Gå til innhold

Handling i utlandet.


Lexgtturbo

Recommended Posts

Lexgtturbo

Anse tråden som ryddet grunnet oppfordring til avgiftsfusk, sånne diskusjoner får dere ta på PM...

Advarsel: Videre posting av innlegg som kan oppfordre til slikt vil føre til sletting av innleggene og advarsel, gjentatte innlegg av denne art kan føre til utestengelse. Håper dette vil bli respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Ståle

    21

  • sruben

    11

  • Bernhard

    9

  • Odd-M

    9

Lexgtturbo: Der tror jeg du tar feil! Praksisen til CYC er etter min erfaring helt i tråd med loven. Når kjøper har tilhold i et ikke-EU land så er det ikke avgiftsfusk at levering til Sverige blir momsfritt. Varene blir da fraktet videre over norsk grense av kjøper selv og er varens verdi under tollgrensa (5000 mindre enn 24timer utenlands?) blir det moms og tollfritt inn til Norge. Ikke noe avgiftsfusk ved det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Enten det er avgiftsfusk eller ikke ifølge loven, så har det blitt gitt tydelig beskjed tidligere i tråden om hva vi godtar. Henviser til Brynjar sitt innlegg:

Alle poster som omhandler unndragelse av MVA blir slettet i sin helhet.

Tråd ryddet ;)

Det hadde vært fint om dette ble respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unndragelse av MVA er det samme som avgiftsfusk, så det blir jo samme sak. Det er ikke det det handler om her. Det er jo ikke unndragelse av MVA hvis en handel ikke er mva-pliktig. Bare fint om noen sjekker opp/bekrefter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Å få varene sendt til Sverige for å slippe å betale norsk mva er vel å unndra spør du meg.. Jeg synes ikke forumet er tjent med å dette ned på ett sånt nivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bekreftet mange ganger det. Men dette handler nok ikke om norske lover. Heller om moderatorenes lover. Det er uansett absolutt feil å kalle det avgiftsfusk og unndragelse når det er 100% lovlig. Selv om man ikke liker det :)

Snakker man om å sette lavere verdi på pakker, få det sendt som gave etc. så er jeg 100% enig. Men å begynne å slå ned på diskusjoner om noe som er 100% lovlig og ikke skader forumet på noen måte eller bryter noen av DCN's regler det forstår jeg ikke. Men hvis moderatorene legger til dette som en ny regel skal jeg jo respektere det.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Nå har det seg slik at av alle rapporter vi har fått den siste tiden, er de fleste pga innlegg som omhandler nettopp at folk mener at disse postene oppfordrer andre til avgiftsfusk... Så å kalle det moderatirnes lov blir litt feil. Utenom det kan eg vel strengt tatt bare anbefale at hvis det er ønskelig å diskutere hva som er hva og hva vi bør godta, så start en egen tråd om dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ulovlig med dette?

Ved å sende til Sverige fra et annet EU-land betaler man kun mva i avsenderlandet, ingen ny mva eller refundering. Slik sett blir det jo akkurat det samme. Man slipper dog ekstra mva på fraktkostnader. Frakten er ofte billigere pga mindre rigide avgifts- og fraktsystem. Man kan fritt ta med vanlige handelsvarer på 3.000,- uten å betale mva eller toll eller 6.000,- dersom man er ute av landet mer enn ett døgn.

Jeg ser ingenting ulovlig eller betenkelig med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare legge ballen død nå da????!! De som faktisk gjør en jobb for at vi har et forum som dette, med så mye godt innhold, og mange som har samme interesse, som kan få utvekslet erfaringer, o.l, de vil ikke ha noe av dette i forumet sitt, og da er det vel bare å godta det eller?? Hør på de som holder dette forumet levende, ellers har man ikke noe her å gjøre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare legge ballen død nå da????!! De som faktisk gjør en jobb for at vi har et forum som dette, med så mye godt innhold, og mange som har samme interesse, som kan få utvekslet erfaringer, o.l, de vil ikke ha noe av dette i forumet sitt, og da er det vel bare å godta det eller?? Hør på de som holder dette forumet levende, ellers har man ikke noe her å gjøre!!

