Gå til innhold

Første polering med roterende


oysf

Recommended Posts

Beklager å lage en ny tråd om dette, finnes sikkert 1000tråder som jeg kunne lest meg gjennom og lært meg, men lettere å starte en ny tråd.... Jeg er født lat

Har før polert A3en min 3 ganger med en Biltema DA maskin, og følte jeg fikk dreisen på dette. Bestemte meg da for å kjøpe meg roterende, og gikk for Makita 9227.

Har nå lovd å ta Passaten til gamlingen, som ser helt ***** ut, så har mye å leke meg med.

Tenkte jeg skulle sette opp en plan for hvordan dette skal gjøres, og trenger innvendinger fra dere.

- Helt til å starte med tenker jeg å bruke en vanlig avfetting fra biltema, og høytrykkspyler i 2 omganger, før jeg går over bilen med Chemical Guys No More Bugs & Tar med Chenille mikrofiber mitt fra Scandicshine.

- Så går jeg løs på bilen med Riccardo clay + Chemical guys Quick Detailer.

- Tørker så av med Chemical guys sitt store microfiber tørkehåndkle før jeg går over på det jeg gruer/gleder meg til, poleringa

- Av puter har jeg Scholl sine 145 mm, svart, blå og oransje. Skal bruke Scholl S3+ på den blå, S17 på den svarte og S30 på den orange, i denne rekkefølgen.

Etter poleringa blir Chemical Guys Pete's 53, og muligens en runde og to med Chemical Guys sin Jetseal 109.

På plast bruker jeg chemical guys new look trim, eller at jeg prøver meg en runde med Polytrol.

Høres dette greit ut?

Det jeg lurer mest på, er det med poleringa. Maskerer med blå tape i fra 3M, og tenker å ta områder på 40x40 cm i slengen. Er rett for kjørespor, etter hva jeg har forstått vil jeg nok få det iallefall med S3 og S17, vil de forsvinne når jeg kjører på med S30? Hva bør jeg være forsiktig med? Tenker å prime med noe sprut vann fra spruteflaske, og bare prøve meg frem med mengde Scholl.

Det med å brenne lakken, er det stor sjanse for det? Om jeg husker rett skal jeg vel kjøre på oppimot 2000rpm på Makitaen når jeg bruker Scholl sine produkter, og trenger ikke "nedkjøring" etterpå..

Håper dere gidder å hjelpe meg på vei, og legger til ting jeg må huske, eller korrigerer meg på det jeg har skrevet.

MVH.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det kan være lurt å vaske bilen etter du har brukt clay, hvertfall skylle over.

Så skal jetseal på før petes, det vet du sikkert, men du skrev petes først og jetseal etterpå.

Når det kommer til lakken skal du være god vist du klarer gjøre noe galt. Start med den fineste komboen og se om det holder. Kjør på lavt turtall når du sprer så på ca.1800 med scholl. Ikke ha noe press de siste passene da press kan gi kjørespor. ( Dette finner du ut av ) Pass på plastikk som fort kan få brennmerker.

Ellers lykke til også kommer det nok noen med mye mer erfaring enn meg som svarer snart ;)

EDIT. Du kan prime med litt QD også starer du med 3-4 erter på.

Endret av ///Chris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det kan være lurt å vaske bilen etter du har brukt clay, hvertfall skylle over.

Så skal jetseal på før petes, det vet du sikkert, men du skrev petes først og jetseal etterpå.

Når det kommer til lakken skal du være god vist du klarer gjøre noe galt. Start med den fineste komboen og se om det holder. Kjør på lavt turtall når du sprer så på ca.1800 med scholl. Ikke ha noe press de siste passene da press kan gi kjørespor. ( Dette finner du ut av ) Pass på plastikk som fort kan få brennmerker.

Ellers lykke til også kommer det nok noen med mye mer erfaring enn meg som svarer snart ;)

EDIT. Du kan prime med litt QD også starer du med 3-4 erter på.

Takk for kjapt svar, herlig!

Ok, spyle av etter clay, takk for tips. Det med jetseal var jeg klar over ja, men takk for du sier ifra.

Det du sier om polering høres betryggende ut. Bør jeg ha press de første passene? Og, hvordan skal jeg forklare det, hvor lenge skal jeg holde på, eller hvor mange ganger skal jeg gå over samme overflaten i løpet av en "omgang" før jeg tar de siste passene uten press? Beklager dårlig formulering :P

Kommer til å maskere plasten tenker jeg. Bør jeg maskere lister og ta de i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner med akkurat det samme jeg gjorde i våres også, gikk ifra Biltema DA til Makitan og scholl.

