms blir lagt til, det burde være enselvfølge (men det er hva eg mener, ingen lov)

Heeey - en meningsfelle :D

Vi får sørge for å handle så mye du og jeg Lex at vi bøter på skadene til de andre gutta som ikke synes dette er greit :lol:

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Det som og er verdt å få frem er at ved å spare "alle" de 240kr i moms, minus kjøreturen til Sverige såklart, så taper Norge 750kr siden pengene går til england istedenfor.

Sorry for meg virker dette som å "ta lange steg for å spare på skona", for å ha sitert Vinskvetten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Dennis, håper du ikke kjører bil som du diskuterer.....da holder det ikke med 4-felts en gang slik du vingler. :P

Kan du ikke utdype hvordan du kan se en sammenheng mellom det å ikke betale moms, med at norge har en fullstendig overlesset offentlig administrasjon og derifra til å si at norge hadde gått til helvete uten oljen - men samtidig synes det er helt greit å drite i å betale MVA Og ikke minst hvilken sammenheng er det mellom det at tollgrensene ikke har vært hevet siden 70-tallet, og at det skal være greit å plukke opp pakker i sverige ? :D

Jeg håper du skjønner at jeg fleiper når jeg snaker om vinglinga di....jeg tror ut av det jeg leser at du og jeg er veldig enig i mye, men jeg sliter litt med å få forstå sammenhengen i argumentasjonen din. :)

hehe.. mye mulig at det var litt vanskelig å forstå hva jeg mente :P Jeg har ikke noe imot å betale moms, heller ikke at man kan dra på harry handel til sverige å hente bilpleie produkter. Å lure seg unna momsen med å skrive ned verdi på en pakke er ikke lov, og er noe jeg er imot. Men å hente en pakke til under 3000kr fra Sverige er 100% lovlig og har derfor ikke noe imot det. Blir jo nesten det samme som en vanlig butikk tur. I de tilfellene man får trukket fra momsen i feks England så har jeg ikke noe imot å betale Norsk moms.

Det det jeg ikke liker er å betale moms både i landet jeg bestiller fra + norsk moms på alt ink .frakt synes jeg er noe drøyt :P

Resten jeg skrev har en sammenheng med at Norge kan komme til å prise seg helt ut i forhold til resten av Europa og verden som Norge er avhengig å handle med. Derfor har alt av skatter, avgifter osv som jeg sa en direkte innvirking på Norges konkurranse evne. Når oljen tar slutt kan ikke den " vanlige innbygger" i Norge sitte med en skyhøy inntekt som kompensasjon for et veldig høyt skatte og generelt pris nivå som ligger langt over resten av Europa. Da sitter vi her som noen klovner og har et veldig stort problem da vi selger produkter til resten av verden til 10 dobbel pris for å dekke lønna til de som jobber her.

Og derfor kan høye moms og avgift og en tollmur ødelegge slik at man ikke får konkurranse og norske bedrifter kan sette prisene mye høyere fordi alle har "råd"

Forsto du hva jeg mente nå? ;) resten var bare for å få ut litt aggresjon mot ting jeg ikke synes fungerer helt hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

sruben: Tviler sterkt på at det er lovlig, virker veldig spesielt...

Avgiftene skal vel ikke bare forsvinne helt sånn helt uten videre, det igjen er vel noe som i beste fall kan kalles en gråsone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. mye mulig at det var litt vanskelig å forstå hva jeg mente :P Jeg har ikke noe imot å betale moms, heller ikke at man kan dra på harry handel til sverige å hente bilpleie produkter. Å lure seg unna momsen med å skrive ned verdi på en pakke er ikke lov, og er noe jeg er imot. Men å hente en pakke til under 3000kr fra Sverige er 100% lovlig og har derfor ikke noe imot det.

Resten jeg skrev har en sammenheng med at Norge kan komme til å prise seg helt ut i forhold til resten av Europa og verden som Norge er avhengig å handle med. Derfor har alt av skatter, avgifter osv som jeg sa en direkte innvirking på Norges konkurranse evne. Når oljen tar slutt kan ikke den " vanlige innbygger" i Norge sitte med en skyhøy inntekt som kompensasjon for et veldig høyt skatte og generelt pris nivå som ligger langt over resten av Europa. Da sitter vi her som noen klovner og har et veldig stort problem da vi selger produkter til resten av verden til 10 dobbel pris for å dekke lønna til de som jobber her.

Og derfor kan høye moms og avgift og en tollmur ødelegge slik at man ikke får konkurranse og norske bedrifter kan sette prisene mye høyere fordi alle har "råd"

Forsto du hva jeg mente nå? ;) resten var bare for å få ut litt aggresjon mot ting jeg ikke synes fungerer helt hehe..

Problemet med sosialisme er at man etterhvert blir fri for andre sine penger.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Problemet med sosialisme er at man etterhvert blir fri for andre sine penger.

Hehe bra sakt :lol:

Hvis en sosialist sier at vi sitter alle i samme båt betyr det at det er du som skal ro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Dennis,

Jeg kjenner igjen følelsen du....har så masse meninger og ting man vil ha sagt at det kommer ut i litt for store porsjoner :)

Se på lex, brukte 2-3 linjer til å si akkurat det jeg har ønsket å formidle i hele dag....og treffer spot on

Folk skjønner sikkert mere av hans versjon enn av min, selv om vi sier det samme :)

I mine øyne en veldig klok ressonering i siste avsnitt Dennis, og jeg er helt enig med deg.....

Vi sitter sansynligvis på en oppblåst (olje/gass)boble som vil sprekke etterhvert, og hvis vi ikke får ut fingeren og skaper oss en annen og mere europa-tilpasset nasjonaløkonomi samtidig som vi stimulerer til industriell vekst på andre områder enn petrokjemisk industri og fiske så vil det bli guffent om noen generasjoner.

Det gjør det imidlertid ekstra viktig å ikke svi av oljemilliardene nå, men heller bruke renteinntekter av disse til å stable på bena alternativ industri/kompetanse/inntektsmuligheter, og på den måten sørge for at det finnes noe igjen av velstanden vi pumpet opp fra havet også til de nordmenn som kommer etter oss. ;)

Problemet med sosialisme er at man etterhvert blir fri for andre sine penger.

Herlig utsagn !!! - Innertier er det ikke det det kalles :lol:

Måtte bare komme en cred til deg omrognan for denne lille verbale diamanten

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...