Hvem snakker vi om nå? Moderatorene? Butikkeierene? Oss? Dette handler ikke om synsing eller personlige interesser, dette handler om hva som faktisk er lov eller ikke sett i forhold til Norske eller forumets lover og regler :) Hjelper ikke å kaste seg inn i diskusjonen og skrike ut sin egen mening med masse spørsmålstegn og utropstegn.

Selv om NOEN ikke liker at dette er lovlig og mulig så er det minst like mange som liker det og bruker det. Ellers hadde det ikke vært så mange diskusjoner rundt det. Telles ikke de som VIL ha det her?

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All handel innenfor EU-land har en nullsats mva. Mva kan kun trekkes fra innenfor EU-land om du oppgir ditt "VAT-nummer" som en skattepliktig person i et EU-land.

Når en vare eksporteres til et land utenfor EU skal mva trekkes fra før betaling, og norsk mva legges til når varen ankommer tollen i Norge. Hvis firmaet gjør dette når varen sendes til en postadr. i Sverige, så ser jeg for meg at de taper momsen du skulle ha betalt. Hvis du i tillegg ikke betaler norsk mva ved grensen til Norge igjen, så er det snakk om et klart brudd på lovverket.

Utdrag fra http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/how_vat_works/index_en.htm:

VAT on imports and exports

For the purpose of exports between the Community and non-member countries, no VAT is charged on the transaction and the VAT already paid on the inputs of the good for export is deducted - this is an exemption with the right to deduct the input VAT, sometimes called 'zero-rating'. There is thus no residual VAT contained in the export price.

However, as far as imports are concerned, VAT must be paid at the moment the goods are imported so they are immediately placed on the same footing as equivalent goods produced in the Community. Taxable people registered for VAT will be allowed to deduct this VAT in their next VAT return.

VAT on goods moving between Member States

No frontier controls exist between Member States and therefore VAT on goods traded between EU Member States is not collected at the internal frontier between tax jurisdictions.

Goods supplied between taxable persons (or VAT registered traders) are exempted with a right to deduct the input VAT (zero-rated) on despatch if they are sent to another Member States to a person who can give his VAT number in another Member State. This is known as an "intra-Community supply". The VAT number can be checked using the VAT Information Exchange System (VIES).

The VAT due on the transaction is payable on acquisition of the goods by the taxable customer in the Member State where the goods arrive. This is known as "intra-Community acquisition". The customer accounts for any VAT due in his normal VAT return at the rate in force in the country of destination.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Er ingen egne forum regler angående dette. Så lenge det ikke bryter med Norsk lov er det bare å snakke i vei :)

Det som omrognan skriver er nok mulig at det er lovlig og bryter ikke norsk lov etter hva jeg vet. Men de reglene er nok ikke veldig lette å tolke alltid :P

Men å be en forhandler om å skrive en annen verdi på pakken osv. er nok ikke helt lov så derfor får man ta slikt utenfor forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All handel innenfor EU-land har en nullsats mva. Mva kan kun trekkes fra innenfor EU-land om du oppgir ditt "VAT-nummer" som en skattepliktig person i et EU-land.

Når en vare eksporteres til et land utenfor EU skal mva trekkes fra før betaling, og norsk mva legges til når varen ankommer tollen i Norge. Hvis firmaet gjør dette når varen sendes til en postadr. i Sverige, så ser jeg for meg at de taper momsen du skulle ha betalt. Hvis du i tillegg ikke betaler norsk mva ved grensen til Norge igjen, så er det snakk om et klart brudd på lovverket.