Begynn med den minst aggressive comboen ja og pass på å ha god tid.

Bedre å slutte tidlig en kveld og fortsette morgenen etter med ny giv og input ifra kveldssurfing ifra forum enn å haste seg ferdig, snakker av erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masker alt som går fra lakk til plast\gummi.

Når du bruker scholl skal det ikke brytes ned på samme måten som andre så da er det å spre på lavt turtall også ta noen pass på 1800-2000 så ferdig.

Det letteste er å prøve seg fram. Les under guide her inne, men lakken er forskjellig fra bil til bil og noen krever gråvere kombinasjon og mer press enn andre. Men S30\40 og orange pad blir nok en fiin kombo til å ta hologrammer med som du nok får ved grovere kombo.

EDIT : fikk kjapt pepper på msn her! 3M skal heller ikke brytes ned :P

Her har du linken til en meget utfyllende guide. Så hent deg noe godt å drikke å noe snacks å kos deg. laugh.gif

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Endret av ///Chris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

For det første så er teori og praksis 2 vidt forskjellige ting når det gjelder maskinpolering.

Det jeg ville gjort aller først er å polert endel på bilen med den fineste kombinasjonen, altså Scholl S30+ og orange Scholl pad, dette for å bli kjent med maskinen, åssen den fungerer og åssen den styrer. Du kommer til å være helt gåen i skuldre og armer etter første gangen du har prøvd..

Så når du har blitt litt kjent med maskinen og dere er på fornavn ville jeg begynt med å prøve meg litt frem på hvilken kombo du skal bruker, etter all sannsynlighet må du opp på S03+ og blå/gul Scholl pad da VAG lakk stortsett alltid er hard.

På plastikkfangere så ville jeg vært forsiktig da det skal lite varme til for at lakken skal slippe fra plastikken..

Vaskeprosessen ser grei ut, kanskje gå på med en kaldavfetting for å få vekk mest mulig asfalt og spare på clayen.

Etter polering med S30+ burde du fjerne oljene som ligger igjen etter polishen med en wipedown, f.eks. Scholl CF2 eller en miks av destillert vann og isopropanol for å sjekke at du har fjernet alle hologrammene.. Eventuelt vask bilen med en solid avfetting først. Sjekk helst med en LED lykt default_smile.png

Før du legger på Jetseal så annbefales det å legge på f.eks. CG Vertua Bond el CG EZ Creme Glaze for at Jetseal skal hefte best mulig og gi deg lengst mulig varighet..

Masker alt som du ikke vil ha søl og som du ikke vil ha ødelagt hvis maskinen kommer borti det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner med akkurat det samme jeg gjorde i våres også, gikk ifra Biltema DA til Makitan og scholl.

Begynn med den minst aggressive comboen ja og pass på å ha god tid.

Bedre å slutte tidlig en kveld og fortsette morgenen etter med ny giv og input ifra kveldssurfing ifra forum enn å haste seg ferdig, snakker av erfaring ;)

Jepp, blir nok et stort hopp, men gleder meg!

Takk for tips :)

Masker alt som går fra lakk til plast\gummi.

Når du bruker scholl skal det ikke brytes ned på samme måten som andre så da er det å spre på lavt turtall også ta noen pass på 1800-2000 så ferdig.

Det letteste er å prøve seg fram. Les under guide her inne, men lakken er forskjellig fra bil til bil og noen krever gråvere kombinasjon og mer press enn andre. Men S30\40 og orange pad blir nok en fiin kombo til å ta hologrammer med som du nok får ved grovere kombo.

EDIT : fikk kjapt pepper på msn her! 3M skal heller ikke brytes ned :P

Her har du linken til en meget utfyllende guide. Så hent deg noe godt å drikke å noe snacks å kos deg. laugh.gif

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Har lest dette om Scholl ja. Blir artig å prøve :) Takk for link til guide, har lest den en gang for en stund siden, men får lese den om igjen ikveld :)

For det første så er teori og praksis 2 vidt forskjellige ting når det gjelder maskinpolering.

Det jeg ville gjort aller først er å polert endel på bilen med den fineste kombinasjonen, altså Scholl S30+ og orange Scholl pad, dette for å bli kjent med maskinen, åssen den fungerer og åssen den styrer. Du kommer til å være helt gåen i skuldre og armer etter første gangen du har prøvd..

