Gå til innhold

DataeXperter


HHA

Recommended Posts

Krysser fingra for at det er noen dataexperter her :P

Har kjøpt meg 16GB minnepenn og vil ha over en fil som er i .mkv. Det sure er at den ikke støtter .mkv og vil derfor ikke overføres. Den nekter rett og slett å ta i mot filen. Har prøvd alt av kopieringsmåter jeg kommer på men uten hell.

Noen som vet om jeg kan *lure* minnebrikka til å tro at det er en annen filtype? Lite keen på å bruke en natt på å konvertere den til et annet format, og samtidig få dårlige kvalitet. Hvis det ikke er noen andre muligheter så får det bare være. Ikke verdens undergang ;)

HHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fila er på 8gb men tror ikke det skal ha noe å si.. Kopierte en mindre .mkv fil og det gikk, men den vil ikke spilles av på hjemmekinoanlegget. Akkurat som om fila ikke lå der, men den popper opp når jeg har minnepenn i pc'en. hehe

Prøver med mkv2vob v2.4.7 nå. I utgangspunktet en PS3 Video Converter. Men må jo teste ;) Var en egen innstillinger og USB så da håper vi det går.

PS. skal bli deilig å fylle 16GB minnepenn med musikk og plugge den i bilen når jeg får den. USB utgang osv på anlegget orginalt. Deilig deilig. Slipper alle de CD'ene. Må bare få lagt over fra CD til PC, fra PC til USB først :P

Endret av HHA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å konverterer nå. Er allerede over 50%! Noe juks dette her altså :P Skal i utgangspunktet ikke gå så fort, hehe. Får håpe det går som det skal da, det gjenstår å se.

Kjøpte Pioneer gjennom jobben. Er vel kanskje den beste innvesteringa jeg har gjort på en stund. H******** lyd :D Starta med bassen på +4. Nå er den på -5 :P God trøkk til en billig peng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnepenna er vel formatert som FAT32 da. FAT32 har begrensning på filstørrelse på 4GB. For å kunne putte inn mer enn det må fila enten deles opp i flere filer eller minnepenna må reformateres til NTFS. Dersom den er formatert for NTFS vil den bare kunne leses av PCer, og man må bruke Windows eller Linux for å kunne skrive til den.

MKV er ikke støttet av veldig mange avspillere, så det er et problem i seg selv i tilegg til filstørelsen. MKV er på lik linje med AVI et containerformat som ikke i seg selv er noen videokodek. Det eneste MKV og AVI står for er å pakke inn allerede kodet video og lyd i ei fil. ( MKV har fordeler over AVI bl.a med at subtitles kan puttes inn i samme fil.) Å konvertere den til AVI vil derfor ikke i seg selv endre filstørrelsen ettersom det er samme innhold som ligger i fila.

Endret av gxi
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert FAT32 på minnepennen og FAT32 støtter ikke enkelt-filer større enn 4GB i størrelse. En Matroska-fil er gjerne ganske store, spesielt hvis det er en Blu-Ray-rip.....

edit: gxi slo meg på målstreken med ca 9 sekunder default_smile.png

edit2: jeg bruker PS3 som mediasentral, kablet nettverk og kjører PS3 Media Server på pc'n. Spiller ingen rolle om PS3 støtter filen eller ikke - det spilles på hjemmekinoen så det griner etter (mkv, vob, img, iso, avi, mp3, flac, wma, wmw...... etc)

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å pakke den i f.eks winrar?

Ja. Men da får jeg jo ikke spilt av filen i det heletatt. Men grei måte å lagre filer på ja ;) Tar dog lang tid å *rar`e* 8GB på min data. hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke formatet på fila har stort å si, det er nok størrelsen det kommer an på ;)

8GB store filer blir skjelden godt likt av usbminner, men tror du kan formatere den så den godtar det. Men det får noen andre svare på.

Edit: ser andre kom med samme forslag før meg :P

Endret av MortenM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnepenna er vel formatert som FAT32 da. FAT32 har begrensning på filstørrelse på 4GB. For å kunne putte inn mer enn det må fila enten deles opp i flere filer eller minnepenna må reformateres til NTFS. Dersom den er formatert for NTFS vil den bare kunne leses av PCer, og man må bruke Windows eller Linux for å kunne skrive til den.