Når en vare er betalt mva på, enten engelsk eller svensk i dette tilfellet og fortollet inn til sverige er det IKKE ulovlig å dra til sverige og hente med seg denne til norge så lenge summen er under 3000kr. Den regnes da likt som om du drar til sverige og kjøper en vare i en butikk der til under 3000kr. Er den over denne summen må det fortolles og man må da trekke fra engelsk/svensk mva og legge til norsk mva. Enkelt og greit :)

Er ingen egne forum regler angående dette. Så lenge det ikke bryter med Norsk lov er det bare å snakke i vei :)

Det som omrognan skriver er nok mulig at det er lovlig og bryter ikke norsk lov etter hva jeg vet. Men de reglene er nok ikke veldig lette å tolke alltid :P

Men å be en forhandler om å skrive en annen verdi på pakken osv. er nok ikke helt lov så derfor får man ta slikt utenfor forumet.

Takk skal du ha. Da er det klart :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sjokkerende å se at folk ikke ser noen betenkeligheter med å utnytte

smutthull for å unndra betaling av norsk MVA. :huh:

Hva om all handel foregikk på denne måten....hva hadde skjedd med samfunnet vårt da ?

A/S Norge er et gedigent spleiselag, og her kommer MVA inn som en av våre måter å delta i dette spleiselaget på.

Det er slikt som skal betale for skole, sosiale tjenester, helsetjenester, lov og orden osv osv.

Jeg antar det er det stadige jaget etter billigere og billigere forbruksprodukter som gjør at enkelte på denne måten "tar den helt ut" og benytter metoder som utelukker norsk moms i sin iver etter å få fatt i mest mulig til en minst mulig penge.....den dagen alle gjør det er vi deep shit som samfunn :mellow:

Det paradoksale oppi alt dette er at forbruks- produkter i et historisk perspektiv allerede har blitt utrolig billig i Norge. :thumbup:

Jeg har levd lenge nok til å huske at i 1988 så betalte jeg for første gang over 10.-/liter for bensinen på en bensinstasjon på Andenes.

- den gangen tjente jeg vel kanskje 120.000-...I dag så tjener jeg - mye mere enn det...men bensinen har bare steget med 2 kroner.

Jeg kjøpte en komfyr i 1989...den kostet 5000.-..............hva koster en lik komfyr i dag...tjah omlag 5000.- slik at en komfyr som var en seriøs investering med inntekten i 1989 - bare er peanuts med inntekten i 2009.....slik kan jeg fortsette til dere sovner, men poenget mitt er at forbruksvarene hele tiden blir billigere sett i forhold til vår inntekt.

På 1950 tallet så gikk mye over halvparten av en families inntekt med til å kjøpe mat - i dag utgjør sikkert ikke denne utgiftsposten mere enn 10-15 % ....og differansen kan vi fritt bruke på forbruksprodukter.

Likevel er ikke dette godt nok for en del av oss, som på bekostning av samfunnsansvaret vårt skal skaffe seg enda billigere varer med den konsekvensen at det å drive handel på lovlig norsk vis blir vanskeligere og vanskeligere.

Hvis man ser problemstillingen med å unndra seg norsk merverdiavgift i et utvidet perspektiv, og ikke bare som en isolert enkelthandling - så har jeg faktisk full forståelse for at styret, moderatorene og et forhåpentligvis stort flertall av medlemmene i DCN tar avstand fra tråder hvor diverse "kreative" vinklinger for å drive umoralsk og egoistisk handel får leve og blomstre fritt.

Mvh

ståle :)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sjokkerende å se at folk ikke ser noen betenkeligheter med å utnytte

smutthull for å unndra betaling av norsk MVA. :huh:

Hva om all handel foregikk på denne måten....hva hadde skjedd med samfunnet vårt da ?

A/S Norge er et gedigent spleiselag, og her kommer MVA inn som en av våre måter å delta i dette spleiselaget på.

Det er slikt som skal betale for skole, sosiale tjenester, helsetjenester, lov og orden osv osv.

Jeg antar det er det stadige jaget etter billigere og billigere forbruksprodukter som gjør at enkelte på denne måten "tar den helt ut" og benytter metoder som utelukker norsk moms i sin iver etter å få fatt i mest mulig til en minst mulig penge.....den dagen alle gjør det er vi deep shit som samfunn :mellow:

Det paradoksale oppi alt dette er at forbruks- produkter i et historisk perspektiv allerede har blitt utrolig billig i Norge. :thumbup:

Jeg har levd lenge nok til å huske at i 1988 så betalte jeg for første gang over 10.-/liter for bensinen på en bensinstasjon på Andenes.