Så når du har blitt litt kjent med maskinen og dere er på fornavn ville jeg begynt med å prøve meg litt frem på hvilken kombo du skal bruker, etter all sannsynlighet må du opp på S03+ og blå/gul Scholl pad da VAG lakk stortsett alltid er hard.

På plastikkfangere så ville jeg vært forsiktig da det skal lite varme til for at lakken skal slippe fra plastikken..

Vaskeprosessen ser grei ut, kanskje gå på med en kaldavfetting for å få vekk mest mulig asfalt og spare på clayen.

Etter polering med S30+ burde du fjerne oljene som ligger igjen etter polishen med en wipedown, f.eks. Scholl CF2 eller en miks av destillert vann og isopropanol for å sjekke at du har fjernet alle hologrammene.. Eventuelt vask bilen med en solid avfetting først. Sjekk helst med en LED lykt default_smile.png

Før du legger på Jetseal så annbefales det å legge på f.eks. CG Vertua Bond el CG EZ Creme Glaze for at Jetseal skal hefte best mulig og gi deg lengst mulig varighet..

Masker alt som du ikke vil ha søl og som du ikke vil ha ødelagt hvis maskinen kommer borti det..

Takk for fint svar. Skal bruke kvelden ikveld til å bli kjent med maskinen som du sier ja, kan tenke meg det er ganske annerledes i forhold til biltema sin.....

Har ikke Scholl CF2 tilgjengelig, heller ikke iso-p/destillert vann, så får kjøre over den med en avfetting om jeg forstår rett.Har heller ikke LED lykt, men ei vanlig arbeidslampe, haha... Nå føler jeg at jeg er dårlig forberedt, men tror jeg får gjøre det beste ut av det jeg har hånd nå!

Takk for alle tips folkens, herlig!

Leste tipsa deres før idag, og ble så gira at jeg har allerede starta med litt forberedelser. Har vaska over bilen, + hatt avfetting og no bugs&tar på panseret. Tar bare panseret nå ikveld for det blir seint nok nå trur jeg, får ta resten i morgen, eventuelt en annen dag. Bilen blir ikke brukt mye for øyeblikket uansett, så jeg har god tid :) Har derfor også tatt over panseret med clay, og tørka godt av med MFklut, så blir det maskering nå, snart, må bare lese gjennom guiden og legge ut noen bilder først ;) Bildene kommer hvert øyeblikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe flink til å ta slike bilder som dette heller merka jeg, pluss ikke noe kvalitet på kamera, men her e forsøka iallefall

Swirls:

Swirls.jpg

Bilde023.jpg

Swirls2.jpg

Swrils3.jpg

På dette bilde her, er alle disse små hvite prikkene steinsprut? Vil disse kunne bli korrigert, selv om de er så dype at de er hvite?

Steinspruteller.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er teori og praksis 2 vidt forskjellige ting når det gjelder maskinpolering.

Det jeg ville gjort aller først er å polert endel på bilen med den fineste kombinasjonen, altså Scholl S30+ og orange Scholl pad, dette for å bli kjent med maskinen, åssen den fungerer og åssen den styrer. Du kommer til å være helt gåen i skuldre og armer etter første gangen du har prøvd..

Så når du har blitt litt kjent med maskinen og dere er på fornavn ville jeg begynt med å prøve meg litt frem på hvilken kombo du skal bruker, etter all sannsynlighet må du opp på S03+ og blå/gul Scholl pad da VAG lakk stortsett alltid er hard.

På plastikkfangere så ville jeg vært forsiktig da det skal lite varme til for at lakken skal slippe fra plastikken..

Vaskeprosessen ser grei ut, kanskje gå på med en kaldavfetting for å få vekk mest mulig asfalt og spare på clayen.

Etter polering med S30+ burde du fjerne oljene som ligger igjen etter polishen med en wipedown, f.eks. Scholl CF2 eller en miks av destillert vann og isopropanol for å sjekke at du har fjernet alle hologrammene.. Eventuelt vask bilen med en solid avfetting først. Sjekk helst med en LED lykt default_smile.png

Før du legger på Jetseal så annbefales det å legge på f.eks. CG Vertua Bond el CG EZ Creme Glaze for at Jetseal skal hefte best mulig og gi deg lengst mulig varighet..

Masker alt som du ikke vil ha søl og som du ikke vil ha ødelagt hvis maskinen kommer borti det..

SPØRSMÅL HER BERNHARD?? OG RESTEN AV FOLKET??

Legger man på voks oppå Jetseal'en,, f.eks Viking..??