MKV er ikke støttet av veldig mange avspillere, så det er et problem i seg selv i tilegg til filstørelsen. MKV er på lik linje med AVI et containerformat som ikke i seg selv er noen videokodek. Det eneste MKV og AVI står for er å pakke inn allerede kodet video og lyd i ei fil. ( MKV har fordeler over AVI bl.a med at subtitles kan puttes inn i samme fil.) Å konvertere den til AVI vil derfor ikke i seg selv endre filstørrelsen ettersom det er samme innhold som ligger i fila.

Sikkert FAT32 på minnepennen og FAT32 støtter ikke enkelt-filer større enn 4GB i størrelse. En Matroska-fil er gjerne ganske store, spesielt hvis det er en Blu-Ray-rip.....

edit: gxi slo meg på målstreken med ca 9 sekunder default_smile.png

edit2: jeg bruker PS3 som mediasentral, kablet nettverk og kjører PS3 Media Server på pc'n. Spiller ingen rolle om PS3 støtter filen eller ikke - det spilles på hjemmekinoen så det griner etter (mkv, vob, img, iso, avi, mp3, flac, wma, wmw...... etc)

Stemmer at den er FAT32 ja. Ble litt klokere nå, takker for svar! Driver å kopierer over konverteringa nå. SKal gi tilbakemelding på hvordan det går, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir kvaliteten på en film på 1080p .mkv hvis jeg konverterer til .mpg? Vil kvaliteten bli den samme eller vil den synke veldig mye? Og gjelder det for .avi og resten av reggla også? Hvis kvaliteten synker, hvordan får jeg da konvertert fra .mkv til noe med tilnærmet lik kvalitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde du skulle flytte filen...

Forsto det :) Skal både flytte og spille av. hehe flytte fila på 8gb er ikke lenger et problem. Værre med avspillinga :rolleyes:

Endret av HHA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto det :) Skal både flytte og spille av. hehe flytte fila på 8gb er ikke lenger et problem. Værre med avspillinga :rolleyes:

Du får kjøpe filmen på blueray da vet du, slutte å laste ned gratis fra nettet...... :lol:

Det er vel ingen som driver med sånt..

Endret av East
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir kvaliteten på en film på 1080p .mkv hvis jeg konverterer til .mpg? Vil kvaliteten bli den samme eller vil den synke veldig mye? Og gjelder det for .avi og resten av reggla også? Hvis kvaliteten synker, hvordan får jeg da konvertert fra .mkv til noe med tilnærmet lik kvalitet..

MKV og AVI er containerformater som ofte inneholder MPEG4-encodet video og lyd. .MPG er et containerformat for MPEG1 og MPEG2. Det eneste som da er sammenlignbart her er MPEG1 vs. MPEG2 vs. MPEG4, som stort sett er kvalitet pr. filstørrelse (altså, med MPEG4 kan man få høyere kvalitet på mindre filstørrelse enn MPEG1 og MPEG2). Det er selvsagt ikke mulig å oppnå den samme kvaliteten med MPEG1 som med MPEG4, men en MPEG2 på aller høyeste kvalitet vil ta mer plass enn tilsvarende kvalitet i MPEG4. Du vil vel ha minst mulig filstørrelse med høyest mulig kvalitet, og da kan du bare se bort fra MPEG1 eller MPEG2.

Du kan encode en time med 1080p video til å bli 100MB om du vil. Det eneste det ligger på er hvor høy kvalitet du vil ha på bildet, samt hvor høy kvalitet du vil ha på lyden. Når man snakker om komprimert video er det ikke oppløsningen som sier hvor høy kvalitet man får, det er bitrate og type komprimering. Filstørrelse er da bitrate * lengde, så det sier seg selv at filen blir større med høyere bitrate. Ved å redusere bitraten vil selvsagt kvaliteten reduseres, og det vil spesielt merkes der det er mye bevegelse i bildet. Videokomprimering går i stor grad ut på å lagre et og annet helt bilde (sceneskifter og lignende der hele bildet endrer seg mye), og så lagre forskjellene mellom det forrige bildet til det nye. Komprimerer man mye vil bevegelsene i bildet bli "firkantete" i den form av at istedet for detaljene (som vi liker så godt) som ville vært der er det større firkanter fordi det ikke er plass til å lagre all informasjonen som skulle vært der.

