Gå til innhold

P21s 100% Carnauba Wax


johnhell

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Har bare den gamle fra P21s, og den var/er helt ok, men den nye ser nok mye bedre ut vil jeg tippe.

Personlig legger jeg ikke på voks for hånd, liker å benytte en pad..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne kan påføres for hånd?

Hvordan ville du sammenligne den med Pinnacle Liquid Souveran Wax eller Pinnacle Souveran Paste Wax hvis du har prøvd den. Den siste er da betydelig dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

P21s var den første jeg kjøpte fra Autogeek og jeg var fra meg av begeistring etter å ha benyttet den, om 100% carnauba kan legges på for hånd er jeg ikke sikker på, men det står det sikkert på Autoglym.com...

Pinnacle Liquid Souveran Wax og Pinnacle Souveran Paste Wax var vel to grunner til at den ble benyttet heller lite...de er begge enklere å benytte og i mine øyne ser de bedre ut også, men den er ikke noe dårlig voks...

http://www.detailingbliss.com/forum/f75/p2...-term-2786.html

Står litt her

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kan legges på for hånd, og anbefales å cure i 24 timer før neste lag legges på, det hjelper også å sette bilen i sola etter at den er lagt på OG fjernet slik at den kan svette litt, da blir den glattere...kan virke lite glatt etter påføring/fjerning, men den blir glattere på de neste 36 timene, men som sagt best om bilen får en liten tur ut i sola etter at P21s 100% carnauba fjernet igjen, kjør så bilen i skyggen og la den kjøle seg ned, så kan du spyle bilen med kaldt, kaldt vann, tørke den og så legge på et lag til...gjorde underverker når jeg benyttet den prosessen på min bil med VictoriaWax

kan trekke til seg noe støv under curing, så ikke gni hardt over bilen med noe...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsen-Racing

Har min tvil om at det er 100% carnauba... I Swissvax Concorso så er det vel så mye som 60% ren carnauba, og den koster 18.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Hvis det er 100% carnauba, vil ikke voksen være stein hard da? 100% er jo 100%.. blir voksen raffinert, og det er 100% i krukka, så kjøper du vel, helt teoretisk, raffinert carnauba voks?

Eller surrer jeg nå tro??? hmm.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har min tvil om at det er 100% carnauba... I Swissvax Concorso så er det vel så mye som 60% ren carnauba, og den koster 18.000,-

Divine mener du vel ;) Er nok ikke 100% i P21S nei...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986
Bedre å imortere et tre fra Brasil da:D hehe

Det hadde jo vært sjef da... "han Strand borte i gata er helt hekta på det bil greiene... nå har'n jaggu kjøpt seg ett slags voks-tre fra brasil!... men blank bil, det har'n" :)

Endret av kris1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

At det kaller den 100% carnauba wax betyr ikke at beholderen inneholder 100%, men det betyr at innholdet AV voks i den er 100% carnauba wax, dvs at et ikke er noe bivoks, parfin etc sammen med carnaubaen. feks at det er 10% carnauba i HELE boksen sammen med 90% andre midler. Så det indikerer kun hvor mange % av % innhold av total masse...eh...

35% carnauba er MAKS hva som kan være i en voks mht vekt av total produkt, men % av voksinnholdet kan variere med mange % mht volum.

Bare for å gjøre det mer vrient:

Om Swissvax sier det er 60% carnauba i Devine er det mht volum AV voks IKKE tot vekt, MEN det er da kansje 28% carnauba i voksen mht vekt (total produkt)

Så ikke noe problem å kalle noe 100% carnaubawax, det er bare å ta 1% -100% carnauba wax- og tilsette 99% andre løsemidler BARE det ikke inneholder noe annen type voks pr def, men det trenger ikke å si at den har et totalt høyere innhold av carnauba voks mht vekt en feks Devine med 60% carnauba, som garantert har et høyere innhold av carnauba en p21s har mht vekt

Om det er noe mombo jombo greier vet jeg sef ikke, men det er en annen måte å si det på.