Og Isopropanol?? hvor får man kjøpt det?? om blandingsforhold på den og destillert vann??

Endret av jkkarl

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Voks etter Jetseal ja, la Jetseal herde etter avtørking i minst 20 min, men helst så lenge som mulig..

Isopropanol = kondensfjerner... Blandes 50/50 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men jeg ser dere nevner varme og fare for å brenne lakken, spesielt på lakkert plast....

Hvor mye varme skal egentlig til før du brenner den? Bare her på det kalde vestland kan jo lakken bli utrolig varm under solen på de beste sommersdagene, så i skikkelig varme land vil jeg tippe lakk kan komme opp mot 90-100 grader..... Blir det virkelig SÅ varmt med polering?

Og, ja, jeg er også helt nybegynner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt meg en time hvor jeg prøvd meg på 2 stk panel på 40x40cm nå, og fått litt innsyn i hvordan dette er. FIkk en del swirls bort med S30, så det var artig. Som dere ser på bildene i noen poster over, så i tilegg til at det er en del swirls, så er det en som har prøvd å polert før, men han som har polert har tydeligvis fått en liten partikkel i pad'en og dratt den ut over hele panseret. Disse satt litt dypere enn swirlsa, men tviler på at jeg må opp på S3 for at panseret skal bli bra.

Det jeg merket var at maskinen kjørte seg litt mer selv, den ville flere ganger horisontalt når jeg ville ha den vertikalt osv. I starten lurte jeg på om backplaten var skjeiv ellernoe, men tviler på det. Dette er muligens en vanlig erfaring å få? Gikk bedre etterhvert, hva kan gjøre for å unngå dette helt?

Det som "bekymret" meg litt var da jeg kjente på panseret etter polering, da var temmelig varmt gitt. Finnes det noen måte å vite om det er for varmt? Stoffet gikk ikke tørt virket det ut som. Er ikke vant med slike temperaturer fra den gamle DA'en, og det er jo logisk, men vil forsikre meg om at det ikke er for varmt.

EDIT:

Litt offtopic, men jeg ser dere nevner varme og fare for å brenne lakken, spesielt på lakkert plast....

Hvor mye varme skal egentlig til før du brenner den? Bare her på det kalde vestland kan jo lakken bli utrolig varm under solen på de beste sommersdagene, så i skikkelig varme land vil jeg tippe lakk kan komme opp mot 90-100 grader..... Blir det virkelig SÅ varmt med polering?

Og, ja, jeg er også helt nybegynner....

Der var det jammen en som hadde spurt før meg, lurer veldig på dette i tilegg til det andre jeg spørte om.

Endret av oysf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører tidvis med såpass press og hastighet at det blir så varmt at man knapt kan ta på panelet.

- om dette er lurt er jeg ikke like sikker på....det er nok bedre å kjøre en ekstra runde.

Når lakken varmes opp av solen så utsettes den kun for termisk belastning.

Hvis du tilfører mekanisk belastning samtidig vil nok dette få helt andre konsekvenser enn om bare sola varmer opp lakken.

Bruker å kjenne med en hånd underveis, slik at jeg danner meg et bilde av hvilken varmeutvikling jeg har etter noen pass....

og her er det - better safe than sorry som gjelder. :)

Dette er en erfaringsgreie som man må få feelingen med tror jeg.....lurt å ta det piano i starten B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Er over 100c på paneret på Evo`n etter en tur ofte, målte det i sommer og ble overasket mht såpass temp der (alu panser) men stemmer i med det Ståle sier at det er uten berøring, ser jo at mikrofiber kan lage merker i lakken om du korrigerer hardt på en bløtere lakktype og tørker over med en gang etter at du har løftet maskinen av panelet...

Du jobber fort på 60-70 c vil jeg tippe, og kanter er like utsatt mht pads`ns cut også ikke bare varmen, ulll feks gir ikke voldosmt med varme men kutter bra med lakk uansett...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg merket var at maskinen kjørte seg litt mer selv, den ville flere ganger horisontalt når jeg ville ha den vertikalt osv. I starten lurte jeg på om backplaten var skjeiv ellernoe, men tviler på det. Dette er muligens en vanlig erfaring å få? Gikk bedre etterhvert, hva kan gjøre for å unngå dette helt?

Øvelse/erfaring.

Det er det fine med et testpanel, man kan teste seg frem.. når vipper/presser maskinen forover, vil den gå til venstre. Vipp den til venstre, og maskinen kommer mot deg. Osv, osv. Logisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...