- den gangen tjente jeg vel kanskje 120.000-...I dag så tjener jeg - mye mere enn det...men bensinen har bare steget med 2 kroner.

Jeg kjøpte en komfyr i 1989...den kostet 5000.-..............hva koster en lik komfyr i dag...tjah omlag 5000.- slik at en komfyr som var en seriøs investering med inntekten i 1989 - bare er peanuts med inntekten i 2009.....slik kan jeg fortsette til dere sovner, men poenget mitt er at forbruksvarene hele tiden blir billigere sett i forhold til vår inntekt.

På 1950 tallet så gikk mye over halvparten av en families inntekt med til å kjøpe mat - i dag utgjør sikkert ikke denne utgiftsposten mere enn 10-15 % ....og differansen kan vi fritt bruke på forbruksprodukter.

Likevel er ikke dette godt nok for en del av oss, som på bekostning av samfunnsansvaret vårt skal skaffe seg enda billigere varer med den konsekvensen at det å drive handel på lovlig norsk vis blir vanskeligere og vanskeligere.

Hvis man ser problemstillingen med å unndra seg norsk merverdiavgift i et utvidet perspektiv, og ikke bare som en isolert enkelthandling - så har jeg faktisk full forståelse for at styret, moderatorene og et forhåpentligvis stort flertall av medlemmene i DCN tar avstand fra tråder hvor diverse "kreative" vinklinger for å drive umoralsk og egoistisk handel får leve og blomstre fritt.

Mvh

ståle :)

Godt innlegg Ståle :)

Veldig enig med deg.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CYC unndrar ikke mva på forsendelser til Sverige. Innad i EU betaler man alltid mva i avsenderlandet. Sjekk ordrebekreftelsen så står det der.

Jeg er prinsippielt enig i at det blir totalt feil å drive med avgiftsunndragelse. Men så lenge man ikke bryter noen lover så ser jeg ingen betenkeligheter med å handle i utlandet på dette viset. Jeg synes det er direkte LATTERLIG at noen klager og syter over denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall er all svenskehandel, taxfree og sydenshopping like mye avgiftssnusk, som å personlig ta med varer fra Sverige inn til landet som det er snakk om her. :)

De fleste her inne har en eller flere biler og bidrar dermed til spleiselaget Norge A/S i svært stor grad.

Vi kaller ikke folk som som velger buss, tog osv for avgiftsunndragere av den grunn.

At elartikler holder et lavt prisnivå i Norge betyr ikke at bilpleieprodukter gjør det samme.

En Meguiars Supreme Shine koster f.eks. 129,- her hjemme, mens 3pack'en koster 35,- i statene.

I de tilfellene hvor den norske prisen er innenfor rimelighetens grenser tror jeg de fleste foretrekker å handle i Norge.

Dette er uansett ikke noe å krangle om, at noen har et politisk ståsted som gjør at de misliker personlig import av varer får så være, men å påstå at andre er umoralske og bedriver avgiftsfusk og kreativ leting etter smutthull er vel litt over kanten? :o

Det er staten selv som har satt denne grensen for personlig import til 3000/6000 avhengig av hvor lenge man er ute av landet. Hadde Norge A/s ment at dette var ulovlig eller avgiftssnusk hadde den grensen vært kr. 0,-. Enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon denne her, spesielt siden den omhandler tema som går ut på å bruke diverse systemer til sin egen fordel.

Men, la det være helt klart; Jeg støtter ikke noen som unndrar seg mva og annet med å oppgi falske data, etc.

Jeg er enig i denne spleise-lag-tanken, men samtidig så ser jeg at regler er lagd for å følges og når det er det faktisk er muligheter til å bruke systemet til sin fordel så skjønner jeg også at dette gjøres. :P

La meg stille følgende spørsmål: Når det nærmer seg tid for selvangivelse så er aviser og medier full av sånne "skattetips" og reportasjer om hvordan man "sparer" skatt og utnytter reglene for å betale minst skatt.