FEKS: Om de sier det er 100% appelsin juice i en boks kan det bety at de 20 % delene EKTE juice som er tilsatt vannet (80%) i juicen er 100% REN appelsinJuice. På en måte er det riktig, men du tenker ofte at "oi ren appelsin juice" selv om det da er 20% REN juice og 80% vann (dette er et eksempel, om det er tilfelle med juice ANER jeg ikke)

Poenget er vel at 90% skal fordampe i voksen og da skal det ligge igjen "bare" carnaubavoks på bilen din, om P21s har fått til dette aner jeg ikke, emn voksen.....ja den skal være bra den...

Om jeg har rotet det til for dere nå blir jeg glad...he he

Og rett meg gjerne opp om noe er feil eller missforstått

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Det er helt riktig som Truls sier. Det er litt vrient, men om man holder kortene fra hverandre - forståelig :)

Om det, som det sies i en post over, hadde vært 100% carnaubavoks i boksen så kunne man slått noen i hjel med den, samt at man ville ripet bilen stygt når man prøvde å legge den på :P

Carnauba (rett grad, mengde og sortering) er veldig viktig i forhold til å komponere en god (voksbasert) voks for å få best mulig "blankhet", glød og dybde, men selve komposisjonen av voksen er også avgjørende all den tid dette også bestemmer hvor lett den er å jobbe med, hvor drøyt produktet er og hvor lenge det sitter på bilen. Høyt carnauba innhold i seg selv er altså ikke nok da dette er allment tilgjengelig og kan kjøpes av hvilket firma som helst. Det er å ha de rette folkene til å "skru" det sammen som betyr alt!

PS; og nei, jeg får heller ikke se (eller for den del smugtitte) på disse oppskriftene til Swissvax når jeg er i Sveits :(

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Arne: ja må lese posten noen ganger ja...he he, ikke lett, prosent i prosent er prosent av 100 prosent...he he

Ja det er mange faktorer som må til for å få en prima voks, ikke bare carnauba alene som mange tror..

Hadde vært morro å fått se produksjons prosessen til feks Swissvax, men da hadde du sikkert blitt skutt etterpå for ikke å avsløre noe ;) mange års utvikling som skal til, øvelse gjør mester...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Apropo Swissvax, og takk til Truls og Dag for gode(?) innlegg, så fant jeg noe interessant på detailingbliss, historien bak/rundt Swissvax/Zymol:

Well, I was doing a search between Best of Show and concorso and started seeing post about the history between the two companys. These are quotes from wise_85 on autopia aka waxy on detailing world.

Quote:

Originally Posted by Wise 85

A brief history on swissol,for those that don't know.The swissol company is the original founder of 'high end waxes'.In the 1970's,a member of the Anwander family(swissol),came to the usa,from Switzerland,with the intention of selling some of the wax formulars,but when she found out that the usa market was only interested in 'mass production',it was decided that the formulars would be sold,and produced in the usa,not by the Anwander family,as this went against the family tradition of hand made products,in a carefully controlled environment.Theese formulars were Enzyme based(air acts as a catalyst to cure the wax),and were originaly distributed by Turtle wax,shortly before the Zymol(ZYM-FROM ENZYME) company was founded in 1980.

I have a 'distant' connection with the company,as several relatives work for the Anwander family at their Switzerland headquarters.I wasn't to clear about the 'suffix' name change,the agreement between the two companies,states (among other things),that Swissol will have a new 'suffix' to the Swiss 'prefix,18 months from the date of the litigation settlement,so at the moment they are Swissol/Swizol as before,but will become Swiss** around May 2007.