Det beste her er nok å komprimere den noe ytterligere, men fortsatt ligge på samme codec som allerde er brukt, som sansynligvis er en form for MPEG4 for bilde, og AAC(MPEG2/MPEG4) for lyd. Hva slags containerformat den ligger i til slutt spiller ingen rolle annet enn det du har merket med at det du skal spille den av på ikke støtter MKV, så da må det bli AVI. Kanskje vurdere å heller dele den opp i 2 eller 3 biter?

Jeg for min del har for lengst gitt opp håpet om å bruke noen slik boks til å spille av verken video eller lyd, mest fordi det alltid er et eller annet format den ikke støtter (og ofte er det pga formatet er patentert (og disse patentene er ikke gyldig i Norge)), og derfor ikke kan brukes. En VGA-kabel fra PCen til TVen er løsningen for meg. PCen spiller av alt..

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpe filmen på blueray da vet du, slutte å laste ned gratis fra nettet...... :lol:

Det er vel ingen som driver med sånt..

Hehe får filmer billige gjennom jobben så er enig der. Men vil få dette til å fungere. Da jeg ser på serier i 720 og 1080p som ikke kommer ut i norge før om 10 år (overdrivelse, ja). Er ikke så farlig med filmen, vil bare få det til å fungere da jeg hater å ikke få til ting.

MKV og AVI er containerformater som ofte inneholder MPEG4-encodet video og lyd. .MPG er et containerformat for MPEG1 og MPEG2. Det eneste som da er sammenlignbart her er MPEG1 vs. MPEG2 vs. MPEG4, som stort sett er kvalitet pr. filstørrelse (altså, med MPEG4 kan man få høyere kvalitet på mindre filstørrelse enn MPEG1 og MPEG2). Det er selvsagt ikke mulig å oppnå den samme kvaliteten med MPEG1 som med MPEG4, men en MPEG2 på aller høyeste kvalitet vil ta mer plass enn tilsvarende kvalitet i MPEG4. Du vil vel ha minst mulig filstørrelse med høyest mulig kvalitet, og da kan du bare se bort fra MPEG1 eller MPEG2.

Du kan encode en time med 1080p video til å bli 100MB om du vil. Det eneste det ligger på er hvor høy kvalitet du vil ha på bildet, samt hvor høy kvalitet du vil ha på lyden. Når man snakker om komprimert video er det ikke oppløsningen som sier hvor høy kvalitet man får, det er bitrate og type komprimering. Filstørrelse er da bitrate * lengde, så det sier seg selv at filen blir større med høyere bitrate. Ved å redusere bitraten vil selvsagt kvaliteten reduseres, og det vil spesielt merkes der det er mye bevegelse i bildet. Videokomprimering går i stor grad ut på å lagre et og annet helt bilde (sceneskifter og lignende der hele bildet endrer seg mye), og så lagre forskjellene mellom det forrige bildet til det nye. Komprimerer man mye vil bevegelsene i bildet bli "firkantete" i den form av at istedet for detaljene (som vi liker så godt) som ville vært der er det større firkanter fordi det ikke er plass til å lagre all informasjonen som skulle vært der.

Det beste her er nok å komprimere den noe ytterligere, men fortsatt ligge på samme codec som allerde er brukt, som sansynligvis er en form for MPEG4 for bilde, og AAC(MPEG2/MPEG4) for lyd. Hva slags containerformat den ligger i til slutt spiller ingen rolle annet enn det du har merket med at det du skal spille den av på ikke støtter MKV, så da må det bli AVI. Kanskje vurdere å heller dele den opp i 2 eller 3 biter?

Driver å deler den opp i 3 deler nå. Hver del = 4GB. TTT som vi sa mye i militæret. Ting Tar Tid :lol: Takk for utfyllende og GODT svar! Første testen ble bra den, men lyden skurra bare gitt. hehe *take 2*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir kvaliteten på en film på 1080p .mkv hvis jeg konverterer til .mpg? Vil kvaliteten bli den samme eller vil den synke veldig mye? Og gjelder det for .avi og resten av reggla også? Hvis kvaliteten synker, hvordan får jeg da konvertert fra .mkv til noe med tilnærmet lik kvalitet..

finn mkv2avi (divx). skalerer systemet ditt bra så blir du ikke skuffet, jeg kjører mye divx-avi her som skaleres til 720p/1080p og det ser fint ut det (via PS3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...