Gå til innhold

Rekkefølge en bør holde seg til .Fra vask til lsp,voks osv


hmsilset

Recommended Posts

hmsilset

Har søkt litt rundt her, og lest gode guider for hele prosessen av utvendig bilpleie. Man blir fort rota vekk i rekkefølgen med voks/polish merker og doseringer av shampoo herdetid på sealer og mye mere. Om noen av dere vil skrive inn en stikkordliste av hva dere gjør i korrekt rekkefølge så hadde det vært kjempefint for dummies som meg :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

har du lest denne da???

bilpleie for dummies.

korte trekk...

-vask

-clay

-polere

-rense

-sealer eventuelt glaze (kan hoppe over denne, om ønskelig)

-voks

eller så er detaljene rundt hvert produkt forskjellig og ikke så lett å gi noe bedre beskrivelse en den som det er linket til...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

har du lest denne da???

bilpleie for dummies.

korte trekk...

-vask

-clay

-polere

-rense

-sealer eventuelt glaze (kan hoppe over denne, om ønskelig)

-voks

eller så er detaljene rundt hvert produkt forskjellig og ikke så lett å gi noe bedre beskrivelse en den som det er linket til...

ja,hadde lest den :) rense som i lakkrens etter polering??

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

lakkrens er ofte i polerings middelet.

om ikke restes lakken først:)

Aha :)

Greit å få med plastdelene også :) Legg gjerne inn i lista om det mangler mere.

korte trekk...

-vask

-clay

-Plastfornyer

-polere

-rense

-sealer eventuelt glaze (kan hoppe over denne, om ønskelig)

-voks

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakkrens er ikke et ord som blir brukt så mye her. Ei heller rubbing. Men polish kan jo gjerne kalles lakkrens, selv om det egentlig består av "fjerning" av lakk. Når man sier rense etter polish så mener man gjerne noe ala IPA wipedown for å få vekk de siste polish oljene før voksen.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

lakkrens er ikke et ord som blir brukt så mye her. Ei heller rubbing. Men polish kan jo gjerne kalles lakkrens, selv om det egentlig består av "fjerning" av lakk. Når man sier rense etter polish så mener man gjerne noe ala IPA wipedown for å få vekk de siste polish oljene før voksen.

Den siste setninga der er ett trinn jeg ikke har fått med meg før,hehe. Topp.Da vet jeg at det kan gjøres :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

lagt til litt småtteri...

korte trekk...

-vask/ dekk felger først

-clay

-maskere

-polere

-rense(cleaner fluid/ wipedown) eventuelt en vask og tørk

-plastikk/gummi fornyer

-sealer eventuelt glaze (kan hoppe over denne, om ønskelig)

-voks

herde tider O.L står som regel på embalasjen..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

oppdatert

-vask/ dekk felger først

-Tørk med mikrofiber

-clay

-maskere

-polere

-rense(cleaner fluid/ wipedown) eventuelt en vask og tørk

-plastikk/gummi fornyer

-sealer eventuelt glaze (kan hoppe over denne, om ønskelig)

-voks

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo skrive slik jeg pleier å gjøre det.

-Avfetting felger og bil.

-Vask - Felger

-Vask - Bil - Tørke med MF

-Clay

-Avspyling - Tørke med MF

-Maskering

-Polering

-IPA

-Vasking -Tørke med MF

-CG Vertua Bond

-Sealer

-Voks

Og du kan legge med - Ta bilder av prosessen ved alle punkter :D

Edit: Skriveleif.

Endret av iDuddits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

--Avfetting felger og bil.

-Vask - Felger

-Vask - Bil - Tørke med MF

-Clay

-Avspyling - Tørke med MF

-Maskering

-Polering

-IPA

-Vasking -Tørke med MF

-ph nøytral shampoo/såpe.( F.eks CG Vertua Bond)

-Sealer

-Voks

Klart jeg skal ta bilder :) må bare søke hva ipa og cg vertua bond er.

Og du kan legge med - Ta bilder av prosessen ved alle punkter :D

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

-vask/ dekk felger først

-Tørk med mikrofiber

-clay (husk å bruke en skikkelig avfetting på bilen før du vasker den, da sparer du mye tid og clay)

-maskere

-korrigere lakken med maskin, kombinasjonen finner du ut mht en test spot på bilen, den som tar mest mht testen og gir best mulig resultat er den du velger, noen ganger krever det 2 forskjellige kombinasjoner pad/produkt andre ganger 3 kombinasjoner pad produkt som må brukes over hele bilen for å oppnå det du ønsker av resultat

(evntuelt rense lakken med en lakkrens for hånd om du ikke trenger å korrigere riper, Duragloss 101/601, autorange paint cleaner er to som funker for hånd, kan også bruke en DA maskin mht dette her)

-wipedown eller vask av bilen igjen/tørke (trenger ikke dette mht lakkrens ala Duragloss 101 etc, kun om du korrigerer med maskin og bruker korrigeringsprodukter som etterlater støv el oljer du vil fjerne.