I can't really comment on where myall00 got his information from,but he is not correct in saying that the Anwander formula was stolen,or taken without permission.The Anwander family never 're -launched any formulas,the Enzyme based formula/formulas were sold to the *Group*,who shortly after founded the Zymol corporation,because the Anwander family didn't care for the idea of 'mass production'.The Anwander family always had the non Enzyme based formulas,which were considered far more *precious* as they were originaly only developed for the private use of Hans Anwander,grandfather and founder of the company.The *precious formulas*were known as ''Antikwachs'' and were made in Zurich,and today's waxes are a 'modified ' version of that original formula.The Zymol corporation got the Enzyme based formula(s),so there was no ''ripping off'' done to Swissol,what has happened is a long running feud between the two groups,fueled by a desire for ''mass profit'',and to protect this profit by making claims about the 'similarites' between products,eg colour,scent,and then launching litigation on the grounds of copyright infringement/sale losses.You could claim that some of the Zymol/Swissol waxes are similar,yes but how many other products 'look/smell' similar.The feud will stop,as Swissol will change the 'suffix' of their name,for trading outside of the *Teritory*,which was a voluntery undertaking by the Anwander family.I don't know if you are familiar with the Victoria wax company,one could claim their formulas are very similar(their best high end wax is called 'concours'),and the founder of the company used to work for the Zymol corporation,but i don't think that 'these' products are seen as a threat to Zymol,as the company operates from canada, and is relatively small.

Both are great,High end products,but i personaly would favour the swissol waxes more I have used both,the Zymol concours is a little harder to work with,as it is an enzyme mixture.The Swissol concourso(like all swissol waxes) can be applied to the whole car and then left before removal,without any problem.I find the Zymol concours to be very deep and clear,gives amazing long range clarity(DOI),the Swissol concourso is also very deep,clear,but it gives a unique glow to any colour,but is more noticable on dark paints.The formula of Swissol concourso was changed about two years ago(along with the name,it is now called Smaragd,Best of show),the concourso contains both white and yellow #1 carnauba as Zymol concours,but has a slightly lower content of the white,and is richer in its oil content.The new Smaragd version is almost all #1 yellow carnauba,that is unbleached,has a lower oil content than concourso,and contains slightly more wax.

found this too

Zymol has a history of engaging in litigation over intellectual property issues. In 2004, Zymol brought a trademark infringement, unfair competition, copyright and trade secret lawsuit against Anwander & Co. Autoglym, then a manufacturer of Swissol detailing products in Switzerland. Zymol contended, among other things, that the name Swissol, and labels, product colors and scents used by Swissol, was confusingly similar to and infringed on Zymol’s copyrights and trademarks. A settlement was reached in which Anwander & Co. Autoglym changed its trade name Swissol to Swissvax.

Autoglym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

God info det der.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Spennende historie ja. Noen forskjeller på zymol og Swissvax er at alle Zymol vokser er myke, mens de fleste swissvax er harde. Zymol må også fjernes etter 1 min, hvis ikke blir det et helvete. Mens Swissvax skal stå litt.

Det er helt riktig som Truls sier. Det er litt vrient, men om man holder kortene fra hverandre - forståelig :)

Om det, som det sies i en post over, hadde vært 100% carnaubavoks i boksen så kunne man slått noen i hjel med den, samt at man ville ripet bilen stygt når man prøvde å legge den på :P

Carnauba (rett grad, mengde og sortering) er veldig viktig i forhold til å komponere en god (voksbasert) voks for å få best mulig "blankhet", glød og dybde, men selve komposisjonen av voksen er også avgjørende all den tid dette også bestemmer hvor lett den er å jobbe med, hvor drøyt produktet er og hvor lenge det sitter på bilen. Høyt carnauba innhold i seg selv er altså ikke nok da dette er allment tilgjengelig og kan kjøpes av hvilket firma som helst. Det er å ha de rette folkene til å "skru" det sammen som betyr alt!

PS; og nei, jeg får heller ikke se (eller for den del smugtitte) på disse oppskriftene til Swissvax når jeg er i Sveits :(

Når blir jeg invitert med sa du? hehe

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

he-hey.....gruppetur til SVEITS!!!!!!

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...