Spør noen meg, så må jo det gå direkte imot denne sparelaget-teorien og fellesskapet.

Er det galt av aviser og medier å skrive om hvordan man kan spare skatt da tro? Er ikke det en offentlig oppskrift på hvordan utnytte smutthull for å slippe skatt som er allment akseptert tro?? B)

Jeg tror faktisk at det er sunt at norske butikker faktisk får konkuranse fra at folk kjøper fra utlandet. -Vi liker jo alle konkuranse, så lenge vi selv sitter som kunde og skal handle, ikke sant?

Det er jo en grunn til at eks folk går mann av huse for å fly med Ryanair.........

Jeg tror også at det er flere butikker (spesielt nettbutikker) i dette landet som selv nok kjøper inn ting til sjappa si utenom det offisielle importør-ledd i både Europa og Norge. (Jeg tenker ikke spesielt på detailer-sjapper nå da). -Slike ting kalles ofte grå-marked og styggedom som paralell-import, men vi som forbrukere synes oftest det er helt greit for vi sparer penger.

Norge er et høykostland som er dopet på oljepenger og dermed så trenger vi faktisk som land noen spark på leggen for å skjerpe oss og følge med i timen.

Sånn sett er diskusjoner om slike tema som dette helt nødvendig.

That's my 2cent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å trå riktig i forhold til slik reglene er ment å bli brukt, og til slik de brukes i smutthull-sammenheng......

Sruben....den store forskjellen ligger i det man "konstruerer opp situasjoner" for å unngå å betale MVA. - ser du ikke forskjellen i å være på reise og ta med taxfree varer, og det å handle på internet fra stua di og få de sendt til nabolandet slik at du kan plukke de opp der og ta de med hjem uten å betale moms ?

....Hvis man er i sverige, spania eller hvor som helst og tar med Taxfree så er dette fordi det er slik reglene er ment å skulle fungere.

-Hvis man får sendt varer til en adresse i sverige, og på den måten "konstruerer opp" en situasjon hvor man drar over for å hente dette i stedet for å få det sendt til Norge - så er dette MVA unndragelse, fordi varen ikke opprinnelig befant seg i sverige.

.....Dette har ingen ting med politisk tilhørighet å gjøre, det har med moralsk samfunnsansvar å gjøre....Jeg har vært medlem av partiet høyre i 20 år....og vi er vel ikke akkurat kjente for å være så veldig avgiftskåte.

.... Konkurranse .....hva i all verden slags konkurranse er det når man handler fra et lavkostland og benytter en tredjepart for å drive momsunndragelse...det har ingen ting med konkurranse å gjøre - det er rått parti, og tenker du deg om i 2 sekunder så forstår du nok at ingen kan konkurrere med varer fra et lavkostland når momsen attpåtil skal være fratrekt.

kan noen forklare meg hvorfor det er greit å drive momsunndragelse "fordi noen andre" driver med gråimport ?

- hvor i all verden er sammenhengen ?

Omrognan - jeg bare spør......hva hvis alle gjorde det på denne måten, kan du dvele litt ved konsekvensene og komme med en uttalelse hvorvidt du synes det fortsatt er greit ?

Kan du i tillegg utdype hvor du mener skjæringspunktet for lovlig innførsel og momsunndragelse burde gå i og med at du

er i mot momsunndragelse, men synes det er greit at folk får sendt pakker fra feks england til sverige....for så å plukke de opp der og bringe de over grensen for å unngå norsk MVA ?

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

CYC unndrar ikke mva på forsendelser til Sverige. Innad i EU betaler man alltid mva i avsenderlandet. Sjekk ordrebekreftelsen så står det der.

Jeg er prinsippielt enig i at det blir totalt feil å drive med avgiftsunndragelse. Men så lenge man ikke bryter noen lover så ser jeg ingen betenkeligheter med å handle i utlandet på dette viset. Jeg synes det er direkte LATTERLIG at noen klager og syter over denne saken.

