Gå til innhold

Beste "vinter" shampoo?


TunkX

Recommended Posts

Spennende og lese hva slags erfaringer andre har gjort seg ang beste bilshampoo til vinterbruk. Etter at saltet kom på veiene igjen har jeg testet ut Duragloss 901 (sommer favoritt), Optimum og Muc-Off, Ubershine. Alle tre er brukt sammen med Mothers ullmitt. Duragloss og Optimum har omtrent samme evne til og fjerne salt og annent vanskelig smuss. Den beste basert på min erfaring er faktisk Ubershine. Løser opp salt ganske så effektivt, men det må sies at den virker noe tøff mot lsp`n. Så den er vel kanskje ikke så mild som det påstås på flasken. Noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • TunkX

    7

  • Essiek

    6

  • Scandicshine.no

    5

  • Mighty

    5

Mest aktive i dette emnet

CG Citrus W&G er vel en sterk såpe, men det kommer jo an på blandingen. Kanskje derfor CG nå har endret anbefalt blandingsforhold til 1:4000 eller 5ml (0.05dl) på 19 liter :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5ml i ei ss-bøtte er jo helt sjukt lite med såpe da. Åssen går det an da? (har en cw&g på vei snart, og da må jeg vel ha såpe til en hel atom-vinter vel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5ml i ei ss-bøtte er jo helt sjukt lite med såpe da. Åssen går det an da? (har en cw&g på vei snart, og da må jeg vel ha såpe til en hel atom-vinter vel?)

Jeg har nesten en gallon CW&G i hylla, pluss en gallon av 901. Blir ikke kjøpt mer såpe med det første for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pirex: Hva bruker du da? Jeg gir egentlig beng i om lsp'n får seg en trøkk - det er vel derfor man har instawax+ default_biggrin.png

omrognan: hehe, gallon med cw&g - jau, da har du julegave til hele slekta i år ihvertfall. "Se her, bæssmutter - 1dl med såpe, så nå har du nok til å vaske gamle-fiat'n hver dag i tre år!"

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det blir litt lite. Jeg har den på vei selv, men tenkte på å bruke det dobbelte i allefall. Det blir likevel ekstremt lite i forhold til det som ble anbefalt før. CG skriver jo:

"1 CAP FULL mixes with 4-5 gallons of water for superior wash and extreme gloss.( Do not mix more, it's simply not needed)" og også "Dilutes 1 to 4000 the highest concentration of premium wash soap in the world".

Det blir til 15120 liter ferdigblanda vask, eller 840 18 liters bøtter :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Har en halv gallon med CW&G, 3/4 gallon med Maxi Suds II, en halv flaske med Megs NXT såpe, og en liten flaske med Megs softwash stående... På vinterstid blir det nok CW&G, en skvett Maxi Suds II og litt Grime Reaper(om bilen er virkelig dritten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man velge en litt "tøff" såpe som faktisk gjør lakken ren. Eller en mer mild type som sparer lsp, men da sitter det fort igjen en liten ru film på lakken spesielt på nedre paneler? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en slump av dette, en dæsj med dette... oi oi oi, må jo ha en dært av denne her, og en splasj med denne... *riste riste riste*

.

.

.

.

*ka-boom*!

"... vart no reint sjø"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man velge en litt "tøff" såpe som faktisk gjør lakken ren. Eller en mer mild type som sparer lsp, men da sitter det fort igjen en liten ru film på lakken spesielt på nedre paneler? huh.gif

Kommer an på LSP'n din det. Tror jeg hadde spart litt på PB, GR etc hvis det hadde vært 2-3 lag CR eller Divine på bilen. Men med det jeg har av vokser så koster det meg ca 12,- i produkt å legge på et lag til :) Nå om vinteren er instawax+ gullegod å ha med seg på selv-vasken ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det blir litt lite. Jeg har den på vei selv, men tenkte på å bruke det dobbelte i allefall. Det blir likevel ekstremt lite i forhold til det som ble anbefalt før. CG skriver jo:

"1 CAP FULL mixes with 4-5 gallons of water for superior wash and extreme gloss.( Do not mix more, it's simply not needed)" og også "Dilutes 1 to 4000 the highest concentration of premium wash soap in the world".

Det blir til 15120 liter ferdigblanda vask, eller 840 18 liters bøtter default_smile.png

én cap full er vel omtrent 1oz = 30ml vel? Da er ikke "slumpen" til pirex så langt unna default_smile.png

Men back to topic - vinter-shampo/såpe. Må ha en som tar en del hardere enn sommer-såpa, pga salt-dævelskapen og anna grums som havner på bilen. Så en sterkere såpe som er hardere mot LSP, men tørkeprosessen blir boostet med en instawax+ ( evt lagt på etter tørk, hvis brukt QD som drying aid)

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...