-Prewax/sealer, en heft for en sealer aka Duragloss 601 CG vertua bond el en heft for en voks aka Swissvax Cleaner Fluid

-plastikk/gummi fornyer, denne kan også taes før korrigering, men maskeringstape kan sitte noe dårligere da

-sealer eventuelt glaze (kan hoppe over denne, om ønskelig)

-voks

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

-vask/ dekk felger først

-Tørk med mikrofiber

-clay (husk å bruke en skikkelig avfetting på bilen før du vasker den, da sparer du mye tid og clay)

-maskere

-korrigere lakken med maskin, kombinasjonen finner du ut mht en test spot på bilen, den som tar mest mht testen og gir best mulig resultat er den du velger, noen ganger krever det 2 forskjellige kombinasjoner pad/produkt andre ganger 3 kombinasjoner pad produkt som må brukes over hele bilen for å oppnå det du ønsker av resultat

(evntuelt rense lakken med en lakkrens for hånd om du ikke trenger å korrigere riper, Duragloss 101/601, autorange paint cleaner er to som funker for hånd, kan også bruke en DA maskin mht dette her)

-wipedown eller vask av bilen igjen/tørke (trenger ikke dette mht lakkrens ala Duragloss 101 etc, kun om du korrigerer med maskin og bruker korrigeringsprodukter som etterlater støv el oljer du vil fjerne.

-Prewax/sealer, en heft for en sealer aka Duragloss 601 CG vertua bond el en heft for en voks aka Swissvax Cleaner Fluid

-plastikk/gummi fornyer, denne kan også taes før korrigering, men maskeringstape kan sitte noe dårligere da

-sealer eventuelt glaze (kan hoppe over denne, om ønskelig)

-voks

punkt 4 der du nevner DA maskin.kan lite, men søker rundt her. Kommer til å gjøre de fleste ting for hånd så lenge det ikke er biler med veldig oxydert og ripete lakk, men burde kunne mere om hvor de forskjellige maskinene bør brukes.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

DA maskin er Dual action maskin, den simulerer bevegelsene du gjør med henda, så den er trygg å bruke sammen med produkter ment for hånd, en roterende er ment for egne produkter, dvs produkter som ikke tørker for fort opp og tåler varmen/skal ha varmen som en roterende gir....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ph nøytral shampoo/såpe.( F.eks CG Vertua Bond)

Vertua Bond er IKKE en såpe :P Det er en "prewax cleanser" som skal danne en "god base" for voksen. Men dette er valgfritt og opp til den enkelte om man vil bruke. Denne kan også erstatte en IPA wipedown.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Vertua Bond er IKKE en såpe :P Det er en "prewax cleanser" som skal danne en "god base" for voksen. Men dette er valgfritt og opp til den enkelte om man vil bruke. Denne kan også erstatte en IPA wipedown.

ok ;) da dropper jeg det punktet foreløpig.

DA maskin er Dual action maskin, den simulerer bevegelsene du gjør med henda, så den er trygg å bruke sammen med produkter ment for hånd, en roterende er ment for egne produkter, dvs produkter som ikke tørker for fort opp og tåler varmen/skal ha varmen som en roterende gir....

Takk :) Da blir det i mitt tilfelle å gjøre for hånd. Er igrunn maks ett trinn jeg kan utføre med maskine på hele greia da, men det er vel greit nå som jeg vet at vasken er veldig viktig..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Er det Mr2`n du skal ta?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

--Avfetting felger og bil.

-Vask - Felger

-Vask - Bil - Tørke med MF

-Clay

-Avspyling - Tørke med MF

-Maskering

-Polering

-IPA

-Vasking -Tørke med MF

-Sealer

-Voks

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du bare skal hånd polere hadde jeg vært forsiktig med clay..

pass på at det er minst 15grader der du skal holde på og bruk masse lube og brett den ofte..

gjør du ikke dette så lager clayen lett merker i lakken, disse går lett bort med maskin og en fin polish..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...