Folk har vel rett til å mene hva de vil selv om de ikke mener det samme som deg? Sånn som det har blitt oppfordret i andre tråder og innlegg så oppfordrer medlemmer om å høre om leverandør kan skrive ned verdi på pakken for så å sende det som gave o.l.

personlig synes jeg at å få varer sendt til sverige for å slippe norsk mva er å unndra seg mva, er vel kanskje noen her som har noen konkrete regler på dette?

Interessant diskusjon denne her, spesielt siden den omhandler tema som går ut på å bruke diverse systemer til sin egen fordel.

Men, la det være helt klart; Jeg støtter ikke noen som unndrar seg mva og annet med å oppgi falske data, etc.

Jeg er enig i denne spleise-lag-tanken, men samtidig så ser jeg at regler er lagd for å følges og når det er det faktisk er muligheter til å bruke systemet til sin fordel så skjønner jeg også at dette gjøres. default_tongue.png

La meg stille følgende spørsmål: Når det nærmer seg tid for selvangivelse så er aviser og medier full av sånne "skattetips" og reportasjer om hvordan man "sparer" skatt og utnytter reglene for å betale minst skatt.

Spør noen meg, så må jo det gå direkte imot denne sparelaget-teorien og fellesskapet.

Er det galt av aviser og medier å skrive om hvordan man kan spare skatt da tro? Er ikke det en offentlig oppskrift på hvordan utnytte smutthull for å slippe skatt som er allment akseptert tro?? default_cool.png

Jeg tror faktisk at det er sunt at norske butikker faktisk får konkuranse fra at folk kjøper fra utlandet. -Vi liker jo alle konkuranse, så lenge vi selv sitter som kunde og skal handle, ikke sant?

Det er jo en grunn til at eks folk går mann av huse for å fly med Ryanair.........

Jeg tror også at det er flere butikker (spesielt nettbutikker) i dette landet som selv nok kjøper inn ting til sjappa si utenom det offisielle importør-ledd i både Europa og Norge. (Jeg tenker ikke spesielt på detailer-sjapper nå da). -Slike ting kalles ofte grå-marked og styggedom som paralell-import, men vi som forbrukere synes oftest det er helt greit for vi sparer penger.

Norge er et høykostland som er dopet på oljepenger og dermed så trenger vi faktisk som land noen spark på leggen for å skjerpe oss og følge med i timen.

Sånn sett er diskusjoner om slike tema som dette helt nødvendig.

That's my 2cent.

Se ting fra en annen side da, alle som er her inne har en jobb, for at jobben dems skal kunne overleve så er man avhengig av kunder. Hvis da din jobbs kunder heller vender nesa mot utlandet og begynner å handle der, så vil etterhvert din jobb måtte nedbemanne og eventuelt tilslutt legge ned bedriften, da er du uten arbeid, kun fordi kundene dine gjøre akkurat sånn som mange her inne gjør, bare for å spare litt penger..

Det samme gjelder da både Autobahn, Godkjemi, Swissvax og Scandicshine her på forumet(flere av disse har jobb ved siden av riktignok), da kan de også legge ned etterhvert, så får vi null svar her på forumet om vi lurer på noe ang produkter osv, da må vi heller sende mail til f.eks. CYC,(som forøvrig er elendige på å svare, ventet i 2 uker på svar nå)..

Samt de nevnte leverandørene har heller ikke dårlige priser sammenlignet med lønnsnivået vårt. I USA så snakket jeg med en mekaniker som var en type verksmester på merkeverksted der nede, han tjente 40.000 dollar i året, som var en ganske kurrant lønn der nede, naboen min som flyttet til Norge for ca 3.5 år siden tjente ca 47.000 dollar, han var teamsjef/salgssjef for Zerox i rett utenfor Washington DC..

Så ser man ting i sammenheng så er ikke prisene så gale heller, samt at leverandørene gjør en kanonjobb og yter en fantastisk service..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...